Finansudvalget 2021-22
L 1
Offentligt
2506667_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
22. juni 2021
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 300 (Alm. del) af 10. maj
2021 stillet efter ønske fra Troels Lund Poulsen (V)
Spørgsmål
Vil ministeren opdatere svarene på FIU alm. del - spørgsmål 122 og L1 spørgsmål
114 således, at senere vedtagne, foreslåede eller planlagte stigninger af skatter, af-
gifter og fiskale og parafiskale gebyrer ligeledes fremgår af listen?
Svar
Regeringen ønsker at prioritere velfærden samt at forbedre klimaet, miljøet og fol-
kesundheden. Det kræver finansiering. Derfor har regeringen afskaffet en række
særlige skatterabatter og bl.a. forhøjet afgiften på tobak og afgiften på bæreposer
og engangsservice for at give borgerne incitament til at ændre adfærd.
Skatte- og afgiftsinitiativer, der er gennemført, aftalt eller foreslået i udspil siden
regeringen tiltrådte i sommeren 2019 og frem til 10. maj 2021, skønnes at medføre
en stramning (netto) på ca. 16,0 mia. kr. i umiddelbar virkning i 2023 og ca. 7,1
mia. kr. efter tilbageløb og adfærd. I 2025 skønnes den samlede stramning at være
ca. 12,1 mia. kr. i umiddelbar virkning og ca. 4,4 mia. kr. efter tilbageløb og
adfærd,
jf. tabel 1.
Der er nu samlet gennemført og aftalt 63 skatte- og afgiftsinitiativer siden regerin-
gens tiltrædelse. I disse initiativer indgår 36 stramninger og 27 lempelser.
Ud over de gennemførte, aftalte samt foreslåede skatte- og afgiftsinitiativer er der i
forbindelse med coronakrisen gennemført en række udskydelser af betalingsfrister
for A-skat, arbejdsmarkedsbidrag, moms mv. samt indført en låneordning for bl.a.
moms og lønsumsafgift. I disse initiativer indgår 16 lempelser.
De midlertidige likviditetslempelser skønnes at medføre en finanspolitisk lempelse
på ca. 1,0 mia. kr. i umiddelbar virkning i 2020 og 2021 og ca. 0,6 mia. kr. efter
tilbageløb og adfærd i både 2020 og 2021.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K
L 1 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 47: Spm., om ministeren vil opdatere svaret på FIU alm. del - spørgsmål 300 (2020-21) som følge af finanslovsaftalen for 2022, til finansministeren
2506667_0002.png
Side 2 af 13
Tabel 1
Provenuvirkninger af skatte- og afgiftsinitiativer, der er gennemført, aftalt eller foreslået i udspil
siden sommeren 2019
Mio. kr. (2021-niveau)
Stramninger
Umiddelbar virkning (A)
Virkning efter tilbageløb (B)
Virkning efter tilbageløb og adfærd (C)
Lempelser
Umiddelbar virkning (A)
Virkning efter tilbageløb (B)
Virkning efter tilbageløb og adfærd (C)
Midlertidige likviditetslempelser – corona
Umiddelbar virkning (A)
Virkning efter tilbageløb (B)
Virkning efter tilbageløb og adfærd (C)
Netto, ekskl. midlertidige likviditetslempelser
Umiddelbar virkning (A)
Virkning efter tilbageløb (B)
Virkning efter tilbageløb og adfærd (C)
Netto, inkl. midlertidige likviditetslempelser
Umiddelbar virkning (A)
Virkning efter tilbageløb (B)
Virkning efter tilbageløb og adfærd (C)
1.950
2.100
50
4.850
4.200
550
8.750
7.150
2.150
15.750
13.150
6.950
10.700
9.600
3.300
12.050
10.800
4.350
2.950
2.750
650
5.850
4.850
1.150
9.700
7.800
2.700
15.950
13.300
7.100
10.700
9.600
3.300
12.050
10.800
4.350
-1.000
-650
-600
-950
-650
-550
-950
-650
-550
-250
-150
-150
-
-
-
-
-
-
-3.100
-2.650
-2.500
-7.600
-6.550
-7.200
-7.600
-6.550
-7.300
-6.400
-5.250
-6.050
-5.600
-4.650
-5.550
-5.750
-4.800
-5.750
6.050
5.400
3.150
13.450
11.400
8.350
17.300
14.350
9.950
22.350
18.600
13.150
16.350
14.250
8.800
17.850
15.600
10.150
2020
2021
2022
2023
2024
2025
Anm.: Der er afrundet til nærmeste 50 mio. kr., hvilket kan betyde, at summen af stramninger og lempelser afviger
fra den angivne nettovirkning. Provenuvirkningerne er omregnet fra 2019- eller 2021-niveau til 2020-niveau.
Den resterende udmøntning af Aftale om Kompensation til boligejerne og fortsat tryghed om
boligbeskatning samt udskydelsen af den midlertidige energiafgift indgår som lempelse i årene, hvor disse
indebærer et mindreprovenu og som stramning i årene med merprovenu.
Kilde: Skatteministeriet og Finansministeriet.
I bilag 1-3 fremgår provenuvirkningen af de enkelte initiativer opgjort ved hhv.
umiddelbar virkning, virkning efter tilbageløb og virkning efter tilbageløb og ad-
færd i tabellerne A-C.
Derudover angiver
tabel 2
justeringer af fiskale og parafiskale gebyrer, som er fore-
slået, aftalt eller vedtaget siden valget i 2019. Der er i alt justeret i 10 gebyrer, heraf
7 stramninger og 3 lempelser, og alle disse justeringer er vedtaget.
L 1 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 47: Spm., om ministeren vil opdatere svaret på FIU alm. del - spørgsmål 300 (2020-21) som følge af finanslovsaftalen for 2022, til finansministeren
2506667_0003.png
Side 3 af 13
Tabel 2
Oversigt over justeret fiskale gebyrer
Beskrivelse af ændring
Provenumæssige konsekvenser (2021-niveau), mio. kr.
1
2020
Forhøjelse af jagttegnsafgift
*
Regulering af gebyrer for udstedelse af pas
**
Forhøjet betaling for bortkomne pas
**
Forhøjet betaling for teori- og køreprøver
2**
Forenkling og pris- og lønregulering af våben-
gebyr
**
En række mindre ændringer i gebyrer for nota-
rialforretninger
3**
Afskaffelse af gebyr for udstedelse af bevis for
godkendelse af køretøjer og containere til
transporter under TIR-ordningen
4*
Ændring af gebyr for anmodning om eksport-
godtgørelse til at være omkostningsdækkende
*
Indførelse af gebyr for indsigelse
6*
Afskaffelse af gebyrer ifm. borgeres øget ad-
gang til egne data
*
-
-
-
-
-
-
-0,1
21,3
5
0,0
-2,0
2021
16,5
68
14
8
10
-0,4
-0,2
-
0,0
-2,0
2022
16,5
74
16
30
11
-0,5
-0,2
-
-
-2,0
2023
16,5
74
16
30
11
-0,5
-0,2
-
-
-2,0
2024
16,5
74
16
30
11
-0,5
-0,2
-
-
-2,0
2025
16,5
74
16
30
11
-0,5
-0,2
-
-
-
Anm.: * Opgjort i umiddelbar virkning. ** Opgjort efter tilbageløb og adfærd. 1) Positivt tal angiver merprovenu. 2)
Ændringen dækker forhøjet betaling for teori- og køreprøver med 200 kr. til fastholdelse af ca. 115
polititjenestemænd ifm. ressortoverdragelse af visse færdselsopgaver. 3) Ændringerne dækker over både af-
skaffelse af særskilt afgift for lodtrækninger, forhøjelse af afgift for bekræftede kopier og reduktion af afgift
for udskrifter. Se evt. nærmere detaljer i forslag til retsafgiftslov (LF66 2020-21). 4) Skatteforvaltningen vil
udsøge de virksomheder, som har betalt gebyr for udstedelse af godkendelsesbeviser, og tilbagebetale belø-
bet direkte til de berørte virksomheder. Tilbagebetaling vil ske under iagttagelse af forældelseslovens bestem-
melser. 5) I samme periode var der omkostninger for 14,1 mio. kr. Det svarer dermed til en merindtægt på
7,2 mio. kr. 6) Indsat i §18 i lov om inddrivelse af gæld til det offentlige ved lovforslag L 174 (2020). Der er
ikke opgjort provenu, da borgeren får pengene tilbage, hvis en indsigelse leder til hel eller delvis medhold
eller hvis indsigelsen afvises.
Kilde: Bidrag fra alle relevante ministerier.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister
L 1 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 47: Spm., om ministeren vil opdatere svaret på FIU alm. del - spørgsmål 300 (2020-21) som følge af finanslovsaftalen for 2022, til finansministeren
2506667_0004.png
Side 4 af 13
Bilag 1: Umiddelbar virkning af skatte- og afgiftsinitiativer
Tabel A
Virkning af skatte- og afgiftsinitiativer, der er gennemført, aftalt eller foreslået i udspil, siden
sommeren 2019
Mio. kr. (2021-niveau), umiddelbar
virkning
Initiativer vedtaget i lovsamling 2019-2020
Ændring af reglerne for opgørelse af aktie-
avancer (L4)
Justering af reglerne, ved indirekte nedsæt-
telse af gæld (L4)
Ophævelse af fradragsret for inddrivelses-
renter (L64)
Samtidighed mellem ejendomsværdiskat og
grundskyld (L 71)
1)
Lempelse af registreringskravet i DIS-ordnin-
gen (L72)
Tilpasning af refusionsordning for sandsu-
gere (L72)
Fastholdelse af beskatningen af fri telefon
og datakommunikationsforbindelse (L73)
Forlængelse af elafgiftslempelserne ved op-
ladning af elbiler (L74)
Forhøjelse af emballageafgiften på bærepo-
ser og engangsservice (L75 A)
Forhøjelse af afgifterne på cigaretter og røg-
tobak mv. (L75 B)
Forhøjelse af bo- og gaveafgiften for er-
hvervsvirksomheder (L76)
Lempeligere indfasning af elbiler (L90)
Lempelse af beskatning af grønne firmabiler
(L90)
Stramning af beskatning af leasede firmabi-
ler (L91)
Afskaffelse af hovedaktionærnedslaget
(L91)
Nedsættelse af bundskatten (L91)
Indeksering af afgifter (L97)
Genindførelse af registreringsafgift på fly
(L97)
Modernisering af momsregler for grænse-
overskridende handel (L137)
2)
Udskydelse af boligskatteomlægning fra
2021 til 2024)
3)
Resterende udmøntning af Aftale om Kom-
pensation til boligejerne og fortsat tryghed
om boligbeskatning
Nedsættelse af ejendomsværdiskattesats
samt justering af nedslag (L194)
Nedsættelse af stigningsbegrænsning for
grundskyldsgrundlaget (L194)
0-forrentning af midlertidig indefrysningsord-
ning (L194)
Nye regler for fastsættelse af beskatning-
sværdier (L 194)
Aflysning af bilafgiftsforhøjelser
Annullering af vejafgiften
Annullering af afgiftslempelsen for hotellers
rumvarme
4)
Udskydelse af midlertidig energiafgift
I alt, vedtaget i lovsamling 2019-2020
Initiativer vedtaget i lovsamling 2020-2021
50
20
180
155
-10
20
635
-40
685
2.510
1.340
-50
-25
15
200
-365
100
-
-
-
-
-
-
-
-
-590
-330
50
-
4.550
50
20
180
-
-10
20
635
-55
630
3.240
1.340
-
-
70
255
-365
205
5
345
4.470
-
-1215
-
-105
-110
-
-330
50
-1.135
50
20
180
-
-10
20
635
-
620
4.255
1.340
-
-
120
290
-365
200
5
345
6.795
-
-1195
-520
-205
-215
-
-330
50
-925
50
20
180
-
-10
20
635
-
610
4.125
1.340
-
-
130
320
-365
325
5
345
7.055
-
-1180
-1.465
-385
-325
-
-330
50
310
50
20
180
-
-10
20
635
-
600
3.995
1.340
-
-
130
350
-365
405
5
345
430
-10
-170
-2.560
-
-
-
-330
50
205
5.350
50
20
180
-
-10
20
635
-
585
3.875
1.340
-
-
130
380
-365
395
5
345
1.080
-25
-175
-2.560
-
-
-
-330
50
620
6.250
1
14
1
2
1
1
1
1
1
1
1
17
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
2020
2021
2022
2023
2024
2025
Lem- Stram-
pelser ninger
8.200 11.150 11.450
L 1 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 47: Spm., om ministeren vil opdatere svaret på FIU alm. del - spørgsmål 300 (2020-21) som følge af finanslovsaftalen for 2022, til finansministeren
2506667_0005.png
Side 5 af 13
Tabel A
Virkning af skatte- og afgiftsinitiativer, der er gennemført, aftalt eller foreslået i udspil, siden
sommeren 2019
Mio. kr. (2021-niveau), umiddelbar
virkning
Forhøjelse af skattefradrag for udgifter til for-
søgs- og forskningsvirksomhed (L30)
Midlertidigt forhøjet bundfradrag ved udlej-
ning af fritidsboliger (L30)
Genindførsel af pvc-afgift (L68)
Lavere afgift på elvarme (L90)
Forhøjelse af rumvarmeafgiften for fossile
brændsler (L90)
Forhøjelse af CFC-afgiften (L90)
5)
Genindførelsen af emballageafgiften på pvc-
folier (L106)
Forhøjelse af afgiftssatsen for væddemål og
onlinekasino (L106)
Afskaffelse af skattefordele ved forældrekøb
i virksomheds- og kapitalafkastordningerne
(L106)
Forslag til lov om ændring af lov om afgift af
ledningsført vand og lov om vandforsyning
m.v. (L131, lovsamling 2020-2021)
Nedsættelse af bundskatten (L142)
Ændring af ligningsloven og lov om spil
(L161)
Indførelse af midlertidigt investeringsvindue
(L178)
Forhøjelse af grænse for straksafskrivninger
(L178)
Forhøjelse af fradrag for forskning og for-
søgsvirksomhed til 130 pct. i 2022 (L178)
Provenumæssige konsekvenser af bundfra-
drag (L178)
Afgift på væsker til e-cigaretter (L217)
Aflysning af forudsat indeksering af punktaf-
gifter
Lempelse af BoligJobordningen for hånd-
værksydelser (L 161)
Lempelse af BoligJobordningen for service-
ydelser (L 161)
Vejtransport - Omlægning af registreringsaf-
giften (L 129)
Vejtransport - Forlængelse af lav elafgift (L
129)
Vejtransport - Forhøjelse af udligningsafgift
(L 129)
Vejtransport - Forhøjelse af ejerafgift (L 129)
I alt, vedtaget i lovsamling 2020-2021
I alt, vedtaget i lovsamling 2019-2020 og
2020-2021
Initiativer i endnu ikke vedtagne politiske aftaler
Fastholdelse af loft i investorfradrag
Fastholdelse af loft i aktiesparekontoen
Lagerbeskatning af selskabers ejendoms-
avancer
Loft over fradrag i selskabsskatten for høje
lønninger på 7 mio. kr.
Særlig selskabsskat for den finansielle sek-
tor
6)
Grøn skattereform - afgiftsforhøjelser, første
fase
EU-retlig tilpasning af foreningsbeskatnin-
gen
-
-
-
-
-
-
-
-
70
-
-
-
-
-
-
125
-
-
-
-
-
130
125
1.185
735
1615
110
70
130
125
1. 185
735
2040
110
70
130
125
1. 185
735
2040
360
70
1
1
1
1
1
1
1
2020
-1.625
-95
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-50
-10
-
-10
-
-
-
-
-
-
-
-
-1.800
2.750
2021
-1.515
-
15
-550
490
5
25
400
170
45
-240
-430
-560
-500
-
-10
-
-60
-205
-210
-
-
600
-
-2.550
5.700
2022
0
-
15
-600
475
10
25
400
190
50
-240
-
-920
-380
-1.470
-10
30
-130
-
-
-
-100
600
200
-1.850
2023
0
-
15
-600
460
10
25
400
210
50
-240
-
-670
-290
-
-10
120
-210
-
-
-100
-200
500
600
50
2024
0
-
10
-600
450
10
25
400
220
50
-240
-
-490
-230
-
-10
110
-300
-
-
-100
-200
500
900
500
5.850
2025
0
-
10
-625
435
10
25
400
240
50
-240
-
-350
-180
-
-10
110
-390
-
-
-200
-300
500
1.200
700
6.950
14
28
1
1
1
1
1
1
1
10
27
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
Lem- Stram-
pelser ninger
1
1
1
9.300 11.550
L 1 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 47: Spm., om ministeren vil opdatere svaret på FIU alm. del - spørgsmål 300 (2020-21) som følge af finanslovsaftalen for 2022, til finansministeren
2506667_0006.png
Side 6 af 13
Tabel A
Virkning af skatte- og afgiftsinitiativer, der er gennemført, aftalt eller foreslået i udspil, siden
sommeren 2019
Mio. kr. (2021-niveau), umiddelbar
virkning
Justering af reglerne for beskatning af inve-
steringsinstitutter
I alt, endnu ikke vedtagne politiske aftaler
I alt (gennemført og aftalt)
2020
-
0
2.750
2021
-
50
5.750
2022
105
250
2023
105
4.050
2024
105
4.500
2025
105
4.750
0
28
Lem- Stram-
pelser ninger
1
8
35
9.550 15.600 10.350 11.700
Midlertidige likviditetslempelser sfa. coronakrisen:
Udskydelse af betalingsfrister for A-skat og
AM-bidrag (L134)
Udskydelse af betalingsfrister for moms
(L134)
Udbetaling af beløb svarende til angivet A-
skat og arbejdsmarkedsbidrag som rentefrit
lån (L139)
Moms- og lønsumsafgiftslån (L175)
7)
Fremrykkelse og udbetaling af skattekredit-
ter (L175)
Udskydelse af betalingsfrister for A-skat og
AM-bidrag (L199)
Udskydelse af betalingsfrister for moms
(L199)
Genåbning af låneordningen for moms og
lønsumsafgift (L75)
Forlængelse af tilbagebetalingsfristen for lån
i ordningen (L75)
Udskydelse af betalingsfrister for A-skat og
arbejdsmarkedsbidrag (L166)
Udbetaling af beløb svarende til angivet A-
skat og arbejdsmarkedsbidrag som rentefrit
lån (L166)
9)
Udbetaling af beløb svarende til angivet
moms som rentefrit lån (L166)
Udbetaling af beløb svarende til angivet A-
skat og arbejdsmarkedsbidrag som rentefrit
lån (L208)
10)
Udbetaling af beløb svarende til angivet
moms som rentefrit lån (L208)
I alt, midlertidige likviditetslempelser
I alt (gennemført og aftalt), inkl. midlerti-
dige likviditetslempelser
-150
-100
-
-730
-25
-10
-10
-25
8
-
-
-
-
-
-
-1.050
1.700
-
-
-35
-275
-
-165
-20
-80
8
-360
-55
-5
-5
15
11
-
-1.000
4.750
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-420
-445
-100
-200
-1.150
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-235
-
-250
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
0
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
0
2
1
1
1
1
2
1
1
1
1
1
1
1
1
16
44
0
35
8.350 15.350 10.350 11.700
Memopost (Initiativer, der er aftalt under den tidligere regering)
Beskatning ved overdragelse af erhvervs-
virksomheder til erhvervsdrivende fonde
(L156)
Ophævelse af fradragsregler for renteudgif-
ter på hybrid kernekapital m.v. (L22)
Indførelse af sælgerpantebrevsmodel (L36)
Omlægning af beskatning af overskuds-
varme (L82)
Forhøjelse af loft i aktiesparekontoen (L165
A)
-135
460
-90
-55
-40
-135
460
-75
-55
-80
-135
460
-65
-55
-80
-135
460
-60
-55
-80
-135
460
-55
-55
-80
-135
460
-45
-55
-80
1
1
1
1
1
L 1 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 47: Spm., om ministeren vil opdatere svaret på FIU alm. del - spørgsmål 300 (2020-21) som følge af finanslovsaftalen for 2022, til finansministeren
2506667_0007.png
Side 7 af 13
Tabel A
Virkning af skatte- og afgiftsinitiativer, der er gennemført, aftalt eller foreslået i udspil, siden
sommeren 2019
Mio. kr. (2021-niveau), umiddelbar
virkning
2020
2021
2022
2023
2024
2025
Lem- Stram-
pelser ninger
Anm.: Lovforslag er angivet i parentes. Der er enkelte gennemførte tiltag, der er gennemført sideløbende med
lovsamling 2019-2020 og 2020-2021, men ikke kræver ændret lovgivning. Dette gælder bl.a. udskydelsen af
boligskatteomlægningen. For disse fremgår derfor ikke et tilhørende lovforslag i parentes. Totaler er afrundet
til nærmeste 50 mio. kr. og enkeltelementer til nærmeste 5 mio. kr. Summen af de enkelte initiativer kan der-
for afvige fra totaler. Provenuvirkningerne er omregnet fra 2019- eller 2020-niveau til 2021-niveau.
1) Det umiddelbare merprovenu kan henføres til indførelse af samtidighed mellem beskatningsgrundlagene
for ejendomsværdiskat og grundskyld, der indebærer, at beskatningsgrundlaget for ejendomsværdiskatten for
2020 udgøres af videreførte 2011-vurderinger frem for nye 2020-vurderinger. Dermed vil boligejere, der el-
lers ville få sat skatten ned fra skatteåret 2020 som følge af nye, lavere vurderinger, få sat skatten ned fra
skatteåret 2021. Beløbet betales tilbage til boligejerne inklusiv renter som led i tilbagebetalingsordningen.
2) De nye EU-regler har blandt andet til formål at sikre lige konkurrencevilkår gennem øget forbrugslands-
beskatning. Der er forhold, der trækker i retning af både højere og lavere priser for de danske forbrugere.
3) Med de forudsætninger, der har ligget til grund for
Aftale om kompensation til boligejerne og fortsat tryghed om
boligskatten,
skønnes udskydelsen af boligskatteomlægningen fra 2021 til 2024 isoleret at indebære et umiddel-
bart merprovenu på ca. 4.360 mio. kr. i 2021, 6.580 mio. kr. i 2022 og 6725 mio. kr. i 2023. I tillæg til det
forudsatte er der identificeret en ikke-intenderet virkning i form af for høje beskatningsgrundlag for nye og
ændrede ejendomme, jf. L194. Denne virkning skønnes at indebære et yderligere merprovenu på ca. 110
mio. kr. i 2022, 220 mio. kr. i 2023 og 325 mio. kr. i 2024. Dette ikke-intenderede merprovenu har ikke været
indregnet i mellemfristede fremskrivninger mv. og er blevet annulleret med L194.
4) Som led i FL19-aftalen blev det besluttet at lempe hotellers rumvarmeafgift fra 2020. Den nuværende
regering fremsatte ikke lovforslag, der udmønter aftalen. Det er således tale om tilbagerulning af en tidligere
aftalt skattelempelse.
5) Som led i klimaaftalen for energi og industri mv. 2020 forhøjes CFC-afgiften. Samtidig reguleres HFC-
gasser i køleanlæg. I alt indebærer reguleringen af kølemidler og afgiftsforhøjelsen en omtrent
provenuneutral omlægning
6) Provenuvirkningerne er under konsolidering.
7) Moms- og lønsumsafgiftslånet har været anvendt i betydeligt mindre omfang end skønnet ved lovforsla-
gets fremsættelse. I forbindelse med lovforslaget blev et låneomfang på godt 28 mia. kr. lagt til grund, hvoraf
der kun har været optaget lån for 6,9 mia. kr. Der forventes derfor et mindreprovenu på ca. 260 mio. kr.
sammenlagt for 2020 og 2021, jf. forslag til finanslov 2021.
8) Genåbning af låneordningen forventes ikke at medføre, at det samlede træk på ordningen overstiger det
oprindeligt forudsatte. Mindreprovenuet fra genåbningen er således dækket af det oprindeligt afsatte beløb.
Den marginale provenuvirkning ved genåbningen – når der ses bort fra allerede afsat finansiering – skønnes
til ca. 110 mio. kr. i umiddelbar virkning og ca. 70 mio. kr. efter tilbageløb og adfærd i 2020-2021.
9 og 10) A-skat- og arbejdsmarkedsbidragslånene har været udnyttet i mindre grad end anslået ved lovforsla-
gets fremsættelse. Udnyttelsesgraden var skønnet til 20 pct. men har senere vist sig er være ca. 10 pct. Der-
med må der forventes et lavere mindreprovenu.
11)I ændringsforslaget til L208 blev betalingsfristen for låneordningen L139 udskudt, hvormed afskrivningen
flyttes fra 2021 til 2022. Merprovenuet vedr. L208 for 2021 afviger fra mindreprovenuet vedr. L139 for
2021, som følge af opdateret datagrundlag om faktisk lånudtagning ved beregningen af provenukonsekven-
serne vedr. L208.
Kilde: Skatteministeriet og Finansministeriet.
Bilag 2: Virkning efter tilbageløb af skatte- og afgiftsinitiativer
L 1 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 47: Spm., om ministeren vil opdatere svaret på FIU alm. del - spørgsmål 300 (2020-21) som følge af finanslovsaftalen for 2022, til finansministeren
2506667_0008.png
Side 8 af 13
Tabel B
Virkning af skatte- og afgiftsinitiativer, der er gennemført, aftalt eller foreslået i udspil siden
sommeren 2019
Mio. kr. (2021-niveau), efter tilbageløb
Initiativer vedtaget i lovsamling 2019-2020
Ændring af reglerne for opgørelse af aktie-
avancer (L4)
Justering af reglerne, ved indirekte nedsæt-
telse af gæld (L4)
Ophævelse af fradragsret for inddrivelses-
renter (L64)
Samtidighed mellem ejendomsværdiskat og
grundskyld (L 71)
1)
Lempelse af registreringskravet i DIS-ordnin-
gen (L72)
Tilpasning af refusionsordning for sandsu-
gere (L72)
Fastholdelse af beskatningen af fri telefon
og datakommunikationsforbindelse (L73)
Forlængelse af elafgiftslempelserne ved op-
ladning af elbiler (L74)
Forhøjelse af emballageafgiften på bærepo-
ser og engangsservice (L75 A)
Forhøjelse af afgifterne på cigaretter og røg-
tobak mv. (L75 B)
Forhøjelse af bo- og gaveafgiften for er-
hvervsvirksomheder (L76)
Lempeligere indfasning af elbiler (L90)
Lempelse af beskatning af grønne firmabiler
(L90)
Stramning af beskatning af leasede firmabi-
ler (L91)
Afskaffelse af hovedaktionærnedslaget
(L91)
Nedsættelse af bundskatten (L91)
Indeksering af afgifter (L97)
Genindførelse af registreringsafgift på fly
(L97)
Modernisering af momsregler for grænse-
overskridende handel (L137)
2)
Udskydelse af boligskatteomlægning fra
2021 til 2024
3)
Resterende udmøntning af Aftale om Kom-
pensation til boligejerne og fortsat tryghed
om boligbeskatningen
Nedsættelse af ejendomsværdiskattesats
samt justering af nedslag (L194)
Nedsættelse af stigningsbegrænsning for
grundskyldsgrundlaget (L194)
0-forrentning af midlertidig indefrysningsord-
ning (L194)
Nye regler for fastsættelse af beskatning-
sværdier (L 194)
Aflysning af bilafgiftsforhøjelser
Annullering af vejafgiften
Annullering af afgiftslempelsen for hotellers
rumvarme
4)
Udskydelse af midlertidig energiafgift
I alt, vedtaget i lovsamling 2019-2020
Initiativer vedtaget i lovsamling 2020-2021
Forhøjelse af skattefradrag for udgifter til for-
søgs- og forskningsvirksomhed (L30)
Midlertidigt forhøjet bundfradrag ved udlej-
ning af fritidsboliger (L30)
-1.390
-70
-1.285
-
-
-
-
-
-
-
-
-
1
1
40
20
140
125
-10
20
480
-40
675
2.475
1.030
-50
-20
10
150
-280
80
-
-
-
-
-
-
-
-
-470
-330
45
-
4.100
40
20
140
-
-10
20
480
-55
625
3.200
1.030
-
-
55
195
-280
190
5
320
3.430
-
-935
-
-75
-70
-
-330
45
-1.135
6.900
40
20
140
-
-10
20
480
-
610
4.205
1.030
-
-
95
220
-280
190
5
320
4.960
-
-920
-400
-155
-145
-
-330
45
-925
9.200
40
20
140
-
-10
20
480
-
600
4.075
1.030
-
-
100
245
-280
300
5
320
5.140
-
-905
-1.085
-310
-215
-
-330
45
310
9.750
40
20
140
-
-10
20
480
-
590
3.945
1.030
-
-
100
265
-280
375
5
320
300
-55
-135
-1.855
-
-
-
-330
45
205
5.200
40
20
140
-
-10
20
480
-
580
3.825
1.030
-
-
100
290
-280
360
5
320
800
-65
-135
-1.855
-
-
-
-330
45
620
6.000
1
14
1
2
1
1
1
1
1
1
1
17
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
2020
2021
2022
2023
2024
2025
Lem- Stram-
pelser ninger
L 1 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 47: Spm., om ministeren vil opdatere svaret på FIU alm. del - spørgsmål 300 (2020-21) som følge af finanslovsaftalen for 2022, til finansministeren
2506667_0009.png
Side 9 af 13
Tabel B
Virkning af skatte- og afgiftsinitiativer, der er gennemført, aftalt eller foreslået i udspil siden
sommeren 2019
Mio. kr. (2021-niveau), efter tilbageløb
Genindførsel af pvc-afgift (L68)
Lavere afgift på elvarme (L90)
Forhøjelse af rumvarmeafgiften for fossile
brændsler (L90)
Forhøjelse af CFC-afgiften (L90)
5)
Genindførelsen af emballageafgiften på pvc-
folier (L106)
Forhøjelse af afgiftssatsen for væddemål og
onlinekasino (L106)
Afskaffelse af skattefordele ved forældrekøb
i virksomheds- og kapitalafkastordningerne
(L106)
Forslag til lov om ændring af lov om afgift af
ledningsført vand og lov om vandforsyning
m.v. (L131, lovsamling 2020-2021)
Nedsættelse af bundskatten (L142)
Ændring af ligningsloven og lov om spil
(L161)
Indførelse af midlertidigt investeringsvindue
(L178)
Forhøjelse af grænse for straksafskrivninger
(L178)
Forhøjelse af fradrag for forskning og for-
søgsvirksomhed til 130 pct. i 2022 (L178)
Provenumæssige konsekvenser af bundfra-
drag (L178)
Afgift på væsker til e-cigaretter (L217)
Aflysning af forudsat indeksering af punktaf-
gifter
Lempelse af BoligJobordningen for hånd-
værksydelser (L 161)
Lempelse af BoligJobordningen for service-
ydelser (L 161)
Vejtransport - Omlægning af registreringsaf-
giften (L 129)
Vejtransport - Forlængelse af lav elafgift (L
129)
Vejtransport - Forhøjelse af udligningsafgift
(L 129)
Vejtransport - Forhøjelse af ejerafgift (L 129)
I alt, vedtaget i lovsamling 2020-2021
I alt, vedtaget i lovsamling 2019-2020 og
2020-2021
Initiativer i endnu ikke vedtagne politiske af-
taler
Fastholdelse af loft i investorfradrag
Fastholdelse af loft i aktiesparekontoen
Lagerbeskatning af selskabers ejendoms-
avancer
Loft over fradrag i selskabsskatten for høje
lønninger på 7 mio. kr.
Særlig selskabsskat for den finansielle sek-
tor
6)
Grøn skattereform - afgiftsforhøjelser, første
fase
EU-retlig tilpasning af foreningsbeskatningen
Justering af reglerne for beskatning af inve-
steringsinstitutter
I alt, endnu ikke vedtagne politiske aftaler
2020
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-40
-10
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-1.500
2.600
2021
15
-550
440
5
25
290
130
45
-185
-330
-480
-420
-
-10
-
-60
-160
-165
-
-
500
-
-2.200
4.700
2022
15
-600
425
10
25
290
150
50
-185
-
-780
-320
-1.250
-10
30
-130
-
-
-
-100
500
100
-1.800
7.450
2023
15
-600
415
10
25
290
160
50
-185
-
-570
-250
-
-10
120
-210
-
-
-100
-200
400
400
-250
9.500
2024
10
-600
400
10
25
290
170
50
-185
-
-410
-190
-
-10
110
-295
-
-
-100
-200
400
700
150
5.400
2025
10
-600
390
5
25
290
180
50
-185
-
-300
-150
-
-10
110
-385
-
-
-200
-300
400
1.000
350
6.350
14
28
1
1
1
1
1
1
1
10
27
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
Lem- Stram-
pelser ninger
1
-
-
-
-
-
-
0
0
0
-
55
-
-
-
-
0
0
50
-
95
-
-
-
-
0
80
150
100
95
1.000
630
1.380
100
50
80
3.450
100
95
1.000
630
1.730
100
50
80
3.800
100
95
1.000
630
1.730
335
50
80
4.000
0
1
1
1
1
1
1
1
1
8
L 1 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 47: Spm., om ministeren vil opdatere svaret på FIU alm. del - spørgsmål 300 (2020-21) som følge af finanslovsaftalen for 2022, til finansministeren
2506667_0010.png
Side 10 af 13
Tabel B
Virkning af skatte- og afgiftsinitiativer, der er gennemført, aftalt eller foreslået i udspil siden
sommeren 2019
Mio. kr. (2021-niveau), efter tilbageløb
I alt (gennemført og aftalt)
2020
2.600
2021
4.750
2022
2023
2024
2025
Lem- Stram-
pelser ninger
28
35
7.600 12.900
9.150 10.350
Midlertidige likviditetslempelser sfa. Coronakrisen:
Udskydelse af betalingsfrister for A-skat og
AM-bidrag (L134)
Udskydelse af betalingsfrister for moms
(L134)
Udbetaling af beløb svarende til angivet A-
skat og arbejdsmarkedsbidrag som rentefrit
lån (L139)
Moms- og lønsumsafgiftslån (L175)
7)
Fremrykkelse og udbetaling af skattekredit-
ter (L175)
Udskydelse af betalingsfrister for A-skat og
AM-bidrag (L199)
Udskydelse af betalingsfrister for moms
(L199)
Genåbning af låneordningen for moms og
lønsumsafgift (L75)
Forlængelse af tilbagebetalingsfristen for lån
i ordningen (L75)
Udskydelse af betalingsfrister for A-skat og
arbejdsmarkedsbidrag (L166)
Udbetaling af beløb svarende til angivet A-
skat og arbejdsmarkedsbidrag som rentefrit
lån (L166)
Udbetaling af beløb svarende til angivet
moms som rentefrit lån (L166)
Udbetaling af beløb svarende til angivet A-
skat og arbejdsmarkedsbidrag som rentefrit
lån (L208)
Udbetaling af beløb svarende til angivet
moms som rentefrit lån (L208)
I alt, midlertidige likviditetslempelser
I alt (gennemført og aftalt), inkl. midlerti-
dige likviditetslempelser
Beskatning ved overdragelse af erhvervs-
virksomheder til erhvervsdrivende fonde
(L150)
Ophævelse af fradragsregler for renteudgif-
ter på hybrid kernekapital m.v. (L22)
Indførelse af sælgerpantebrevsmodel (L36)
Omlægning af beskatning af overskuds-
varme (L82)
Forhøjelse af loft i aktiesparekontoen (L165
A)
-100
-70
-
-480
-25
-5
-5
-15
8
-
-
-
-
-
-
-700
1.900
-
-
-25
-175
-
-110
-15
-55
8
-230
-40
-5
-5
10
-
-650
4.100
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-275
-295
-65
-135
-750
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-155
-
-150
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
0
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
0
2
1
1
1
1
2
1
1
1
1
1
1
1
1
16
44
0
35
6.850 12.750
9.150 10.350
Memopost (Initiativer, der er aftalt under den tidligere regering)
-175
385
-65
-55
-30
-175
385
-60
-55
-60
-175
385
-55
-55
-60
-175
385
-45
-55
-60
-175
385
-40
-55
-60
-175
385
-35
-55
-60
1
1
1
1
1
Anm.: Se anmærkningerne til tabel A.
Kilde: Skatteministeriet og Finansministeriet.
L 1 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 47: Spm., om ministeren vil opdatere svaret på FIU alm. del - spørgsmål 300 (2020-21) som følge af finanslovsaftalen for 2022, til finansministeren
2506667_0011.png
Side 11 af 13
Bilag 3: Virkning efter tilbageløb og adfærd af skatte- og afgiftsinitiativer
Tabel C
Virkning af skatte- og afgiftsinitiativer, der er gennemført, aftalt eller foreslået i udspil siden
sommeren 2019
Mio. kr. (2021-niveau), efter tilbageløb og
adfærd
Initiativer vedtaget i lovsamling 2019-2020
Ændring af reglerne for opgørelse af aktie-
avancer (L4)
Justering af reglerne, ved indirekte nedsæt-
telse af gæld (L4)
Ophævelse af fradragsret for inddrivelses-
renter (L64)
Samtidighed mellem ejendomsværdiskat og
grundskyld (L 71)
1)
Lempelse af registreringskravet i DIS-ordnin-
gen (L72)
Tilpasning af refusionsordning for sandsu-
gere (L72)
Fastholdelse af beskatningen af fri telefon
og datakommunikationsforbindelse (L73)
Forlængelse af elafgiftslempelserne ved op-
ladning af elbiler (L74)
Forhøjelse af emballageafgiften på bærepo-
ser og engangsservice (L75 A)
Forhøjelse af afgifterne på cigaretter og røg-
tobak mv. (L75 B)
Forhøjelse af bo- og gaveafgiften for er-
hvervsvirksomheder (L76)
Lempeligere indfasning af elbiler (L90)
Lempelse af beskatning af grønne firmabiler
(L90)
Stramning af beskatning af leasede firmabi-
ler (L91)
Afskaffelse af hovedaktionærnedslaget
(L91)
Nedsættelse af bundskatten (L91)
Indeksering af afgifter (L97)
Genindførelse af registreringsafgift på fly
(L97)
Modernisering af momsregler for grænse-
overskridende handel (L137)
2)
Udskydelse af boligskatteomlægning fra
2021 til 2024
3)
Resterende udmøntning af Aftale om Kom-
pensation til boligejerne og fortsat tryghed
om boligbeskatningen
Nedsættelse af ejendomsværdiskattesats
samt justering af nedslag (L194)
Nedsættelse af stigningsbegrænsning for
grundskyldsgrundlaget (L194)
0-forrentning af midlertidig indefrysningsord-
ning (L194)
Nye regler for fastsættelse af beskatning-
sværdier (L 194)
Aflysning af bilafgiftsforhøjelser
Annullering af vejafgiften
Annullering af afgiftslempelsen for hotellers
rumvarme
4)
Udskydelse af midlertidig energiafgift
I alt, vedtaget i lovsamling 2019-2020
Initiativer vedtaget i lovsamling 2020-2021
40
20
140
125
-10
20
585
-35
305
515
1.030
-80
-25
10
150
-265
65
-
-
-
-
-
-
-
-
-310
-330
45
-
2.000
40
20
140
-
-10
20
620
-50
285
665
1.030
-
-
55
195
-265
160
5
310
3.430
-
-935
-
-75
-70
-
-330
45
-1.135
4.150
40
20
140
-
-10
20
655
-
280
505
1.030
-
-
100
220
-265
150
5
310
4.960
-
-920
-400
-155
-145
-
-330
45
-925
5.300
40
20
140
-
-10
20
690
-
270
490
1.030
-
-
105
245
-265
230
5
310
5.140
-
-905
-1.085
-310
-215
-
-330
45
310
5.950
40
20
140
-
-10
20
725
-
270
475
1.030
-
-
105
265
-265
305
5
310
300
-55
-135
-1.855
-
-
-
-330
45
205
1.600
40
20
140
-
-10
20
755
-
265
460
1.030
-
-
105
290
-265
305
5
310
800
-65
-135
-1.855
-
-
-
-330
45
620
2.550
1
14
1
2
1
1
1
1
1
1
1
17
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
2020
2021
2022
2023
2024
2025
Lem- Stram-
pelser ninger
L 1 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 47: Spm., om ministeren vil opdatere svaret på FIU alm. del - spørgsmål 300 (2020-21) som følge af finanslovsaftalen for 2022, til finansministeren
2506667_0012.png
Side 12 af 13
Tabel C
Virkning af skatte- og afgiftsinitiativer, der er gennemført, aftalt eller foreslået i udspil siden
sommeren 2019
Mio. kr. (2021-niveau), efter tilbageløb og
adfærd
Forhøjelse af skattefradrag for udgifter til for-
søgs- og forskningsvirksomhed (L30)
Midlertidigt forhøjet bundfradrag ved udlej-
ning af fritidsboliger (L30)
Genindførsel af pvc-afgift (L68)
Lavere afgift på elvarme (L90)
Forhøjelse af rumvarmeafgiften for fossile
brændsler (L90)
Forhøjelse af CFC-afgiften (L90)
5)
Genindførelsen af emballageafgiften på pvc-
folier (L106)
Forhøjelse af afgiftssatsen for væddemål og
onlinekasino (L106)
Afskaffelse af skattefordele ved forældrekøb
i virksomheds- og kapitalafkastordningerne
(L106)
Ændring af lov om afgift af ledningsført vand
og lov om vandforsyning m.v. (L131, lov-
samling 2020-2021)
Nedsættelse af bundskatten (L142)
Ændring af ligningsloven og lov om spil
(L161)
Indførelse af midlertidigt investeringsvindue
(L178)
Forhøjelse af grænse for straksafskrivninger
(L178)
Forhøjelse af fradrag for forskning og for-
søgsvirksomhed til 130 pct. i 2022 (L178)
Provenumæssige konsekvenser af bundfra-
drag (L178)
Afgift på væsker til e-cigaretter (L217)
Aflysning af forudsat indeksering af punktaf-
gifter
Lempelse af BoligJobordningen for hånd-
værksydelser (L 161)
Lempelse af BoligJobordningen for service-
ydelser (L 161)
Vejtransport - Omlægning af registreringsaf-
giften (L 129)
Vejtransport - Forlængelse af lav elafgift (L
129)
Vejtransport - Forhøjelse af udligningsafgift
(L 129)
Vejtransport - Forhøjelse af ejerafgift (L 129)
I alt, vedtaget i lovsamling 2020-2021
I alt, vedtaget i lovsamling 2019-2020 og
2020-2021
Initiativer i endnu ikke vedtagne politiske af-
taler
Fastholdelse af loft i investorfradrag
Fastholdelse af loft i aktiesparekontoen
Lagerbeskatning af selskabers ejendoms-
avancer
Loft over fradrag i selskabsskatten for høje
lønninger på 7 mio. kr.
Særlig selskabsskat for den finansielle sek-
tor
6)
Grøn skattereform - afgiftsforhøjelser, første
fase
EU-retlig tilpasning af foreningsbeskatnin-
gen
2020
-1.390
-70
-
-
-
-
-
-
-
-
0
0
-40
-10
0
0
-
-
-
-
-
-
-
-
-1.500
500
2021
-1.285
-
15
-550
315
5
25
150
130
45
-170
-350
-670
-410
0
-10
-
-50
-175
-165
-500
0
500
0
-3.150
1.000
2022
-
-
15
-625
200
5
25
150
150
50
-170
0
-1110
-310
-1100
-10
10
-110
-
-
-600
-100
500
100
-2.950
2.400
2023
-
-
15
-700
85
5
25
150
160
50
-170
0
-650
-240
0
-10
50
-175
-
-
-800
-200
400
400
-1.600
4.350
2024
-
-
10
-700
-25
5
25
150
170
50
-170
0
-470
-180
0
-10
50
-250
-
-
-900
-200
400
700
-1.350
250
2025
-
-
10
-725
-130
5
25
150
180
1
50
-170
0
-340
-140
0
-10
50
-325
-
-
-1100
-300
400
1000
-1.350
1.200
14
28
1
1
1
1
1
1
1
10
27
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
Lem- Stram-
pelser ninger
1
1
1
-
-
-
-
-
-
-
-
50
-
-
-
-
-
-
90
-
-
-
-
-
110
90
875
150
1.030
90
20
110
90
875
150
1.295
80
20
110
90
875
150
1.295
240
20
1
1
1
1
1
1
1
L 1 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 47: Spm., om ministeren vil opdatere svaret på FIU alm. del - spørgsmål 300 (2020-21) som følge af finanslovsaftalen for 2022, til finansministeren
2506667_0013.png
Side 13 af 13
Tabel C
Virkning af skatte- og afgiftsinitiativer, der er gennemført, aftalt eller foreslået i udspil siden
sommeren 2019
Mio. kr. (2021-niveau), efter tilbageløb og
adfærd
justering af reglerne for beskatning af inve-
steringsinstitutter
I alt, endnu ikke vedtagne politiske aftaler
I alt (gennemført og aftalt)
2020
-
0
500
2021
-
50
1.050
2022
35
100
2.500
2023
35
2.400
6.750
2024
35
2.650
2.900
2025
35
2.800
4.000
0
28
Lem- Stram-
pelser ninger
1
8
35
Midlertidige likviditetslempelser sfa. Coronakrisen:
Udskydelse af betalingsfrister for A-skat og
AM-bidrag (L134)
Udskydelse af betalingsfrister for moms
(L134)
Udbetaling af beløb svarende til angivet A-
skat og arbejdsmarkedsbidrag som rentefrit
lån (L139)
Moms- og lønsumsafgiftslån (L175)
7)
Fremrykkelse og udbetaling af skattekredit-
ter (L175)
Udskydelse af betalingsfrister for A-skat og
AM-bidrag (L199)
Udskydelse af betalingsfrister for moms
(L199)
Genåbning af låneordningen for moms og
lønsumsafgift (L75)
Forlængelse af tilbagebetalingsfristen for lån
i ordningen (L75)
Udskydelse af betalingsfrister for A-skat og
arbejdsmarkedsbidrag (L166)
Udbetaling af beløb svarende til angivet A-
skat og arbejdsmarkedsbidrag som rentefrit
lån (L166)
Udbetaling af beløb svarende til angivet
moms som rentefrit lån (L166)
Udbetaling af beløb svarende til angivet A-
skat og arbejdsmarkedsbidrag som rentefrit
lån (L208)
Udbetaling af beløb svarende til angivet
moms som rentefrit lån (L208)
I alt, midlertidige likviditetslempelser
I alt (gennemført og aftalt), inkl. midlerti-
dige likviditetslempelser
Beskatning ved overdragelse af erhvervs-
virksomheder til erhvervsdrivende fonde
(L150)
Ophævelse af fradragsregler for renteudgif-
ter på hybrid kernekapital m.v. (L22)
Indførelse af sælgerpantebrevsmodel (L36)
Omlægning af beskatning af overskuds-
varme (L82)
Forhøjelse af loft i aktiesparekontoen (L165
A)
-85
-60
-
-430
-25
-5
-5
-15
8
-
-
-
-
-
-
-650
-150
-
-
20
-160
-
-95
-15
-50
8
-205
-30
-5
-5
10
-
-600
450
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-235
-250
-55
-115
-650
1.850
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-135
-
-150
6.600
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
0
2.900
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
0
4.000
2
1
1
1
1
2
1
1
1
1
1
1
1
1
16
44
0
35
Memopost (Initiativer, der er aftalt under den tidligere regering)
-175
345
-65
-135
-30
-175
345
-60
-135
-55
-175
345
-55
-135
-55
-175
345
-45
-135
-55
-175
345
-40
-135
-55
-175
345
-35
-135
-55
1
1
1
1
1
Anm.: Se anmærkningerne til tabel A.
Kilde: Skatteministeriet og Finansministeriet.