Finansudvalget 2021-22
L 1
Offentligt
2502688_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
15. december 2021
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 36 (L 1 - § 7.
Finansministeriet) af 3. december 2021 stillet efter ønske fra
Troels Lund Poulsen (V)
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for, hvor meget en flygtningefamilie, der har hhv. 1, 2 og
3 børn kan modtage i samlede offentlige ydelser i følgende situationer: (1) ydelses-
systemet før valget i 2019 (inkl. den aftale reduktion i integrationsydelsen), (2)
ydelsessystemet under den nuværende regering (inkl. det midlertidige børnetilskud
og annulleringen af reduktionen i integrationsydelsen) og (3) en situation hvor
mange afskaffer integrationsydelsen, kontanthjælpsloftet og 225-timersreglen? Mi-
nisteren bedes opgøre beløbene både på måneds- og årsbasis. Det bedes opgjort
på samme måde som i svaret på FIU alm del-spørgsmål 140 (2018-19, 2.samling).
Vil ministeren samtidig opgøre provenuvirkningerne af at afskaffe integrations-
ydelsen, kontanthjælpsloftet og 225-timersreglen?
Svar
Et par på selvforsørgelses- og hjemsendelsesydelse/overgangsydelse (SHO) med
børn, som har haft bopæl i Danmark i ét år, kunne ved de gældende regler i 2019
få 208.872 kr. (2021-niveau) i SHO,
jf. tabel 1.
I forbindelse med FL19 aftalte den
daværende regering (Venstre, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti) og
Dansk Folkeparti at reducere selvforsørgelses- og hjemsendelsesydelsen/over-
gangsydelsen for forsørgere pr. 1. januar 2020
1
. Specifikt blev satsen for SHO sat
ned med 2.000 kr. pr. måned (2019-niveau) for enlige forsørgere, mens den blev
nedsat med 1.000 kr. pr. person pr. måned - svarende til 2.000 kr. pr. husstand
for samboende og gifte forsørgere. Ydelsesreduktionen skulle træde i kraft, når
målgruppen havde opnået ret til den halve børne- og ungeydelse, dvs. når familien
havde boet i Danmark i tre år.
Det betyder, at selvforsørgelses- og hjemsendelsesydelse/overgangsydelse for et
par med børn blev reduceret med 24.600 kr. (2021-niveau), når parret har boet i
Danmark i tre år. Det svarer til, at parret kunne få 184.272 kr. i selvforsørgelses-
og hjemsendelsesydelse/overgangsydelse.
1
https://fm.dk/media/17939/aftale_om_finansloven_for_2019_a.pdf
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K
L 1 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 36: Spm. om, hvor meget en flygtningefamilie, der har hhv. et, to og tre børn, kan modtage i samlede offentlige ydelser, til finansministeren
2502688_0002.png
Side 2 af 4
De samlede ydelser for et par med ét barn ved de gældende regler i 2019 var
249.392 kr., hvis de har haft bopæl i Danmark i ét år og 235.386 kr., hvis de har
haft bopæl i Danmark i tre år. Det er en forskel på 14.006 kr., som kommer fra en
reduktion i SHO på 24.600 kr., en forøgelse af børne- og ungeydelsen på 6.166 kr.
som følge af, at de har boet i Danmark to år længere og dermed har opnået ret til
den halve børne- og ungeydelse, og en forøgelse af boligsikringen i takt med at de-
res SHO er sat ned.
Hverken familien, som har haft bopæl i Danmark i ét år, eller familien, som har
haft bopæl i Danmark i tre år, får nedsat deres SHO som følge af 225-timersreg-
len. Det skyldes, at familien skal have opnået ret til den fulde børne- og unge-
ydelse, før deres SHO nedsættes som følge af 225-timersreglen.
2
Familien er ikke påvirket af kontanthjælpsloftet, idet deres samlede selvforsørgel-
ses- og hjemsendelsesydelse/overgangsydelse inkl. boligstøtte i alle eksempler lig-
ger under kontanthjælpsloftet på 12.389 kr. pr. person for gifte/samlevende for-
sørgere med ét barn pr. måned og 12.218 kr. pr. person for gifte/samlevende for-
sørgere med mere end ét barn pr. måned.
3
Tabel 1
Ydelsessystem i 2019 inkl. nedsættelse af SHO:
Samlede ydelser for en familie med 1-3 børn
på selvforsørgelses- og hjemsendelsesydelse/overgangsydelse under
gældende regler i 2019
for kontanthjælpsloftet, 225-timersregel, nedsættelse af SHO og optjeningsprincipper for
børne- og ungeydelse, 2021-niveau
1 barn
Opholdstid
SHO, før skat
- Reduktion i SHO, før skat
SHO efter reduktion
Boligsikring
Børne- og ungeydelse
Samlede ydelser pr. år
Samlede ydelser pr. må-
ned
1 år
208.872
-
208.872
37.428
3.092
249.392
20.783
3 år
208.872
24.600
184.272
41.856
9.258
235.386
19.616
1 år
208.872
-
208.872
43.632
5.541
258.045
21.504
2 børn
3 år
208.872
24.600
184.272
43.632
16.590
244.494
20.375
1 år
208.872
-
208.872
43.632
7.467
259.971
21.664
3 børn
3 år
208.872
24.600
184.272
43.632
22.356
250.260
20.855
Anm.: Det er antaget, at barn nr. 1 er 0-2 år, barn nr. 2 er i alderen 3-6 år og barn nr. 3 i alderen 7-14 år. Alle
tre familier bor i en bolig på 100 m2 og har en husleje på 80.830 kr. om året, svarende til 6.736 kr. om
måneden. Det er antaget, at familien ikke modtager ikke dansktillæg. Familien, der har haft bopæl i
riget i 12 måneder, har opnået ret til 16,7 pct. af den fulde børne- og ungeydelse, mens familien, der
har haft bopæl i riget i tre år, har opnået ret til 50 pct. af den fulde børne- og ungeydelse.
Kilde: Finansministeriets Familietypemodel og egne beregninger.
Reduktionen i selvforsørgelses- og hjemsendelsesydelsen/overgangsydelsen er
blevet annulleret med aftale om et midlertidigt børnetilskud, som regeringen og
https://www.retsinformation.dk/eli/retsinfo/2021/9514
https://www.borger.dk/arbejde-dagpenge-ferie/Dagpenge-kontanthjaelp-og-sygedagpenge/Kontant-
hjaelp/Kontanthjaelpsloftet
2
3
L 1 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 36: Spm. om, hvor meget en flygtningefamilie, der har hhv. et, to og tre børn, kan modtage i samlede offentlige ydelser, til finansministeren
2502688_0003.png
Side 3 af 4
Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti og Enhedslisten blev enige om i septem-
ber 2019.
4
De samlede ydelser for et par med ét barn ved de gældende regler er 257.996 kr.,
hvis de har haft bopæl i Danmark i ét år og 264.162 kr., hvis de har haft bopæl i
Danmark i tre år,
jf. tabel 2.
For familien med ét barn, som har haft bopæl i Dan-
mark i ét år, er forskellen i de samlede ydelser pr. år ved ydelsessystemet i 2019 og
det nuværende ydelsessystem således 8.604 kr., svarende til 717 kr. pr. måned,
som er størrelsen på det midlertidige børnetilskud pr. barn for familier på SHO.
For familien, som har boet i Danmark i tre år, er forskellen større, idet familien
ved ydelsessystemet i 2019 var påvirket af nedsættelsen af selvforsørgelses- og
hjemsendelsesydelse/overgangsydelse.
Tabel 2
Nuværende ydelsessystem:
Samlede ydelser for en familie med 1-3 børn på selvforsørgelses- og
hjemsendelsesydelse/overgangsydelse under gældende regler for kontanthjælpsloft, 225-
timersregel, optjeningsprincipper for børne- og ungeydelse og midlertidigt børnetilskud, 2021-niveau
1 barn
Opholdstid
SHO, før skat
Boligsikring
Børne- og ungeydelse
Midlertidigt børnetilskud
Samlede ydelser pr. år
Samlede ydelser pr. måned
1 år
208.872
37.428
3.092
8.604
257.996
21.500
3 år
208.872
37.428
9.258
8.604
264.162
22.014
1 år
2 børn
3 år
208.872
43.632
16.590
17.208
286.302
23.859
1 år
3 børn
3 år
208.872
43.632
22.356
25.812
300.672
25.056
208.872
43.632
5.541
17.208
275.253
22.938
208.872
43.632
7.467
25.812
285.783
23.815
Anm.: Se anmærkning til tabel 1.
Kilde: Finansministeriets Familietypemodel og egne beregnigner.
De samlede ydelser i et ydelsessystem uden kontanthjælpsloft, 225-timersregel og
SHO for et par med ét barn er 386.060 kr., hvis de har haft bopæl i Danmark i ét
år og 392.226 kr., hvis de har haft bopæl i Danmark i tre år,
jf. tabel 3.
Forskellen
på 6.166 kr. skyldes optjeningsprincipperne for børne- og ungeydelsen.
I et system, hvor der ikke er kontanthjælpsloft, 225-timersregel og SHO, vil fami-
lien være berettiget til kontanthjælp i stedet for selvforsørgelses- og hjemsendel-
sesydelse/overgangsydelse. Det betyder, at familien skal betale ATP-bidrag, hvil-
ket ikke var tilfældet, da de modtog SHO. Kontanthjælpsfamilien vil ikke have ret
til det midlertidige børnetilskud, idet deres kontanthjælpsydelser ikke er reduceret
som følge af kontanthjælpsloftet. Samlet set vil familien med ét barn få 128.064 kr.
mere i offentlige ydelser i et ydelsessystem uden kontanthjælpsloft, 225-timersre-
gel og SHO i forhold til ved gældende regler. Det svarer til 10.672 kr. pr. måned.
4
https://bm.dk/media/10660/aftaletekst_boernetilskud.pdf
L 1 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 36: Spm. om, hvor meget en flygtningefamilie, der har hhv. et, to og tre børn, kan modtage i samlede offentlige ydelser, til finansministeren
2502688_0004.png
Side 4 af 4
Tabel 3
Ydelsessystem uden kontanthjælpsloft, 225-timersregel og SHO:
Samlede ydelser for en familie med
1-3 børn på kontanthjælp i et ydelsessystem, hvor kontanthjælpsloft, 225-timersregel og
selvforsørgelses- og hjemsendelsesydelse/overgangsydelse afskaffes, 2021-niveau
1 barn
Opholdstid
Kontanthjælp, før skat
- Eget ATP-bidrag
Boligsikring
Børne- og ungeydelse
Midlertidigt børnetilskud
Samlede ydelser pr. år
Samlede ydelser pr. måned
1 år
373.128
2.280
12.120
3.092
-
386.060
32.172
3 år
373.128
2.280
12.120
9.258
-
392.226
32.686
2 børn
1 år
373.128
2.280
14.856
5.541
-
391.245
32.604
3 år
373.128
2.280
14.856
16.590
-
402.294
33.525
3 børn
1 år
373.128
2.280
21.840
7.467
-
400.155
33.346
3 år
373.128
2.280
21.840
22.356
-
415.044
34.587
Anm.: Se anmærkning til tabel 1.
Kilde: Finansministeriets Familietypemodel og egne beregnigner.
Det er i svar på BEU spørgsmål nr. 281 (alm. del) af 2. marts 2021 skønnet, at en
afskaffelse af kontanthjælpsloftet og 225-timersreglen medfører merudgifter på
knap 400 mio. kr. før skat og tilbageløb og 250 mio. kr. efter skat og tilbageløb.
Herudover er det skønnet, at der er adfærdseffekter på omkring 100 mio. kr., hvil-
ket skyldes, at det samlede ydelsesniveau for gruppen stiger. Det svarer til, at ar-
bejdsudbuddet falder med 400 fuldtidspersoner. Den samlede provenuvirkning
ved en afskaffelse af kontanthjælpsloftet og 225-timersreglen skønnes i svar på
BEU spørgsmål nr. 281 med usikkerhed at medføre merudgifter på ca. 350 mio.
kr. årligt.
I svar på BEU spørgsmål nr. 283 (alm. del) af 2. marts 2021 er der skønnet over
effekterne af at afskaffe selvforsørgelses- og hjemsendelsesydelsen/overgangsydel-
sen. Det skønnes i svaret, at merudgifterne af at afskaffe selvforsørgelses- og
hjemsendelsesydelsen/overgangsydelsen er knap 400 mio. kr. før skat og tilbage-
løb og 180 mio. kr. efter skat og tilbageløb. Dertil kommer adfærdseffekter på
omkring 50 mio. kr., da det samlede ydelsesniveau stiger, hvilket svarer til, at ar-
bejdsudbuddet falder med 250 fuldtidspersoner. Herudover fremgår det af svaret,
at den samlede provenuvirkning med usikkerhed skønnes at medføre merudgifter
på ca. 220 mio. kr. årligt.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister