Beskæftigelsesudvalget 2021-22
L 107 Bilag 1
Offentligt
2511318_0001.png
LIGESTILLINGSVURDERING
AF LOVFORSLAG
L 107: Forslag til forlængelse af lov om et
midlertidigt børnetilskud til visse forsørgere
21.december 2021
J.nr. 21/12884
YPOC
HGN
Baggrund
Lov om et midlertidigt børnetilskud til visse forsørgere blev vedtaget den 20. de-
cember 2019. Loven udmøntede Aftale om et nyt midlertidigt børnetilskud fra sep-
tember 2019 mellem regeringen, Radikale Venstre, SF og Enhedslisten.
Intentionen med det midlertidige børnetilskud er, at sikre en mere ensartet levestan-
dard på tværs af børnefamilier i Danmark, og at børn af forældre i kontanthjælpssy-
stemet indgår aktivt i fællesskabet på lige fod med deres jævnaldrende indtil Loven
trådte i kraft den 1. januar 2020 med virkning fra den 1. august 2019 til og med den
30. juni 2021. Loven blev efterfølgende forlænget til og med 31. december 2021,
og med dette lovforslag forlænges virkningsperioden igen til og med den 30. juni
2022.
Et nyt ydelsessystem er endnu ikke forhandlet på plads og kan derfor heller ikke
træde i kraft. På den baggrund blev det i Aftale om finansloven for 2022 aftalt, det
at forlænge virkningsperiode for det midlertidige børnetilskud endnu engang.
Formål
Hensigten med det midlertidige børnetilskud er at forbedre de økonomiske vilkår
og dermed levevilkårene for børn til forældre i kontanthjælpssystemet, indtil et nyt
ydelsessystem træder i kraft.
Formålet med lovforslaget er at forlænge virkningsperioden for lov om et midlerti-
digt børnetilskud til visse forsørgere. Med lovforslaget vil ordningen blive forlæn-
get yderligere med 6 måneder og i øvrigt fortsætte uændret. Det betyder, at der fra
og med den 1. januar 2022 til og med 30. juni 2022 fortsat vil ske udbetaling af
midlertidigt børnetilskud og tillæg til enlige forsørgere, når betingelserne i øvrigt er
opfyldte. Juni 2022 bliver således sidste måned, hvor midlertidigt børnetilskud og
tillæg til enlige forsørgere kan ydes for, og udbetaling for juni 2022 vil grundet ud-
betalingsreglerne ske i august 2022.
Det forventes, at omkring 6.000 fuldtidspersoner vil modtage det midlertidige bør-
netilskud i forlængelsesperioden fra den 1. januar 2022 til og med den 30. juni
2022.
L 107 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2511318_0002.png
Den primære målgruppe
Forsørgere med egne børn under 15 år i hjemmet, der er berørt af kontanthjælpslof-
tet og/eller modtager selvforsørgelses- og hjemrejseydelse eller overgangsydelse,
og som i øvrigt opfylder betingelserne for at modtage midlertidigt børnetilskud til
deres børns forsørgelse, se nærmere nedenfor.
Det midlertidige børnetilskud ydes til alle forsørgere, der er berørt af kontant-
hjælpsloftet og/eller indførelsen af integrationsydelse (nu selvforsørgelses- og
hjemrejseydelse eller overgangsydelse)
uanset om de er gifte/samlevende eller
enlige. Det vil sige alle forsørgere, der får nedsat boligstøtte efter lov om individuel
boligstøtte og/eller særlig støtte efter § 34 i lov om aktiv socialpolitik som følge af
kontanthjælpsloftet
og alle forsørgere, der modtager selvforsørgelses- og hjemrej-
seydelse eller overgangsydelse. I nedenstående tabel fremgår den skønnede køns-
fordeling for udbetalingen af det midlertidige børnetilskud i forlængelsesperioden.
Tabel 1. Kønsfordeling blandt personer, der skønnes at få udbetalt et midlertidigt
børnetilskud
Mænd
Kvinder
Andel i pct.
16
84
Kilde:
Udbetaling Danmark og STARs ydelsesregistre samt CPR-registret. Skønnet er baseret på, at 84 pct. af tilskudsmodta-
gerne i perioden august 2019 til oktober 2020 har været kvinder, og at kønsfordelingen forventes at være den samme i
forlængelsesperioden.
Det ses af tabel 1, at 84 pct. af udbetalingerne af det midlertidige børnetilskud
skønnes at ske til kvinder, men de resterende 16 pct. udbetales til mænd. Det er lagt
til grund, at det midlertidige børnestilskud udbetales til den registrerede moder, når
forældre med fælles folkeregisteradresse begge opfylder betingelserne for at få ud-
betalt det midlertidige børnetilskud. Dette er en del af forklaringen på den høje an-
del af kvinder, som modtager børnetilskuddet.
Den høje andel af kvinder skal endvidere ses i lyset af, at enlige forsørgere i højere
grad berøres af kontanthjælpsloftet, og at enlige forsørgere i højere grad er kvinder
og dermed relativt ofte er i målgruppen for det midlertidige børnetilskud.
Forslaget forventes på denne baggrund at berøre væsentligt flere kvinder end
mænd.
De sekundære målgrupper
Der er ingen sekundære målgrupper for lovforslaget.
2
L 107 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
Samlet vurdering
Det vurderes, at forslaget ikke har ligestillingsmæssige konsekvenser.
Baggrunden for konklusionen er, at der i lovforslaget gives lige rettigheder til kvin-
der og mænd, og at lovforslaget ikke skønnes at medfører tilsigtede eller utilsigtede
forskelle for mænd eller kvinder.
Forslaget berører dog i særlig grad enlige forsørgere, da netop denne gruppe ned-
sættes mest som følge af kontanthjælpsloftet. Enlige forsørgere modtager de høje-
ste satser i kontanthjælpssystemet, og enlige forsørgere kan få beregnet en højere
boligstøtte end ikke-forsørgere (en boligstøtte som dog nedsættes som følge af kon-
tanthjælpsloftet).
Det ses af tabel 1, at udbetalingen af det midlertidige børnetilskud primært sker til
kvinder, hvilket vurderes at være en følge af sammensætningen i gruppen af ydel-
sesmodtagere, der modtager kontanthjælp, uddannelseshjælp, selvforsørgelses- og
hjemrejseydelse eller overgangsydelse og er berørt af kontanthjælpsloftet, herunder
enlige forsørgere. Forslaget påvirker ikke de strukturer, som i øvrigt stiller mænd
og kvinder forskelligt i kontanthjælpssystemet.
Det skønnes på baggrund af ovenstående, at det ikke vil være relevant at gennem-
føre yderligere vurderinger af de ligestillingsmæssige konsekvenser af lovforslaget.
3