Erhvervsudvalget 2021-22
L 118 Bilag 6
Offentligt
2541036_0001.png
Erhvervsudvalget 2021-2022
L 118
Att. Erhvervsminister Simon Kollerup
Henvendelse vedr. L 118
Drift af skove og anden acces-
sorisk virksomhed
For at sikre en bæredygtig og rentabel skovdrift samt den bedste kundebetje-
ning hos forsikringsselskaberne, er det på baggrund af L 118 og Erhvervsmi-
nisteriets høringsnotat nødvendigt med en yderligere afklaring af reglerne
for accessorisk virksomhed. F&P (Forsikring & Pension) anmoder derfor om
en afklaring af nedenstående punkter.
1.
Skovdrift
ejerskab og drift i samfundets interesse
09.03.2022
F&P
Philip Heymans Allé 1
2900 Hellerup
Tlf.:
41 91 91 91
[email protected]
www.fogp.dk
Caroline Simone Evers
Konsulent, cand. jur.
Dir.
+ 45 41 91 90 48
Som led i samfundskontrakten - og i lighed med reglerne i Sverige - så ønsker
forsikrings- og pensionsbranchen at kunne eje og drive skove i et selskab med
begrænset hæftelse for forsikringsselskabet. Som PFA og F&P redegjorde for
ved foretrædet den 24. februar, så kan branchen via muligheden for at eje og
drive skove bidrage til klimadagsordenen og den grønne omstilling
herun-
der være med til at sikre bæredygtighed og biodiversitet. Samtidig er der tale
om en langsigtet og økonomisk rentabel investering, der lever op til pensi-
onsformålet om højest muligt afkast til kunderne. Som nævnt, så har bran-
chen allerede mulighed for ejerskab og drift af f.eks. infrastruktur og fast
ejendom.
Det fremgik af Erhvervsministeriets høringsnotatet, at:
”I lyset af F&P's bemærkninger, og med henblik på at have det mest fyldest-
gørende oplysningsgrundlag for eventuelle fremtidige afgørelser om skov,
så vil det blive undersøgt, hvilken praksis sammenlignelige EU-lande har i
forhold til fortolkning af fast ejendom.”
Da det nu ifølge oplysninger fra Finanstilsynet står fast, at i hvert fald Sverige
har tilsvarende regler, så er der ikke behov for at udsætte en ændring af reg-
lerne. Derfor foreslås det nu at tilpasse reglerne i overensstemmelse med det
ændringslovforslag, som F&P havde med til foretrædet, og som sikrer, at der
[email protected]
Vores ref.
Sagsnr.
DokID
CSE
GES-2022-00043
440553
Brancheorganisation
for forsikringsselskaber
og pensionskasser
L 118 - 2021-22 - Bilag 6: Henvendelse af 9/3-22 fra Forsikring & Pension om afklaring af reglerne for accessorisk virksomhed
er mulighed for ejerskab af skov i et selskab med begrænset hæftelse. Alt an-
det vil være overimplementering til skade for den grønne dagsorden.
Derfor foreslås følgende ændring af lovforslagets § 1, nr. 14:
I § 29, stk. 4 indsættes efter
”2) Accessorisk servicevirksomhed gennem en
dattervirksomhed med begrænset hæftelse”:
”,
herunder ejerskab og drift af ejendomme, infrastruktur og skov mv”.
2. Finanstilsynets praksis i henhold til § 29
Lovforslaget ændrer formuleringen i den nugældende § 24 i en nyaffattet §
29 i lov om finansiel virksomhed. Forslaget lyder:
”Som accessorisk virksomhed anses virksomhed, herunder digitale løsnin-
ger og services, der er direkte forbundet med og ligger i naturlig forlæn-
gelse af den tilladte virksomhed.”.
Dermed
ændres ordet ”eller” til
ordet
”og”,
hvorved kravene gøres kumula-
tive. Det fremgår af bemærkningerne til § 29,
”At
der med præciseringen ikke er tiltænkt en ændring af Finanstilsynets
praksis”.
Af bemærkningerne til § 29 fremgår endvidere
”Hvilke typer virksomhed, der er accessorisk til forsikringsvirksomhed,
fastlægges af Finanstilsynet gennem administrativ praksis under hensyn-
tagen til den samfundsmæssige udvikling.”.
Dette uddybes i høringsnotatet på side 34 med, at
”Det er således dynamisk, hvad der kan ses som accessorisk virksomhed.”
På den baggrund anmoder F&P om, at det bliver præciseret, at det forhold,
at fortolkningen af ”accessorisk virksomhed” naturligvis skal ske under hen-
syntagen til den samfundsmæssige udvikling ikke indebærer, at Finanstilsy-
nets hidtidige fortolkning af reglerne indskrænkes som følge af lovforslaget.
I forlængelse heraf anmodes tillige om at få præciseret, at en finansiel virk-
somhed fortsat som accessorisk virksomhed helt eller delvist kan admini-
strere finansielle virksomheder og forsikringsholdingvirksomheder i samme
koncern.
F&P
Vores ref.
Sagsnr.
DokID
CSE
GES-2022-00043
440553
Side 2
L 118 - 2021-22 - Bilag 6: Henvendelse af 9/3-22 fra Forsikring & Pension om afklaring af reglerne for accessorisk virksomhed
2541036_0003.png
3. Skadesbegrænsende virksomhed
I den foreslåede § 29 i lovforslagets § 1, nr. 14 er det uklart, om skadebegræn-
sende/skadeforebyggende virksomhed fremover skal være i tilknytning til
forsikrede skader for at kunne være accessorisk virksomhed. Forsikrings-
branchen går mere i retning af at ”sikre” end at ”forsikre”, hvorfor det i en
række situationer vil være hensigtsmæssigt for både medlemmet/kunden og
forsikringsselskabet, at der kan stilles en skadebegrænsende/skadeforebyg-
gende løsning til rådighed for at hjælpe medlemmet/kunden
selv om der
ikke konkret er dækning for den pågældende skade i henhold til forsikrings-
vilkårene.
Det foreslås derfor, at det i lovbemærkningerne til den foreslåede § 29 i lov-
forslagets § 1, nr. 14 præciseres, at i tilknytning til forsikrede skader ikke be-
grænser forsikringsselskabernes mulighed for også at drive skadebegræn-
sende/skadeforebyggende virksomhed i de situationer, hvor der ikke konkret
er dækning for den pågældende skade i henhold til forsikringsvilkårene
dvs., hvor formålet er at begrænse eller forhindre skader hos selskabernes
medlemmer/kunder.
4. Samlet overblik over pensionsopsparinger
I det foreslåede lovforslag er det i bemærkningerne til FIL § 29 i lovforslagets
§ 1, nr. 14 i forhold til IT-løsninger anført, hvad der må medtages i pensions-
kundens IT-baserede overblik over pensionsordninger, som selskaberne stil-
ler til rådighed for kunderne.
På side 48 i 2. kolonne i det fremsatte lovforslag, fremgår følgende:
”Det
kan for forsikringsselskaber være løsninger, der giver kunderne et
overskueligt overblik over forsikringsforhold. Et forsikringsselskabs løs-
ninger, der giver forsikringsselskabets kunder et overblik over deres aftaler
i det pågældende forsikringsselskab, anses som en del af kerneforretningen
for forsikringsselskabet.
(red. F&P’s understregning)”
Det er normal praksis i forbindelse med god pensionsrådgivning, at selskabet
inddrager eksempelvis folkepensionen, ATP og øvrige relevante pensionsfor-
hold i pensionsrådgivningen. Da disse ordninger ikke er administreret af el-
ler er en aftale, som selskabet har indgået med kunden, er det uklart, om sel-
skabet i sin digitale løsning må medtage disse ordninger. Denne uklarhed er
uhensigtsmæssig.
F&P foreslår derfor, at det i den foreslåede bestemmelse bliver præciseret, at
der for pensionsselskaber kan være tale om digitale løsninger, der giver kun-
derne et overskueligt overblik over deres forsikrings- eller pensionsforhold,
og at der i dette overblik kan inddrages offentlige ordninger, når det efter
praksis og god skik er fornuftigt at inddrage disse i en kundes samlede over-
blik.
F&P
Vores ref.
Sagsnr.
DokID
CSE
GES-2022-00043
440553
Side 3
L 118 - 2021-22 - Bilag 6: Henvendelse af 9/3-22 fra Forsikring & Pension om afklaring af reglerne for accessorisk virksomhed
F&P
5. Lovtekniske bemærkninger
I lovforslagets § 13 om lovens ikrafttrædelse bestemmes det i stk. 6, at lovens
§ 1, nr. 13 ikke finder anvendelse for forsikringsselskaber, der udøver acces-
sorisk virksomhed inden reglernes ikrafttrædelse. Henvisningens skal rette-
ligt være til § 1, nr. 14, da dette omhandler ændringen af FIL § 29.
Vores ref.
Sagsnr.
DokID
CSE
GES-2022-00043
440553
Side 4