Skatteudvalget 2021-22, Skatteudvalget 2021-22, Skatteudvalget 2021-22
L 106 , L 106 A , L 106 B
Offentligt
2540839_0001.png
3. marts 2022
J.nr. 2021 - 2113
Kontor:
Moms, afgifter og told [MAT]
Initialer:
llj
Samrådsspørgsmål A
- Tale til besvarelse af spørgsmål A til L 106 den 3. marts 2022.
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for, hvorfor regeringen vil afskaffe standstill for
moms på kunstneriske rettigheder, som har været gældende i dansk ret
siden 1978, når det
som det er kommet frem under Folketingets be-
handling af lovforslaget
ikke er et krav efter EU-retten?
Indledning
Jeg vil gerne indlede med at takke for indkaldelsen til dette samråd an-
gående den del af L 106, som vedrører momsreglerne for ophavsret-
tigheder.
Før jeg går over til en konkret besvarelse af det stillede spørgsmål, vil
jeg først og fremmest erindre om, at forslaget er blevet ændret mellem
høringen og fremsættelsen.
L 106a - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 67: Spm. om talepapir fra samrådet den 3. marts 2022, til skatteministeren
2540839_0002.png
I modsætning til det udkast, der var i høring, medfører det fremsatte
lovforslag, at der i leddet mellem en kunstner og fx en forvaltningsor-
ganisation ikke vil være moms. Derfor ændres kunstnernes momsfor-
hold ikke som følge af forslaget.
Jeg fornemmer, at der har været lidt usikkerhed om dette og vil derfor
gerne understrege, at der ikke er nogle kunstnere, der på grund af lov-
forslaget skal momsregistreres med dertil hørende administrative byr-
der.
Momspligten for meddelelse af licens til ophavsrettigheder kommer kun
til at gælde for andre end kunstneren selv. Med andre ord vil der med
forslaget fremover skulle lægges moms på licenserne i efterfølgende led,
fx når forvaltningsorganisationer videregiver ophavsretlige licenser til
virksomheder m.fl.
Og nu vil jeg gerne lige forklare nogle begreber og regler, inden jeg sva-
rer på selve spørgsmålet, da det er lidt teknisk.
L 106a - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 67: Spm. om talepapir fra samrådet den 3. marts 2022, til skatteministeren
2540839_0003.png
Standstill-bestemmelsen og momsfritagelsen for forfattervirksomhed og kunstne-
risk aktivitet
Først vil jeg gerne forklare lidt om stand-still bestemmelsen.
En standstill-bestemmelse giver et land lov til at opretholde en hidtil
gældende momsregel, fx en momsfritagelse, selvom den faktisk ikke er
i overensstemmelse med de fælles EU-momsregler. En national
momsfritagelse, der bygger på en standstill-bestemmelse, må ikke ef-
terfølgende udvides, og sker der en indsnævring, fanger bordet. Og
derfor forstår jeg godt, at man gerne vil være helt sikker på, at man så
at sige ikke
”kommer til” at lægge moms på, når man ikke bagefter kan
momsfritage igen.
En af standstill-bestemmelserne er tilbage fra 1978, hvor det såkaldte
6. momsdirektiv trådte i kraft, og den giver EU-landene mulighed for
fortsat at momsfritage visse ydelser på visse betingelser.
Mere konkret lyder stand-still bestemmelsen således:
Medlemsstaterne kan fritage
”Ydelser leveret af forfattere, kunstnere,
herunder udøvende kunstnere, advokater og andre personer i liberale
L 106a - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 67: Spm. om talepapir fra samrådet den 3. marts 2022, til skatteministeren
2540839_0004.png
erhverv, bortset fra lægegerningen og dertil knyttede erhverv, undta-
gen følgende ydelser:
a) Overdragelse af patenter, varemærker og lignende rettigheder samt
meddelelse af licenser vedrørende disse
rettigheder”.
Denne bestemmelse har vi siden 1978 brugt til fortsat at momsfritage
forfattervirksomhed og kunstnerisk aktivitet.
Det er vigtigt at pointere, at standstill-bestemmelsen
ikke giver ”carte
blanche” eller fri adgang til at momsfritage de nævnte
aktiviteter. Be-
stemmelsen indeholder betingelser, som skal overholdes, hvilket jeg
kommer tilbage til om lidt.
Afskaffer lovforslaget momsfritagelsen for kunstneriske ophavsrettigheder?
Den første del af samrådsspørgsmålet går på, om regeringen med lov-
forslaget ”afskaffer stand-still for moms på kunstneriske rettigheder”.
Først og fremmest vil jeg påpege, at der i momsdirektivets stand-still-
bestemmelse direkte står, at den omfatter ”Ydelser leveret af forfattere
og kunstnere”. Denne ordlyd viser klart,
at bestemmelsen kun kan
L 106a - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 67: Spm. om talepapir fra samrådet den 3. marts 2022, til skatteministeren
2540839_0005.png
udstrækkes til at omfatte de ydelser, der leveres af forfattere og kunst-
nere, men ikke af andre. Der er derfor tale om en personlig bestem-
melse, hvilket er et særkende, der indskrænker anvendelsen.
Udvides vores momsfritagelse, der bygger på standstill-bestemmelsen,
til at omfatte mere end det, der kan rummes inden for direktivets
standstill-bestemmelse
fx ved at andre personer end forfattere og
kunstnere omfattes
vil det ikke være i overensstemmelse med
standstill-bestemmelsen i direktivet.
Da regeringen netop ikke ønsker at afskaffe momsfritagelsen på dette
område, er det vigtigt at sikre, at den ikke omfatter mere end det, som
den rent juridisk kan omfatte på baggrund af standstill-bestemmelsen i
direktivet.
Svaret på første del af samrådsspørgsmålet er således, at med L 106 af-
skaffes den danske momsfritagelse ikke. Det gøres tværtimod klart,
hvad den finder anvendelse på, så den kan opretholdes uændret.
L 106a - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 67: Spm. om talepapir fra samrådet den 3. marts 2022, til skatteministeren
2540839_0006.png
Hvorfor ændrer vi momsfritagelsen?
Det var lidt om stand-still bestemmelsen, og nu vil jeg så sige lidt om
den rumænske dom, og hvad det er med den dom, der gør, at vi må
ændre momsfritagelsen for forvaltningsorganisationer m.fl.
EU-Domstolen har i en rumænsk sag [UCMR
ADA] afgjort, at leve-
ring af licens til ophavsrettigheder som udgangspunkt er en momsplig-
tig ydelse.
Det er korrekt, som mange har fremført under lovforslagets behand-
ling, at fordi Rumænien ikke har en momsfritagelse, der kan omfatte
nogen form for levering af ophavsrettigheder, så tages der i dommen
ikke stilling til om - og i givet fald hvad - en eventuel momsfritagelse
som den danske fritagelse for forfattervirksomhed og kunstnerisk akti-
vitet kan rumme. Men hvorfor interesserer Skatteministeriet sig så for
dommen?
Skatteministeriet interesserer sig for dommen, fordi vi i Danmark hid-
til har momsfritaget forvaltningsorganisationer m.fl., fordi vi har anset
det for uden for momsreglernes anvendelsesområde, når andre end
L 106a - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 67: Spm. om talepapir fra samrådet den 3. marts 2022, til skatteministeren
2540839_0007.png
kunstnere og forfattere leverer licenser, og at det derfor i princippet
har været momsfrit for alle at gøre dette.
Med ”alle” mener jeg både forfattere og kunstnere pga. momsfritagel-
sen, som jeg nævnte indledningsvis under besvarelsen af første del af
samrådsspørgsmålet, men også øvrige led, fx forvaltningsorganisatio-
nerne.
Forskellen er bare, at forfattere og kunstnere har haft deres egen per-
sonlige fritagelse, mens andre såsom forvaltningsorganisationerne har
været momsfri af en anden årsag. EU-Domstolens dom angår specifikt
det retlige ophæng for denne anden gruppe, og derfor er dommen cen-
tral for den momsmæssige regulering af forvaltningsorganisationerne.
Efter forslaget vil det også fremover være momsfrit og i overensstem-
melse med standstill-bestemmelsen i direktivet, når forfattere og
kunstnere, herunder udøvende kunstnere, leverer licenser til egne op-
havsretsbelagte værker. Derfor foreslås denne fritagelse da også opret-
holdt i lovforslaget.
L 106a - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 67: Spm. om talepapir fra samrådet den 3. marts 2022, til skatteministeren
2540839_0008.png
Det har under behandlingen af lovforslaget været fremført fra flere si-
der, at andre end kunstnerne
fx forvaltningsorganisationerne
også
kan være omfattet af den danske momsfritagelse for forfattervirksom-
hed og kunstnerisk aktivitet.
Specielt har det været fremført, at det følger af EU-Domstolens rets-
praksis, at når en formidler af en ydelse handler i eget navn, men for
en andens regning, skal formidlerens ydelse behandles momsmæssigt
som den underliggende ydelse.
Med andre ord
hvis en kunstners levering af licens til ophavsret-
tigheder er momsfritaget, er formidlerens levering også momsfritaget
dvs. en forvaltningsorganisations levering er momsfritaget, når den
agerer som formidler af en momsfritaget ydelse på vegne af en moms-
fritaget forfatter eller kunstner.
Fordi momsreglerne for de fleste ydelser alene knytter sig til ydelsens
art, er denne argumentation ofte korrekt.
L 106a - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 67: Spm. om talepapir fra samrådet den 3. marts 2022, til skatteministeren
2540839_0009.png
Det er dog en sådan, at formidlerens levering af ydelsen skal ses som
en særskilt levering. EU-Domstolen udtaler i en dom vedrørende for-
midling af spilydelser, at en formidler af spilydelser ligesom selve spil-
udbyderen er momsfritaget, fordi momsfritagelsen for spilydelser alene
er afhængig af ydelsens art
nemlig spillet. Momsfritagelsen for spil
gælder derfor uanset, hvem der leverer ydelsen.
Imidlertid er standstill-bestemmelsen og dermed den danske momsfri-
tagelse for ydelser leveret af forfattere og kunstnere, herunder udø-
vende kunstnere, ikke kun afhængig af ydelsens art, men også af identi-
teten af den person, der leverer ydelsen.
Momsfritagelsen har derfor et særkende, der indskrænker momsfrita-
gelsen til at være personlig, og den kan derfor ikke omfatte andre end
forfattere og kunstnere.
Momsfritagelsen kan derfor ikke omfatte fx forvaltningsorganisationer
og arvinger.
L 106a - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 67: Spm. om talepapir fra samrådet den 3. marts 2022, til skatteministeren
2540839_0010.png
Er lovforslaget udtryk for minimumsimplementering?
Sidst men ikke mindst har der været rejst spørgsmål om, hvorvidt æn-
dringen af momsfritagelsen er en overimplementering.
Skatteministeriet anerkender, at det udkast til lovforslag, der blev sendt
i høring, gik videre, end hvad der er strengt nødvendigt.
Stand-still bestemmelsen i direktivet siger udtrykkeligt, at momsfrita-
gelsen for forfattere og kunstnere ikke kan omfatte meddelelse af li-
censer til patenter, varemærker og lignende rettigheder. I høringsudka-
stet var det lagt til grund, at ”lignende rettigheder” omfattede ophavs-
rettigheder. Efterfølgende har Skatteministeriet vurderet, at
”lignende
rettigheder” ikke omfatter ophavsrettigheder,
og lovforslaget blev der-
for justeret i overensstemmelse hermed inden fremsættelsen.
Det er på den baggrund oplyst mig, at lovforslaget efter justeringen
ikke ændrer reglerne udover, hvad der er strengt nødvendigt, og der er
dermed ikke tale om overimplementering.
L 106a - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 67: Spm. om talepapir fra samrådet den 3. marts 2022, til skatteministeren
2540839_0011.png
Redegørelsen
Forslaget indgår som finansiering af en ny flerårsaftale for kriminalfor-
sorgens økonomi for 2022-2025 mellem regeringen, Dansk Folkeparti,
Socialistisk Folkeparti og Det Konservative Folkeparti. Aftalen skal
skabe fundamentet for en genopretning af kriminalforsorgen og højne
indsatsen på dette område. Partierne bag aftalen tog ansvar herfor
også i relation til at bringe momsreglerne i overensstemmelse med EU-
retten.
I henhold til aftalen skulle der nedsættes en ministeriel arbejdsgruppe,
som skulle redegøre for, om implementeringen følger retningslinjerne
for minimumsimplementering, herunder de bagvedliggende EU-retlige
momsregler samt Danmarks standstill-bestemmelse.
Jeg vil gerne henvise til denne redegørelse, som er oversendt til Skatte-
udvalget. Redegørelsen redegør for EU-retten og konkluderer, at lov-
forslaget efterlever samtlige af de fem principper for implementering af
erhvervsrettet EU-regulering.
Tak for ordet.