Finansudvalget 2021-22
L 1
Offentligt
2498149_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
10. december 2021
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 12 (L 1 - § 7.
Finansministeriet) af 29. november 2021 stillet efter ønske fra
Christian Rabjerg Madsen (S)
Spørgsmål
Vil ministeren i forlængelse af svar på FIU alm. del - spørgsmål 51 (2018-19, 2.
samling) i tabelform oplyse den årlige vækst i mia. kr. i det demografiske træk i
2022 fordelt på a) kommuner, regioner og staten, b) sektorer og c) en grov forde-
ling på udgiftsområder i hhv. kommuner (folkeskole, dagpleje, hjemmehjælp, ple-
jehjem og beskæftigelsesindsats), regioner (hospitaler, sygesikring og medicin) og
stat (undervisning ekskl. folkeskole) og kultur og fritid? Vil ministeren i forlæn-
gelse heraf inddele hvert af de nedenstående initiativer på kategorierne i opgørelse
a), b) og c) og oplyse det samlede udgiftsmæssige omfang af initiativerne på hver
kategori?
1)
2)
3)
4)
5)
6)
Forsøg med ældrevejledere på ældreområdet (50 mio. kr.)
Nedbringelse af sagspukler og forkortelse ventetider (50 mio. kr.)
Fortsættelse af Den Nationale Klageinstans mod Mobning (5 mio. kr.)
Ny udstyrspulje til erhvervsuddannelserne (150 mio. kr.)
100 mio. kr. til praktikpladsskabende aktiviteter (100 mio. kr.)
Tilskud til skolehjem for unge, der går på en erhvervsuddannelse på Born-
holm (4 mio. kr.)
7) Styrkelse af The Animation Workshop, VIA University College (6 mio.
kr.)
8) Styrket inklusion i Folkeskolen (100 mio. kr.)
9) Genindførsel af talentindsatsen i folkeskolen (25 mio. kr.)
10) Kommission til sikring af bedre kønsbalance i uddannelsessystemet (10
mio. kr.)
11) Løft af STEM-uddannelserne (100 mio. kr.)
12) National handlingsplan for flere fagprofessionelle (5 mio. kr.)
13) Taxameterreform for ungdomsuddannelser (150 mio. kr.)
14) Øget optag på IT-uddannelserne (15 mio. kr.)
Svar
Det demografiske træk er et beregningsteknisk mål, der opgør, hvor meget res-
sourceanvendelsen til det samlede offentlige forbrug rent mekanisk vil ændre sig
som følge af udvikling i befolkningssammensætningen, når det forudsættes, at den
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K
L 1 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 12: Spm. om den årlige vækst i mia. kr. i det demografiske træk i 2022, til finansministeren
2498149_0002.png
Side 2 af 3
reale udgift pr. bruger er fastholdt uændret. Heri indgår en korrektion for delvis
sund aldring idet stigende levetid betyder, at en faldende andel i hver aldersgruppe
vil være i de sidste leveår, hvor sundhedsudgifterne erfaringsmæssigt er størst.
Væksten i det demografiske træk i 2022 kan groft opgøres fordelt på offentlige
delsektorer,
jf. tabel 1.
Tabel 1
Væksten i det demografiske træk i 2022 fordelt på delsektorer samt sektorfordelingen af de 14
initiativer
Mia. kr.
Vækst i det demografiske træk i alt
Kommuner
Regioner
Stat
Vækst i det demografiske træk i
2022
2�½
1
1
¼
2-7, 9 og 10-14
1, 8 og 9
Tilhørende initiativer (tentativt)
Anm.: Det er ikke muligt at at inddele initiativerne entydigt i delsektorer eller udgiftsområder, hvorfor de er inddelt
tentativt. Initiativ 9 kan ikke entydigt inddeles under den kommunale eller statslige delsektor, hvorfor den
indgår under begge.
Det demografiske træk er som udgangspunkt ikke sektorfordelt på kommuner, regioner og stat.
Finansministeriet foretager imidlertid med usikkerhed en grov fordeling af udgiftsområderne på det
individuelle offentlige forbrug. (Kommuner: Folkeskole, dagtilbud, hjemmehjælp, plejehjem,
handicapområdet, personer med særlige behov og beskæftigelsesindsats. Regioner: Hospitaler, sygesikring og
medicin. Stat: Undervisning (bl.a. gymnasier og videregående uddannelse, men ekskl. folkeskole) og
kultur,Det kollektive offentlige forbrug fordeles med 2/3 til staten og 1/3 til kommunerne. Der indregnes
således ikke kollektivt offentligt forbrug til den regionale sektor. Kollektivt forbrug til forsvar indregnes
særskilt under staten. Endeligt er øvrige sociale udgifter og øvrige sundhedsudgifter beregningsteknisk
fordelt mellem kommuner, regioner og staten.
Kilde:
Opdateret 2025-forløb,
august 2021
Det offentlige forbrug kan overordnet opdeles i individuelt og kollektivt offentligt
forbrug, hvor det individuelle forbrug dækker over uddannelse (folkeskole, gym-
nasier og videregående uddannelse mv.), sundhedsvæsenet (medicin, hospitaler,
sygesikring og plejehjem), social beskyttelse (daginstitutioner, beskæftigelsesind-
sats, hjemmehjælp, handicapområdet, udsatte børn og unge samt voksne med sær-
lige behov) og fritid, kultur mv. Størstedelen af disse udgifter kan individualiseres
på alder, køn og herkomst-grupper. Visse udgifter kan dog ikke individualiseres, fx
udgifter til fritid og kultur, der ligesom det kollektive offentlige forbrug fordeles
ligeligt blandt alle borgere. I
tabel 2
er væksten i det demografiske træk fordelt på
hovedgrupperne under det individuelle offentlige forbrug anført sammen med
væksten i det kollektive offentlige forbrug.
L 1 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 12: Spm. om den årlige vækst i mia. kr. i det demografiske træk i 2022, til finansministeren
2498149_0003.png
Side 3 af 3
Tabel 2
Væksten i det demografiske træk i 2022 fordelt på hovedområder samt sektorfordelingen af de 14
initiativer
Mia. kr.
Vækst i det demografiske træk i alt
Individuelt forbrug
- heraf undervisning
- heraf sundhedsvæsen
- heraf social beskyttelse
- heraf fritid, kultur mv.
Kollektivt forbrug
Vækst i det demografiske træk i
2022
2�½
2
-�½
¾
0
�½
2, 10 og 12
1
3-9, 11, 13-14
Tilhørende initiativer (tentativt)
Anm.: Det er ikke muligt entydigt at inddele initiativerne i delsektorer eller udgiftsområder, hvorfor de er inddelt
tentativt.
Kilde:
Opdateret 2025-forløb,
august 2021
Finansministeriet opgør efter vanlig praksis ikke væksten fordelt på udgiftsområ-
der under COFOG-definitionens hovedgrupper, hvilket betyder, at den ønskede
opgørelse c)
ikke kan udarbejdes.
De 14 initiativer kan ikke entydigt vurderes at være under den enkelte delsektor el-
ler udgiftsområde uden nærmere beskrivelse. De er imidlertid tentativt ovenfor
forsøgt fordelt ud på delsektorer og udgiftsområder. Væksten i det demografiske
træk i 2022 udgør samlet set 2�½ mia. kr. (2022-priser), mens de 14 initiativer isole-
ret set udgør et løft på 770 mio. kr.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister