Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
22. juni 2021
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 300 (Alm. del) af 10. maj
2021 stillet efter ønske fra Troels Lund Poulsen (V)
Spørgsmål
Vil ministeren opdatere svarene på FIU alm. del - spørgsmål 122 og L1 spørgsmål
114 således, at senere vedtagne, foreslåede eller planlagte stigninger af skatter, af-
gifter og fiskale og parafiskale gebyrer ligeledes fremgår af listen?
Svar
Regeringen ønsker at prioritere velfærden samt at forbedre klimaet, miljøet og fol-
kesundheden. Det kræver finansiering. Derfor har regeringen afskaffet en række
særlige skatterabatter og bl.a. forhøjet afgiften på tobak og afgiften på bæreposer
og engangsservice for at give borgerne incitament til at ændre adfærd.
Skatte- og afgiftsinitiativer, der er gennemført, aftalt eller foreslået i udspil siden
regeringen tiltrådte i sommeren 2019 og frem til 10. maj 2021, skønnes at medføre
en stramning (netto) på ca. 16,0 mia. kr. i umiddelbar virkning i 2023 og ca. 7,1
mia. kr. efter tilbageløb og adfærd. I 2025 skønnes den samlede stramning at være
ca. 12,1 mia. kr. i umiddelbar virkning og ca. 4,4 mia. kr. efter tilbageløb og
adfærd,
jf. tabel 1.
Der er nu samlet gennemført og aftalt 63 skatte- og afgiftsinitiativer siden regerin-
gens tiltrædelse. I disse initiativer indgår 36 stramninger og 27 lempelser.
Ud over de gennemførte, aftalte samt foreslåede skatte- og afgiftsinitiativer er der i
forbindelse med coronakrisen gennemført en række udskydelser af betalingsfrister
for A-skat, arbejdsmarkedsbidrag, moms mv. samt indført en låneordning for bl.a.
moms og lønsumsafgift. I disse initiativer indgår 16 lempelser.
De midlertidige likviditetslempelser skønnes at medføre en finanspolitisk lempelse
på ca. 1,0 mia. kr. i umiddelbar virkning i 2020 og 2021 og ca. 0,6 mia. kr. efter
tilbageløb og adfærd i både 2020 og 2021.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K