Udvalget for Landdistrikter og Øer 2021-22
L 116 Bilag 15
Offentligt
Ændringsforslag
til 2. behandling af
Forslag
til
Lov om etablering af statsgaranti på en del af ejendomskreditaftalerne i landdistrikterne
(L 116)
Af erhvervsministeren, tiltrådt af [XXX]:
Til § 1
1)
I
nr. 1
tilføjes efter »realkreditobligationer«: », med mindre § 2, stk. 2, finder anvendelse«.
[Udvidelse af definition]
Til § 2
2)
I
stk. 1
tilføjes efter »boligejendom«: », jf. dog stk. 2«.
[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 3]
3)
Som
stk. 2
indsættes:
»Statsgarantiordningen omfatter ligeledes ejendomskreditaftaler indgået med boligkollektiver
(andelsboligforeninger), som opfylder følgende betingelser:
1) Ejendommen indeholder højst tre beboelseslejligheder.
2) Antallet af medlemmer overstiger ikke 15.
3) Beslutninger vedrørende kollektivet, herunder om optagelse af nye medlemmer, kræver
enstemmighed hos medlemmerne.
4) Medlemmerne hæfter personligt og solidarisk for ejendommens pantegæld.
5) Medlemmerne er lodtagne i formuen i forhold til deres andelsbevis.«.
[Udvidelse af personkreds]
4)
Som
stk. 3
indsættes:
»Når en ejendomskreditaftale indgås med et boligkollektiv, foretages kreditværdighedsvurde-
ringen i henhold til § 10, stk. 3, for hvert enkelt af de medlemmer, som hæfter personligt og
solidarisk for ejendommens pantegæld.«.
[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 1 og 3]
L 116 - 2021-22 - Bilag 15: Ændringsforslag fra erhvervsministeren
5)
Som
stk. 4
indsættes:
»Et boligkollektiv betaler garantiprovision efter reglen i § 12, stk. 2.«.
[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 1 og 3]
6)
Som
stk. 5
indsættes:
»Et boligkollektiv, som har modtaget garantitilsagn i henhold til § 160 n, i lov om almene
boliger, kan ikke gøre brug af ordningen efter denne lov.«.
[Forhindring af dobbelt garantistillelse]
7)
Som
stk. 6
indsættes:
»Bestemmelserne i denne lov om behandlingen af forbrugere finder i øvrigt tilsvarende anven-
delse på boligkollektiver.«.
[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 1 og 3]
L 116 - 2021-22 - Bilag 15: Ændringsforslag fra erhvervsministeren
Bemærkninger
Til nr. 1
Med ændringsforslaget foreslås definitionen i § 1, nr. 1, udvidet, således at boligkollektiver (små
andelsboligforeninger) også kan indeholdes i ordningen.
Til nr. 2
Der er tale om en konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 3. Det foreslås i ændringsfor-
slag nr. 3, at ordningens personkreds udvides til også at omfatte ejendomskreditaftaler indgået med
boligkollektiver (små andelsboligforeninger).
Til nr. 3
Der er et politisk ønske om at udvide ordningens personkreds til også at omfatte ejendomskreditaftaler
indgået med boligkollektiver (små andelsboligforeninger). Den foreslåede ændring har til formål at
udmønte dette politiske ønske. De af ændringsforslaget omfattede boligkollektiver foreslås afgrænset
efter samme kriterier, som anvendes ved vurderingen af, om en andelsboligforening er et selvstændigt
skattesubjekt. De fem kriterier er beskrevet i afsnit C.D.1.1.12 i Den juridiske vejledning på Skatte-
ministeriets område (version 2022-1) og er gengivet med samme ordlyd i ændringsforslaget. Et bo-
ligkollektiv, hvor ejendommen ifølge tinglyst skøde ejes af en forening, foreslås således at kunne
omfattes af statsgarantiordningen, hvis følgende betingelser er opfyldt: 1) Ejendommen indeholder
højst tre beboelseslejligheder, 2) antallet af medlemmer overstiger ikke 15, 3) beslutninger vedrø-
rende kollektivet, herunder om optagelse af nye medlemmer, kræver enstemmighed hos medlem-
merne, 4) medlemmerne hæfter personligt og solidarisk for ejendommens pantegæld, og 5) medlem-
merne er lodtagne i formuen i forhold til deres andelsbevis. Det anslås, at udvidelsen af ordningen til
også at omfatte sådanne boligkollektiver vil betyde, at et begrænset antal boligkollektiver vil vælge
at benytte sig af ordningen, hvis de i øvrigt opfylder betingelserne for at anvende ordningen.
Til nr. 4
Der er tale om en konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 1. og 3. Det fremgår af lov-
forslagets § 10, stk. 3, at ejendomskreditgiveren, før indsendelsen af en ansøgning om statsgaranti,
skal have foretaget en kreditværdighedsvurdering af forbrugeren. I tilfælde hvor ejendomskreditafta-
len er indgået med et boligkollektiv omfattet af ændringsforslag nr. 3, hæfter samtlige de i boligkol-
lektivet deltagende medlemmer personligt og solidarisk for ejendommens pantegæld. I sådanne til-
fælde foreslås det derfor, at ejendomskreditgiveren, før indsendelsen af en ansøgning om statsgaranti,
skal have foretaget en kreditværdighedsvurdering af samtlige de i boligkollektivet deltagende med-
lemmer.
Til nr. 5
L 116 - 2021-22 - Bilag 15: Ændringsforslag fra erhvervsministeren
Der er tale om en konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 1 og 3. Det fremgår af lov-
forslagets § 12, stk. 2, at forbrugeren skal betale en garantiprovision, som opkræves af ejendomskre-
ditgiveren på vegne af staten. I tilfælde hvor ejendomskreditaftalen er indgået med et boligkollektiv
omfattet af ændringsforslag nr. 3, påhviler pligten til at betale garantiprovision ikke én enkelt forbru-
ger, men det samlede boligkollektiv. For at tydeliggøre dette foreslås det at indsætte en udtrykkelig
bestemmelse om, at et boligkollektiv omfattet af ændringsforslag nr. 3 betaler garantiprovision efter
reglen i § 12, stk. 2.
Til nr. 6
Ændringsforslaget har til formål at forhindre dobbelt garantistillelse. Der findes allerede en ordning
under Indenrigs- og Boligministeriet, hvor boligkollektiver organiseret som mindre andelsboligfor-
eninger kan opnå lån med garanti, hvis der er tale om en ejendom med tre eller flere beboelseslejlig-
heder. Indenrigs- og Boligministeriet har om den eksisterende ordning oplyst, at en kommunalbesty-
relse kan give tilsagn om at yde garanti for lån til etablering af andelsboliger for den del af restgælden,
der på låneoptagelsestidspunktet ligger ud over 60 pct. af ejendommens værdi, jf. kapitel 11 b i lov
om almene boliger m.v. Disse boliger er omfattet af kapitel II i lov om andelsboligforeninger og andre
boligfællesskaber (andelsboligloven), hvilket indebærer, at andelsboligforeningens ejendom skal be-
stå af tre eller flere beboelseslejligheder. Den allerede eksisterende ordning under Indenrigs- og Bo-
ligministeriet betyder, at et boligkollektiv omfattet af ændringsforslag nr. 3 og bestående af netop tre
beboelseslejligheder vil have mulighed for at anvende begge garantiordninger, dels den eksisterende
ordning under Indenrigs- og Boligministeriet og dels den med lovforslaget foreslåede ordning under
Erhvervsministeriet. For at undgå muligheden for dobbelt garantistillelse, foreslås det at indsætte en
udtrykkelig bestemmelse om, at boligkollektiver, som har modtaget garantitilsagn i henhold til § 160
n, i lov om almene boliger, ikke samtidig kan gøre brug af Erhvervsministeriets garantiordning.
Til nr. 7
Der er tale om en konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 1 og 3 og som følge af, at det
fremsatte lovforslag var målrettet lån til forbrugere. Ændringsforslaget har således til formål at sikre,
at lovforslagets bestemmelser om forbrugere finder tilsvarende anvendelse på boligkollektiver.