Beskæftigelsesudvalget 2021-22, Beskæftigelsesudvalget 2021-22, Beskæftigelsesudvalget 2021-22, Beskæftigelsesudvalget 2021-22
L 115 Bilag 1, L 115 A Bilag 1, L 115 B Bilag 1, L 115 C Bilag 1
Offentligt
2522187_0001.png
LIGESTILLINGSVURDERING
AF LOVFORSLAG
Lov om ændring af lov om en aktiv beskæfti-
gelsesindsats, lov om aktiv socialpolitik, lov
om arbejdsløshedsforsikring m.v. og lov om
forbud mod forskelsbehandling på arbejds-
markedet m.v. (Udmøntning af Trepartsaf-
tale om mangel på arbejdskraft: Forsøg med
jobrettet indsats for unge, ydelsesmæssige
sanktioner og forbud mod, at arbejdsgivere
screener jobansøgere på baggrund af deres
alder)
Januar 2022
Baggrund
Lovforslaget udmønter
Trepartsaftale om mangel på arbejdskraft,
der blev indgået
den 6. oktober 2021 mellem regeringen, arbejdsmarkedets parter og Kommunernes
Landsforening.
Formål
Aftalen skal på den korte bane bidrage til at afhjælpe manglen på arbejdskraft og få
flere ind på arbejdsmarkedet.
Lovforslaget udmønter de dele af trepartsaftalen, der kræver lovændring. Det drejer
sig om:
Forsøg med jobrettet indsats for unge
Forbud mod at arbejdsgivere screener jobansøgere på baggrund af deres alder i
forbindelse med indlevering, indsendelse, uploading eller indtastning af joban-
søgning
Sanktion for åbenlyst uddannelsesparate og jobparate modtagere af kontant-
hjælp m.v., der ikke søger job i en hel kalendermåned samt ny sanktion for dag-
pengemodtagere, der ikke søger job i en hel kalendermåned
For det første igangsættes et forsøg, hvor alle jobcentre vil få mulighed for at give
en jobrettet indsats frem for en uddannelsesrettet indsats til visse uddannelses-
hjælpsmodtagere. Den unge vil efter en konkret vurdering og den pågældendes eget
ønske kunne undtages fra uddannelsespålægget og i stedet for få en jobrettet ind-
sats. Formålet med forsøget er at få flere unge i job på den korte bane og skabe
L 115 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar m.v., fra beskæftigelsesministeren
styrket viden om arbejdet med den jobrettede indsats. Forsøget løber fra og med
den 1. april 2022 til og med den 31. december 2023.
For det andet skærpes rådighedsreglerne. Dagpengemodtagere, åbenlyst uddannel-
sesparate uddannelseshjælpsmodtagere og jobparate modtagere af kontanthjælp
mv. skal indkaldes hurtigst muligt til en samtale og have en sanktion, hvis de ikke
har levet op til rådighedsreglerne og søgt job i en hel kalendermåned. Den nye
sanktion vil være midlertidig og gælde fra og med den 1. april 2022 til og med den
31. december 2023.
På visse områder vil reglerne blive udmøntet forskelligt i forhold til kontanthjælps-
og arbejdsløshedsforsikringsområdet. Det skyldes, at der er forskellige hensyn at
tage inden for de respektive områder, herunder særligt at kontanthjælp er det neder-
ste sociale sikkerhedsnet i Danmark.
For det tredje skal der indføres et forbud mod, at arbejdsgivere screener jobansø-
gere på baggrund af deres alder i forbindelse med indlevering, indsendelse, uploa-
ding eller indtastning af jobansøgning. Det skal sikre, at jobansøgere ikke bliver
fravalgt på grund af alder. Det vil dog være muligt at lægge vægt på alder, hvis det
har et sagligt formål. Det kan f.eks. være ved ansættelse af ungarbejdere og positiv
særbehandling af ældre ansøgere for at fremme deres beskæftigelsesmuligheder,
f.eks. i form af seniordage.
Den primære målgruppe
Den primære målgruppe for den del af lovforslaget, der omhandler forsøg med job-
rettet indsats for unge, er personer omfattet af § 6, nr. 4 og 5, i lov om en aktiv be-
skæftigelsesindsats. Disse unge er under 30 år og modtager uddannelseshjælp eller
overgangsydelse. Personer omfattet af § 6, nr. 4, som vurderes åbenlyst uddannel-
sesparate, er ikke en del af målgruppen for forsøget.
Den primære målgruppe for den del af lovforslaget, der omhandler den nye sank-
tion, er personer, der har modtaget dagpenge efter lov om arbejdsløshedsforsikring
m.v., og personer, som har modtaget hjælp efter § 11 i lov om aktiv socialpolitisk,
som er enten åbenlyst uddannelsesparate eller jobparate.
Den primære målgruppe for den del af lovforslaget, der omhandler forbud mod, at
arbejdsgivere screener jobansøgere på baggrund af deres alder, er alle offentlige og
private arbejdsgivere, da forbuddet er rettet direkte mod arbejdsgiverne.
De sekundære målgrupper
-
Samlet vurdering
Lovforslaget vurderes ikke at have elementer, som tilsigtet eller utilsigtet berører
mænd og kvinder forskelligt. Det vurderes således, at justeringerne ikke har lige-
stillingsmæssige konsekvenser.
2
L 115 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar m.v., fra beskæftigelsesministeren
Det kan oplyses, at personer omfattet af § 6, nr. 4 og 5, i lov om en aktiv beskæfti-
gelsesindsats, og som ikke er visiteret åbenlyst uddannelsesparate i løbet af 2020,
fordeler sig således, at der er en lille overvægt af mænd (ca. 54 procent).
Derudover kan det oplyses, at personer der modtager dagpenge efter lov om ar-
bejdsløshedsforsikring m.v. fordeler sig stort set ligeligt med en marginal overvægt
af kvinder (ca. 51 procent). For personer der modtager hjælp efter § 11 i lov om ak-
tiv socialpolitisk som er enten åbenlyst uddannelsesparate eller jobparate er der en
lille overvægt af mænd (ca. 55 procent).
For den sidste del af lovforslaget, der vedrører forbud mod, at arbejdsgivere scree-
ner jobansøgere på baggrund af deres alder, vurderes det, at forslaget ikke har
nogle ligestillingsmæssige konsekvenser, da forbuddet er rettet direkte mod ar-
bejdsgiverne og ikke borgere.
Da der er nogenlunde samme fordeling vurderes det ikke, at lovforslaget i sig selv
kan siges at indeholde en skævhed, som stiller det ene køn ringere eller bedre end
det andet køn.
3