Finansudvalget 2021-22
L 1
Offentligt
2506668_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
21. december 2021
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 47 (L 1) af 8. december
2021 stillet efter ønske fra Troels Lund Poulsen (V)
Spørgsmål
Vil ministeren opdatere svaret på FIU alm. del-spørgsmål 300 som følge af FFL
22 og øvrige nye initiativer, herunder også aftalen om at indføre en ny parafiskal
afgift på lagringsmedier og udspillet
”Danmark
kan mere”? Opgørelsen bedes
lavet uden initiativer, som ikke har effekt efter 2021, og ligeledes opgøre
provenuvirkningen i 2030 og varigt. I opgørelsen bedes også medtages initiativer,
der fjerner fradrag (f.eks. fjernelsen af håndværkerdelen i BoligJobordningen).
Svar
Som nævnt i svar på FIU alm. del spørgsmål 300, ønsker regeringen at prioritere
velfærd, klima, miljø og folkesundhed. Det kræver finansiering. Derfor har rege-
ringen afskaffet en række særlige skatterabatter og bl.a. forhøjet afgiften på tobak
samt afgiften på bæreposer og engangsservice og foreslået at indføre afgift på ni-
kotinposer for at give borgerne incitament til at ændre adfærd.
Skatte- og afgiftsinitiativer, der er gennemført, aftalt eller foreslået i udspil siden
regeringen tiltrådte i sommeren 2019 og frem til 15. december 2021, skønnes at
medføre en umiddelbar nettostramning på ca. 6,8 mia. kr. i umiddelbar virkning i
2022 og ca. 0,8 mia. kr. efter tilbageløb og adfærd,
jf. tabel 1.
I 2025 skønnes den
samlede stramning at være ca. 10,9 mia. kr. i umiddelbar virkning og ca. 3,4 mia.
kr. efter tilbageløb og adfærd, mens virkningen i 2030 skønnes at være 10,0 mia.
kr. og 3,2 mia. kr. i henholdsvis umiddelbar virkning og virkning efter tilbageløb
og adfærd. Varigt skønnes effekten at være 13,6 mia. kr. og 5,9 mia. kr. i
henholdsvis umiddelbar virkning og virkning efter tilbageløb og adfærd.
Tabel 1
Provenuvirkninger af skatte- og afgiftsinitiativer, der er gennemført, aftalt eller foreslået i udspil
siden sommeren 2019
Mio. kr. (2021-niveau)
Stramninger
Umiddelbar virkning (A)
Virkning efter tilbageløb (B)
Virkning efter tilbageløb og ad-
færd (C)
5.800
5.150
2.900
13.400
11.400
7.800
18.650
15.300
10.100
24.850
20.450
13.900
18.850
16.150
9.450
20.350
17.450
10.600
19.400
16.600
10.500
22.050
18.600
12.200
2020
2021
2022
2023
2024
2025
2030
Varigt
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K
L 1 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 47: Spm., om ministeren vil opdatere svaret på FIU alm. del - spørgsmål 300 (2020-21) som følge af finanslovsaftalen for 2022, til finansministeren
2506668_0002.png
Side 2 af 13
Lempelser
Umiddelbar virkning (A)
Virkning efter tilbageløb (B)
Virkning efter tilbageløb og ad-
færd (C)
Midlertidige likviditetslempelser
corona
Umiddelbar virkning (A)
Virkning efter tilbageløb (B)
Virkning efter tilbageløb og ad-
færd (C)
Netto, ekskl. midlertidige likvidi-
tetslempelser
Umiddelbar virkning (A)
Virkning efter tilbageløb (B)
Virkning efter tilbageløb og ad-
færd (C)
Netto, inkl. midlertidige likvidi-
tetslempelser
Umiddelbar virkning (A)
Virkning efter tilbageløb (B)
Virkning efter tilbageløb og ad-
færd (C)
-750
-700
-650
-5.200
-4.600
-4.700
-10.100
-8.500
-8.550
-9.750
-8.050
-7.750
-9.000
-7.550
-7.150
-9.450
-7.800
-7.200
-9.400
-7.950
-7.300
-8.450
-7.000
-6.300
0
0
0
350
250
200
-1.700
-1.150
-750
-250
-150
-250
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
5.050
4.500
2.250
8.200
6.800
3.100
8.550
6.800
1.550
15.100
12.400
6.150
9.850
8.600
2.300
10.900
9.650
3.450
10.000
8.600
3.200
13.600
11.650
5.900
5.050
4.500
2.250
8.550
7.050
3.300
6.850
5.650
800
14.850
12.250
5.850
9.850
8.600
2.300
10.900
9.650
3.450
10.000
8.600
3.200
13.600
11.650
5.900
Anm.: Der er afrundet til nærmeste 50 mio. kr., hvilket kan betyde, at summen af stramninger og lempelser afviger
fra den angivne nettovirkning. Udskydelsen af den midlertidige energiafgift indgår som lempelse i årene,
hvor disse indebærer et mindreprovenu og som stramning i årene med merprovenu.
Kilde: Skatteministeriet og Finansministeriet.
Der er nu samlet gennemført og aftalt 69 skatte- og afgiftsinitiativer siden regerin-
gens tiltrædelse, som har effekt i et eller flere år efter 2021. I disse initiativer ind-
går 44 stramninger og 25 lempelser.
Ud over de gennemførte, aftalte samt foreslåede skatte- og afgiftsinitiativer er der i
forbindelse med coronakrisen gennemført en række udskydelser af betalingsfrister
for A-skat, arbejdsmarkedsbidrag, moms mv. samt indført en låneordning for bl.a.
moms og lønsumsafgift. I disse initiativer indgår seks lempelser, som har provenu-
virkning efter 2021.
De seks midlertidige likviditetslempelser skønnes at medføre en finanspolitisk
lempelse på ca. 1,7 mia. kr. i umiddelbar virkning i 2022 og ca. 0,8 mia. kr. efter
tilbageløb og adfærd i 2022.
I bilag 1-3 fremgår provenuvirkningen af de enkelte initiativer opgjort ved hhv.
umiddelbar virkning, virkning efter tilbageløb og virkning efter tilbageløb og ad-
færd i tabellerne A-C. For visse initiativer er det forudsat, at den varige
provenueffekt opnås i 2030. For energiafgifter er det forudsat, at den varige
virkning er lig med provenuvirkningen i 2030.
Derudover angiver
tabel 2
justeringer af fiskale og parafiskale gebyrer, som er fore-
slået, aftalt eller vedtaget siden valget i 2019. Der er i alt justeret i 12 gebyrer, heraf
otte stramninger og fire lempelser, og alle disse justeringer er vedtaget med undta-
gelse af nedsættelse af safety-afgiften.
L 1 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 47: Spm., om ministeren vil opdatere svaret på FIU alm. del - spørgsmål 300 (2020-21) som følge af finanslovsaftalen for 2022, til finansministeren
2506668_0003.png
Side 3 af 13
Tabel 2
Oversigt over justerede fiskale og parafiskale gebyrer
Beskrivelse af ændring
2020
Forhøjelse af jagttegnsafgift
*
Regulering af gebyrer for udstedelse
af pas
**
Forhøjet betaling for bortkomne pas
**
Forhøjet betaling for teori- og køre-
prøver
2**
Forenkling og pris- og lønregulering
af våbengebyr
**
En række mindre ændringer i geby-
rer for notarialforretninger
3**
Afskaffelse af gebyr for udstedelse af
bevis for godkendelse af køretøjer og
containere til transporter under TIR-
ordningen
4*
Ændring af gebyr for anmodning om
eksportgodtgørelse til at være om-
kostningsdækkende
*
Indførelse af gebyr for indsigelse
6*
Afskaffelse af gebyrer ifm. borgeres
øget adgang til egne data
*
Nedsættelse af safety-afgiften
**
Forhøjelse af parafiskal afgift på lag-
ringsmedier’’
Justerede fiskale og parafiskale
gebyrer, i alt
-
20,6
-
-
1,3
-
-
-
Provenumæssige konsekvenser (2021-niveau), mio. kr.
1
2021
16,5
68
1,3
9,5
10
-0,4
2022
16,5
74
1,3
38
11
-0,5
2023
16,5
74
1,3
38
11
-0,5
2024
16,5
74
1,3
38
11
-0,5
2025
16,5
74
1,3
38
11
-0,5
2030
16,5
74
1,3
38
11
-0,5
Varigt
16,5
74
1,3
38
11
-0,5
-0,1
-0,2
-0,2
-0,2
-0,2
-0,2
-0,2
-0,2
21,3
5
0,0
-2,0
-
0,0
-2,0
-13,4
-
89,3
-
-
-2,0
-17,2
10
130,9
-
-
-2,0
-13,7
10
134,4
-
-
-2,0
-13,7
10
134,4
-
-
-
-
10
150,1
-
-
-
-
10
150,1
-
-
-
-
10
150,1
Anm.: * Opgjort i umiddelbar virkning. ** Opgjort efter tilbageløb og adfærd. 1) Positivt tal angiver merprovenu.
2) Ændringen dækker forhøjet betaling for teori- og køreprøver med 200 kr. til fastholdelse af ca. 115
polititjenestemænd ifm. ressortoverdragelse af visse færdselsopgaver. 3) Ændringerne dækker over både af-
skaffelse af særskilt afgift for lodtrækninger, forhøjelse af afgift for bekræftede kopier og reduktion af afgift
for udskrifter. Se evt. nærmere detaljer i forslag til retsafgiftslov (LF66 2020-21). 4) Skatteforvaltningen vil
udsøge de virksomheder, som har betalt gebyr for udstedelse af godkendelsesbeviser, og tilbagebetale belø-
bet direkte til de berørte virksomheder. Tilbagebetaling vil ske under iagttagelse af forældelseslovens be-
stemmelser. 5) I samme periode var der omkostninger for 14,1 mio. kr. Det svarer dermed til en merindtægt
på 7,2 mio. kr. 6) Indsat i §18 i lov om inddrivelse af gæld til det offentlige ved lovforslag L 174 (2020). Der
er ikke opgjort provenu, da borgeren får pengene tilbage, hvis en indsigelse leder til hel eller delvis medhold
eller hvis indsigelsen afvises.
Kilde: Bidrag fra alle relevante ministerier.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister
L 1 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 47: Spm., om ministeren vil opdatere svaret på FIU alm. del - spørgsmål 300 (2020-21) som følge af finanslovsaftalen for 2022, til finansministeren
2506668_0004.png
Side 4 af 13
Bilag 1: Umiddelbar virkning af skatte- og afgiftsinitiativer
Tabel A
Virkning af skatte- og afgiftsinitiativer, der er gennemført, aftalt eller foreslået i udspil, siden sommeren 2019
Mio. kr. (2021-niveau), umiddelbar virkning
Initiativer vedtaget i lovsamling 2019-2020
Ændring af reglerne for opgørelse af aktie-
avancer (L4)
Justering af reglerne, ved indirekte nedsæt-
telse af gæld (L4)
Ophævelse af fradragsret for inddrivelsesren-
ter (L64)
Lempelse af registreringskravet i DIS-ordnin-
gen (L72)
Tilpasning af refusionsordning for sandsugere
(L72)
Fastholdelse af beskatningen af fri telefon og
datakommunikationsforbindelse (L73)
Forhøjelse af emballageafgiften på bæreposer
og engangsservice (L75 A)
Forhøjelse af afgifterne på cigaretter og røgto-
bak mv. (L75 B)
Forhøjelse af bo- og gaveafgiften for erhvervs-
virksomheder (L76)
Stramning af beskatning af leasede firmabiler
(L91)
Afskaffelse af hovedaktionærnedslaget (L91)
Nedsættelse af bundskatten (L91)
Indeksering af afgifter (L97)
Genindførelse af registreringsafgift på fly (L97)
Modernisering af momsregler for grænseover-
skridende handel (L137)
1)
Udskydelse af boligskatteomlægning fra 2021
til 2024)
2)
Resterende udmøntning af Aftale om Kompen-
sation til boligejerne og fortsat tryghed om bo-
ligbeskatning
Nedsættelse af ejendomsværdiskattesats samt
justering af nedslag (L194)
Nedsættelse af stigningsbegrænsning for
grundskyldsgrundlaget (L194)
0-forrentning af midlertidig indefrysningsord-
ning (L194)
Nye regler for fastsættelse af beskatningsvær-
dier (L 194)
Annullering af vejafgiften
Udskydelse af midlertidig energiafgift
I alt, vedtaget i lovsamling 2019-2020
Initiativer vedtaget i lovsamling 2020-2021
Genindførsel af pvc-afgift (L68)
Lavere afgift på elvarme (L90)
Forhøjelse af rumvarmeafgiften for fossile
brændsler (L90)
-
-
-
15
-550
490
15
-600
475
15
-600
460
10
-600
450
10
-625
435
5
-375
250
5
-375
250
1
1
1
50
20
185
-10
20
650
685
2.510
1.360
15
200
-365
100
-
-
-
-
-
-
-
-
-330
-
5.100
50
20
185
-10
20
650
630
3.240
1.360
70
255
-365
215
5
350
4.540
-
-1.235
-
-105
-110
-330
-1.135
8.300
50
20
185
-10
20
650
620
4.255
1.360
120
290
-365
215
5
350
6.900
-
-1.215
-530
-210
-220
-330
-925
11.250
50
20
185
-10
20
650
610
4.125
1.360
130
320
-365
340
5
350
7.165
-
-1.195
-1.490
-390
-330
-330
310
11.550
50
20
185
-10
20
650
600
3.995
1.360
130
350
-365
420
5
350
440
-10
-175
-2.600
-
-
-330
205
5.300
50
20
185
-10
20
650
585
3.875
1.360
130
380
-365
410
5
350
1.100
-25
-180
-2.595
-
-
-330
620
6.250
50
20
185
-10
20
650
585
3.875
1.360
130
200
-365
300
5
335
715
-50
-180
-2.525
-
-
-330
-
4.950
50
20
185
-10
20
650
585
3.875
1.360
130
200
-365
300
5
335
2.125
-95
-225
-2.435
-5
-5
-330
-
6.350
1
2
1
1
1
1
1
10
1
15
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
2020
2021
2022
2023
2024
2025
2030
Varig
Lem-
pelser
Stram-
ninger
L 1 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 47: Spm., om ministeren vil opdatere svaret på FIU alm. del - spørgsmål 300 (2020-21) som følge af finanslovsaftalen for 2022, til finansministeren
2506668_0005.png
Side 5 af 13
Forhøjelse af CFC-afgiften (L90)
3)
Genindførelsen af emballageafgiften på pvc-fo-
lier (L106)
Forhøjelse af afgiftssatsen for væddemål og
onlinekasino (L106)
Afskaffelse af skattefordele ved forældrekøb i
virksomheds- og kapitalafkastordningerne
(L106)
Forslag til lov om ændring af lov om afgift af
ledningsført vand og lov om vandforsyning
m.v. (L131)
Nedsættelse af bundskatten (L142)
Indførelse af midlertidigt investeringsvindue
(L178)
Forhøjelse af grænse for straksafskrivninger
(L178)
Forhøjelse af fradrag for forskning og forsøgs-
virksomhed til 130 pct. i 2022 (L178)
Fastholdelse af bundfradrag i svovlafgift (L178)
Afgift på væsker til e-cigaretter (L217)
Aflysning af forudsat indeksering af punktafgif-
ter
Vejtransport - Omlægning af registreringsafgif-
ten (L 129)
Vejtransport - Forlængelse af lav elafgift (L
129)
Vejtransport - Forhøjelse af udligningsafgift (L
129)
Vejtransport - Forhøjelse af ejerafgift (L 129)
Vejtransport - Justering af beskatningen af fri
bil (L 129)
Vejtransport - Forhøjet deleøkonomisk fradrag
for privat udlejning af nul- og lavemissionsbiler
(L 129)
Nedsættelse af det særlige bidrag som spilud-
bydere betaler til hestevæddeløbssporten fra 8
til 6 pct. (L 161)
EU-retlig tilpasning af foreningsbeskatningen
(L211 A)
Justering af reglerne for beskatning af investe-
ringsinstitutter (L211 A)
I alt, vedtaget i lovsamling 2020-2021
I alt, vedtaget i lovsamling 2019-2020 og
2020-2021
Initiativer endnu ikke vedtagne
Ændring af fradragsretten for private lønsikrin-
ger
Forhøjet fradrag for fagforeningskontingenter
Permanent forhøjet fradrag for forskning og ud-
vikling på 130 pct.
Den alm. elafgift nedsættes
Den progressive skattesats på aktieindkomst
forhøjes fra 42 pct. til 43,5 pct. i 2022 og 45
pct. fra 2023
Skatteloftet for positiv nettokapitalindkomst for-
højes fra 42 pct. til 43,5 pct. i 2022 og 45 pct.
fra 2023
Afskrivningssatsen på ejendomme nedsættes
fra 4 til 3 pct. (fra 2023)
-
-
-
-
5
25
400
170
10
25
400
190
10
25
400
210
10
25
400
220
10
25
400
240
5
10
410
230
5
10
410
230
1
1
1
1
-
45
50
50
50
50
50
50
1
-
-50
-10
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-240
-560
-500
-
-10
-
-60
-
-
600
-
10
-
-240
-920
-380
-1.470
-10
30
-130
-
-100
600
200
20
-
-240
-670
-290
-
-10
120
-210
-100
-200
500
600
40
-
-240
-490
-230
-
-10
110
-300
-100
-200
500
900
80
-
-240
-350
-180
-
-10
110
-390
-200
-300
500
1.200
100
-
-240
-70
-80
-
-10
110
-390
-200
-900
400
1.400
80
-5
-240
-70
-80
-30
-10
110
-390
1.000
-
300
1.100
130
-5
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
-
-
-
-50
5.050
-5
-
-
-150
8.150
-5
-
105
-1.750
9.500
-5
70
105
300
11.850
-5
70
105
750
6.050
-5
70
105
950
7.200
-5
70
105
850
5.800
-5
70
105
2.550
8.900
1
1
1
10
20
14
29
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-2.400
575
30
-85
-1.260
-2.100
1.155
30
-95
-1.260
-2.100
1.155
30
-115
-1.260
-2.500
1.155
30
-155
-1.135
-2.600
1.155
30
-60
-1.135
-2.600
1.150
1
1
1
1
1
-
-
-
-
90
-
175
80
180
160
180
240
325
580
660
640
1
1
L 1 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 47: Spm., om ministeren vil opdatere svaret på FIU alm. del - spørgsmål 300 (2020-21) som følge af finanslovsaftalen for 2022, til finansministeren
2506668_0006.png
Side 6 af 13
Fastholdelse af loft i aktiesparekontoen
Fastholdelse af loft i investorfradrag
Lagerbeskatning af selskabers ejendomsavan-
cer
Loft over fradrag i selskabsskatten for høje løn-
ninger på 7 mio. kr.
Særlig selskabsskat for den finansielle sektor
4)
Grøn skattereform - afgiftsforhøjelser, første
fase
Fremrykning af genberegningstidspunkt for
leasingkøretøjer
Afskaffelse af håndværksdelen i BoligJob-ord-
ningen
Moms vedr. tv-abonnementer mv.
Nedsættelse af rentekompensation i udbytte-
sager og harmonisering af renteberegning
Bedre vilkår ved anvendelse af refusionsord-
ningen for sandsugere (L 74)
Indførelse af en afgift på nikotinprodukter på
5,5 øre pr. mg nikotinindhold og sammenlæg-
ning af afgiftskategorier for røgfri tobak
I alt, initiativer endnu ikke vedtagne
I alt (gennemført og aftalt)
Midlertidige likviditetslempelser sfa. coronakri-
sen:
Udbetaling af beløb svarende til angivet A-skat
og arbejdsmarkedsbidrag som rentefrit lån
(L166 2020-21)
5), 7)
Udbetaling af beløb svarende til angivet moms
som rentefrit lån (L166 2020-21)
6)
Udskydelse af betalingsfrister for A-skat og ar-
bejdsmarkedsbidrag (L208 2020-2021)
5), 7), 8)
Udbetaling af beløb svarende til angivet A-skat
og arbejdsmarkedsbidrag som rentefrit lån
(L208 2020-21)
5), 7), 8)
Udbetaling af beløb svarende til angivet moms
som rentefrit lån (L208 2020-21)
6), 8)
Udskydelse af tilbagebetalingsfristen for lån
(L9 2021-22)
8)
I alt, midlertidige likviditetslempelser
I alt (gennemført og aftalt), inkl. midlertidige
likviditetslempelser
Memopost (Initiativer, der er aftalt under den
tidligere regering)
Beskatning ved overdragelse af erhvervsvirk-
somheder til erhvervsdrivende fonde (L156)
Ophævelse af fradragsregler for renteudgifter
på hybrid kernekapital m.v. (L22)
Indførelse af sælgerpantebrevsmodel (L36)
Omlægning af beskatning af overskudsvarme
(L82)
Forhøjelse af loft i aktiesparekontoen (L165 A)
-
-
-
-
-
70
-
-
-
-
125
-
-
-
-
125
130
1.185
735
1.615
125
130
1.185
735
2.040
125
130
1.185
735
2.040
125
130
1.185
735
2.040
125
130
1.185
735
2.040
1
1
1
1
1
-
-
-
-
-
-
-
0
5.050
-
-
-
-
-
-
-
50
8.200
-
80
435
-
130
-20
40
-950
8.550
110
80
580
275
315
-20
155
3.300
15.150
110
80
580
275
315
-20
165
3.800
9.850
360
80
580
275
315
-20
175
3.700
10.900
360
80
580
275
315
-20
175
4.200
10.000
360
80
580
275
310
-20
170
4.650
13.550
5
25
1
1
1
1
1
1
2
15
44
-
-
-
-
-
-
0
5.050
-5
-5
-5
20
-
345
350
8.550
-420
-445
-40
-60
-200
-555
-1.700
6.850
-
-
-
-235
-
-
-250
14.900
-
-
-
-
-
-
0
9.850
-
-
-
-
-
-
0
10.900
-
-
-
-
-
-
0
10.000
-
-5
-
-
-
-
0
13.550
1
1
1
1
1
1
6
31
0
44
-135
460
-90
-55
-40
-135
460
-75
-55
-80
-135
460
-65
-55
-80
-135
460
-60
-55
-80
-135
460
-55
-55
-80
-135
460
-45
-55
-80
-135
460
-25
-60
-85
-135
480
-25
-60
-85
1
1
1
1
1
Anm.: Lovforslag er angivet i parentes. Der er enkelte gennemførte tiltag, der er gennemført sideløbende med
lovsamling 2019-2020 og 2020-2021, men ikke kræver ændret lovgivning. Dette gælder bl.a. udskydelsen af
boligskatteomlægningen. For disse fremgår derfor ikke et tilhørende lovforslag i parentes. Totaler er afrundet
L 1 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 47: Spm., om ministeren vil opdatere svaret på FIU alm. del - spørgsmål 300 (2020-21) som følge af finanslovsaftalen for 2022, til finansministeren
2506668_0007.png
Side 7 af 13
til nærmeste 50 mio. kr. og enkeltelementer til nærmeste 5 mio. kr. Summen af de enkelte initiativer kan der-
for afvige fra totaler. Provenuvirkningerne er omregnet fra 2019- eller 2020-niveau til 2021-niveau. For visse
initiativer er det forudsat, at den varige provenueffekt opnås i 2030. For energiafgifter er det forudsat, at den
varige virkning er lig med provenuvirkningen i 2030.
1) De nye EU-regler har blandt andet til formål at sikre lige konkurrencevilkår gennem øget forbrugslands-
beskatning. Der er forhold, der trækker i retning af både højere og lavere priser for de danske forbrugere.
2) Med de forudsætninger, der har ligget til grund for
Aftale om kompensation til boligejerne og fortsat tryghed om
boligskatten,
skønnes udskydelsen af boligskatteomlægningen fra 2021 til 2024 isoleret at indebære et umiddel-
bart merprovenu på ca. 4.360 mio. kr. i 2021, 6.580 mio. kr. i 2022 og 6725 mio. kr. i 2023. I tillæg til det
forudsatte er der identificeret en ikke-intenderet virkning i form af for høje beskatningsgrundlag for nye og
ændrede ejendomme, jf. L194. Denne virkning skønnes at indebære et yderligere merprovenu på ca. 110
mio. kr. i 2022, 220 mio. kr. i 2023 og 325 mio. kr. i 2024. Dette ikke-intenderede merprovenu har ikke været
indregnet i mellemfristede fremskrivninger mv. og er blevet annulleret med L194.
3) Som led i klimaaftalen for energi og industri mv. 2020 forhøjes CFC-afgiften. Samtidig reguleres HFC-
gasser i køleanlæg. I alt indebærer reguleringen af kølemidler og afgiftsforhøjelsen en omtrent
provenuneutral omlægning
4) Provenuvirkningerne er under konsolidering.
5) Genåbning af låneordningen forventes ikke at medføre, at det samlede træk på ordningen overstiger det
oprindeligt forudsatte. Mindreprovenuet fra genåbningen er således dækket af det oprindeligt afsatte beløb.
Den marginale provenuvirkning ved genåbningen
når der ses bort fra allerede afsat finansiering
skønnes
til ca. 110 mio. kr. i umiddelbar virkning og ca. 70 mio. kr. efter tilbageløb og adfærd i 2020-2021.
6) Moms- og lønsumsafgiftslånet har været anvendt i betydeligt mindre omfang end skønnet ved lovforsla-
gets fremsættelse. I forbindelse med lovforslaget blev et låneomfang på godt 28 mia. kr. lagt til grund, hvoraf
der kun har været optaget lån for 6,9 mia. kr. Der forventes derfor et mindreprovenu på ca. 260 mio. kr.
sammenlagt for 2020 og 2021, jf. forslag til finanslov 2021.
7) A-skat- og arbejdsmarkedsbidragslånene har været udnyttet i mindre grad end anslået ved lovforslagets
fremsættelse. Udnyttelsesgraden var skønnet til 20 pct. men har senere vist sig er være ca. 10 pct. Dermed
må der forventes et lavere mindreprovenu.
8) I ændringsforslaget til L208 blev betalingsfristen for låneordningen L139 udskudt, hvormed afskrivningen
flyttes fra 2021 til 2022. Merprovenuet vedr. L208 for 2021 afviger fra mindreprovenuet vedr. L139 for
2021, som følge af opdateret datagrundlag om faktisk lånudtagning ved beregningen af provenukonsekven-
serne vedr. L208.
Kilde: Skatteministeriet og Finansministeriet.
Bilag 2: Virkning efter tilbageløb af skatte- og afgiftsinitiativer
Tabel B
Virkning af skatte- og afgiftsinitiativer, der er gennemført, aftalt eller foreslået i udspil, siden sommeren 2019
Mio. kr. (2021-niveau), virkning efter tilbage-
løb
Initiativer vedtaget i lovsamling 2019-2020
Ændring af reglerne for opgørelse af aktie-
avancer (L4)
Justering af reglerne, ved indirekte nedsæt-
telse af gæld (L4)
Ophævelse af fradragsret for inddrivelsesren-
ter (L64)
Lempelse af registreringskravet i DIS-ordnin-
gen (L72)
Tilpasning af refusionsordning for sandsugere
(L72)
Fastholdelse af beskatningen af fri telefon og
datakommunikationsforbindelse (L73)
Forhøjelse af emballageafgiften på bæreposer
og engangsservice (L75 A)
Forhøjelse af afgifterne på cigaretter og røgto-
bak mv. (L75 B)
40
20
140
-10
20
490
675
2.475
40
20
140
-10
20
490
625
3.200
40
20
140
-10
20
490
610
4.205
40
20
140
-10
20
490
600
4.075
40
20
140
-10
20
490
590
3.945
40
20
140
-10
20
490
580
3.825
40
20
140
-10
20
490
580
3.825
40
20
140
-10
20
490
580
3.825
1
1
1
1
1
1
1
1
2020
2021
2022
2023
2024
2025
2030
Varig
Lem-
pelser
Stram-
ninger
L 1 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 47: Spm., om ministeren vil opdatere svaret på FIU alm. del - spørgsmål 300 (2020-21) som følge af finanslovsaftalen for 2022, til finansministeren
2506668_0008.png
Side 8 af 13
Forhøjelse af bo- og gaveafgiften for erhvervs-
virksomheder (L76)
Stramning af beskatning af leasede firmabiler
(L91)
Afskaffelse af hovedaktionærnedslaget (L91)
Nedsættelse af bundskatten (L91)
Indeksering af afgifter (L97)
Genindførelse af registreringsafgift på fly (L97)
Modernisering af momsregler for grænseover-
skridende handel (L137)
1)
Udskydelse af boligskatteomlægning fra 2021
til 2024)
2)
Resterende udmøntning af Aftale om Kompen-
sation til boligejerne og fortsat tryghed om bo-
ligbeskatning
Nedsættelse af ejendomsværdiskattesats samt
justering af nedslag (L194)
Nedsættelse af stigningsbegrænsning for
grundskyldsgrundlaget (L194)
0-forrentning af midlertidig indefrysningsord-
ning (L194)
Nye regler for fastsættelse af beskatningsvær-
dier (L 194)
Annullering af vejafgiften
Udskydelse af midlertidig energiafgift
I alt, vedtaget i lovsamling 2019-2020
Initiativer vedtaget i lovsamling 2020-2021
Genindførsel af pvc-afgift (L68)
Lavere afgift på elvarme (L90)
Forhøjelse af rumvarmeafgiften for fossile
brændsler (L90)
Forhøjelse af CFC-afgiften (L90)
3)
Genindførelsen af emballageafgiften på pvc-fo-
lier (L106)
Forhøjelse af afgiftssatsen for væddemål og
onlinekasino (L106)
Afskaffelse af skattefordele ved forældrekøb i
virksomheds- og kapitalafkastordningerne
(L106)
Forslag til lov om ændring af lov om afgift af
ledningsført vand og lov om vandforsyning
m.v. (L131)
Nedsættelse af bundskatten (L142)
Indførelse af midlertidigt investeringsvindue
(L178)
Forhøjelse af grænse for straksafskrivninger
(L178)
Forhøjelse af fradrag for forskning og forsøgs-
virksomhed til 130 pct. i 2022 (L178)
Fastholdelse af bundfradrag i svovlafgift (L178)
Afgift på væsker til e-cigaretter (L217)
Aflysning af forudsat indeksering af punktafgif-
ter
1.045
10
160
-290
85
-
-
-
-
-
-
-
-
-330
-
4.550
1.045
60
200
-290
200
5
330
3.485
-
-950
-
-80
-75
-330
-1.135
7.000
1.045
95
220
-290
200
5
330
5.035
-
-935
-405
-155
-145
-330
-925
9.250
1.045
100
250
-290
310
5
330
5.215
-
-920
-1.105
-315
-220
-330
310
9.750
1.045
100
270
-290
385
5
330
305
-55
-135
-1.885
-
-
-330
205
5.200
1.045
100
295
-290
370
5
330
810
-70
-140
-1.885
-
-
-330
620
5.950
1.045
100
160
-290
270
5
330
490
-80
-135
-1.840
-
-
-330
-
4.850
1.045
100
160
-290
270
5
315
1.520
-100
-175
-1.775
-5
-5
-330
-
5.850
1
2
1
1
1
1
1
10
1
1
1
1
1
1
1
1
1
15
-
-
-
-
-
-
-
15
-550
440
5
25
290
130
15
-600
425
10
25
290
150
15
-600
415
10
25
290
160
10
-600
400
10
25
290
170
10
-600
390
5
25
290
180
5
-375
225
5
10
320
230
5
-375
225
5
10
320
230
1
1
1
1
1
1
1
-
45
50
50
50
50
50
50
1
-
-40
-10
-
-
-
-
-185
-480
-420
-
-10
-
-60
-185
-780
-320
-1.250
-10
30
-130
-185
-570
-250
-
-10
120
-210
-185
-410
-190
-
-10
110
-295
-185
-300
-150
-
-10
110
-385
-185
-60
-70
-20
-10
110
-385
-185
-60
-70
-20
-10
110
-385
1
1
1
1
1
1
1
L 1 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 47: Spm., om ministeren vil opdatere svaret på FIU alm. del - spørgsmål 300 (2020-21) som følge af finanslovsaftalen for 2022, til finansministeren
2506668_0009.png
Side 9 af 13
Vejtransport - Omlægning af registreringsafgif-
ten (L 129)
Vejtransport - Forlængelse af lav elafgift (L
129)
Vejtransport - Forhøjelse af udligningsafgift (L
129)
Vejtransport - Forhøjelse af ejerafgift (L 129)
Vejtransport - Justering af beskatningen af fri
bil (L 129)
Vejtransport - Forhøjet deleøkonomisk fradrag
for privat udlejning af nul- og lavemissionsbiler
(L 129)
Nedsættelse af det særlige bidrag som spilud-
bydere betaler til hestevæddeløbssporten fra 8
til 6 pct. (L 161)
EU-retlig tilpasning af foreningsbeskatningen
(L211 A)
Justering af reglerne for beskatning af investe-
ringsinstitutter (L211 A)
I alt, vedtaget i lovsamling 2020-2021
I alt, vedtaget i lovsamling 2019-2020 og
2020-2021
Initiativer endnu ikke vedtagne
Ændring af fradragsretten for private lønsikrin-
ger
Forhøjet fradrag for fagforeningskontingenter
Permanent forhøjet fradrag for forskning og ud-
vikling på 130 pct.
Den alm. elafgift nedsættes
Den progressive skattesats på aktieindkomst
forhøjes fra 42 pct. til 43,5 pct. i 2022 og 45
pct. fra 2023
Skatteloftet for positiv nettokapitalindkomst for-
højes fra 42 pct. til 43,5 pct. i 2022 og 45 pct.
fra 2023
Afskrivningssatsen på ejendomme nedsættes
fra 4 til 3 pct. (fra 2023)
Fastholdelse af loft i aktiesparekontoen
Fastholdelse af loft i investorfradrag
Lagerbeskatning af selskabers ejendomsavan-
cer
Loft over fradrag i selskabsskatten for høje løn-
ninger på 7 mio. kr.
Særlig selskabsskat for den finansielle sektor
4)
Grøn skattereform - afgiftsforhøjelser, første
fase
Fremrykning af genberegningstidspunkt for
leasingkøretøjer
Afskaffelse af håndværksdelen i BoligJob-ord-
ningen
Moms vedr. tv-abonnementer mv.
Nedsættelse af rentekompensation i udbytte-
sager og harmonisering af renteberegning
Bedre vilkår ved anvendelse af refusionsord-
ningen for sandsugere (L 74)
Indførelse af en afgift på nikotinprodukter på
5,5 øre pr. mg nikotinindhold og sammenlæg-
ning af afgiftskategorier for røgfri tobak
-
-
-
-
-
-
-
-
500
-
10
-
-
-100
500
100
20
-
-100
-200
400
400
30
-
-100
-200
400
700
70
-
-200
-300
400
1.000
90
-
-200
-900
300
1.100
90
-
800
-
200
900
130
-5
1
1
1
1
1
1
-
-
-
-50
4.500
-5
-
-
-250
6.750
-5
-
80
-1.700
7.550
-5
50
80
-100
9.650
-5
50
80
350
5.550
-5
50
80
550
6.500
-5
50
80
350
5.200
-5
50
80
2.000
7.850
1
1
1
10
20
14
29
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-1.900
445
-5
-70
-1.135
-1.600
890
-5
-80
-1.135
-1.700
890
-5
-90
-1.135
-1.900
890
-5
-120
-1.020
-2.100
890
-5
-40
-1.020
-2.100
885
1
1
1
1
1
-
-
-
-
-
-
-
-
-
55
-
-
-
-
70
-
95
-
-
-
-
135
70
95
100
1.000
630
1.380
135
140
95
100
1.000
630
1.730
140
200
95
100
1.000
630
1.730
250
490
95
100
1.000
630
1.730
505
540
95
100
1.000
630
1.730
1
1
1
1
1
1
1
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
40
335
-
120
-20
40
100
40
445
220
285
-20
155
100
40
445
220
285
-20
165
335
40
445
220
285
-20
175
335
40
445
220
285
-20
175
335
40
445
220
280
-20
170
1
1
1
1
1
1
2
L 1 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 47: Spm., om ministeren vil opdatere svaret på FIU alm. del - spørgsmål 300 (2020-21) som følge af finanslovsaftalen for 2022, til finansministeren
2506668_0010.png
Side 10 af 13
I alt, initiativer endnu ikke vedtagne
I alt (gennemført og aftalt)
Midlertidige likviditetslempelser sfa. coronakri-
sen:
Udbetaling af beløb svarende til angivet A-skat
og arbejdsmarkedsbidrag som rentefrit lån
(L166 2020-21)
5), 7)
Udbetaling af beløb svarende til angivet moms
som rentefrit lån (L166 2020-21)
6)
Udskydelse af betalingsfrister for A-skat og ar-
bejdsmarkedsbidrag (L208 2020-2021)
5), 7), 8)
Udbetaling af beløb svarende til angivet A-skat
og arbejdsmarkedsbidrag som rentefrit lån
(L208 2020-21)
5), 7), 8)
Udbetaling af beløb svarende til angivet moms
som rentefrit lån (L208 2020-21)
6), 8)
Udskydelse af tilbagebetalingsfristen for lån
(L9 2021-22)
8)
I alt, midlertidige likviditetslempelser
I alt (gennemført og aftalt), inkl. midlertidige
likviditetslempelser
Memopost (Initiativer, der er aftalt under den
tidligere regering)
Beskatning ved overdragelse af erhvervsvirk-
somheder til erhvervsdrivende fonde (L156)
Ophævelse af fradragsregler for renteudgifter
på hybrid kernekapital m.v. (L22)
Indførelse af sælgerpantebrevsmodel (L36)
Omlægning af beskatning af overskudsvarme
(L82)
Forhøjelse af loft i aktiesparekontoen (L165 A)
0
4.500
50
6.800
-750
6.800
2.700
12.350
3.050
8.600
3.150
9.650
3.400
8.600
3.800
11.650
5
25
15
44
-
-
-
-
-
-
0
4.500
-5
-5
-5
15
-
230
250
7.050
-275
-295
-25
-40
-135
-370
-1.150
5.650
-
-
-
-155
-
-
-150
12.200
-
-
-
-
-
-
0
8.600
-
-
-
-
-
-
0
9.650
-
-
-
-
-
-
0
8.600
-
-
-
-
-
-
0
11.650
1
1
1
1
1
1
6
31
0
44
-170
390
-70
-55
-30
-170
390
-60
-55
-65
-170
390
-55
-55
-65
-170
390
-45
-55
-65
-170
390
-40
-55
-65
-170
390
-35
-55
-65
-170
390
-15
-55
-65
-170
390
-15
-55
-65
1
1
1
1
1
Anm.: Se anmærkningerne til tabel A.
Kilde: Skatteministeriet og Finansministeriet.
Bilag 3: Virkning efter tilbageløb og adfærd af skatte- og afgiftsinitiativer
Tabel C
Virkning af skatte- og afgiftsinitiativer, der er gennemført, aftalt eller foreslået i udspil, siden sommeren 2019
Mio. kr. (2021-niveau), virkning efter tilbage-
løb og adfærd
Initiativer vedtaget i lovsamling 2019-2020
Ændring af reglerne for opgørelse af aktie-
avancer (L4)
Justering af reglerne, ved indirekte nedsæt-
telse af gæld (L4)
Ophævelse af fradragsret for inddrivelsesren-
ter (L64)
Lempelse af registreringskravet i DIS-ordnin-
gen (L72)
Tilpasning af refusionsordning for sandsugere
(L72)
Fastholdelse af beskatningen af fri telefon og
datakommunikationsforbindelse (L73)
40
20
140
-10
20
595
40
20
140
-10
20
625
40
20
140
-10
20
660
40
20
140
-10
20
700
40
20
140
-10
20
730
40
20
140
-10
20
775
40
20
140
-10
20
830
40
20
140
-10
20
830
1
1
1
1
1
1
2020
2021
2022
2023
2024
2025
2030
Varig
Lem-
pelser
Stram-
ninger
L 1 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 47: Spm., om ministeren vil opdatere svaret på FIU alm. del - spørgsmål 300 (2020-21) som følge af finanslovsaftalen for 2022, til finansministeren
2506668_0011.png
Side 11 af 13
Forhøjelse af emballageafgiften på bæreposer
og engangsservice (L75 A)
Forhøjelse af afgifterne på cigaretter og røgto-
bak mv. (L75 B)
Forhøjelse af bo- og gaveafgiften for erhvervs-
virksomheder (L76)
Stramning af beskatning af leasede firmabiler
(L91)
Afskaffelse af hovedaktionærnedslaget (L91)
Nedsættelse af bundskatten (L91)
Indeksering af afgifter (L97)
Genindførelse af registreringsafgift på fly (L97)
Modernisering af momsregler for grænseover-
skridende handel (L137)
1)
Udskydelse af boligskatteomlægning fra 2021
til 2024)
2)
Resterende udmøntning af Aftale om Kompen-
sation til boligejerne og fortsat tryghed om bo-
ligbeskatning
Nedsættelse af ejendomsværdiskattesats samt
justering af nedslag (L194)
Nedsættelse af stigningsbegrænsning for
grundskyldsgrundlaget (L194)
0-forrentning af midlertidig indefrysningsord-
ning (L194)
Nye regler for fastsættelse af beskatningsvær-
dier (L 194)
Annullering af vejafgiften
Udskydelse af midlertidig energiafgift
I alt, vedtaget i lovsamling 2019-2020
Initiativer vedtaget i lovsamling 2020-2021
Genindførsel af pvc-afgift (L68)
Lavere afgift på elvarme (L90)
Forhøjelse af rumvarmeafgiften for fossile
brændsler (L90)
Forhøjelse af CFC-afgiften (L90)
3)
Genindførelsen af emballageafgiften på pvc-fo-
lier (L106)
Forhøjelse af afgiftssatsen for væddemål og
onlinekasino (L106)
Afskaffelse af skattefordele ved forældrekøb i
virksomheds- og kapitalafkastordningerne
(L106)
Forslag til lov om ændring af lov om afgift af
ledningsført vand og lov om vandforsyning
m.v. (L131)
Nedsættelse af bundskatten (L142)
Indførelse af midlertidigt investeringsvindue
(L178)
Forhøjelse af grænse for straksafskrivninger
(L178)
Forhøjelse af fradrag for forskning og forsøgs-
virksomhed til 130 pct. i 2022 (L178)
Fastholdelse af bundfradrag i svovlafgift (L178)
305
515
1.045
10
155
-265
70
-
-
-
-
-
-
-
-
-330
-
2.300
285
665
1.045
55
200
-265
165
5
315
3.485
-
-950
-
-80
-75
-330
-1.135
4.200
280
505
1.045
100
220
-265
155
5
315
5.035
-
-935
-405
-155
-145
-330
-925
5.350
270
490
1.045
105
250
-265
240
5
315
5.215
-
-920
-1.105
-315
-220
-330
310
6.000
270
475
1.045
105
270
-265
315
5
315
305
-55
-135
-1.885
-
-
-330
205
1.600
265
460
1.045
105
295
-265
315
5
315
810
-70
-140
-1.885
-
-
-330
620
2.550
265
460
1.045
105
155
-265
215
5
300
490
-80
-135
-1.840
-
-
-330
-
1.450
265
460
1.045
105
155
-265
215
5
300
1.520
-100
-175
-1.775
-5
-5
-330
-
2.450
1
2
1
1
1
1
1
10
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
15
-
-
-
-
-
-
-
15
-550
315
5
25
150
130
15
-625
200
5
25
150
150
15
-700
85
5
25
150
160
10
-700
-25
5
25
150
170
10
-725
-130
5
25
150
180
5
-450
-60
5
10
140
230
5
-450
-60
5
10
140
230
1
1
1
1
1
1
1
-
45
50
50
50
50
50
50
1
-
-40
-10
-
-
-170
-670
-410
-
-10
-170
-1.110
-310
-1.100
-10
-170
-650
-240
-
-10
-170
-470
-180
-
-10
-170
-340
-140
-
-10
-170
-70
-60
-20
-10
-170
-70
-60
-20
-10
1
1
1
1
1
L 1 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 47: Spm., om ministeren vil opdatere svaret på FIU alm. del - spørgsmål 300 (2020-21) som følge af finanslovsaftalen for 2022, til finansministeren
2506668_0012.png
Side 12 af 13
Afgift på væsker til e-cigaretter (L217)
Aflysning af forudsat indeksering af punktafgif-
ter
Vejtransport - Omlægning af registreringsafgif-
ten (L 129)
Vejtransport - Forlængelse af lav elafgift (L
129)
Vejtransport - Forhøjelse af udligningsafgift (L
129)
Vejtransport - Forhøjelse af ejerafgift (L 129)
Vejtransport - Justering af beskatningen af fri
bil (L 129)
Vejtransport - Forhøjet deleøkonomisk fradrag
for privat udlejning af nul- og lavemissionsbiler
(L 129)
Nedsættelse af det særlige bidrag som spilud-
bydere betaler til hestevæddeløbssporten fra 8
til 6 pct. (L 161)
EU-retlig tilpasning af foreningsbeskatningen
(L211 A)
Justering af reglerne for beskatning af investe-
ringsinstitutter (L211 A)
I alt, vedtaget i lovsamling 2020-2021
I alt, vedtaget i lovsamling 2019-2020 og
2020-2021
Initiativer endnu ikke vedtagne
Ændring af fradragsretten for private lønsikrin-
ger
Forhøjet fradrag for fagforeningskontingenter
Permanent forhøjet fradrag for forskning og ud-
vikling på 130 pct.
Den alm. elafgift nedsættes
Den progressive skattesats på aktieindkomst
forhøjes fra 42 pct. til 43,5 pct. i 2022 og 45
pct. fra 2023
Skatteloftet for positiv nettokapitalindkomst for-
højes fra 42 pct. til 43,5 pct. i 2022 og 45 pct.
fra 2023
Afskrivningssatsen på ejendomme nedsættes
fra 4 til 3 pct. (fra 2023)
Fastholdelse af loft i aktiesparekontoen
Fastholdelse af loft i investorfradrag
Lagerbeskatning af selskabers ejendomsavan-
cer
Loft over fradrag i selskabsskatten for høje løn-
ninger på 7 mio. kr.
Særlig selskabsskat for den finansielle sektor
4)
Grøn skattereform - afgiftsforhøjelser, første
fase
Fremrykning af genberegningstidspunkt for
leasingkøretøjer
Afskaffelse af håndværksdelen i BoligJob-ord-
ningen
Moms vedr. tv-abonnementer mv.
Nedsættelse af rentekompensation i udbytte-
sager og harmonisering af renteberegning
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-50
-500
-
500
-
-
-
10
-110
-600
-100
500
100
-
-
50
-175
-800
-200
400
400
-
-
50
-250
-900
-200
400
700
10
-
50
-325
-1.100
-300
400
1.000
-
-
50
-325
-500
-900
300
1.100
-20
-5
50
-325
200
0
200
900
30
-5
1
1
1
1
1
1
1
1
-
-
-
-50
2.250
-5
-
-
-1.200
3.000
-5
-
35
-2.900
2.450
-5
20
35
-1.550
4.450
-5
20
35
-1.300
300
-5
20
35
-1.300
1.250
-5
20
35
-650
800
-5
20
35
700
3.150
1
1
1
10
20
14
29
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-1.800
335
-5
-70
-960
-1.400
665
-5
-80
-960
-1.400
665
-5
-90
-960
-1.400
665
-5
-120
-865
-1.600
665
-5
-40
-865
-1.600
665
1
1
1
1
1
-
-
-
-
-
-
-
-
-
50
-
-
-
-
50
-
90
-
-
-
-
100
60
90
110
875
150
1.030
105
120
90
110
875
150
1.295
105
180
90
110
875
150
1.295
190
440
90
100
875
150
1.295
380
480
90
110
875
150
1.295
1
1
1
1
1
1
1
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
40
250
-
110
90
40
355
210
235
80
40
355
210
235
240
40
355
210
235
240
40
355
210
235
240
40
355
210
235
1
1
1
1
1
L 1 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 47: Spm., om ministeren vil opdatere svaret på FIU alm. del - spørgsmål 300 (2020-21) som følge af finanslovsaftalen for 2022, til finansministeren
2506668_0013.png
Side 13 af 13
Bedre vilkår ved anvendelse af refusionsord-
ningen for sandsugere (L 74)
Indførelse af en afgift på nikotinprodukter på
5,5 øre pr. mg nikotinindhold og sammenlæg-
ning af afgiftskategorier for røgfri tobak
I alt, initiativer endnu ikke vedtagne
I alt (gennemført og aftalt)
Midlertidige likviditetslempelser sfa. coronakri-
sen:
Udbetaling af beløb svarende til angivet A-skat
og arbejdsmarkedsbidrag som rentefrit lån
(L166 2020-21)
5), 7)
Udbetaling af beløb svarende til angivet moms
som rentefrit lån (L166 2020-21)
6)
Udskydelse af betalingsfrister for A-skat og ar-
bejdsmarkedsbidrag (L208 2020-2021)
5), 7), 8)
Udbetaling af beløb svarende til angivet A-skat
og arbejdsmarkedsbidrag som rentefrit lån
(L208 2020-21)
5), 7), 8)
Udbetaling af beløb svarende til angivet moms
som rentefrit lån (L208 2020-21)
6), 8)
Udskydelse af tilbagebetalingsfristen for lån
(L9 2021-22)
8)
I alt, midlertidige likviditetslempelser
I alt (gennemført og aftalt), inkl. midlertidige
likviditetslempelser
Memopost (Initiativer, der er aftalt under den
tidligere regering)
Beskatning ved overdragelse af erhvervsvirk-
somheder til erhvervsdrivende fonde (L156)
Ophævelse af fradragsregler for renteudgifter
på hybrid kernekapital m.v. (L22)
Indførelse af sælgerpantebrevsmodel (L36)
Omlægning af beskatning af overskudsvarme
(L82)
Forhøjelse af loft i aktiesparekontoen (L165 A)
-
-
0
2.250
-
-
50
3.050
-20
35
-900
1.550
-20
125
1.700
6.150
-20
135
2.000
2.300
-20
140
2.200
3.450
-20
140
2.400
3.200
-20
140
2.750
5.900
1
2
5
25
15
44
-
-
-
-
-
-
0
2.250
-5
-5
10
10
-
196
200
3.250
-235
-20
-35
-55
-115
-310
-750
800
-
-
-135
-135
-
-
-250
5.900
-
-
-
-
-
-
0
2.300
-
-
-
-
-
-
0
3.450
-
-
-
-
-
-
0
3.200
-
-
-
-
-
-
0
5.900
1
1
1
1
1
1
6
31
0
44
-170
350
-70
-130
-30
-170
350
-60
-130
-55
-170
350
-55
-130
-55
-170
350
-45
-130
-55
-170
350
-40
-130
-55
-170
350
-35
-130
-55
-170
350
-15
-130
-55
-170
350
-15
-130
-55
1
1
1
1
1
Anm.: Se anmærkningerne til tabel A.
Kilde: Skatteministeriet og Finansministeriet.