Beskæftigelsesudvalget 2021-22
L 104
Offentligt
2534971_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Astrid Carsøe
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2021 - 11303
28. februar 2022
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 24. februar 2022 stillet følgende spørgsmål nr.
6 (L 104), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Astrid Car-
søe (SF).
Spørgsmål nr. 6:
”Vil ministeren kommentere på, hvad det kan betyde for enlige forsørgere, at de
ikke er omfattet af bestemmelserne om soloforældres ret til at overføre barsel til
nærtstående familiemedlemmer? Og vil ministeren i denne sammenhæng kommen-
tere på, hvordan vi sikrer, at enlige forsørgere får adgang til hele barslen?”
Svar:
Jeg skal indledningsvist bemærke, at det følger af den politiske aftale fra 26. okto-
ber 2021, at retten til at overdrage orlov til et nærtstående familiemedlem er af-
grænset til de situationer, hvor barnet kun har én forælder (såkaldte soloforældre).
Soloforældrene er dem, der vælger at få børn alene, fx ved fertilitetsbehandling.
I den politiske aftale blev vi enige om, at netop soloforældre får denne mulighed,
fordi der ikke er og aldrig har været en anden forælder i barnets liv. Muligheden
blev udvidet til at omfatte situationer, hvor den ene forælder dør, mens barnet er
helt lille.
Som jeg tidligere har tilkendegivet over for partierne bag den politiske aftale, er det
min vurdering, at det ligger uden for aftalen at give enlige forsørgere samme ret til
at overføre orlov til nærtstående som soloforældre. En enlig forsørger er i relation
til aftalen dér, hvor barnet har to forældre, men de bor ikke sammen.
I familier, hvor forældrene ikke bor sammen på tidspunktet for barnets fødsel eller
modtagelse, fraviges 24-24-modellen, så retten til barselsdagpenge fra starten ikke
fordeles ligeligt mellem forældrene, men i stedet fordeles til fordel for den foræl-
der, som barnet bor hos.
Denne forælder får i stedet ret til yderligere 13 ugers barselsdagpenge, mens den
forælder, som ikke har barnet boende, får ret til 9 ugers barselsdagpenge, svarende
til direktivets 9 øremærkede uger. Hensigten er at sikre, at den forælder, der har
barnet boende, får ret til barselsdagpenge i 37 ugers orlov.
L 104 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 6: Spm. om betydningen for enlige forsørgere af, at de ikke har ret til at overføre barsel til nærtstående familiemedlemmer, til beskæftigelsesministeren
Hvis en bopælsforælder også har den fulde forældremyndighed over barnet, så til-
deles forælderen 9 ekstra ugers barselsdagpenge, så forælderen i alt får ret til 46
ugers barselsdagpenge efter barnets fødsel, hvilket svarer til fulde orlovsperiode.
Vi har aftalt, at evaluere den nye orlovsregler om tre år. I den forbindelse kan det
eventuelt drøftes, om muligheden for at overdrage orlov til et nærtstående familie-
medlemmer skal udvides.
Venlig hilsen
Peter Hummelgaard
Beskæftigelsesminister
2