Finansudvalget 2021-22
L 1
Offentligt
2497568_0001.png
9. december 2021
J.nr. 2021 - 9004
Til Folketinget – Finansudvalget
Vedrørende L 1 - Forslag til finanslov for finansåret 2022.
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 28 af 29. november 2021.
Morten Bødskov
/ Peter Bach-Mortensen
L 1 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 30: Spm. om, hvordan mindreprovenuet procentuelt vil fordele sig på landets 98 kommuner, til skatteministeren, kopi til finansministeren
2497568_0002.png
Spørgsmål
I 2022 vil topskattegrænsen være på 552.500 kr. Vil ministeren i tabelform oplyse, hvor
stor en umiddelbar skattelettelse topskatteydere, der i dag har en indkomst på 596.500 kr.
eller derover vil få, hvis topskattegrænsen hæves med 44.000 kr. til 596.500 kr. med virk-
ning fra den 1. januar 2022? Vil ministeren derudover i tabelform oplyse, hvor stor en
umiddelbar skattelettelse topskatteydere, der i dag har en indkomst på 602.500 kroner el-
ler derover vil få, hvis topskattegrænsen på 552.500 kr. hæves med 50.000 kr. med virk-
ning fra den 1. januar 2022?
Svar
En forhøjelse af
topskattegrænsen med 44.000 kr.
fra 552.500 til 596.500 kr. skønnes at inde-
bære et mindreprovenu i 2025 på ca. 2,5 mia. kr. (2022-niveau) i umiddelbar virkning,
godt 1,9 mia. kr. efter tilbageløb og godt 1,2 mia. kr. efter tilbageløb og adfærd,
jf. punkt 1
i tabel 1 nedenfor.
Forhøjelsen skønnes at indebære en afledt forøgelse af arbejdsudbuddet
svarende til godt 2.250 fuldtidspersoner og en forøgelse af indkomstforskellene med 0,11
pct.-point målt ved Gini-koefficienten.
En forhøjelse af
topskattegrænsen med 50.000 kr.
fra 552.500 til 602.500 kr. skønnes at inde-
bære et mindreprovenu i 2025 på ca. 2,8 mia. kr. (2022-niveau) i umiddelbar virkning,
knap 2,2 mia. kr. efter tilbageløb og ca. 1,4 mia. kr. efter tilbageløb og adfærd,
jf. punkt 2 i
tabel 1 nedenfor.
Forhøjelsen skønnes at indebære en afledt forøgelse af arbejdsudbuddet
svarende til knap 2.500 fuldtidspersoner og en forøgelse af indkomstforskellene med 0,12
pct.-point målt ved Gini-koefficienten.
Tabel 1. Provenu-, fordelings- og arbejdsudbudsvirkninger ved forhøjelser af topskattegrænsen
Umiddel-
bar
provenu-
virkning
Efter
tilbage-
løb og
adfærd
Æn-
dring i
Gini-
koeffi-
cient
Pct.-
point
0,11
0,12
2022-niveau
Efter
tilbage-
løb
Mia. kr.
Arbejds-
udbud
Fuldtids-
personer
2.250
2.500
1. Topskattegrænsen forhøjes til 596.500 kr. (2022-niveau)
2. Topskattegrænsen forhøjes til 602.500 kr. (2022-niveau)
-2,5
-2,8
-1,9
-2,2
-1,2
-1,4
Kilde: Lovmodelberegninger på baggrund af en 33,3 pct. stikprøve af befolkningen i 2018 fremskrevet til 2022-niveau og
2025-regler med forudsætningerne i Økonomisk Redegørelse, august 2021.
Personer med en indkomst på mindst 596.500 kr. kan maksimalt opnå en skattelempelse
på 6.600 kr., mens personer med en indkomst på mindst 602.500 kr. maksimalt kan opnå
en skattelempelse på 7.500 kr.,
jf. tabel 2.
Den maksimale skattelempelse opnås i kommu-
ner, hvor der
ikke
gives nedslag i topskatten via skatteloftet på personlig indkomst
1
.
Det skønnes, at personer med en indkomst over de foreslåede topskattegrænser vil opnå
en gennemsnitlig skattelempelse på henholdsvis 6.300 kr. og 7.200 kr.
1
Nedslaget i topskatten sker, hvis den samlede marginalskat – opgjort som summen af kommuneskattesatsen, bundskatte-
satsen og topskattesatsen – overstiger 52,07 pct.
Side 2 af 3
L 1 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 30: Spm. om, hvordan mindreprovenuet procentuelt vil fordele sig på landets 98 kommuner, til skatteministeren, kopi til finansministeren
2497568_0003.png
Tabel 2. Skattelempelser for personer, der fuldt ud kan udnytte en forhøjelse af topskattegrænsen
med hhv. 44.000 og 50.000 kr.
2022-niveau
1. Topskattegrænsen
forhøjes til 596.500 kr.
Kr.
Maksimal skattelempelse
Faktisk gennemsnitlig skattelempelse for personer med
indkomst større end den foreslåede topskattegrænse
6.600
6.300
7.500
7.200
2. Topskattegrænsen
forhøjes til 602.500 kr.
Anm.: Den faktiske gennemsnitlige skattelempelse er opgjort for personer med et topskattegrundlag højere end hhv.
596.500 og 602.500 kr. Forskellen på den maksimale skattelempelse og den faktiske skattelempelse skyldes bl.a. nedslag
som følge af skatteloftet for personlig indkomst i højskattekommuner. Derudover kan der være personer med særlige ind-
komstforhold (fx delårsansættelse og udenlandsk indkomst), hvor den faktiske skattelempelse efter omregning bliver min-
dre end den maksimale.
Kilde: Lovmodelberegninger på baggrund af en 33,3 pct. stikprøve af befolkningen i 2018 fremskrevet til 2022-niveau og
2025-regler med forudsætningerne i Økonomisk Redegørelse, august 2021.
Side 3 af 3