Finansudvalget 2021-22
L 108 Bilag 1
Offentligt
2519385_0001.png
Oversigt over særlige påtegninger på
aktstykker
Særlige påtegninger på aktstykker, der har bevillingsmæssig
konsekvens for finansåret 2021, som ved Finansudvalgets
behandling er givet særlige påtegninger.
Særlige påtegninger på aktstykker for 2021 i folketingsåret 2020-2021:
Akt. nr. 146 om administration i Slots- og Kulturstyrelsen
27. januar 2022
UPC
Venstres medlemmer af udvalget noterer dog, at der ikke er klarhed over sam-
menhængen mellem forventet forbrug og bevilling. Der bevilges således flere
penge til årsværk end der umiddelbart er brug for. Samtidig er der ikke klarhed
over eksisterende processer, hvilket betyder at der ikke er forsøgt omlagt/udskudt
normale arbejdsopgaver for at frigøre ressourcer til de ekstraopgaver som Covid-
19 hjælpepakker har skabt i ministeriet.
Akt. nr. 168 om tempobonus og forskud på erstatning i zone 3 i forbindelse med
aflivning af mink
Enhedslistens medlem af udvalget støtter aktstykkets foreslåede udbetaling af
tempobonus til minkavlere, som i en periode har medvirket til aflivning af deres
mink for at bekæmpe covid-19. Men Enhedslisten kan ikke støtte forskud på er-
statning for skindværdien for aflivede mink i besætninger, der ikke er smittet eller
ikke ligger i en zone inden for 7,8 km fra en smittet besætning (zone 3). På den
baggrund stemmer EL imod aktstykket. Venstres og Det Konservatives Folkepar-
tis medlemmer af udvalget bemærker, at støtten til dette aktstykke ikke ændrer
ved, at der ikke var hjemmel til hverken aflivningen af mink eller løftet om tempo-
bonus da hjemlen først blive tilvejebragt med vedtagelsen af L 77.
Akt. nr. 206 om justering af kompensationsordningerne som følge af covid-19
Enhedslistens medlem af udvalget stemmer for aktstykket, men finder det dybt
uheldigt, at kompensationen til kombinatører baseres på overskud frem for på
omsætning. Det er udtryk for forskelsbehandling i forhold til ordningen for selv-
stændige. Regeringen fremfører, at kompensation baseret på omsætning til kombi-
natørerne rummer en risiko for dobbeltkompensation, og indebærer således et be-
hov for skærpede dokumentationskrav, som fører til længere sagsbehandlingstid.
Enhedslisten forpligter sig til at holde øje med eventuelle komplikationer forbun-
det med kombinatørordningen med henblik på at evaluere ordningen frem til næ-
ste potentielle forlængelse.
Akt. nr. 217 om opgravning af mink
Venstres og Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget bemærker, at Ministeriet
for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri på nuværende tidspunkt vurderer, at der i
L 108 - 2021-22 - Bilag 1: Materiale ifm. fremsættelse af forslag til lov om tillægsbevilling 2021
Side 2 af 5
2021 er behov for at afholde merudgifter på samlet 72,2 mio. kr. til opgravning,
transport og forbrænding af minkene. Ministeren anmoder om tilslutning til at af-
holde op til 150,0 mio. kr. Ministeren har både i samråd og i offentligheden udtalt,
at prisen er beregnet til 72,2 mio. kr., og derfor er Venstre og Dansk Folkeparti
forstående overfor, at der anmodes om 150 mio.kr.
Venstre og Dansk Folkeparti ønsker, at alle dræbte mink bliver behandlet på en
miljørigtig måde set ud fra, at de uden miljøgodkendelse blev nedgravet i novem-
ber 2020. Venstre og Dansk Folkeparti vælger at støtte aktstykket af hensyn til at
skabe en hurtig afklaring for beboerne i de berørte områder, men ønsker samtidig,
at Finansudvalget og Miljø- og Fødevareudvalget løbende bliver orienteret, hvis
det viser sig at økonomien overstiger de 72,2 mio. kr. med en fyldestgørende rede-
gørelse for merforbruget og årsagerne hertil.
Venstre og Dansk Folkeparti noterer endvidere, at ministeren flere gange under
behandlingen af aktstykket har givet ufuldstændige og vildledende oplysninger til
Finansudvalget og kan på den baggrund kun udtrykke stor utilfredshed med den
behandling Finansudvalget har fået i denne sag.
Akt. nr. 320 om statens bloktilskud til kommunerne for finansåret 2022
(Revideret aktstykke)
Socialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget finder det positivt, at aftalerne for
såvel kommunernes økonomi og regionernes økonomi dækker den demografiske
udvikling.
SF bemærker dog også, at der i økonomiaftalen med kommunerne ikke er tilført
midler til det specialiserede specialområde på trods af det stigende udgiftspres på
dette område. SF havde gerne set, at kommunerne blev tilført midler hertil som
led i økonomiaftalen, ligesom SF gerne havde set en inddragelse af Folketingets
partier forud for aftaler vedrørende placeringen af det specialiserede socialområde.
SF kan dog samlet støtte aktstykket, der udmønter økonomiaftalerne.
Enhedslistens medlem af udvalget mener, at bloktilskudsaktstykket – som afspej-
ler de indgåede aftaler med kommuner og regioner om økonomien for 2022 –
ikke i tilstrækkelig grad sikrer, at der er penge til velfærd og sundhed, fordi afta-
lerne med kommuner og regioner ikke i tilstrækkelig grad tager højde for en række
stigende udgifter. På den baggrund stemmer Enhedslisten imod aktstykket.
Akt. nr. 361 om Aftale om Børnene Først
Socialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget stemmer imod aktstykket fordi SF
ikke kan støtte den del af aktstykket der vedrører ”Skærpelse af karensregler for
familiesammenføring med børn (til forældre, der er idømt frihedsstraf for at sende
et barn på genopdragelsesrejse)” da SF ikke er en del af den pågældende aftale.
Akt. nr. 362 om udbetaling af støtte til Bavarian Nordic med henblik på at udvikle
en dansk vaccine mod COVID-19
Enhedslistens medlem af udvalget stemmer for aktstykket, men finder selve afta-
len og de modkrav, der stilles i den, for utilstrækkelige. Det er helt uforståeligt, at
man ikke tidligere er gået ind i processen for at støtte fortsat udvikling af
L 108 - 2021-22 - Bilag 1: Materiale ifm. fremsættelse af forslag til lov om tillægsbevilling 2021
Side 3 af 5
Adaptvac i offentligt regi, og at, når man så endelig går ind med en risikovillig in-
vestering, at det så ikke sikres, at der kommer åbenhed om patent, prissætning og
data samt en sikkerhed for, at vaccinen kan gøres tilgængelig for lav- og mellem-
indkomstlande. Det vidner om et utilstrækkeligt beredskab i forhold til salg og
overdragelse af patenter udviklet i offentligt regi til kommercielt brug. Enhedsli-
sten bifalder støtte til udviklingen af vitale vacciner, men mener både at processen
og resultatet af den indgående aftale har været skuffende.
Særlige påtegninger på aktstykker i folketingsåret 2021-2022:
Akt. nr. 8 om opførelse af 100 ekstra pladser i Udvisningsfængslet i Ringe
Socialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget støtter aktstykket og kapacitetsud-
videlsen med 100 ekstra pladser i udvisningsfængslet i Ringe, men SF er bekymret
for, hvor antallet af hænder til bemandingen skal komme fra. Kriminalforsorgen
er i dag presset helt i bund og der blev før sidste valg lovet yderligere midler til
sektoren fra regeringspartiet. De midler mangler nu, hvor vi får nye rammer i bl.a.
Ringe, men mangler personale i stor stil.
Akt. nr. 18 om pulje til faste teams i ældreplejen
Liberal Alliances medlem af udvalget, der stemte imod aktstykket). Enhedslistens
medlem af udvalget støtter aktstykket, men bemærker, at da ordførerne drøftede
sagen med ministeren, omhandlede det 21,7 mio. kr., som med aktstykket er vok-
set til 22,3 mio. kr.
Akt. nr. 42 om humanitære bidrag til bl.a. krisen i Afghanistan
Enhedslistens medlem af udvalget kan støtte projekterne og de fleste af finansie-
ringerne, dog ikke at der fjernes 20,5 mio. kr. fra Ghana. Disse penge må tages fra
andre puljer.
Akt. nr. 59 om reduktion i Finanstilsynets udgiftsbevilling
Enhedslistens medlem af udvalget mener i forvejen, at Finanstilsynet er underfi-
nansieret og underbemandet, og synes, at tilsynet skal beholde pengene.
Akt. nr. 70 om finansiering af Lønstrukturkomitéens arbejde i 2021
Enhedslistens medlem af udvalget støtter, at lønstrukturkomiteen kommer i gang
med arbejdet. Men det er vores klare opfordring, at arbejdet anlægges, så det af-
sluttes langt hurtigere, end det af regeringen planlagte. Velfærdsområderne herun-
der sundhedsvæsnet er ikke tjent med endnu en undersøgelse, der udsætter beho-
vet for handling i op imod et helt år. Samtidig er det fortsat vores krav, at hvis ko-
miteens arbejde peger på, at der i Danmark er strukturelle problemer med uligeløn
og ikke mindst for lavtlønsgrupperne, så skal der findes penge til at gøre op med
de politisk bestemte lønhierarkier, der skaber disse problemer.
L 108 - 2021-22 - Bilag 1: Materiale ifm. fremsættelse af forslag til lov om tillægsbevilling 2021
Side 4 af 5
Akt. nr. 79 om flere og bedre uddannelsesmuligheder i hele Danmark
Radikale Venstres medlem af udvalget er enig i at oprette regionalt taxameter og
decentralt grundtilskud, men RV er uenige i finansieringen, særligt lukningen af de
engelsksprogede uddannelser.
Akt. nr. 87 om Aftale om politiets og anklagemyndighedens økonomi 2021-2023
Venstres medlemmer af udvalget støtter aktstykket, men er fortsat uenig i finan-
sieringen af aftalen om politiet og anklagemyndighedens økonomi, som vi også
flere gange har fremført.
Venstre bakker fuldt op om vores politi og danskernes sikkerhed. Venstre aner-
kender, at en stor del af indholdet i flerårsaftalen om politiets og anklagemyndig-
hedens økonomi er noget, som Venstre har ønsket er med. De elementer bakker
Venstre op om.
Venstre står imidlertid uden for aftalen, fordi finansieringen strider mod Venstres
skattestop – et skattestop, som har
været Venstres politik siden 2001, hvor man holder skatter og afgifter i ro. Rege-
ringen fører en politik, hvor man hæver skatter og afgifter. Der er indtil videre af-
talt, gennemført eller foreslået over 40 skatte- og afgiftsstigninger til i alt over 12
mia. kr., siden regeringen tiltrådte. Med flerårsaftalen om politiets og anklagemyn-
dighedens økonomi kommer der en ny omgang skattestigninger til danskerne. Det
er Venstre imod.
Venstre mener det, når vi siger skattestop. Danmark er det land med det højeste
skattetryk i verden, og det er trist. Venstre mener, at vi kan og skal styrke vores
politi og værne om danskernes sikkerhed uden at gøre det dyrere at være dansker.
Akt. nr. 104 om dækning af Erhvervsstyrelsens udgifter til administration af
Covid-19 kompensationsordninger i 2021
Finansudvalget finder det særdeles kritisabelt, at der har været afholdt udgifter
uden at der har været søgt om forudgående bevillingsmæssig hjemmel til finansie-
ring af udgifterne.
Akt. nr. 135 om krisehåndtering af COVID-19
Radikale Venstres medlem af udvalget stiller spørgsmålstegn ved, at 5 mio. kr. af
finansieringen til aktstykket skal ske fra kontoen ”akutte psykiatrisk udrykningstje-
neste” og hvilke ydelser der i så fald ikke kommer til at blive ydet på den post.
Enhedslistens medlem af udvalget støtter aktstykket, men bemærker, at 5 mio. kr.
af den samlede finansiering trækkes fra den akutte psykiatriske udrykningstjeneste.
Der har været et mindreforbrug på området, og ministeriet vurderer, at ompriori-
teringen af midlerne ikke vil påvirke gennemførelsen af aktiviteter. Hvis der imod
forventning bliver brug for midler på kontoen § 16.53.30 Akut psykiatrisk udryk-
ningstjeneste, er det Enhedslistens holdning, at pengene hurtigt skal genfindes.
Akt. nr. 155 om COVID-19 vaccineudgifter
Finansudvalget finder det særdeles kritisabelt, at der har været afholdt udgifter den
at der har været søgt om forudgående bevillingsmæssig hjemmel til finansiering af
udgifterne.
L 108 - 2021-22 - Bilag 1: Materiale ifm. fremsættelse af forslag til lov om tillægsbevilling 2021
Side 5 af 5
Akt. nr. 156 om COVID-19-udgifter i Sundhedsministeriets departement
Finansudvalget finder det særdeles kritisabelt, at der har været afholdt udgifter
uden at der har været søgt om forudgående bevillingsmæssig hjemmel til finansie-
ring af udgifterne.
Akt. nr. 158 om løft af tysk og fransk på de videregående uddannelser
Enhedslistens medlem af udvalget finder det positivt, at der med aftalen bag inde-
værende aktstykke findes midler til at styrke fransk og tysk. Enhedslisten mener, at
det er vigtigt at styrke alle sprogfag, og opfordrer til, at regeringen afsætter midler
til at sikre et tilsvarende løft af de øvrige sprogfag.
Akt. nr. 164 om overvågning af COVID-19
Finansudvalget finder det særdeles kritisabelt, at der har været afholdt udgifter
uden at der har været søgt om forudgående bevillingsmæssig hjemmel til finansie-
ring af udgifterne.
Akt. nr. 165 om midlertidig udvidelse af influenzavaccinationsprogrammet
Finansudvalget finder det særdeles kritisabelt, at der har været afholdt udgifter
uden at der har været søgt om forudgående bevillingsmæssig hjemmel til finansie-
ring af udgifterne.
Akt. nr. 167 om COVID-19 udgifter i Lægemiddelstyrelsen
Finansudvalget finder det særdeles kritisabelt, at der har været afholdt udgifter
uden at der har været søgt om forudgående bevillingsmæssig hjemmel til finansie-
ring af udgifterne.