Finansudvalget 2021-22
L 1
Offentligt
2497388_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
9. december 2021
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 11 (L 1) af 16. november
2021 stillet efter ønske fra Christian Rabjerg Madsen (S)
Spørgsmål
Vil ministeren på grundlag af svar på L 239 - spørgsmål 94 (folketingsåret 2020-
21) oversende en tabeloversigt, der viser kredsen af partier, som har stemt for eller
indgået aftale om hver af de identificerede stramninger? Vil ministeren for hver af
stramningerne angive provenukonsekvenserne efter samme fremgangsmåde som i
svaret på L 239 - spørgsmål 239?
Svar
Kredsen af partier, enkeltpersoner og løsgængere, der har stemt for eller indgået
aftale om hver af de identificerede aftalte eller vedtagne stramninger i FIU spm.
94, er opgjort i
tabel 1.
I de tilfælde, hvor der forelægger et vedtaget lovforslag, er
det angivet, hvilke partier mv. der har stemt for lovforslaget. I de tilfælde, hvor
der endnu kun forelægger en aftale, eller stramningen ikke kræver særskilt lovgiv-
ning, er partier, som har indgået den relevante aftale, angivet. For endnu ikke
vedtagne eller aftalte initiativer (fx initiativer fra
Danmark Kan Mere I)
kan der
ikke angives en kreds af partier, enkeltpersoner og løsgængere, som har stemt for
eller indgået aftale om den identificerede stramning.
Det vurderes, at provenukonsekvenserne ikke med mening kan angives efter
samme fremgangsmåde som i svaret på FIU spm. 239 (L 239). Provenukonse-
kvenserne angives i stedet efter samme fremgangsmåde som i svaret på FIU spm.
94 (L 239).
De provenumæssige konsekvenser af gennemførte, aftalte eller foreslåede stram-
ninger af skatter eller afgifter siden sommeren 2019 fremgår af
tabel 2.
De prove-
numæssige konsekvenser af gennemførte, aftalte eller foreslåede stramninger af
fiskale eller parafiskale gebyrer siden sommeren 2019 fremgår af
tabel 3.
Som nævnt i svaret på FIU spm. 94, er der samlet gennemført, aftalt eller fore-
slået 40 stramninger af skatter og afgifter og 8 stramninger af fiskale eller parafi-
skale gebyrer siden regeringens tiltrædelse i sommeren 2019, som har effekt i et
eller flere år efter 2021.
Skatte- og afgiftsstramningerne skønnes isoleret set at medføre en umiddelbar
provenuvirkning på ca. 18,1 mia. kr. i 2022 og ca. 9,7 mia. kr. efter tilbageløb og
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K
L 1 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 11: Spm. om, hvilke partier der har stemt for eller indgået aftale om de identificerede stramninger, til finansministeren
2497388_0002.png
Side 2 af 11
adfærd,
jf. tabel 2.
I 2025 skønnes den samlede stramning at være ca. 19,1 mia. kr.
i umiddelbar virkning og ca. 9,7 mia. kr. efter tilbageløb og adfærd, mens
virkningen i 2030 skønnes at være 18,1 mia. kr. og 9,6 mia. kr. i henholdsvis
umiddelbar virkning og virkning efter tilbageløb og adfærd. Varigt skønnes
effekten at være 20,8 mia. kr. og 11,3 mia. kr. i henholdsvis umiddelbar virkning
og virkning efter tilbageløb og adfærd.
Stramningerne af fiskale og parafiskale gebyrer skønnes isoleret set at medføre et
mindreprovenu i størrelsesordnen 150 mio. kr. fra 2022 og frem,
jf. tabel 3.
Da
nogle gebyrer eller parafiskale gebyrer er opjort i umiddelbar virkning, og andre
er opgjort i provenuvirkning efter tilbageløb og adfærd, er den summerede
provenuvirkninger forbundet med usikkerhed.
Tabel 1
Oversigt over kredsen af partier der har stemt for stramninger af skatter, afgifter og fiskale gebyrer
siden sommeren 2019
Stemt for eller indgået aftale
Initiativer vedtaget i lovsamling 2019-2020
Ændring af reglerne for opgørelse af aktieavancer (L4)
Justering af reglerne, ved indirekte nedsættelse af gæld (L4)
Ophævelse af fradragsret for inddrivelsesrenter (L64 B)
Tilpasning af refusionsordning for sandsugere (L72)
Fastholdelse af beskatningen af fri telefon og datakommunikationsforbin-
delse (L73)
Forhøjelse af emballageafgiften på bæreposer og engangsservice (L75 A)
Forhøjelse af afgifterne på cigaretter og røgtobak mv. (L75 B)
Forhøjelse af bo- og gaveafgiften for erhvervsvirksomheder (L76)
Stramning af beskatning af leasede firmabiler (L91)
Afskaffelse af hovedaktionærnedslaget (L91)
Indeksering af afgifter (L97)
Genindførelse af registreringsafgift på fly (L97)
Modernisering af momsregler for grænseoverskridende handel (L137)
Udskydelse af boligskatteomlægning fra 2021 til 2024 (Aftale om boligskat-
teforliget)
1)
Udskydelse af midlertidig energiafgift (Klimaaftale for energi og industri mv.
2020)
Initiativer vedtaget i lovsamling 2020-2021
Genindførsel af pvc-afgift (L68)
Forhøjelse af rumvarmeafgiften for fossile brændsler (L90)
Forhøjelse af CFC-afgiften (L90)
Genindførelsen af emballageafgiften på pvc-folier (L106)
Forhøjelse af afgiftssatsen for væddemål og onlinekasino (L106)
Afskaffelse af skattefordele ved forældrekøb i virksomheds- og kapitalaf-
kastordningerne (L106)
Forslag til lov om ændring af lov om afgift af ledningsført vand og lov om
vandforsyning m.v. (L131, lovsamling 2020-2021)
S, RV, SF, EL og UFG (Susanne Zim-
mer)
S, V, DF, RV, SF, EL, KF, LA, ALT og
UFG (Susanne Zimmer og Uffe Elbæk)
S, V, DF, RV, SF, EL, KF, LA, ALT og
UFG (Susanne Zimmer og Uffe Elbæk)
S, RV, SF, EL, ALT og UFG (Susanne
Zimmer og Uffe Elbæk)
S, RV, SF, EL, ALT og UFG (Susanne
Zimmer og Uffe Elbæk)
S, RV, SF, EL, ALT og UFG (Susanne
Zimmer og Uffe Elbæk)
S, RV, SF, EL og UFG (Susanne Zim-
mer og Uffe Elbæk)
S, V, DF, RV, SF, EL, KF og ALT
S, V, DF, RV, SF, EL, KF og ALT
S, V, DF, RV, KF, ALT og LA
S, V, DF, RV, KF, ALT, NB og LA
S, RV, SF, EL og ALT
S, RV, SF, EL, KF og ALT
S, V, RV, SF, EL, KF og ALT
S, RV, SF, EL og ALT
S, V, DF, RV, SF, EL og ALT
S, RV, SF, EL og ALT
S, RV, SF, EL og ALT
S, RV, SF, EL og ALT
S, V, DF, RV, SF, EL, KF, NB, LA, ALT
og UFG (Susanne Zimmer)
S, V, DF, RV, KF og LA
S, V, DF, RV, SF og EL
L 1 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 11: Spm. om, hvilke partier der har stemt for eller indgået aftale om de identificerede stramninger, til finansministeren
2497388_0003.png
Side 3 af 11
Afgift på væsker til e-cigaretter (L217)
Vejtransport - Omlægning af registreringsafgiften (L 129)
Vejtransport - Forhøjelse af udligningsafgift (L 129)
Vejtransport - Forhøjelse af ejerafgift (L 129)
Vejtransport
Justering af beskatningen af fri bil (L 129)
EU-retlig tilpasning af foreningsbeskatningen (L211 A)
Justering af reglerne for beskatning af investeringsinstitutter (L211 B)
Initiativer endnu ikke vedtagne
Den progressive skattesats på aktieindkomst forhøjes fra 42 pct. til 43,5 pct.
i 2022 og 45 pct. fra 2023 (Danmark Kan Mere I)
Skatteloftet for positiv nettokapitalindkomst forhøjes fra 42 pct. til 43,5 pct. i
2022 og 45 pct. fra 2023 (Danmark Kan Mere I)
Afskrivningssatsen på ejendomme nedsættes fra 4 til 3 pct. (fra 2023) (Dan-
mark Kan Mere I)
Fastholdelse af loft i investorfradrag (Aftale om erhvervs- og iværksætter-
initiativer)
Fastholdelse af loft i aktiesparekontoen (Aftale om ret til tidlig pension)
Lagerbeskatning af selskabers ejendomsavancer (Aftale om ret til tidlig pen-
sion)
Loft over fradrag i selskabsskatten for høje lønninger på 7 mio. kr. (Aftale
om ret til tidlig pension)
Særlig selskabsskat for den finansielle sektor (Aftale om ret til tidlig pension)
Grøn skattereform - afgiftsforhøjelser, første fase
Fremrykning af genberegningstidspunkt for leasingkøretøjer (L 6)
Ændring af udstykningsafgift og oprettelse af afgift på registrering af nye
ejerlejligheder (lov om afgift ved udstykning m.m. (lovbekendtgørelse nr.
1209 af 7. oktober 2013))
Initiativer der er aftalt under den tidligere regering
Ophævelse af fradragsregler for renteudgifter på hybrid kernekapital m.v.
(L22)
Fiskale gebyrer
Forhøjelse af jagttegnsafgift (L1)
Regulering af gebyrer for udstedelse af pas (L132)
Forhøjet betaling for bortkomne pas (L132)
Forhøjet betaling for teori- og køreprøver (L216)
Forenkling og pris- og lønregulering af våbengebyr (L132)
Ændring af gebyr for anmodning om eksportgodtgørelse til at være omkost-
ningsdækkende (L24)
Indførelse af gebyr for indsigelse (L174)
Forhøjelse af parafiskal afgift på lagringsmedier
S, SF, RV, EL, ALT, KD og UFG (Su-
sanne Zimmer og Uffe Elbæk)
S, SF, RV og EL
S, SF, RV og EL
S, SF, RV og EL
S, SF, RV og EL
S, V, DF, SF, RV, EL, KF, LA, KD og
UFG (Inger Støjberg)
S, SF, RV og EL
-
2)
-
2)
-
2)
V, LA, KF, DF og RV
S, DF, SF og EL
S, DF, SF og EL
S, DF, SF og EL
S, DF, SF og EL
S, V, RV, SF og KF
S, V, DF, SF, RV, EL, NB, FG og ALT
-
2)
S, V, DF, RV, SF, EL, KF, ALT og LA
S, RV, SF, EL og ALT
S, DF, RV, SF, EL, KF, NB og UFG (Su-
sanne Zimmer og Uffe Elbæk)
S, DF, RV, SF, EL, KF, NB og UFG (Su-
sanne Zimmer og Uffe Elbæk)
S, Bertel Haarder (V), DF, SF, RV, EL,
KF, NB, ALT og UFG (Inger Støjberg, Si-
kandar Siddique og Susanne Zimmer)
S, DF, RV, SF, EL, KF, NB og UFG (Su-
sanne Zimmer og Uffe Elbæk)
S, V, DF, RV, SF, EL, KF, ALT og LA
S, V, DF, RV, SF, EL, KF, NB, LA, ALT
og UFG (Sikandar Siddique)
S, SF, RV, EL og FG
Anm.: 1) Udskydelsen af implementeringen af de nye boligskatteregler sker som følge af it-problemer i
skattevæsenet. For at kompensere boligejerne for udskydelsen af de nye boligskatteregler har de angivede
partier indgået en ny boligaftale, som angivet i tabellen. 2) Initiativet er endnu ikke vedtaget eller aftalt, så
der foreligger ikke en kreds af partier, enkeltpersoner og løsgængere, som har stemt for eller indgået aftale
om den identificerede stramning.
Kilde: Folketingets oversigt over lovforslag.
L 1 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 11: Spm. om, hvilke partier der har stemt for eller indgået aftale om de identificerede stramninger, til finansministeren
2497388_0004.png
Side 4 af 11
Tabel 2
Provenuvirkninger af stramninger af skatter og afgifter der er gennemført eller aftalt siden
sommeren 2019
Mio. kr. (2021-niveau)
Stramninger
Umiddelbar virkning (A)
Virkning efter tilbageløb (B)
Virkning efter tilbageløb og ad-
færd (C)
5.800
5.150
2.900
13.400
11.400
7.800
18.100
14.850
9.750
23.600
19.400
13.050
17.600
15.100
8.600
19.100
16.400
9.750
18.150
15.500
9.600
20.800
17.550
11.300
2020
2021
2022
2023
2024
2025
2030
Varigt
Anm.: Der er afrundet til nærmeste 50 mio. kr., hvilket kan betyde, at summen af stramninger og lempelser afviger
fra den angivne nettovirkning. Udskydelsen af den midlertidige energiafgift er kategoriseret som en lempelse
i årene med mindreprovenu og som stramning i årene med merprovenu. I indeværende tabel indgår
Udskydelsen af den midlertidige energiafgift derfor alene i årene med merprovenu, dvs. fra 2023 og frem.
Kilde: Skatteministeriet og Finansministeriet.
Tabel 3
Oversigt over stramninger af fiskale og parafiskale gebyrer
Beskrivelse af ændring
2020
Forhøjelse af jagttegnsafgift
*
Regulering af gebyrer for udstedelse
af pas
**
Forhøjet betaling for bortkomne pas
**
Forhøjet betaling for teori- og køre-
prøver
2)**
Forenkling og pris- og lønregulering
af våbengebyr
**
Ændring af gebyr for anmodning om
eksportgodtgørelse til at være om-
kostningsdækkende
*
Indførelse af gebyr for indsigelse
4)*
Forhøjelse af parafiskal afgift på lag-
ringsmedier**
Stramninger af fiskale og parafi-
skale gebyrer, i alt
-
-
1,3
-
-
21,3
3)
0,0
-
22,6
Provenumæssige konsekvenser (2021-niveau), mio. kr.
1)
2021
16,5
68
1,3
9,5
10
-
0,0
-
105,3
2022
16,5
74
1,3
38
11
-
-
10
150,8
2023
16,5
74
1,3
38
11
-
-
10
150,8
2024
16,5
74
1,3
38
11
-
-
10
150,8
2025
16,5
74
1,3
38
11
-
-
10
150,8
2030
16,5
74
1,3
38
11
-
-
10
150,8
Varigt
16,5
74
1,3
38
11
-
-
10
150,8
Anm.: * Opgjort i umiddelbar virkning. ** Opgjort efter tilbageløb og adfærd. 1) Positivt tal angiver merprovenu.
2) Ændringen dækker over forhøjet betaling for teori- og køreprøver med 200 kr. til fastholdelse af ca. 115
polititjenestemænd ifm. ressortoverdragelse af visse færdselsopgaver. 3) I samme periode var der omkost-
ninger for 14,1 mio. kr. Det svarer dermed til en merindtægt på 7,2 mio. kr. 4) Indsat i §18 i lov om inddri-
velse af gæld til det offentlige ved lovforslag L 174 (2020). Der er ikke opgjort provenu, da borgeren får
pengene tilbage, hvis en indsigelse leder til hel eller delvis medhold eller hvis indsigelsen afvises.
Kilde: Bidrag fra alle relevante ministerier.
I bilag 1-3 fremgår provenuvirkningen af de enkelte skatte- og afgiftsstramninger
opgjort i hhv. umiddelbar virkning, virkning efter tilbageløb og virkning efter til-
bageløb og adfærd i tabellerne A-C. For visse initiativer er det forudsat, at den
varige provenueffekt opnås i 2030. For energiafgifter er det forudsat, at den varige
virkning er lig med provenuvirkningen i 2030.
L 1 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 11: Spm. om, hvilke partier der har stemt for eller indgået aftale om de identificerede stramninger, til finansministeren
Side 5 af 11
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister
L 1 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 11: Spm. om, hvilke partier der har stemt for eller indgået aftale om de identificerede stramninger, til finansministeren
2497388_0006.png
Side 6 af 11
Bilag 1: Umiddelbar virkning af stramninger af skatter og afgifter
Tabel A
Virkning af stramninger af skatter og afgifter der er gennemført eller aftalt siden sommeren 2019
Mio. kr. (2021-niveau), umiddelbar virkning
Initiativer vedtaget i lovsamling 2019-2020
Ændring af reglerne for opgørelse af aktie-
avancer (L4)
Justering af reglerne, ved indirekte nedsæt-
telse af gæld (L4)
Ophævelse af fradragsret for inddrivelsesren-
ter (L64)
Tilpasning af refusionsordning for sandsugere
(L72)
Fastholdelse af beskatningen af fri telefon og
datakommunikationsforbindelse (L73)
Forhøjelse af emballageafgiften på bæreposer
og engangsservice (L75 A)
Forhøjelse af afgifterne på cigaretter og røgto-
bak mv. (L75 B)
Forhøjelse af bo- og gaveafgiften for erhvervs-
virksomheder (L76)
Stramning af beskatning af leasede firmabiler
(L91)
Afskaffelse af hovedaktionærnedslaget (L91)
Indeksering af afgifter (L97)
Genindførelse af registreringsafgift på fly (L97)
Modernisering af momsregler for grænseover-
skridende handel (L137)
1)
Udskydelse af boligskatteomlægning fra 2021
til 2024)
2)
Udskydelse af midlertidig energiafgift
I alt, vedtaget i lovsamling 2019-2020
Initiativer vedtaget i lovsamling 2020-2021
Genindførsel af pvc-afgift (L68)
Forhøjelse af rumvarmeafgiften for fossile
brændsler (L90)
Forhøjelse af CFC-afgiften (L90)
3)
Genindførelsen af emballageafgiften på pvc-fo-
lier (L106)
Forhøjelse af afgiftssatsen for væddemål og
onlinekasino (L106)
Afskaffelse af skattefordele ved forældrekøb i
virksomheds- og kapitalafkastordningerne
(L106)
Forslag til lov om ændring af lov om afgift af
ledningsført vand og lov om vandforsyning
m.v. (L131)
Afgift på væsker til e-cigaretter (L217)
Vejtransport - Omlægning af registreringsafgif-
ten (L 129)
Vejtransport - Forhøjelse af udligningsafgift (L
129)
-
-
-
-
-
-
15
490
5
25
400
170
15
475
10
25
400
190
15
460
10
25
400
210
10
450
10
25
400
220
10
435
10
25
400
240
5
250
5
10
410
230
5
250
5
10
410
230
1
1
1
1
1
1
50
20
185
20
650
685
2.510
1.360
15
200
100
-
-
-
-
5.800
50
20
185
20
650
630
3.240
1.360
70
255
215
5
350
4.540
-1.135
10.450
50
20
185
20
650
620
4.255
1.360
120
290
215
5
350
6.900
-925
14.100
50
20
185
20
650
610
4.125
1.360
130
320
340
5
350
7.165
310
15.650
50
20
185
20
650
600
3.995
1.360
130
350
420
5
350
440
205
8.800
50
20
185
20
650
585
3.875
1.360
130
380
410
5
350
1.100
620
9.750
50
20
185
20
650
585
3.875
1.360
130
200
300
5
335
715
-
8.450
50
20
185
20
650
585
3.875
1.360
130
200
300
5
335
2.125
-
9.850
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
15
2020
2021
2022
2023
2024
2025
2030
Varig
Lem-
pelser
Stram-
ninger
-
-
-
-
45
-
-
600
50
30
-
600
50
120
-100
500
50
110
-100
500
50
110
-200
500
50
110
-200
400
50
110
1.000
300
1
1
1
1
L 1 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 11: Spm. om, hvilke partier der har stemt for eller indgået aftale om de identificerede stramninger, til finansministeren
2497388_0007.png
Side 7 af 11
Vejtransport - Forhøjelse af ejerafgift (L 129)
Vejtransport - Justering af beskatningen af fri
bil (L 129)
EU-retlig tilpasning af foreningsbeskatningen
(L211 A)
Justering af reglerne for beskatning af investe-
ringsinstitutter (L211 B)
I alt, vedtaget i lovsamling 2020-2021
I alt, vedtaget i lovsamling 2019-2020 og
2020-2021
Initiativer endnu ikke vedtagne
Den progressive skattesats på aktieindkomst
forhøjes fra 42 pct. til 43,5 pct. i 2022 og 45
pct. fra 2023
Skatteloftet for positiv nettokapitalindkomst for-
højes fra 42 pct. til 43,5 pct. i 2022 og 45 pct.
fra 2023
Fastholdelse af loft i aktiesparekontoen
Afskrivningssatsen på ejendomme nedsættes
fra 4 til 3 pct. (fra 2023)
Fastholdelse af loft i investorfradrag
Lagerbeskatning af selskabers ejendomsavan-
cer
Loft over fradrag i selskabsskatten for høje løn-
ninger på 7 mio. kr.
Særlig selskabsskat for den finansielle sektor
4)
Grøn skattereform - afgiftsforhøjelser, første
fase
Fremrykning af genberegningstidspunkt for
leasingkøretøjer
Ændring af udstykningsafgift og oprettelse af
afgift på registrering af nye ejerlejligheder (lov
om afgift ved udstykning m.m. (lovbekendtgø-
relse nr. 1209 af 7. oktober 2013))
I alt, initiativer endnu ikke vedtagne
I alt (gennemført og aftalt)
Memopost (Initiativer, der er aftalt under den
tidligere regering)
Ophævelse af fradragsregler for renteudgifter
på hybrid kernekapital m.v. (L22)
-
-
-
-
0
5.800
-
10
-
-
1.750
12.200
200
20
-
105
2.100
16.200
600
40
70
105
2.500
18.150
900
80
70
105
2.850
11.650
1.200
100
70
105
3.050
12.800
1.400
80
70
105
2.950
11.400
1.100
130
70
105
3.800
13.650
0
1
1
1
1
1
14
29
-
-
575
1.155
1.155
1.155
1.155
1.150
1
-
-
-
-
-
-
-
-
70
-
-
-
-
-
90
125
-
-
-
-
-
175
125
80
130
1.185
735
1.615
180
125
160
130
1.185
735
2.040
180
125
240
130
1.185
735
2.040
325
125
580
130
1.185
735
2.040
660
125
640
130
1.185
735
2.040
1
1
1
1
1
1
1
-
-
-
-
-
80
110
80
110
80
360
80
360
80
360
80
1
1
-
-
45
85
85
60
60
60
1
0
5.800
50
12.250
900
17.100
5.500
23.650
6.000
17.650
6.300
19.100
6.800
18.200
7.150
20.800
0
1
11
40
460
460
460
460
460
460
460
480
1
Anm.: Lovforslag er angivet i parentes. Der er enkelte gennemførte tiltag, der er gennemført sideløbende med lovsamling 2019-
2020 og 2020-2021, men ikke kræver ændret lovgivning. Dette gælder bl.a. udskydelsen af boligskatteomlægningen. For
disse fremgår derfor ikke et tilhørende lovforslag i parentes. Totaler er afrundet til nærmeste 50 mio. kr. og enkeltelementer
til nærmeste 5 mio. kr. Summen af de enkelte initiativer kan derfor afvige fra totaler. Provenuvirkningerne er omregnet fra
2019- eller 2020-niveau til 2021-niveau. For visse initiativer er det forudsat, at den varige provenueffekt opnås i 2030. For
energiafgifter er det forudsat, at den varige virkning er lig med provenuvirkningen i 2030.
1) De nye EU-regler har blandt andet til formål at sikre lige konkurrencevilkår gennem øget forbrugslandsbeskatning. Der
er forhold, der trækker i retning af både højere og lavere priser for de danske forbrugere.
2) Med de forudsætninger, der har ligget til grund for
Aftale om kompensation til boligejerne og fortsat tryghed om boligskatten,
skønnes udskydelsen af boligskatteomlægningen fra 2021 til 2024 isoleret at indebære et umiddelbart merprovenu på ca.
4.360 mio. kr. i 2021, 6.580 mio. kr. i 2022 og 6725 mio. kr. i 2023. I tillæg til det forudsatte er der identificeret en ikke-in-
tenderet virkning i form af for høje beskatningsgrundlag for nye og ændrede ejendomme, jf. L194. Denne virkning skønnes
at indebære et yderligere merprovenu på ca. 110 mio. kr. i 2022, 220 mio. kr. i 2023 og 325 mio. kr. i 2024. Dette ikke-inten-
derede merprovenu har ikke været indregnet i mellemfristede fremskrivninger mv. og er blevet annulleret med L194.
3) Som led i klimaaftalen for energi og industri mv. 2020 forhøjes CFC-afgiften. Samtidig reguleres HFC-gasser i køleanlæg.
L 1 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 11: Spm. om, hvilke partier der har stemt for eller indgået aftale om de identificerede stramninger, til finansministeren
2497388_0008.png
Side 8 af 11
I alt indebærer reguleringen af kølemidler og afgiftsforhøjelsen en omtrent provenuneutral omlægning
4) Provenuvirkningerne er under konsolidering.
Kilde: Skatteministeriet og Finansministeriet.
Bilag 2: Virkning efter tilbageløb af stramninger af skatter og afgifter
Tabel B
Virkning af stramninger af skatter og afgifter der er gennemført eller aftalt siden sommeren 2019
Mio. kr. (2021-niveau), virkning efter tilbage-
løb
Initiativer vedtaget i lovsamling 2019-2020
Ændring af reglerne for opgørelse af aktie-
avancer (L4)
Justering af reglerne, ved indirekte nedsæt-
telse af gæld (L4)
Ophævelse af fradragsret for inddrivelsesren-
ter (L64)
Tilpasning af refusionsordning for sandsugere
(L72)
Fastholdelse af beskatningen af fri telefon og
datakommunikationsforbindelse (L73)
Forhøjelse af emballageafgiften på bæreposer
og engangsservice (L75 A)
Forhøjelse af afgifterne på cigaretter og røgto-
bak mv. (L75 B)
Forhøjelse af bo- og gaveafgiften for erhvervs-
virksomheder (L76)
Stramning af beskatning af leasede firmabiler
(L91)
Afskaffelse af hovedaktionærnedslaget (L91)
Indeksering af afgifter (L97)
Genindførelse af registreringsafgift på fly (L97)
Modernisering af momsregler for grænseover-
skridende handel (L137)
1)
Udskydelse af boligskatteomlægning fra 2021
til 2024)
2)
Udskydelse af midlertidig energiafgift
I alt, vedtaget i lovsamling 2019-2020
Initiativer vedtaget i lovsamling 2020-2021
Genindførsel af pvc-afgift (L68)
Forhøjelse af rumvarmeafgiften for fossile
brændsler (L90)
Forhøjelse af CFC-afgiften (L90)
3)
Genindførelsen af emballageafgiften på pvc-fo-
lier (L106)
Forhøjelse af afgiftssatsen for væddemål og
onlinekasino (L106)
Afskaffelse af skattefordele ved forældrekøb i
virksomheds- og kapitalafkastordningerne
(L106)
Forslag til lov om ændring af lov om afgift af
ledningsført vand og lov om vandforsyning
m.v. (L131)
Afgift på væsker til e-cigaretter (L217)
-
-
-
-
-
-
15
440
5
25
290
130
15
425
10
25
290
150
15
415
10
25
290
160
10
400
10
25
290
170
10
390
5
25
290
180
5
225
5
10
320
230
5
225
5
10
320
230
1
1
1
1
1
1
40
20
140
20
490
675
2.475
1.045
10
160
85
-
-
-
-
5.150
40
20
140
20
490
625
3.200
1.045
60
200
200
5
330
3.485
-1.135
8.750
40
20
140
20
490
610
4.205
1.045
95
220
200
5
330
5.035
-925
11.550
40
20
140
20
490
600
4.075
1.045
100
250
310
5
330
5.215
310
12.950
40
20
140
20
490
590
3.945
1.045
100
270
385
5
330
305
205
7.900
40
20
140
20
490
580
3.825
1.045
100
295
370
5
330
810
620
8.700
40
20
140
20
490
580
3.825
1.045
100
160
270
5
330
490
-
7.500
40
20
140
20
490
580
3.825
1.045
100
160
270
5
315
1.520
-
8.550
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
15
2020
2021
2022
2023
2024
2025
2030
Varig
Lem-
pelser
Stram-
ninger
-
-
45
-
50
30
50
120
50
110
50
110
50
110
50
110
1
1
L 1 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 11: Spm. om, hvilke partier der har stemt for eller indgået aftale om de identificerede stramninger, til finansministeren
2497388_0009.png
Side 9 af 11
Vejtransport - Omlægning af registreringsafgif-
ten (L 129)
Vejtransport - Forhøjelse af udligningsafgift (L
129)
Vejtransport - Forhøjelse af ejerafgift (L 129)
Vejtransport - Justering af beskatningen af fri
bil (L 129)
EU-retlig tilpasning af foreningsbeskatningen
(L211 A)
Justering af reglerne for beskatning af investe-
ringsinstitutter (L211 B)
I alt, vedtaget i lovsamling 2020-2021
I alt, vedtaget i lovsamling 2019-2020 og
2020-2021
Initiativer endnu ikke vedtagne
Den progressive skattesats på aktieindkomst
forhøjes fra 42 pct. til 43,5 pct. i 2022 og 45
pct. fra 2023
Skatteloftet for positiv nettokapitalindkomst for-
højes fra 42 pct. til 43,5 pct. i 2022 og 45 pct.
fra 2023
Fastholdelse af loft i aktiesparekontoen
Afskrivningssatsen på ejendomme nedsættes
fra 4 til 3 pct. (fra 2023)
Fastholdelse af loft i investorfradrag
Lagerbeskatning af selskabers ejendomsavan-
cer
Loft over fradrag i selskabsskatten for høje løn-
ninger på 7 mio. kr.
Særlig selskabsskat for den finansielle sektor
4)
Grøn skattereform - afgiftsforhøjelser, første
fase
Fremrykning af genberegningstidspunkt for
leasingkøretøjer
Ændring af udstykningsafgift og oprettelse af
afgift på registrering af nye ejerlejligheder (lov
om afgift ved udstykning m.m. (lovbekendtgø-
relse nr. 1209 af 7. oktober 2013))
I alt, initiativer endnu ikke vedtagne
I alt (gennemført og aftalt)
Memopost (Initiativer, der er aftalt under den
tidligere regering)
Ophævelse af fradragsregler for renteudgifter
på hybrid kernekapital m.v. (L22)
-
-
-
-
-
-
0
5.150
-
500
-
10
-
-
1.450
10.200
-
500
100
20
-
80
1.700
13.250
-100
400
400
30
50
80
1.950
14.900
-100
400
700
70
50
80
2.250
10.150
-200
400
1.000
90
50
80
2.500
11.200
-200
300
1.100
90
50
80
2.400
9.900
800
200
900
130
50
80
3.100
11.650
0
1
1
1
1
1
1
1
14
29
-
-
445
890
890
890
890
885
1
-
-
-
-
-
-
-
-
55
-
-
-
-
-
70
95
-
-
-
-
-
135
95
70
100
1.000
630
1.380
135
95
140
100
1.000
630
1.730
140
95
200
100
1.000
630
1.730
250
95
490
100
1.000
630
1.730
505
95
540
100
1.000
630
1.730
1
1
1
1
1
1
1
-
-
-
-
-
40
100
40
100
40
335
40
335
40
335
40
1
1
-
-
45
85
85
60
60
60
1
0
5.150
50
10.250
700
13.950
4.550
19.450
4.950
15.100
5.200
16.400
5.600
15.500
5.900
17.550
0
1
11
40
390
390
390
390
390
390
390
390
1
Anm.: Se anmærkningerne til tabel A.
Kilde: Skatteministeriet og Finansministeriet.
L 1 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 11: Spm. om, hvilke partier der har stemt for eller indgået aftale om de identificerede stramninger, til finansministeren
2497388_0010.png
Side 10 af 11
Bilag 3: Virkning efter tilbageløb og adfærd stramninger af skatter og afgifter
Tabel C
Virkning af stramninger af skatter og afgifter der er gennemført eller aftalt siden sommeren 2019
Mio. kr. (2021-niveau), virkning efter tilbage-
løb og adfærd
Initiativer vedtaget i lovsamling 2019-2020
Ændring af reglerne for opgørelse af aktie-
avancer (L4)
Justering af reglerne, ved indirekte nedsæt-
telse af gæld (L4)
Ophævelse af fradragsret for inddrivelsesren-
ter (L64)
Tilpasning af refusionsordning for sandsugere
(L72)
Fastholdelse af beskatningen af fri telefon og
datakommunikationsforbindelse (L73)
Forhøjelse af emballageafgiften på bæreposer
og engangsservice (L75 A)
Forhøjelse af afgifterne på cigaretter og røgto-
bak mv. (L75 B)
Forhøjelse af bo- og gaveafgiften for erhvervs-
virksomheder (L76)
Stramning af beskatning af leasede firmabiler
(L91)
Afskaffelse af hovedaktionærnedslaget (L91)
Indeksering af afgifter (L97)
Genindførelse af registreringsafgift på fly (L97)
Modernisering af momsregler for grænseover-
skridende handel (L137)
1)
Udskydelse af boligskatteomlægning fra 2021
til 2024)
2)
Udskydelse af midlertidig energiafgift
I alt, vedtaget i lovsamling 2019-2020
Initiativer vedtaget i lovsamling 2020-2021
Genindførsel af pvc-afgift (L68)
Forhøjelse af rumvarmeafgiften for fossile
brændsler (L90)
Forhøjelse af CFC-afgiften (L90)
3)
Genindførelsen af emballageafgiften på pvc-fo-
lier (L106)
Forhøjelse af afgiftssatsen for væddemål og
onlinekasino (L106)
Afskaffelse af skattefordele ved forældrekøb i
virksomheds- og kapitalafkastordningerne
(L106)
Forslag til lov om ændring af lov om afgift af
ledningsført vand og lov om vandforsyning
m.v. (L131)
Afgift på væsker til e-cigaretter (L217)
Vejtransport - Omlægning af registreringsafgif-
ten (L 129)
Vejtransport - Forhøjelse af udligningsafgift (L
129)
-
-
-
-
-
-
15
315
5
25
150
130
15
200
5
25
150
150
15
85
5
25
150
160
10
-25
5
25
150
170
10
-130
5
25
150
180
5
-60
5
10
140
230
5
-60
5
10
140
230
1
1
1
1
1
1
40
20
140
20
595
305
515
1.045
10
155
70
-
-
-
-
2.900
40
20
140
20
625
285
665
1.045
55
200
165
5
315
3.485
-1.135
5.950
40
20
140
20
660
280
505
1.045
100
220
155
5
315
5.035
-925
7.600
40
20
140
20
700
270
490
1.045
105
250
240
5
315
5.215
310
9.150
40
20
140
20
730
270
475
1.045
105
270
315
5
315
305
205
4.250
40
20
140
20
775
265
460
1.045
105
295
315
5
315
810
620
5.250
40
20
140
20
830
265
460
1.045
105
155
215
5
300
490
-
4.100
40
20
140
20
830
265
460
1.045
105
155
215
5
300
1.520
-
5.100
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
15
2020
2021
2022
2023
2024
2025
2030
Varig
Lem-
pelser
Stram-
ninger
-
-
-
-
45
-
-500
500
50
10
-600
500
50
50
-800
400
50
50
-900
400
50
50
-1.100
400
50
50
-500
300
50
50
200
200
1
1
1
1
L 1 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 11: Spm. om, hvilke partier der har stemt for eller indgået aftale om de identificerede stramninger, til finansministeren
2497388_0011.png
Side 11 af 11
Vejtransport - Forhøjelse af ejerafgift (L 129)
Vejtransport - Justering af beskatningen af fri
bil (L 129)
EU-retlig tilpasning af foreningsbeskatningen
(L211 A)
Justering af reglerne for beskatning af investe-
ringsinstitutter (L211 B)
I alt, vedtaget i lovsamling 2020-2021
I alt, vedtaget i lovsamling 2019-2020 og
2020-2021
Initiativer endnu ikke vedtagne
Den progressive skattesats på aktieindkomst
forhøjes fra 42 pct. til 43,5 pct. i 2022 og 45
pct. fra 2023
Skatteloftet for positiv nettokapitalindkomst for-
højes fra 42 pct. til 43,5 pct. i 2022 og 45 pct.
fra 2023
Fastholdelse af loft i aktiesparekontoen
Afskrivningssatsen på ejendomme nedsættes
fra 4 til 3 pct. (fra 2023)
Fastholdelse af loft i investorfradrag
Lagerbeskatning af selskabers ejendomsavan-
cer
Loft over fradrag i selskabsskatten for høje løn-
ninger på 7 mio. kr.
Særlig selskabsskat for den finansielle sektor
4)
Grøn skattereform - afgiftsforhøjelser, første
fase
Fremrykning af genberegningstidspunkt for
leasingkøretøjer
Ændring af udstykningsafgift og oprettelse af
afgift på registrering af nye ejerlejligheder (lov
om afgift ved udstykning m.m. (lovbekendtgø-
relse nr. 1209 af 7. oktober 2013))
I alt, initiativer endnu ikke vedtagne
I alt (gennemført og aftalt)
Memopost (Initiativer, der er aftalt under den
tidligere regering)
Ophævelse af fradragsregler for renteudgifter
på hybrid kernekapital m.v. (L22)
-
-
-
-
0
2.900
-
-
-
-
700
6.650
100
-
-
35
650
8.250
400
-
20
35
600
9.750
700
10
20
35
700
4.950
1.000
-
20
35
700
5.950
1.100
-20
20
35
1.350
5.450
900
30
20
35
1.800
6.900
0
1
1
1
1
1
14
29
-
-
335
665
665
665
665
665
1
-
-
-
-
-
-
-
-
50
-
-
-
-
-
50
90
-
-
-
-
-
100
90
60
110
875
150
1.030
105
90
120
110
875
150
1.295
105
90
180
110
875
150
1.295
190
90
440
100
875
150
1.295
380
90
480
110
875
150
1.295
1
1
1
1
1
1
1
-
-
-
-
-
40
90
40
80
40
240
40
240
40
240
40
1
1
-
-
45
85
85
60
60
60
1
0
2.900
50
6.700
550
8.800
3.300
13.050
3.600
8.550
3.800
9.750
4.150
9.600
4.400
11.300
0
1
11
40
350
350
350
350
350
350
350
350
1
Anm.: Se anmærkningerne til tabel A.
Kilde: Skatteministeriet og Finansministeriet.