Beskæftigelsesudvalget 2021-22, Beskæftigelsesudvalget 2021-22, Beskæftigelsesudvalget 2021-22, Beskæftigelsesudvalget 2021-22
L 115 Bilag 5, L 115 A Bilag 5, L 115 B Bilag 5, L 115 C Bilag 5
Offentligt
2538773_0001.png
Til lovforslag nr.
L 115
Folketinget 2021-22
Betænkning afgivet af Beskæftigelsesudvalget den 2. marts 2022
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, lov om
aktiv socialpolitik, lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. og lov om forbud mod
forskelsbehandling på arbejdsmarkedet m.v.
(Udmøntning af trepartsaftale om mangel på arbejdskraft vedrørende forsøg med jobrettet indsats for unge, ydelsesmæssige
sanktioner og forbud mod, at arbejdsgivere screener jobansøgere på baggrund af deres alder)
[af beskæftigelsesministeren (Peter Hummelgaard)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 5 ændringsforslag til lovforslaget.
Enhedslisten har stillet ændringsforslag nr. 1-4, herunder
om deling af lovforslaget, og beskæftigelsesministeren har
stillet ændringsforslag nr. 5.
2. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (udvalget med undtagelse af S og
SF) vil stemme for det stillede ændringsforslag om deling af
lovforslaget.
Et
mindretal
i udvalget (V, RV og KF) indstiller de under
A, B og C nævnte lovforslag til
vedtagelse
med de til de
under A, B og C nævnte lovforslag stillede ændringsforslag.
Et
andet mindretal
i udvalget (S) indstiller lovforslaget til
vedtagelse
med det af ministeren tillede ændringsforslag til
det udelte lovforslag.
Et
tredje mindretal
i udvalget (EL og ALT) indstiller
de under A og C nævnte lovforslag til
vedtagelse
med de
til de under A og C nævnte lovforslag stillede ændringsfor-
slag. Mindretallet indstiller det under B nævnte lovforslag
til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme
for det stillede ændringsforslag til det under B nævnte lov-
forslag.
Et
fjerde mindretal
i udvalget (DF og Bent Bøgsted
(UFG)) indstiller de under A og B nævnte lovforslag til
vedtagelse
med de stillede ændringsforslag. Mindretallet vil
stemme hverken for eller imod det under C nævnte lovfor-
slag ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for det stil-
lede ændringsforslag til det under C nævnte lovforslag.
Et
femte mindretal
i udvalget (SF) vil ved 2. behandling
af lovforslaget redegøre for sin stilling til lovforslaget og til
de stillede ændringsforslag.
Et
sjette mindretal
i udvalget (NB og LA) indstiller de
under A og B nævnte lovforslag til
vedtagelse
med de til
de under A og B nævnte lovforslag stillede ændringsfor-
slag. Mindretallet indstiller det under C nævnte lovforslag
til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme
for det stillede ændringsforslag til det under C nævnte lov-
forslag.
Frie Grønne, Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Si-
umut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og der-
med ikke adgang til at komme med indstillinger eller politi-
ske bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Venstre
Venstres medlemmer af udvalget støtter udmøntningen
af »Trepartsaftale om mangel på arbejdskraft« fra den 6.
oktober 2021.
V mener, at aftalen langtfra er nok til at håndtere ud-
fordringen med mangel på arbejdskraft, og noterer sig, at
den samlet set ikke bidrager med et øget arbejdskraftudbud,
jf. BEU alm. del – svar på spørgsmål 11, folketingsåret
2021-22. Der er brug for yderligere reformtiltag, og derfor
har Venstre sammen med Det Konservative Folkeparti, Nye
Borgerlige og Liberal Alliance fremsat beslutningsforslag
nr. B 138, folketingsåret 2021-22, der samlet set øger ar-
bejdsudbuddet med 13.000 fuldtidspersoner. V støtter, at der
stilles større krav til ledige i en tid, hvor der er mangel på
arbejdskraft. Det er godt, at unge uden uddannelse nu kan
AX027476
L 115 - 2021-22 - Bilag 5: Betænkning afgivet af Beskæftigelsesudvalget den 2. marts 2022
2538773_0002.png
2
blive visiteret direkte til et job i stedet for et uddannelsesfor-
løb. V støtter tiltag, der kan få flere seniorer i arbejde, og
noterer sig, at forslaget om at screene for alder er en del af
trepartsaftalen, og derfor stemmer V også for det. V støtter
ligeledes elementet om, at sanktionerne for kontanthjælps-
modtagere og dagpengemodtagere skærpes.
4. Ændringsforlsag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af et
mindretal
(EL), tiltrådt af et
flertal
(udvalget med
undtagelse af S og SF):
a
Ændringsforslag om deling af lovforslaget
1)
Lovforslaget deles i tre lovforslag med følgende titler
og indhold:
A.
»Forslag til lov om ændring af lov om en aktiv beskæf-
tigelsesindsats (Forsøg med jobrettet indsats for unge)« om-
fattende § 1 og § 5, stk. 1, 3 og 5.
B.
»Forslag til lov om ændring af lov om aktiv socialpolitik
og lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. (Sanktion for job-
parate ledige, der ikke søger job i 1 hel kalendermåned)«
omfattende § 2, § 3 og § 5, stk. 1 og 2.
C.
»Forslag til lov om ændring af lov om forbud mod
forskelsbehandling på arbejdsmarkedet m.v. (Forbud mod,
at arbejdsgivere screener jobansøgere på baggrund af deres
alder)« omfattende § 4 og § 5, stk. 4.
[Forslag om deling af lovforslaget]
b
Ændringsforslag til det under A nævnte forslag
Til § 5
2)
I
stk. 1
udgår », jf. dog stk. 4 og 5«.
[Konsekvens af deling af lovforslaget]
c
Ændringsforslag til det under B nævnte forslag
Til § 5
3)
I
stk. 1
udgår », jf. dog stk. 4 og 5«.
[Konsekvens af deling af lovforslaget]
d
Ændringsforslag til det under C nævnte forslag
Til § 5
4)
I
stk. 4
ændres »§ 4« til »Loven«.
[Konsekvens af deling af lovforslaget]
Af
beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af et
mindretal
(S):
e
Ændringsforslag til det udelte lovforslag
Til § 5
5)
Paragraffen affattes således:
Ȥ 5
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. april 2022, jf. dog stk. 2
og 3.
Stk. 2.
§ 4 træder i kraft den 1. juli 2022.
Stk. 3.
§ 1, nr. 1, ophæves den 31. december 2023.
Stk. 4.
Den hidtil gældende regel i § 39, nr. 8, i lov om ak-
tiv socialpolitik, jf. lovbekendtgørelse nr. 241 af 12. februar
2021 med senere ændringer, finder fortsat anvendelse for
hændelser, der er sket før lovens ikrafttræden, og indtil der
er givet vejledning efter § 35 a i lov om aktiv socialpolitik
som affattet ved denne lovs § 2, nr. 4.
Stk. 5.
For personer, der inden den 31. december 2023 er
påbegyndt et tilbud som led i forsøg med en jobrettet indsats
efter denne lovs § 1, nr. 1, kan tilbuddet færdiggøres efter
forsøgets udløb den 31. december 2023.«
[Lovteknisk ændring]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås at dele lovforslaget i tre lovforslag.
Det første lovforslag vedrører forsøg med jobrettet ind-
sats for unge. Forslaget indebærer, at der skal igangsættes
et forsøg, hvor alle jobcentre vil få mulighed for at give
en jobrettet indsats frem for en uddannelsesrettet indsats
til visse personer under 30 år, bortset fra åbenlyst uddannel-
sesparate, uden en erhvervskompetencegivende uddannelse,
som modtager uddannelseshjælp eller overgangsydelse, og
som ikke er omfattet af introduktionsprogrammet efter inte-
grationsloven. Disse personer vil efter en konkret vurdering
og de pågældendes eget ønske kunne undtages fra uddannel-
sespålægget og i stedet få en jobrettet indsats. Formålet med
forsøget er at få flere unge i job på den korte bane og skabe
styrket viden om arbejdet med en jobrettet indsats. Forsøget
løber fra og med den 1. april 2022 til og med den 31.
december 2023. Loven træder i kraft den 1. april 2022 og
ophæves den 31. december 2023.
Det andet lovforslag vedrører en skærpelse af rådigheds-
og sanktionsreglerne for jobparate ledige. Forslaget indebæ-
rer, at dagpengemodtagere, åbenlyst uddannelsesparate og
jobparate modtagere af kontanthjælp m.v. skal indkaldes
hurtigst muligt til en rådighedssamtale og have en sanktion,
hvis de ikke har levet op til rådighedsreglerne og søgt job
i en hel kalendermåned. Den nye sanktion vil være midlerti-
dig og gælde fra og med den 1. april 2022 til og med den 31.
december 2023. Loven træder i kraft den 1. april 2022, og
loven ophæves den 31. december 2023.
Det tredje lovforslag vedrører et forbud mod, at arbejds-
giver må anmode om oplysninger om en ansøgers alder
ved indlevering, indsendelse, uploading, indtastning m.v. af
jobansøgning. Forslaget indebærer, at en arbejdsgiver i for-
L 115 - 2021-22 - Bilag 5: Betænkning afgivet af Beskæftigelsesudvalget den 2. marts 2022
2538773_0003.png
3
bindelse med rekruttering ikke må anmode om oplysninger
om en ansøgers alder – hverken i jobansøgningen eller gen-
nem elektroniske rekrutteringssystemer. Lovforslaget skal
understøtte, at jobansøgere ikke bliver fravalgt på grund af
alder. Det vil dog være muligt at lægge vægt på alder, hvis
det har et sagligt formål f.eks. ved ansættelse af ungarbejde-
re. Lovforslaget træder i kraft den 1. juli 2022.
Til nr. 2-4
Ændringsforslagene er konsekvensrettelser i ikrafttrædel-
sesbestemmelserne som følge af delingen af lovforslaget.
Til nr. 5
Det foreslås, at § 5 nyaffattes.
Det foreslås i stk. 1, at loven skal træde i kraft den 1.
april 2022, jf. dog stk. 2 og 3.
Det foreslås i stk. 2, at § 4 træder i kraft den 1. juli 2022.
Det foreslås i stk. 3, at § 1, nr. 1, ophæves den 31.
december 2023.
Det foreslås i stk. 4, at den hidtil gældende regel i §
39, nr. 8, i lov om aktiv socialpolitik, om nedsættelse af
hjælpen, hvis en person uden rimelig grund ikke har regi-
streret sine jobsøgningsaktiviteter i en joblog inden for den
af kommunen fastsatte frist, jf. § 13 a, stk. 3, 5. pkt., fin-
der anvendelse for hændelser, som er indtrådt inden lovens
ikrafttræden, og indtil der er givet vejledning efter § 35 a i
lov om aktiv socialpolitik som affattet ved denne lovs § 2,
nr. 4. Det præciseres i det foreslåede stk. 4, at henvisningen
til § 35 a er til bestemmelsen i lov om aktiv socialpolitik.
Det foreslås i stk. 5, at for personer, der inden den 31.
december 2023 har påbegyndt et tilbud som led i forsøget
med en jobrettet indsats, jf. § 1 i lovforslaget som fremsat,
vil tilbuddet kunne færdiggøres efter forsøgets udløb den
31. december 2023. Henvisningen i stk. 5 til »en jobrettet
indsats« er præciseret.
Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til § 5 i lovfor-
slaget som fremsat.
Der er tale om lovtekniske ændringer.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 2. februar 2022 og var til
1. behandling den 10. februar 2022. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Beskæftigelsesudval-
get.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 1 møde.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og beskæftigelsesministeren sendte den 14.
december 2021 dette udkast til udvalget, jf. BEU alm. del –
bilag 96. Den 2. februar 2022 sendte beskæftigelsesministe-
ren høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 3 bilag på lovforsla-
get.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 1 spørgsmål
til beskæftigelsesministeren til skriftlig besvarelse, som mi-
nisteren har besvaret.
Bjørn Brandenborg (S) Bjarne Laustsen (S)
fmd.
Jan Johansen (S) Jens Joel (S) Kasper Roug (S)
Kasper Sand Kjær (S) Henrik Møller (S) Lennart Damsbo-Andersen (S) Karsten Hønge (SF) Halime Oguz (SF)
Samira Nawa (RV) Kathrine Olldag (RV) Jette Gottlieb (EL) Victoria Velasquez (EL) Christian Juhl (EL)
Torsten Gejl (ALT) Hans Andersen (V) Anne Honoré Østergaard (V)
nfmd.
Anne Rasmussen (V) Morten Dahlin (V)
Stén Knuth (V) Ulla Tørnæs (V) Bent Bøgsted (UFG) Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) Dennis Flydtkjær (DF)
Niels Flemming Hansen (KF) Birgitte Bergman (KF) Lars Boje Mathiesen (NB) Alex Vanopslagh (LA)
Frie Grønne, Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke
medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Radikale Venstre (RV)
Enhedslisten (EL)
49
39
15
14
13
Frie Grønne, Danmarks Nye Venstrefløjsparti (FG)
Alternativet (ALT)
Kristendemokraterne (KD)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
3
1
1
1
1
L 115 - 2021-22 - Bilag 5: Betænkning afgivet af Beskæftigelsesudvalget den 2. marts 2022
2538773_0004.png
4
Det Konservative Folkeparti (KF)
Dansk Folkeparti (DF)
Nye Borgerlige (NB)
Liberal Alliance (LA)
13
10
4
3
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
1
1
10