Skatteudvalget 2021-22, Skatteudvalget 2021-22, Skatteudvalget 2021-22
L 106 , L 106 A , L 106 B
Offentligt
2535882_0001.png
1. marts 2022
J.nr. 2021 - 2113
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 106 - Forslag til Lov om ændring af momsloven (Ændring af reglerne om
forfattervirksomhed og kunstnerisk aktivitet, brugtmoms, momsgodtgørelse og -fritagelse
for diplomater og justering af reglerne om undervisning og turistsalg m.v.).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 8 af 14. januar 2022.
Jeppe Bruus
/ Jacob Vastrup
L 106a - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm. om, hvilken betydning lovforslaget vil have for brugerejede og kommercielle tv-distributørers incitamenter til at medtage dansk public service-indhold i tv-abonnement, til skatteministeren
2535882_0002.png
Spørgsmål
Hvilken betydning vil lovforslaget have for brugerejede og kommercielle tv-distributørers
incitamenter til at medtage dansk public service-indhold i tv-abonnement?
Svar
Med L 106 foreslår regeringen bl.a. at gennemføre en række tilpasninger af momsloven
for at bringe reglerne i overensstemmelse med EU-retten. I den forbindelse foreslås en
ændring af momsfritagelsen for forfattervirksomhed og kunstnerisk aktivitet. Regeringen
ønsker i videst muligt omfang at opretholde den gældende momsfritagelse, men Danmark
er forpligtet til at efterleve EU-retten, og det er derfor nødvendigt at indføre moms, når
forvaltnings- og medlemsorganisationer meddeler licens til ophavsrettigheder.
Forslaget indgår som finansiering af en ny flerårsaftale for kriminalforsorgens økonomi
for 2022-2025 mellem regeringen, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti og Det Kon-
servative Folkeparti. Aftalen skal skabe fundamentet for en genopretning af kriminalfor-
sorgen og højne indsatsen på dette område. Partierne bag aftalen tog ansvar herfor
også
i relation til at bringe momsreglerne i overensstemmelse med EU-retten.
En række tv-udbydere har ikke faktureret en samlet salgspris med moms til forbrugerne,
men har i stedet faktureret licenserne særskilt uden moms. Fremover vil det ikke være
muligt at momsfritage denne del af prisen på tv-abonnementer. På den baggrund skøn-
nes, at forslaget vil føre til højere priser på tv-abonnementer.
I det omfang at tv-distributørerne i forbindelse med dansk public service-indhold i tv-
abonnementer har udgifter til licens til ophavsrettigheder, som de hidtil har faktureret til
forbrugerne uden moms, vil disse licenser bidrage til højere pris på tv-abonnementerne.
Såfremt der ved forskellige tv-abonnementer er forskelle i de udgifter til licens til ophavs-
rettigheder, som tv-distributører hidtil har faktureret til forbrugerne uden moms, må det
påregnes, at der også kan blive forskelle i prisstigningerne på tværs af forskellige tv-abon-
nementer.
Det kan bemærkes, at fra 1. januar 2022 blev medielicensen endeligt udfaset, og public
service er finansieret via skatten. Da medielicensen var momspligtig, har de radio- og tv-
stationer, der blev finansieret via licensen, fra 1. januar 2022 samtidig fået reduceret deres
fradragsret for købsmoms gennem momssystemet. Imidlertid får disse public service ra-
dio- og tv-stationer kompensation for den købsmoms, som de ikke længere kan fradrage i
momssystemet. Det gælder også momsudgift for køb af licenser til ophavsrettigheder, så-
ledes at lovforslaget ikke vil belaste de statsstøttede public service-udbydere hvad angår
moms på køb af licenser til ophavsrettigheder.
Det kan i øvrigt bemærkes, at det af kulturministeriets rapport
TV og Streaming 2021
frem-
går, at de danske public service kanaler udgør ca. 62 pct. af den danske tv-sening, målt på
andelen af den samlede sening på traditionelt tv. Kanalerne TV2 og DR1 havde alene
seerandele på hhv. ca. 27 pct. og 26 pct. Det fremgår således, at public service kanalerne
står for hovedparten af dansk traditionel tv-sening.
Side 2 af 2