Finansudvalget 2021-22
L 108 Bilag 1
Offentligt
2519383_0001.png
Til lovforslag nr.
L 108
Folketinget 2021-22
Skriftlig fremsættelse (27. januar 2022)
Finansministeren
(Nicolai Wammen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:
Forslag til lov om tillægsbevilling for finansåret 2021
(Lovforslag nr. L 108)
Tillægsbevillingslovforslaget (FTB) formaliserer de be-
villingsændringer, som i finansårets løb er foretaget på for-
ventet efterbevilling. FTB har dermed en bevillingsretlig og
ikke en statsfinansiel funktion. FTB er udarbejdet med afsæt
i de ressortfordelinger, der følger af kongelig resolution af
19. november 2020 og kongelig resolution af 21. januar
2021.
Tabel 1. Fordeling af nettoudgifter på kategorier på FTB21
TB-kategorier
Ny lovgivning
Aktstykker
Ekstraordinære udgifter som følge af COVID-19
Overførsel mellem ministerområder
Overførsel mellem hovedkonti
Dispositionsbegrænsninger
Direkte efterbevilling
Andre bevillingsforslag
I alt
Ændringer der ikke optages på FTB for 2021
Økonomiske dispositioner i finansåret, der foretages in-
den for allerede givne bevillingsmæssige hjemler, optages
som udgangspunkt ikke på FTB.
Blandt de væsentligste dispositioner, der således ikke
optages på FTB, kan nævnes ændrede skøn for lovbundne
udgifter og skatter mv.
Bevillingsændringer på FTB for 2021
En stor del af ændringerne i forhold til finansloven for
2021 har enten tidligere været forelagt Folketinget i form af
lovforslag eller aktstykker eller har karakter af udgiftsneu-
trale overførsler mellem bevillinger efter reglerne herom.
FTB for 2021 indeholder nettomerbevillinger for i alt
81.281,2 mio. kr. i forhold til finansloven for 2021. Bevil-
lingsændringerne skyldes særligt vedtagelse af ny lovgiv-
ning samt ekstraordinære udgifter som følge af COVID-19,
jf. tabel 1.
Mio. kr.
36.483,5
-4.659,1
55.152,1
0,0
0,0
0,0
850,5
-6.545,8
81.281,2
Da ændrede skøn mv. ikke medtages på FTB, er der
ikke nogen direkte sammenhæng mellem saldoen på statens
drifts-, anlægs- og udlånsbudget (DAU-saldoen) på FTB og
det endelige resultat i statsregnskabet, som der udarbejdes
skøn for i Økonomisk Redegørelse,
jf. tabel 2.
I tabellen
fremgår DAU-saldoen i FTB og statsregnskabet samt det
seneste skøn i december i perioden fra 2011 til 2021.
Tabel 2. DAU-saldoen i 2011-2021 på FTB, decemberskøn samt statsregnskabet
Mia. kr.
FTB
Skøn, ØR,december
Statsregnskab
2011
-35,1
-49,3
-33,1
2012
-89,5
-67,7
-75,7
2013
-16,1
-11,9
5,8
2014
-11,1
-2,1
6,7
2015
-3,2
8,2
28,4
2016
-35,5
-14,8
-8,5
2017
-16,9
18,9
30,9
2018
-2,0
35,9
41,1
2019
8,0
2,6
61,2
2020
-62,1
-64,4
-14,5
2021
-128,0
1)
-17,6
-2)
1) Underskuddet på FTB kan henføres til det budgetterede DAU-underskud på 46,7 mia. kr. på FL21 (dec. 2020) samt en
forøgelse af underskuddet med 81,3 mia. kr. primært sfa. hjemlede COVID-19-indsatser på FTB. Afvigelsen mellem FTB og
AE002959
L 108 - 2021-22 - Bilag 1: Materiale ifm. fremsættelse af forslag til lov om tillægsbevilling 2021
2519383_0002.png
2
skønnet fra Økonomisk Redegørelse december kan primært henføres til ændret indtægtsskøn i forhold til det budgetterede på
FL21.
2) Statsregnskabet for 2021 planlægges offentliggjort medio marts 2022.
Specifikation af bevillingsændringer på FTB 2021
Forslaget til lov om tillægsbevilling for 2021 udviser
nettomerbevillinger på 33.852,4 mio. kr. under delloftet
for driftsudgifter, nettomerbevillinger på 1.015,4 mio. kr.
Tabel 3. Hovedoversigt over FTB 2021
Mio. kr., 2021-pl
Delloftet for
driftsudgifter
§ 1. Dronningen
§ 2. Medlemmer af det kongelige hus m. fl.
§ 3. Folketinget
§ 5. Statsministeriet
§ 6. Udenrigsministeriet
§ 7. Finansministeriet
§ 8. Erhvervsministeriet
§ 9. Skatteministeriet
§ 11. Justitsministeriet
§ 12. Forsvarsministeriet
§ 13. Indenrigs- og Boligministeriet
§ 14. Udlændinge- og Integrationsministeriet
§ 15. Social- og og Ældreministeriet
§ 16. Sundhedsministeriet
§ 17. Beskæftigelsesministeriet
§ 19. Uddannelses- og Forskningsministeriet
§ 20. Børne- og Undervisningsministeriet
§ 21. Kulturministeriet
§ 22. Kirkeministeriet
§ 23. Miljøministeriet
§ 24. Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
§ 28. Transportministeriet
§ 29. Klima, Energi- og Forsyningsministeriet
§ 35. Generelle reserver
§ 36. Pensionsvæsenet
§ 37. Renter
§ 38. Skatter og afgifter
l alt
0,0
0,0
0,0
-0,3
2,9
1.057,6
1.598,4
599,4
15.229,4
1.055,0
1.411,1
36,1
459,5
1.147,2
-88,2
-396,4
973,1
976,4
-0,1
1.907,1
11.990,1
2.442,6
-643,7
-5.906,3
1,5
0,0
0,0
33.852,4
Delloftet for
indkomst-
overførsler
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
1.269,4
32,8
14,2
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
-301,0
0,0
0,0
1.015,4
Udgifter uden
for loft
0,0
0,0
47,5
0,0
0,0
451,6
17.375,1
2,0
-1.800,0
-5,2
237.797,2
38,3
-236.097,5
-447,2
-1.109,5
0,0
0,0
9,0
0,0
791,8
-368,3
88,5
27,5
-3.000,0
0,0
0,0
35.580,0
49.380,8
Indtægts-
budget
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
81,8
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
-62,6
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
30,2
207,6
-1.520,5
0,0
65,8
4.165,1
2.967,4
under delloftet for indkomstoverførsler, nettomerbevillinger
på 49.380,8 mio. kr. på udgifter uden for loft samt nettome-
rindtægter på 2.967,4 mio. kr. på indtægtsbudgettet,
jf. tabel
3.
L 108 - 2021-22 - Bilag 1: Materiale ifm. fremsættelse af forslag til lov om tillægsbevilling 2021
2519383_0003.png
3
De væsentligste bevægelser under delloftet for driftsud-
gifter, delloftet for indkomstoverførsler, udgifter uden for
loft samt indtægtsbudgettet gennemgås i det følgende.
1. Oversigt over væsentlige bevægelser under delloftet
for driftsudgifter
Nettomerbevillingen på
§ 7. Finansministeriet
på 1.057,6
mio. kr. kan primært henføres til merudgifter til EU-bidra-
get vedr. moms og BNI på 1.050,9 mio. kr. som følge af
balancejustering samt ændringsbudgetter til EU�½s budget for
2021,
jf. BV. 2.2.1.
Nettomerbevillingen på
§ 8. Erhvervsministeriet
1.598,4 mio. kr. kan primært henføres til udgifter som følge
af COVID-19, herunder f.eks. udgifter til en øget tabsram-
me for matchfinansieringsordningerne i Vækstfonden samt
udgifter til en række initiativer ifm.
Aftale om sommer- og
erhvervspakke af 4. juni 2021.
Dertil kommer overførsler til
§ 13. Indenrigs- og Boligministeriet
som følge af ressortom-
lægning.
Nettomerbevillingen på
§ 9. Skatteministeriet
på 599,4
mio. kr. kan primært henføres til
dels
merudgifter til de
civilretlige tiltag i udbyttesagen i 2021 på 229,5 mio. kr.,
jf.
akt. 199 af 8. april 2021, dels
tilførsel af efterbevillinger til
dækning af pålagte sagsomkostninger i udbyttesagen i 2021
ifm. retssagerne i England på 401,7 mio. kr.,
jf. akt. 267 af
10. juni 2021.
Nettomerbevillingen på
§ 11. Justitsministeriet
15.229,4 mio. kr. kan primært henføres til ekstraordinære
merudgifter på 13.135,2 mio. kr. som følge af COVID-19,
herunder indkøb af værnemidler mv., testindsatsen samt
smitteopsporing mv.,
jf. akt. 194 af 25. marts 2021, akt. 222
af 28. april 2021, akt. 250 af 20. maj 2021, akt. 306 af
24. juni 2021, akt. 38 af 11. november 2021, akt. 47 af 18.
november 2021, akt. 101 af 16. december 2021 og akt. 151
af 16. december 2021,
samt udgifter på 2.075,5 mio. kr.
som følge af udmøntningen af flerårsaftalen for politiet og
anklagemyndigheden 2021-2023,
jf. akt. 87 af 16. december
2021.
Nettomerbevillingen på
§ 12. Forsvarsministeriet
1.055,0 mio. kr. kan primært henføres til ekstraordinære
udgifter på 101,4 mio. kr. til håndteringen af COVID-19 og
957,2 mio. kr. til indfrielse af feriepengeforpligtelsen over
for Lønmodtagernes Feriemidler i 2021.
Nettomerbevillingen på
§ 13. Indenrigs- og Boligministe-
riet
på 1.411,1 mio. kr. kan primært henføres til ressortover-
førsel fra
§ 15. Social- og Ældreministeriet, § 8. Erhvervs-
ministeriet
og
§ 28. Transportministeriet, jf. kongelig resolu-
tion af 21. januar 2021.
Nettomerbevillingen på
§ 15. Social- og Ældreministeriet
på 459,5 mio. kr. kan primært henføres til modtagelse af
bevilling vedrørende ældreområdet fra
§ 16. Sundhedsmini-
steriet
samt overførsel af bevilling vedrørende indenrigsom-
rådet til
§ 13. Indenrigs- og Boligministeriet, jf. kongelig
resolution af 21. januar 2021.
Nettomerbevillingen omfat-
ter desuden COVID-19-relaterede udgifter, herunder stimu-
lering af oplevelsesindustrien gennem civilsamfundet og
kommunerne, styrket indsats for vaccineoptag blandt ældre,
støtte og aktiviteter mod ensomhed for udsatte og ældre
borgere mv.
Nettomerbevillingen på
§ 16. Sundhedsministeriet
1.147,2 mio. kr. i 2021 dækker dels over en nettomerbevil-
ling på 1.836,8 mio. kr. til den direkte ekstraordinære ind-
sats mod COVID-19, herunder finansiering af tilvalgsord-
ning for COVID-19 vacciner, udvikling af dansk COVID-19
vaccine hos Bavarian Nordic samt til kompensation for
regionernes vaccineudgifter, dels en nettomerbevilling på
691,8 mio. kr. vedrørende aktstykker om afledte COVID-19
udgifter samt bloktilskudsaktstykket, herunder udvikling af
dansk COVID-19 vaccine hos Bavarian Nordic, håndtering
af kommunikationsindsats mv. i Sundhedsstyrelsen samt fi-
nansiering af DUT-sager. Hertil kommer overførsel af bevil-
ling vedrørende ældreområdet til
§ 15. Social- og Ældremi-
nisteriet, jf. kongelig resolution af 21. januar 2021.
Nettomindrebevillingen på
§ 17. Beskæftigelsesministeri-
et
på 88,2 mio. kr. kan primært henføres til overførsel fra ar-
bejdsmiljøpuljen på §
17.21.09. Tilskud vedrørende forebyg-
gelse af nedslidning og ulykker, jf. akt. 154 af 16. december
2021,
regulering af ekstraordinær bevilling direkte målrettet
indsatsen mod COVID-19 i 2021 i varslingspuljen på
§
17.46.14. Indsats ved større afskedigelser
samt udmøntning
af reserve til DUT-forhandlinger med kommunerne med ud-
gangspunkt i bloktilskudsaktstykket,
jf. akt. nr. 320 af 29.
juni 2021.
Nettomindrebevillingen på
§ 19. Uddannelse- og Forsk-
ningsministeriet
på 396,4 mio. kr. kan primært henføres
til indtægter fra EU’s genopretningsfacilitet samt udgifter
som følge af COVID-19, herunder udgifter til fagligt og
trivselsmæssigt efterslæb samt selvtest på de videregående
uddannelser. Dertil kommer udgifter som følge af aktivitets-
ændringer samt indtægter fra salg af virksomheder ifm. af-
viklingen af innovationsmiljøerne.
Nettomerbevillingen på
§ 20. Børne- og Undervisnings-
ministeriet
på 973,1 mio. kr. kan primært henføres til mer-
udgifter som følge af en række COVID-19-relaterede hjæl-
pe- og kompensationspakker, herunder bl.a. merudgifter på
250,0 mio. kr. til forlængelse af hjælpepakke til efterskoler
og frie fagskoler mv,
jf. akt. 158 af 11. februar 2021,
merud-
gifter på 394,9 mio. kr. til indsatser for at styrke trivslen
frem mod sommeren 2021,
jf. akt. 180 af 25. marts,
merud-
gifter på 226,0 mio. kr. til udbydere af arbejdsmarkedsud-
dannelser (AMU),
jf. akt 67 af 2. december 2021,
merudgif-
ter på 180,5 mio. kr. til håndtering af faglige udfordringer og
indsatser for at styrke trivslen,
jf. akt. 294 af 17. juni 2021,
samt merudgifter på 151,4 mio. kr. til tilskud til ekstraordi-
nære rengøringsudgifter i 2021,
jf. akt. 141 af 28. januar
2021, akt. 193 af 25. marts 2021, akt. 284 af 17. juni og
akt. 13 af 14. oktober 2021.
Dertil kommer mindreudgifter
på 335,7 mio. kr. som følge af ændret aktivitet på de aktivi-
tetsstyrede konti.
Nettomerbevillingen på
§ 21. Kulturministeriet
udgør
med 976,4 mio. kr., hvoraf 494,5 mio. kr. kan henføres til
ekstraordinære udgifter i lyset af COVID-19 til kompensa-
tionsordninger, herunder f.eks. aflyste kulturarrangementer,
faste omkostninger mv.,
jf. akt. 138 af 12. januar 2021 m.fl.
Hertil kommer puljeordninger mv. på 406,8 mio. kr., bl.a.
L 108 - 2021-22 - Bilag 1: Materiale ifm. fremsættelse af forslag til lov om tillægsbevilling 2021
2519383_0004.png
4
relateret til sommerpakken på Kulturministeriets område,
jf.
akt. 307 af 17. juni 2021.
Dertil er bevillingen til Folkehøj-
skolerne øget med 76,4 mio. kr. som følge af øget aktivitet.
Nettomerbevillingen på
§ 23. Miljøministeriet
på 1.907,1
mio. kr. kan primært henføres til tilførsel af nettobevilling
på 2.324,1 mio. kr. som led i ressortdelingen af det daværen-
de Miljø- og Fødevareministerium,
jf. kongelig resolution af
19. november 2020.
Nettomerbevillingen på
§ 24. Ministeriet for Fødevarer,
Landbrug og Fiskeri
på 11.990,1 mio. kr. kan primært hen-
føres til tilførsel af 10.030,6 mio. kr. til endelig nedluknings-
erstatning til minkavlere og følgeerhverv,
jf. akt. 137 af 16.
december 2021.
I modsatte retning trækker overførsel af be-
villing for i alt 2.357,5 mio. kr. til
§ 23. Miljøministeriet
og
§ 17. Beskæftigelsesministeriet
som led i ressortdelingen af
§ 24. Miljø- og Fødevareministeriet, jf. kongelig resolution
af 19. november 2020.
Nettomerbevillingen på
§ 28. Transportministeriet
udgør
2.442,6 mio. kr., hvoraf 3.441,0 mio. kr. kan henføres til
kompensation som følge af COVID-19,
jf. akt. 303 af 24.
juni 2021, akt. 4 af 7. oktober 2021, akt. 123 og 150 af
16. december 2021, samt akt. 126 og akt. 133 af 17. decem-
ber 2021.
Dertil kommer merbevilling på 205,0 mio. kr. til
initiativer fra Aftale om sommer- og erhvervspakke mv.,
jf.
akt. 304 af 24. juni 2021,
samt indtægter fra det danske
hjemtag fra EU’s genopretningsfacilitet på 155,0 mio. kr.,
jf. akt 140 af 16. december 2021.
Modsat er bevillingen
nedskrevet med 435,0 mio. kr. som primært kan henføres til
ressortoverdragelse af det almene boligområde til
§ 13. In-
denrigs- og Boligministeriet, jf. kongelige resolution af 21.
januar 2021.
Nettomindrebevillingen på
§ 29. Klima-, Energi- og For-
syningsministeriet
på 643,7 mio. kr. kan primært henføres
til indtægter fra EU’s Genopretningsfacilitet ifm. den danske
genopretningsplan til EU på 732,5 mio. kr.
jf. akt. 140 af 16.
december 2021.
Nettomindrebevillingen på
§ 35. Generelle reserver
5.906,3 mio. kr. kan primært henføres til udmøntning af
generelle reserver (herunder særligt
§ 35.11.01. Merudgifter
ved nye bevillingsforslag, § 35.11.19. Regeringsreserve
og
§ 35.11.07. Reserve til håndtering af udfordringer i lyset
af COVID-19 mv.)
på en række ministerområder ved akt-
stykker eller som følge af lovgivning samt nulstilling af
reserver. Hertil kommer udmøntning af budgetreguleringen
til midler fra EU�½s genopretningsfacilitet.
2. Oversigt over væsentlige bevægelser for udgifter
under delloftet for indkomstoverførsler
Nettomerbevillingen på
§ 17. Beskæftigelsesministeriet
på 1.269,4 mio. kr. kan primært henføres til en række CO-
VID-19-relaterede hjælpepakker og afledte virkninger her-
af. Der er merudgifter sfa. en række hjælpepakker målrettet
barsels- og sygedagpengemodtagere, herunder forlængelse
af retten til sygedagpenge samt midlertidig suspendering af
arbejdsgiverperioden, som giver arbejdsgivere en udvidet
ret til refusion for udgifter til lønmodtagere, der var fravæ-
rende som følge af COVID-19. Hertil kommer merudgifter
til folkepension sfa. ingen modregning ved ekstraindtægter
relateret til COVID-19 arbejde,
jf. lov nr. 707 af 26. april
2021.
Der er på
§ 35. Generelle reserver
optaget en reserve
på 185,0 mio. kr. for at sikre overholdelse af delloft for ind-
komstoverførsler, således at delloft for indkomstoverførsler
korrigeres administrativt. Reserven er nedskrevet på forslag
til lov om tillægsbevilling for 2022.
Nettomindrebevillingen på
§ 36. Pensionsvæsenet
301,0 mio. kr. kan henføres til en bevillingsreduktion på
§
36.31.01. Pensionsudgifter i folkeskolen mv.
for at opnå et
mere retvisende billede af hovedkontoen.
3. Oversigt over væsentlige bevægelser for udgifter
uden for udgiftsloft
Nettomerbevillingen på
§ 7. Finansministeriet
på 451,6
mio. kr. kan primært henføres til udgifter på 727,6 mio.
kr. forbundet med indskydelse af ejendomme i Statens Ejen-
domssalg A/S,
jf. akt. 289 af 17. juni 2021
og
akt. 146 af
16. december 2021.
Herudover merudgifter på 101,7 mio.
kr. til EU-bidraget vedr. told- og sukkerafgifter som følge
af opdaterede skøn for toldindtægter,
jf. BV. 2.2.1.
Merudgif-
terne modsvares delvist af en række andre nedjusteringer og
indtægter, herunder som følge af indskydelse af ejendomme
i Statens Ejendomssalg A/S,
jf. akt. 289 af 17. juni 2021
og
akt. 146 af 16. december 2021.
Nettomerbevillingen på
§ 8. Erhvervsministeriet
17.375,1 mio. kr. kan primært henføres til ekstraordinære
udgifter som følge af COVID-19 på 17.372,1 mio. kr., her-
under bl.a. udgifter til kompensationsordningen for faste
omkostninger, lønkompensationsordningen og kompensati-
onsordningen for større arrangementer mv.
Nettomindrebevillingen på
§ 11. Justitsministeriet
1.800,0 mio. kr. kan henføres til udmøntningen af den på
finansloven for 2021 opførte reserve på
§ 11.11.78. Reserve
til indkøb af værnemidler
uden for udgiftsloft til henholds-
vis
§ 11.11.43. Reserve til værnemidler og test mv.
og
§
11.11.44. Værnemidler og test mv.
under delloftet for drifts-
udgifter med henblik på dækning af udgifter som følge af
COVID-19, herunder udgifter til indkøb af værnemidler mv.
og testindsatsen,
jf. akt. 194 af 25. marts 2021.
Nettomindrebevillingen på
§ 12. Forsvarsministeriet
5,2 mio. kr. kan henføres til merindtægter på 50,9 mio. kr.
og merudgifter på 45,7 mio. kr. Merindtægterne kan henfø-
res til et provenu sfa. Forsvarsministeriets afhændelse af
ejendomme,
jf. akt. 289 af 17. juni 2021
og
akt. 146 af 16.
december 2021.
Der er som følge heraf afholdt én-til-én-re-
laterede udgifter på 45,7 mio. kr.,
jf. den særlige bevillings-
bestemmelse under § 12.1 Fællesudgifter på finansloven for
2021.
Nettomerbevillingen på
§ 13. Indenrigs- og Boligministe-
riet
på 237.797,2 mio. kr. kan primært henføres til ressor-
toverførsel fra
§ 15. Social- og Ældreministeriet, § 8. Er-
hvervsministeriet
og
§ 28. Transportministeriet, jf. kongelig
resolution af 21. januar 2021.
Herudover kan nettomerbe-
villingen henføres til bloktilskudsaktstykket,
jf. akt. 320 af
29. juni 2021
samt ekstraordinære udgifter som følge af
L 108 - 2021-22 - Bilag 1: Materiale ifm. fremsættelse af forslag til lov om tillægsbevilling 2021
2519383_0005.png
5
COVID-19, herunder forhøjet bloktilskud som led i udmønt-
ning af coronavinterpakke,
jf. akt. 143 af 16. december
2021.
Merudgifterne modsvares delvist af en række min-
dreudgifter ifm. direkte efterregulering af
§ 13.81.01. Ydel-
sesstøtte til almene boliger
og
§ 13.81.02. Ungdomsbolig-
bidrag til almene boliger
grundet lavere aktivitets-renteni-
veau. Hertil kommer nettomindreindtægter sfa. ingen refu-
sion fra Landsbyggefonden grundet den lave rente og aktivi-
tet i den almene boligsektor.
Nettomindrebevillingen på
§ 15. Social- og Ældremini-
steriet
på 236.097,5 mio. kr. kan henføres til overførsel af
bevilling vedrørende indenrigsområdet til
§ 13. Indenrigs-
og Boligministeriet, jf. kongelig resolution af 21. januar
2021.
Nettomindrebevillingen på
§ 16. Sundhedsministeriet
447,2 mio. kr. dækker dels over en nettomindrebevilling på
2.196,7 mio. kr. som følge af bloktilskudsaktstykket mv.,
jf.
akt. nr. 320 af 29. juni 2021,
til regulering af den kommu-
nale medfinansiering, ændret skøn over afløb mv. for kvali-
tetsbyggefonden samt kompensation for fastfrysning af den
kommunale medfinansiering, dels en nettomerbevilling på
1.746,6 mio. kr. som følge af direkte ekstraordinære udgifter
som følge af COVID-19, herunder forhøjelse af reserve til
test og vaccination, vaccineindkøb og afledte vaccineudgif-
ter bevilling til TestCenter Danmark mv.
Nettomindrebevillingen på
§ 17. Beskæftigelsesministeri-
et
på 1.109,5 mio. kr. kan primært henføres til nulstillingen
af de kommunale reserver
(§17.19.78. Reserver og budget-
regulering vedrørende indkomstoverførsler).
Mindreudgif-
ten afspejler øgede overførselsudgifter sfa. en række CO-
VID-19-relaterede hjælpepakker, der har forlænget suspensi-
onen af dagpengeforbruget,
jf. bl.a. lov nr. 57 af 19. januar
2021, lov nr. 467 af 20. marts 2021 og lov nr. 877 af 12. maj
2021.
Nettomerbevillingen på
§ 23. Miljøministeriet
på 791,8
mio. kr. kan primært henføres til tilførsel af 475,0 mio. kr.
som led i ressortdelingen af det daværende Miljø- og Fø-
devareministerium,
jf. kongelig resolution af 19. november
2020.
Nettomindrebevillingen på
§ 24. Ministeriet for Fødeva-
rer, Landbrug og Fiskeri
på 368,3 mio. kr. kan primært
henføres til overførsel af bevilling til
§ 23. Miljøministeriet
på 475,0 mio. kr. som led i ressortdelingen af
§ 24. Mil-
jø- og Fødevareministeriet, jf. kongelig resolution af 19.
november 2020.
Modsat tilføres 75,0 mio. kr. til en pulje til
erstatningsjorde afsat i Aftale om grøn omstilling af dansk
landbrug,
jf. akt. 107 af 16. december 2021.
Nettomerbevillingen på
§ 28. Transportministeriet
88,5 mio. kr. kan primært henføres til nettomindreindtægter
på 239,2 mio. kr. som følge af ressortoverdragelse af det
almene boligområde til
§ 13. Indenrigs- og Boligministeri-
et, jf. kongelig resolution af 21. januar 2021,
samt merind-
tægter fra EU�½s genopretningsfacilitet på 150,0 mio. kr.,
jf.
akt. 140 af 16. december 2021.
Nettomerbevillingen på
§ 29. Klima-, Energi- og Forsy-
ningsministeriet
på 27,5 mio. kr. kan primært henføres til
indtægter fra EU’s Genopretningsfacilitet ifm. den danske
genopretningsplan til EU,
jf. akt. 140 af 16. december 2021
og udgifter til hensættelser på udligningsordningen på
§
29.25.14. Udbetaling til PSO-ordninger, jf. akt. 115 af 16.
december 2021.
Nettomindrebevillingen på
§ 35. Generelle reserver
3.000,0 mio. kr. uden for udgiftslofterne kan dels henfø-
res til udmøntning ved aktstykke, dels nulstilling af
§
35.11.09. Midtvejs- og efterregulering af det kommunale
bloktilskud mv.
samt udmøntning af
§ 35.11.46. Reserve til
forlængelse af kompensationsordninger.
Nettomerbevillingen på
§ 38. Skatter og afgifter
35.580,0 mio. kr. skal henføres til et nettomindreprovenu
fra ekstraordinære udgifter i forbindelse med COVID-19,
herunder midlertidig udskydelse af angivelses- og betalings-
frister mv. på skatteområdet og rentefrie lån svarende til
indberettet A-skat og arbejdsmarkedsbidrag.
4. Oversigt over væsentlige bevægelser under ind-
tægtsbudgettet
Nettomerindtægten på
§ 11. Justitsministeriet
på 81,8
mio. kr. kan henføres til flerårsaftalen for politiet og ankla-
gemyndigheden 2021-2023, herunder ændrede bødeindtæg-
ter mv.,
jf. akt. 87 af 16. december 2021,
samt ressortover-
førslen af visse færdselsopgaver fra
§ 11. Justitsministeriet
til
§ 28. Transportministeriet, jf. kongelig resolution af 29.
september 2021.
Nettomindreindtægten på
§ 17. Beskæftigelsesministeri-
et
på 62,6 mio. kr. kan primært henføres til merudgifter
ifm. initiativet med arbejdspladssnære aktiviteter i arbejdet
med branchemål mv.,
jf. akt 154 af 16. december 2021
Mer-
udgiften modsvares delvist af merindtægter fra medlemsbi-
drag fra arbejdsløshedskasser,
jf. lov nr. 1438 af 29. juni
2021,
der har udvidet muligheden for selvstændige for at
blive medlem i arbejdsløshedskasser for understøtte de selv-
stændige mv. i forbindelse med udfasningen af kompensati-
onsordningerne.
Nettomerindtægten på
§ 28. Transportministeriet
på 30,2
mio. kr. kan primært henføres til yderligere indtægter fra
EU�½s genopretningsfacilitet til en statslig cykelpulje på 30,0
mio. kr.,
jf. akt. 140 af 16. december 2021.
Nettomerindtægterne på
§ 29. Klima-, Energi- og Forsy-
ningsministeriet
på 207,6 mio. kr. på indtægtsbudgettet kan
primært henføres til indtægter fra auktion over tilladelser
§ 29.29.02.70. 1500 MHz-, 2100 MHz-, 2300 MHz-, 3,5
GHz- og 26 GHz-auktion
for i alt 207,6 mio. kr.
Nettomindrebevillingen på
§ 35. Generelle reserver
1.520,5 mio. kr. kan henføres til udmøntning af budgetregu-
leringen til midler fra EU�½s genopretningsfacilitet.
Nettomerindtægterne på
§ 37. Renter
på 65,8 mio. kr.
kan primært henføres til forøgede provisionsindtægter på
§
37. Renter
til afdækning af de statsfinansielle risici forbun-
det med genudlån, garantier og kapitalindskud mv. for sel-
skaber, som i høj grad har været iværksat pga. COVID-19.
Nettomerindtægterne på
§ 38. Skatter og afgifter
4.165,1 mio. kr. kan primært henføres til skønnede merind-
tægter på afgiftsområdet på 3.150,0 mio. kr. fra det løbende
arbejde med at regulere den bogførte værdi af fordringer
til kursværdi, da det i reguleringen fra og med 2021 er
L 108 - 2021-22 - Bilag 1: Materiale ifm. fremsættelse af forslag til lov om tillægsbevilling 2021
2519383_0006.png
6
muligt at tage højde for frivillige indbetalinger og modreg-
ning. Hertil kommer merindtægter fra EU ifm. EU’s genop-
retningsplan på samlet 1.190,1 mio. kr., som dækker afledte
mindreprovenuer fra skatter og afgifter som følge af
Aftale
om Grøn skattereform
af december 2020 og
Aftale om grøn
omstilling af vejtransporten
af december 2020.