Europaudvalget 2021
KOM (2021) 0596
Offentligt
2462230_0001.png
EUROPA-
KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 22.9.2021
COM(2021) 596 final
BERETNING FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET, RÅDET,
DET ØKONOMISKE OG FINANSIELLE UDVALG OG
BESKÆFTIGELSESUDVALGET
Beretning om det europæiske instrument for midlertidig støtte til mindskelse af risiciene
for arbejdsløshed i en nødsituation (SURE) som følge af covid-19-udbruddet i henhold
til artikel 14 i Rådets forordning (EU) 2020/672
SURE: Et år senere
DA
DA
kom (2021) 0596 - Ingen titel
R
ESUMÉ
Et nyt instrument, der hurtigt kan reagere på pandemiens socioøkonomiske virkninger
Denne beretning er den anden halvårlige beretning om det europæiske instrument for
midlertidig støtte til mindskelse af risiciene for arbejdsløshed i en nødsituation (SURE).
Der redegøres for foranstaltningerne og anvendelsen af instrumentet til dato og for dets
socioøkonomiske virkninger. SURE er et kriseinstrument med en finansieringsramme på
100 mia. EUR, som Den Europæiske Union (EU) har oprettet for at hjælpe medlemsstaterne med
at beskytte arbejdspladser og arbejdstageres indkomster i forbindelse med covid-19-pandemien.
SURE er også et stærkt udtryk for solidaritet mellem medlemsstaterne gennem EU: Alle
medlemsstaterne blev enige om at stille bilaterale garantier til EU, så Unionen kunne låne fra
markederne på meget gunstige vilkår til finansiering af SURE-lån.
Gennemførelsen af instrumentet var hurtig og gnidningsløs.
Som led i EU's første reaktion
på pandemien foreslog Kommissionen den 2. april 2020 SURE-forordningen, og forordningen
blev vedtaget af Rådet den 19. maj 2020. Finansieringsrammen på 100 mia. EUR var til rådighed
den 22. september 2020, efter at alle medlemsstater havde undertegnet garantiaftalerne.
Kommissionen fremskyndede gennemførelsen af instrumentet i tæt samarbejde med
medlemsstaterne. Størstedelen af den bevilgede finansielle bistand blev udbetalt på blot syv
måneder, fra oktober 2020 til maj 2021. I juni 2021 vandt SURE Den Europæiske Ombudsmands
2021-pris for god forvaltning i kategorien
levering af tjenesteydelser med fokus på borgerne.
Det var første gang, at EU udstedte sociale obligationer til finansiering af finansiel støtte
inden for rammerne af SURE til medlemsstaterne.
Ud over kravene i SURE-forordningen
indeholder denne beretning også den relevante indberetning inden for EU's ramme for sociale
obligationer under SURE, navnlig om tildelingen af SURE-indtægter, udgifternes art og
virkningen af SURE. Det bekræfter også, at SURE's udgifter var godt afstemt med FN's mål for
bæredygtig udvikling.
En stor udbredelse, som er øget yderligere siden den første halvårlige beretning
Medlemsstaternes efterspørgsel efter finansiel bistand under SURE har været stærk,
herunder i første halvdel af 2021.
Siden indførelsen af instrumentet har Rådet på grundlag af
Kommissionens forslag tildelt over 94 % af den samlede finansieringsramme på 100 mia. EUR
til 19 medlemsstater. I marts 2021, efter offentliggørelsen af den første halvårlige beretning om
SURE, blev der ydet finansiel bistand til Estland under SURE. Efter pandemiens genopblussen
fremsatte seks medlemsstater, der allerede modtog støtte fra SURE (Belgien, Cypern,
Grækenland, Litauen, Letland og Malta), en yderligere ny anmodning om yderligere midler i
midten af marts 2021. Disse anmodninger om supplerende beløb på i alt 3,7 mia. EUR blev
hurtigt behandlet af Kommissionen og godkendt af Rådet (henholdsvis ultimo marts og medio
april).
Kommissionen har allerede udbetalt 95 % af den samlede finansielle bistand fra SURE
ydet af Rådet via back-to-back-lån til medlemsstaterne baseret på udstedelse af EU-
obligationer.
Efter den første halvårlige beretning mellem marts og maj 2021 udstedte
1
kom (2021) 0596 - Ingen titel
Kommissionen med succes yderligere 36 mia. EUR i sociale SURE-obligationer på vegne af EU.
Investorernes interesse var fortsat stærk på trods af mere udfordrende markedsvilkår i forhold til
2020 og begyndelsen af 2021. Dette muliggjorde yderligere gunstige prisvilkår. Den 9. marts
2021 gennemførte Kommissionen den femte udstedelse af SURE-obligationer på 9 mia. EUR.
Kommissionens sjette udstedelse af SURE-obligationer den 23. marts 2021 bestod af to trancher
til en samlet værdi af 13 mia. EUR. Den syvende udstedelse af SURE-obligationer til en værdi af
over 14,1 mia. EUR blev gennemført med succes den 18. maj 2021. Det beløb, som
Kommissionen rejste under disse tre udstedelser, blev udbetalt til medlemsstaterne efter fem
arbejdsdage. Den gennemsnitlige løbetid for udbetalinger til medlemsstaterne er 14,5 år, tæt på
det maksimum på 15 år, der er fastsat i Rådets gennemførelsesafgørelser.
Støttemodtagende medlemsstaters anvendelse af SURE
Det anslås, at SURE i 2020 har støttet ca. 31 millioner mennesker og 2,5 millioner
virksomheder.
Dette udgør over en fjerdedel af den samlede beskæftigelse i de
støttemodtagende medlemsstater. Mere specifikt støttede SURE ca. 22,5 millioner ansatte og 8,5
millioner selvstændige i 2020, som var omfattet af arbejdsfordelingsordninger og lignende
foranstaltninger.
De samlede offentlige udgifter til SURE-støtteberettigede foranstaltninger er steget
betydeligt siden den første beretning.
Ifølge den ajourførte indberetning fra de
støttemodtagende medlemsstater forventes de nu at nå op på 114 mia. EUR ud over de
94 mia. EUR, som SURE effektivt støtter. Dette understreger relevansen af de foranstaltninger,
der er berettigede til SURE, set fra medlemsstaternes perspektiv.
Ifølge medlemsstaternes indberetninger udgør de planlagte udgifter kun 10 % af de
samlede udgifter til foranstaltninger, der støttes af SURE.
Dette skal sammenholdes med
20 % i den første halvårlige beretning i marts 2020 og 54 % i august 2020, hvor 17
medlemsstater første gang ansøgte om SURE-støtte.
16 af de 19 medlemsstater, der er omfattet af SURE, har brugt støtten til at finansiere
arbejdsfordelingsordninger.
I første halvdel af 2021 udvidede mange medlemsstater med støtte
fra SURE deres arbejdsfordelingsordninger for at reagere på nye pandemibølger. De seks
medlemsstater, der anmodede om SURE-tillæg i begyndelsen af 2021, har enten ændret
udformningen af de ordninger, der allerede er omfattet af SURE, eller indført nye
foranstaltninger. I august 2021 har størstedelen af de medlemsstater, der brugte SURE til at
finansiere arbejdsfordelingsordninger, endnu ikke udfaset støtten, selv om nogle medlemsstater
allerede har indstillet brugen af deres arbejdsfordelingsordninger.
Over halvdelen af den samlede finansielle støtte under SURE blev tildelt af
medlemsstaterne til at støtte arbejdsfordelingsordninger.
Over 40 % gik til at støtte lignende
foranstaltninger, herunder næsten en tredjedel til foranstaltninger for selvstændige
erhvervsdrivende, idet kun 5 % var afsat til sundhedsrelaterede foranstaltninger, hvilket
bekræftede deres "supplerende" karakter i overensstemmelse med SURE-forordningen.
2
kom (2021) 0596 - Ingen titel
2462230_0004.png
Absorptionsniveauet for den finansielle støtte, der ydes under SURE, synes at være højt for
langt de fleste medlemsstater på grundlag af de oplysninger, de har indberettet.
Absorptionsniveauet vil blive overvåget nøjere i tre medlemsstater, som i øjeblikket indberetter
lavere planlagte offentlige udgifter end det beløb, der ydes under SURE, men som også har givet
tilsagn om at løse eventuelle problemer. Absorptionsniveauet er potentielt lavt i én medlemsstat,
hvor genopretningen er større end forventet.
Den første analyse af virkningen af SURE
Nationale arbejdsmarkedsforanstaltninger støttet af SURE har sandsynligvis reduceret
arbejdsløsheden med næsten 1,5 millioner mennesker i 2020.
Dette blev opnået ved at
fastholde medarbejdere i deres virksomhed og opretholde selvstændig erhvervsvirksomhed.
Dette forklarer også, hvorfor stigningen i arbejdsløsheden i 2020 i de støttemodtagende
medlemsstater var ubetydelig og klart mildere end under den globale finanskrise på trods af det
mere alvorlige fald i BNP i 2020.
Dette er igen en afgørende forudsætning for den kraftige prognose for det økonomiske
opsving i 2021.
Fastholdelse af den arbejdskraft, der er til rådighed for virksomheder, har også
bidraget til en hurtigt genopretning i 2021 og er muligvis ledsaget af en langsommere, men
nødvendig tilpasning i de hårdest ramte sektorer eller de sektorer, der er ramt af varige
virkninger. Som følge heraf forventes det gennemsnitlige tab af BNP i de sidste to år at blive
lavere end i de første to år af den globale finanskrise.
Finansiel bistand gennem SURE har også medført betydelige budgetbesparelser på
8,2 mia. EUR i rentebetalinger til de støttemodtagende medlemsstater.
Dette tal er steget
siden den første halvårlige beretning som følge af de tre yderligere udbetalinger. Disse
besparelser skyldes de gunstige lånevilkår, som EU tilbyder, og den lange gennemsnitlige løbetid
for lånene på næsten 15 år.
Den fortsatte tilstedeværelse af de usædvanlige omstændigheder, som begrunder anvendelsen af
SURE
Usikkerheden vedrørende de økonomiske udsigter er fortsat høj, selv om risiciene stort set
er afbalancerede.
EU's mål om at vaccinere 70 % af den voksne befolkning ved udgangen af
sommeren blev nået. Den økonomiske genopretning er endvidere taget til, og udsigterne for den
europæiske økonomi på kort sigt er lysere end i foråret 2021. Delta-varianten af SARS-CoV-2
har imidlertid bredt sig hurtigt, og udviklingen i vaccinationskampagnerne er aftagende i nogle
lande.
Genopretningen kræver en gradvis omlægning af finanspolitikken fra midlertidig
nødhjælp,
f.eks.
fra
SURE,
til
mere
målrettede
og
fremadrettede
genopretningsforanstaltninger.
Dette vil omfatte aktive arbejdsmarkedspolitikker i
overensstemmelse med Kommissionens henstilling om effektiv aktiv støtte til beskæftigelse efter
covid-19-krisen (EASE)
1
. Samtidig er der næsten 6 mia. EUR til rådighed under SURE indtil
udgangen af 2022, som kan anvendes til fortsat at håndtere alvorlige økonomiske forstyrrelser
forårsaget af covid-19-pandemien.
1
https://ec.europa.eu/info/publications/commission-recommendation-effective-active-support-employment-ease_en.
3
kom (2021) 0596 - Ingen titel
2462230_0005.png
I
NDLEDNING
Denne beretning er den anden halvårlige beretning om det europæiske instrument for
midlertidig støtte til mindskelse af risiciene for arbejdsløshed i en nødsituation (SURE).
SURE blev skabt af Den Europæiske Union (EU) i maj 2020 for at hjælpe medlemsstaterne med
at beskytte arbejdstagernes job og indkomst under covid-19-pandemien
2
. Den giver de
anmodende medlemsstater finansiel støtte fra Unionen i form af lån på gunstige vilkår. Der kan
ydes finansiel støtte på op til 100 mia. EUR under SURE til at finansiere medlemsstaternes
arbejdsfordelingsordninger eller lignende foranstaltninger, der har til formål at beskytte
arbejdstagere og selvstændige og som en supplerende sundhedsrelateret foranstaltning, navnlig
på arbejdspladsen. I juni 2021 vandt SURE Den Europæiske Ombudsmands pris for god
forvaltning i 2021 for "fremragende levering af tjenesteydelser med fokus på borgerne".
Denne halvårlige beretning er en retlig forpligtelse.
Den vedtages af Europa-Kommissionen (i
det følgende benævnt "Kommissionen") i overensstemmelse med artikel 14 i Rådets forordning
(EU) 2020/672 (SURE-forordningen)
3
for at opfylde sin forpligtelse til at aflægge beretning til
Europa-Parlamentet, Rådet, Det Økonomiske og Finansielle Udvalg (EFC) og
Beskæftigelsesudvalget
4
. Den næste beretning forventes at foreligge i slutningen af marts 2022.
Skæringsdatoen for medtagelse af oplysninger i denne beretning var ultimo juni 2021 for
medlemsstaternes indberetninger og primo september 2021 for epidemiologiske og økonomiske
data.
Når man ser på SURE's vigtigste resultater pr. august 2021, bekræfter denne beretning
generelt den positive vurdering af den første beretning. De vigtigste resultater kan
sammenfattes således:
- Ca. 31 millioner mennesker og 2,5 millioner virksomheder skønnes at være blevet støttet
af SURE i 2020.
- Nationale arbejdsmarkedsforanstaltninger støttet af SURE har bidraget til at forebygge
arbejdsløshed for næsten 1,5 millioner mennesker i 2020.
- 19 medlemsstater har anmodet om og fået tildelt finansiel støtte under SURE.
- Blandt disse fik seks medlemsstater yderligere ("supplerende") støtte fra Rådet i april
2021.
- Over 94 mia. EUR er blevet tildelt, og næsten 90 mia. EUR er blevet udbetalt.
SURE følger af Kommissionens politiske retningslinjer for 2019-2024, som foreslog en europæisk
arbejdsløshedsgenforsikringsordning for at beskytte de europæiske borgere og mindske presset på de offentlige
finanser under eksterne chok. Efter udbruddet af covid-19-virus i Europa blev den oprettet ved vedtagelsen af Rådets
forordning (EU) 2020/672 den 19. maj 2020 på grundlag af Kommissionens forslag af 2. april 2020.
3
Rådets forordning (EU) 2020/672 af 19. maj 2020 om oprettelse af et europæisk instrument for midlertidig støtte til
mindskelse af risiciene for arbejdsløshed i nødsituationen (SURE) som følge af covid-19-udbruddet (EUT L 159 af
20.5.2020, s. 1) (https://eur-lex.europa.eu/legal-content/DA/TXT/PDF/?uri=CELEX:32020R0672&from=en).
4
I henhold til forordningens artikel 14 aflægger Kommissionen beretning om anvendelsen af den finansielle støtte,
herunder udestående beløb og den gældende tilbagebetalingsplan i henhold til SURE, og om den fortsatte
tilstedeværelse af de usædvanlige omstændigheder, som begrunder anvendelsen af SURE-forordningen (covid-19-
pandemien).
2
4
kom (2021) 0596 - Ingen titel
2462230_0006.png
-
-
-
-
Over halvdelen af den finansielle bistand under SURE er blevet tildelt af
medlemsstaterne til støtte for arbejdsfordelingsordninger og over 40 % til støtte for
lignende foranstaltninger, herunder næsten en tredjedel til foranstaltninger for
selvstændige, idet kun 5 % er afsat til sundhedsrelaterede foranstaltninger, som er
"supplerende" i overensstemmelse med SURE-forordningen.
Absorptionsniveauerne for den finansielle støtte, der ydes under SURE, forekommer at
være høje, undtagen for én medlemsstat, og overvåges nøje i to andre
5
.
Samlet set anslås det, at medlemsstaterne har sparet 8,2 mia. EUR i rentebetalinger.
Næsten 6 mia. EUR er stadig til rådighed under SURE efter "suppleringer" indtil
udgangen af 2022, som kan anvendes til fortsat at håndtere alvorlige økonomiske
forstyrrelser forårsaget af covid-19-pandemien.
Denne beretning ajourfører oplysningerne i den første halvårlige SURE-beretning og
udvider analysen på nogle områder.
Den dækker den institutionelle udvikling siden den første
beretnings skæringsdato den 26. februar 2021, herunder tildeling af finansiel støtte til Estland og
ydelse af supplerende støtte til seks medlemsstater efter deres anmodning herom. Den indberetter
de sidste tre udbetalinger siden da. Den ajourfører analysen af den første beretning, navnlig om
de offentlige udgifter i de medlemsstater, der er omfattet af SURE
baseret på den ajourførte
indberetning fra medlemsstaterne i juni 2021
og om målingen af SURE's indvirkning
grundlag af de seneste makroøkonomiske og finansielle tal. Den udvider også analysen, navnlig
med hensyn til dækningen af ansatte/selvstændige og virksomheder.
Denne beretning skitserer den hidtidige anvendelse af SURE-instrumentet og gennemgår
dets socioøkonomiske virkninger.
Den er opdelt i fem afsnit. I afsnit I beskrives den finansielle
bistand, der ydes til medlemsstaterne, herunder udbetalte og udestående beløb og den tilsvarende
tilbagebetalingsplan. Afsnit II indeholder en oversigt over medlemsstaternes samlede offentlige
udgifter til nationale foranstaltninger, der støttes af SURE
6
. Den foreløbige analyse af virkningen
af SURE, som blev fremlagt i den første beretning, ajourføres og udvides i afsnit III, herunder
ændringer i arbejdsløsheden og rentebesparelser, som SURE genererer for medlemsstaterne. I
afsnit IV gennemgås de omstændigheder, der berettiger videreførelsen af SURE, nemlig
pandemiens fortsatte virkninger. Afsnit V indeholder den relevante indberetning i henhold til
afsnit 2.4 i EU's ramme for sociale obligationer under SURE, som er indarbejdet i denne
beretning
7
.
I.
A
NVENDELSEN AF FINANSIEL
SURE:
TILDELTE OG
STØTTE INDEN FOR RAMMERNE AF
UDBETALTE BELØB OG ANDRE FINANSIELLE ASPEKTER
5
Absorption defineres her som det omfang, hvori en medlemsstat anvender den finansiering, den er ydet af Rådet, til
støtteberettigede foranstaltninger.
6
Afsnit I og II vedrører anvendelsen af finansiel støtte inden for rammerne af SURE, jf. artikel 14, stk. 1, i SURE-
forordningen.
7
https://ec.europa.eu/info/strategy/eu-budget/eu-borrower/eu-borrowing-activities/eu-sure-social-bond-
framework_en.
5
kom (2021) 0596 - Ingen titel
2462230_0007.png
1.1
Oversigt over støttemodtagende medlemsstater, tildelte beløb og udestående beløb
Yderligere én medlemsstat, Estland, anmodede i februar 2021 om finansiel støtte fra
SURE.
Rådet ydede finansiel bistand den 22. marts 2021 på grundlag af et forslag fra
Kommissionen af 26. februar 2021
8
. Dette bringer det samlede antal støttemodtagende
medlemsstater op på 19.
Efter pandemiens genopblussen fremsatte seks medlemsstater, der allerede var omfattet af
SURE, anmodninger om yderligere finansiel bistand under SURE i første kvartal af 2021.
I
løbet af marts 2021 anmodede Belgien, Cypern, Grækenland, Litauen, Letland og Malta om
supplerende støtte til de oprindelige beløb, som Rådet havde bevilget dem i 2020.
Tabel 1: Oversigt over støtte ydet under SURE (EUR)
Medlemsstat
Belgien
Bulgarien
Cypern
Tjekkiet
Grækenland
Spanien
Kroatien
Italien
Litauen
Letland
Malta
Polen
Portugal
Rumænien
Slovenien
Slovakiet
Ungarn
Irland
Estland
I alt
Samlet støtte*
8 197 530 000
511 000 000
603 770 000
2 000 000 000
5 265 000 000
21 324 820 449
1 020 600 000
27 438 486 464
957 260 000
305 200 000
420 817 000
11 236 693 087
5 934 462 488
4 099 244 587
1 113 670 000
630 883 600
504 330 000
2 473 887 900
230 000 000
94 267 655 575
Heraf supplerende
støtte
394 150 000
0
124 700 000
0
2 537 000 000
0
0
0
354 950 000
112 500 000
177 185 000
0
0
0
0
0
0
0
0
3 700 485 000
Udbetalt beløb*
8 197 000 000
511 000 000
603 000 000
2 000 000 000
5 265 000 000
21 324 000 000
1 020 000 000
27 438 000 000
957 000 000
305 000 000
420 000 000
8 236 000 000
5 411 000 000
3 000 000 000
1 113 000 000
630 000 000
504 000 000
2 473 000 000
230 000 000
89 637 000 000
Udestående beløb
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
3 000 000 000
523 000 000
1 099 000 000
0
0
0
0
0
4 622 000 000
*I forbindelse med gennemførelsen af udbetalingerne blev de tildelte beløb nedrundet af operationelle
grunde.
Disse anmodninger om supplerende støtte blev hurtigt imødekommet.
På grundlag af et
forslag fra Kommissionen, der blev offentliggjort den 30. marts 2021, ydede Rådet yderligere
finansiel støtte til de seks berørte medlemsstater den 23. april
9,10,11,12,13,14
. Denne supplerende
8
Rådets gennemførelsesafgørelse (EU) 2021/513 af 22. marts 2021 om midlertidig støtte til Republikken Estland i
henhold til forordning (EU) 2020/672 til mindskelse af risiciene for arbejdsløshed i nødsituationen som følge af
covid-19-udbruddet (EUT L 103 af 24.3.2021, s. 6).
9
Rådets gennemførelsesafgørelse (EU) 2021/681 af 23. april 2021 om ændring af gennemførelsesafgørelse (EU)
2020/1342 om midlertidig støtte til Kongeriget Belgien i henhold til forordning (EU) 2020/672 til mindskelse af
risiciene for arbejdsløshed i nødsituationen som følge af covid-19-udbruddet (EUT L 144 af 27.4.2021, s. 24).
10
Rådets gennemførelsesafgørelse (EU) 2021/680 af 23. april 2021 om ændring af gennemførelsesafgørelse (EU)
2020/1344 om midlertidig støtte til Republikken Cypern i henhold til forordning (EU) 2020/672 til mindskelse af
risiciene for arbejdsløshed i nødsituationen som følge af covid-19-udbruddet (EUT L 144 af 27.4.2021, s. 19).
6
kom (2021) 0596 - Ingen titel
2462230_0008.png
støtte udgjorde i alt 3,7 mia. EUR, hvilket bringer den samlede finansielle støtte fra SURE op på
næsten 94,3 mia. EUR (se tabel 1).
1.2 Udbetalinger og gældende tilbagebetalingsplan
Kommissionen udstedte yderligere 36 mia. EUR i sociale SURE-obligationer på vegne af
EU mellem marts og maj 2021.
Investorernes interesse var fortsat stærk, idet alle udstedelser
blev overtegnet mellem 6 og 9 gange af investorerne på trods af mere udfordrende markedsvilkår
i forhold til begyndelsen af 2021. Dette muliggjorde yderligere gunstige prisvilkår.
Den femte udstedelse af SURE-obligationer på 9 mia. EUR blev gennemført med succes af
Kommissionen den 9. marts 2021.
Den 15-årige sociale obligation blev udstedt på et tidspunkt
med øget markedsvolatilitet, men var stadig prissat i den lavere ende af intervallet på de primære
markeder på det tidspunkt med en samlet ordrebeholdning på 86 mia. euro. De midler, som
Kommissionen havde rejst, blev udbetalt til syv medlemsstater den 16. marts 2021.
Kommissionens sjette udstedelse af SURE-obligationer den 23. marts 2021 bestod af to
trancher til en samlet værdi af 13 mia. EUR.
Det omfattede 8 mia. EUR, der forfalder i marts
2026, og 5 mia. EUR, der forfalder i maj 2046. Den samlede ordrebeholdning nåede op på
86,5 mia. EUR. Den 30. marts 2021 blev midlerne udbetalt til seks medlemsstater.
Den syvende udstedelse af SURE-obligationer til en værdi af over 14,1 mia. EUR blev
gennemført med succes den 18. maj 2021.
Denne dobbelte tranche blev også fordelt på to
forskellige løbetider: 8,137 mia. EUR forfalder i juli 2029 og 6 mia. EUR i januar 2047. Der var
stor interesse for transaktionen fra investorerne trods en vedvarende periode med
markedsvolatilitet i eurorenterne med en efterspørgsel på henholdsvis over 51 mia. EUR og
37 mia. EUR. Midlerne blev udbetalt til 12 medlemsstater, herunder Bulgarien og Estland for
første gang, den 25. maj 2021.
Ved udgangen af august 2021 var der blevet udbetalt næsten 90 mia. EUR i finansiel
bistand fra SURE til 19 medlemsstater.
Dette svarer til 95 % af den samlede finansielle støtte
fra SURE, som Rådet yder til medlemsstaterne. De resterende midler, der skal udbetales, er
blevet forsinket efter anmodning fra de berørte medlemsstater. Yderligere oplysninger om
SURE-transaktioner og -udbetalinger til medlemsstaterne fremgår af tabel A2 og A3 i bilaget.
11
Rådets gennemførelsesafgørelse (EU) 2021/679 af 23. april 2021 om ændring af gennemførelsesafgørelse (EU)
2020/1346 om midlertidig støtte til Den Hellenske Republik i henhold til forordning (EU) 2020/672 til mindskelse
af risiciene for arbejdsløshed i nødsituationen som følge af covid-19-udbruddet (EUT L 144 af 27.4.2021, s. 16).
12
Rådets gennemførelsesafgørelse (EU) 2021/678 af 23. april 2021 om ændring af gennemførelsesafgørelse (EU)
2020/1350 om midlertidig støtte til Republikken Litauen i henhold til forordning (EU) 2020/672 til mindskelse af
risiciene for arbejdsløshed i nødsituationen som følge af covid-19-udbruddet (EUT L 144 af 27.4.2021, s. 12).
13
Rådets gennemførelsesafgørelse (EU) 2021/677 af 23. april 2021 om ændring af gennemførelsesafgørelse (EU)
2020/1351 om midlertidig støtte til Republikken Letland i henhold til forordning (EU) 2020/672 til mindskelse af
risiciene for arbejdsløshed i nødsituationen som følge af covid-19-udbruddet (EUT L 144 af 27.4.2021, s. 7).
14
Rådets gennemførelsesafgørelse (EU) 2021/676 af 23. april 2021 om ændring af gennemførelsesafgørelse (EU)
2020/1352 om midlertidig støtte til Republikken Malta i henhold til forordning (EU) 2020/672 til mindskelse af
risiciene for arbejdsløshed i nødsituationen som følge af covid-19-udbruddet (EUT L 44 af 27.4.2021, s. 3).
7
kom (2021) 0596 - Ingen titel
2462230_0009.png
Den gennemsnitlige løbetid for udbetalinger til medlemsstaterne er 14,5 år, tæt på det
maksimum på 15 år, der er fastsat i Rådets respektive gennemførelsesafgørelser.
Tabel 2
indeholder oplysninger om tilbagebetalingsplanen for hovedstol og renter.
Tabel 2: Tilbagebetalingsplan for udestående lån under EU-SURE
Kalenderår
2021
2022
2023
2024
2025
2026
2027
2028
2029
2030
2031
2032
2033
2034
2035
2036
2037
2038
2039
2040
2041
2042
2043
2044
2045
2046
2047
2048
2049
2050
I alt
Hovedstol
Renter
35 480 000
111 110 000
122 500 000
122 500 000
122 500 000
122 500 000
122 500 000
122 500 000
122 500 000
122 500 000
122 500 000
122 500 000
122 500 000
122 500 000
122 500 000
122 500 000
104 500 000
104 500 000
104 500 000
104 500 000
97 500 000
97 500 000
97 500 000
97 500 000
97 500 000
97 500 000
75 000 000
30 000 000
30 000 000
30 000 000
3 029 590 000
SURE i alt
35 480 000
111 110 000
122 500 000
122 500 000
8 122 500 000
8 122 500 000
122 500 000
10 122 500 000
8 259 500 000
10 122 500 000
122 500 000
122 500 000
122 500 000
122 500 000
8 622 500 000
9 122 500 000
104 500 000
104 500 000
104 500 000
7 104 500 000
97 500 000
97 500 000
97 500 000
97 500 000
97 500 000
5 097 500 000
6 075 000 000
30 000 000
30 000 000
10 030 000 000
92 666 590 000
8 000 000 000
8 000 000 000
10 000 000 000
8 137 000 000
10 000 000 000
8 500 000 000
9 000 000 000
7 000 000 000
5 000 000 000
6 000 000 000
10 000 000 000
89 637 000 000
II.
AF
SURE-
INSTRUMENTET
:
OFFENTLIGE UDGIFTER OG NATIONALE
FORANSTALTNINGER OMFATTET AF
SURE
A
NVENDELSEN
I dette afsnit fokuseres der på den politiske anvendelse af instrumentet. Mere specifikt
sammenfatter den de offentlige udgifter i de medlemsstater, der er omfattet af eller er berettiget
til støtte fra SURE, og arten af de nationale foranstaltninger. Den angiver også de SURE-støttede
foranstaltningers dækning med hensyn til ansatte og virksomheder.
2.1 Faktiske og planlagte offentlige udgifter støttet af SURE
2.1.1 Overvågning af de offentlige udgifter til støtteberettigede foranstaltninger
Ajourførte indberetninger fra de støttemodtagende medlemsstater anvendes til at overvåge
den planlagte og faktiske anvendelse af den finansielle støtte, der ydes under SURE
15
.
Den
15
Irland og Estland ansøgte kun om SURE for afholdte offentlige udgifter som sådan, og indberetningen er derfor
forblevet uændret siden marts 2021.
8
kom (2021) 0596 - Ingen titel
2462230_0010.png
krævede indberetning omfatter fordelingen af offentlige udgifter på tværs af foranstaltninger, der
er omfattet af SURE (og de ansattes og virksomhedernes dækning af disse foranstaltninger, jf.
afsnit 2.3). Der har hidtil været tre rækker af denne indberetning: I august 2020 ("data, der
ledsager den officielle anmodning"), i januar-februar 2021 ("første beretning") og i juni 2021
("seneste indberetning" for denne beretning). Oplysningerne præsenteres
som indberettet af
medlemsstaterne
16
. De udgifter, som medlemsstaterne har indberettet, svarer til udgifterne til
foranstaltninger, der er berettigede til SURE. Nogle medlemsstater har suppleret SURE-støtten
med national finansiering eller EU's strukturfonde, så udgifterne kan overstige det beløb, der
støttes af SURE. Indberetningen gør det lettere at måle absorptionen af den finansielle bistand
under SURE i forhold til det beløb, som Rådet har bevilget.
90 % af de samlede planlagte offentlige udgifter til støtteberettigede foranstaltninger var
allerede afholdt ved udgangen af maj 2021
17
.
SURE-forordningen giver mulighed for at
anvende finansiel støtte til planlagte stigninger i de offentlige udgifter til foranstaltninger, der er
omfattet af SURE. I juni 2020 var andelen af planlagte udgifter 54 % (ifølge indberetningen fra
august 2020). Ved udgangen af 2020 var denne andel på 20 % (som anført i den første
beretning). De resterende planlagte udgifter er nu under 10 % (jf. figur 2).
Figur 1: Indberettede offentlige udgifter
Figur 2: Månedlig udvikling i afholdte og
planlagte offentlige udgifter under SURE
Bemærk: Estland ansøgte om SURE-støtte i
februar 2021 og er derfor kun medtaget i
indberetningen fra juni 2021.
Bemærk: Denne profil er hentet fra den seneste
indberetning fra medlemsstaterne i juni 2021 som input
til denne beretning. De lidt negative udgifter i november
2021 skyldes de store forventede betalinger fra de
europæiske struktur- og investeringsfonde til støtte for
arbejdsfordelingsordninger i denne måned.
16
Nye foranstaltninger forelagt af medlemsstaterne på tidspunktet for den ajourførte indberetning er endnu ikke
taget i betragtning, da deres støtteberettigelse endnu ikke er blevet vurderet.
17
De støtteberettigede foranstaltninger er beskrevet i forordningens artikel 3, stk. 2: nationale
arbejdsfordelingsordninger eller lignende foranstaltninger og efter omstændighederne til støtte for relevante
sundhedsrelaterede foranstaltninger.
9
kom (2021) 0596 - Ingen titel
2462230_0011.png
Den seneste indberetning viser, at de samlede offentlige udgifter, der er øremærket til 2021,
er steget betydeligt siden den første indberetning.
14 medlemsstater indberettede højere
planlagte offentlige udgifter for 2021 end forventet i januar-februar 2021 i overensstemmelse
med stigningen i antallet af infektioner, udvidelsen af den økonomiske støtte i hele Europa i 2021
og de supplerende anmodninger, der blev imødekommet i april 2021. De ubetydelige offentlige
udgifter, der var planlagt for 2022 i tre medlemsstater, faldt, da visse udgifter blev fremrykket til
2021.
Udgifterne til foranstaltninger, der er berettiget til støtte fra SURE, fulgte forudsigeligt
tempoet i pandemien.
Figur 2 viser, at profilen for de støtteberettigede offentlige udgifter, der
fremgår af den seneste indberetning, er kendetegnet ved tre toppunkter, nemlig i maj 2020,
december 2020 og april 2021, hvilket er i overensstemmelse med de tre epidemiologiske bølger,
der blev registreret før beretningens skæringsdato. Den anden og tredje bølges indvirkning på de
offentlige udgifter, der var berettiget til støtte fra SURE, var mindre udtalt end under den første
bølge, sandsynligvis på grund af tilpasningen af økonomierne efter den første bølge, de mindre
stringente ledsagende inddæmningsforanstaltninger og muligvis, at nogle af de oprindelige
anmodninger om SURE-støtte allerede tog højde for, at pandemien ville vende tilbage efter
sommeren 2020.
De samlede offentlige udgifter til støtteberettigede foranstaltninger forventes nu at nå op
på 114 mia. EUR ud over det beløb, der direkte støttes af SURE (94 mia. EUR).
Dette beløb
er fratrukket de udgifter, der finansieres af de europæiske struktur- og investeringsfonde, og
udgør en stigning på 15 % siden den første beretning, hvor 99 mia. EUR forventedes anvendt i
de støttemodtagende medlemsstater. Dette er større end det samlede beløb, der ydes under
SURE, fordi en række medlemsstater planlægger at bruge mere på foranstaltninger, der er
støtteberettigede under SURE, end den finansielle støtte, de har anmodet om
18
. Dette viser
endvidere relevansen af SURE's anvendelsesområde set fra medlemsstaternes perspektiv.
2.1.2 Absorptionsniveau for midler
Absorptionsniveauet for de midler, der udlånes under SURE til medlemsstaterne, synes at
være højt for langt de fleste medlemsstater.
16 ud af 19 medlemsstater har allerede brugt eller
planlægger at bruge
mindst
den finansielle støtte, de fik tildelt under SURE, til støtteberettigede
foranstaltninger (jf. figur 3). 13 af disse har planer om at bruge
mere
end det tildelte beløb,
herunder ved at finansiere resten nationalt.
Absorptionsniveauet for midlerne er potentielt lavt i én medlemsstat og vil blive overvåget
nøjere i bestemte medlemsstater, som har givet udtryk for vilje til at løse eventuelle
problemer.
Rumænien, Portugal og Cypern har nu indberettet lavere samlede offentlige udgifter
til foranstaltninger, der er fastsat i Rådets respektive gennemførelsesafgørelser, end det beløb,
som Rådet har bevilget under SURE. På grundlag af en foreløbig analyse synes Cypern ikke at
stå over for et reelt absorptionsproblem
19
. I Portugal har de nationale myndigheder identificeret
18
For Spanien, Italien og Polen skyldes dette også koncentrationsgrænsen (på 60 % af det maksimale beløb på
100 mia. EUR, der gælder for de tre største støttemodtagende medlemsstater).
19
For Cyperns vedkommende skyldes underskuddet på de offentlige udgifter på over 3 mio. EUR (0,6 % af lånet),
at medlemsstaten modtager flere ESF-midler end forventet. Cypern har kun indberettet planlagte udgifter frem til
10
kom (2021) 0596 - Ingen titel
2462230_0012.png
yderligere foranstaltninger, som Kommissionen til sin tid vil vurdere, og som forventes at
absorbere hele det beløb, der er tildelt medlemsstaten. For Rumæniens vedkommende skyldes
det lave absorptionsniveau en svagere indvirkning end forventet af pandemien og en kraftigere
genopretning end forventet, hvilket har betydet, at udgifterne til foranstaltninger til fastholdelse
af beskæftigelsen har været lavere end forventet. Forskellen mellem de faktiske offentlige
udgifter, der hidtil er afholdt, og den finansielle bistand på 3 mia. EUR, der allerede er udbetalt
til Rumænien, er fortsat stor (næsten to tredjedele af det udbetalte beløb). Kommissionen har
samarbejdet med de rumænske myndigheder for at drøfte mulige løsninger og vil fortsætte denne
dialog.
Figur 3: Overskridelse af planlagte og afholdte offentlige udgifter til støtteberettigede
foranstaltninger i forhold til lånebeløbet (% af lånebeløbet)
Bemærk: Offentlige udgifter refererer til de indberettede udgifter uden justering for koncentrationsgrænsen for de
foranstaltninger, der er fastsat i Rådets gennemførelsesafgørelser, med fradrag af de europæiske struktur- og
investeringsfonde (ESI-fondene).
2.2 Nationale foranstaltninger: arbejdsfordelingsordninger eller lignende foranstaltninger
støttet af SURE
Over halvdelen af de samlede offentlige udgifter, der støttes af SURE, forventes at blive
brugt på arbejdsfordelingsordninger.
Dette er baseret på Kommissionens analyse, der
kategoriserer de foranstaltninger, som medlemsstaterne har indberettet, efter type. 53 % af de
offentlige
udgifter
til
SURE-støtteberettigede
foranstaltninger
anvendes
til
arbejdsfordelingsordninger, og yderligere 33 % til "lignende foranstaltninger" for selvstændige.
7 % afsættes til løntilskudsordninger, mens 5 % forventes at blive brugt på sundhedsrelaterede
foranstaltninger
20
. De resterende 2 % af udgifterne går til "andre" lignende foranstaltninger til
støtte for fastholdelse af arbejdspladser og arbejdstagernes indkomst. Ni medlemsstater anvendte
kun finansiel støtte fra SURE til arbejdsfordelingsordninger og lignende foranstaltninger (jf.
figur 4).
juni 2021 i overensstemmelse med foranstaltningernes retlige gyldighed på indberetningstidspunktet, men disse
foranstaltninger forventes at blive forlænget. Som sådan forventes underskuddet at være midlertidigt på grund af
endnu ikke indberettede udgifter efter juni 2021. Situationen vil fortsat blive overvåget.
20
Løntilskudsordninger er jobfastholdelsesordninger, der ligner arbejdsfordelingsordninger, men adskiller sig ved,
at betalingerne ikke beregnes i form af timer (ikke udført), men snarere svarer til et engangsbeløb eller en andel af
den samlede løn.
11
kom (2021) 0596 - Ingen titel
2462230_0013.png
Figur 4: Offentlige udgifter til SURE-støtteberettigede foranstaltninger efter udgiftstype
Bemærk: Se SURE's beretning fra marts 2021 for yderligere oplysninger om Ungarns sundhedsrelaterede udgifter.
16 af de 19 medlemsstater, der er omfattet af SURE, har brugt støtten til at finansiere
arbejdsfordelingsordninger.
Dette omfatter Estland, som blev tildelt finansiel bistand under
SURE i marts 2021. Estland gennemførte navnlig i løbet af 2020 en ny (midlertidig)
arbejdsfordelingsordning som reaktion på pandemien sammen med foranstaltninger svarende til
nedsat arbejdstid og sundhedsrelaterede foranstaltninger.
De seks medlemsstater, der anmodede om SURE-supplement i begyndelsen af 2021, har
enten ændret udformningen af de ordninger, der allerede er omfattet af SURE, eller
indført nye foranstaltninger.
Ændringerne i foranstaltningernes udformning bestod navnlig i at
gøre ordningerne mere generøse eller lempe betingelserne for støtteberettigelse
21
.
I første halvdel af 2021 udvidede mange medlemsstater med støtte fra SURE deres
arbejdsfordelingsordninger for at reagere på nye pandemibølger.
Allerede ophørte
foranstaltninger blev enten reaktiveret (f.eks. i Estland og Letland) eller ændret (f.eks. ved at øge
deres generøsitet). Italien forlængede den støtteberettigede periode for den covid-relaterede
anvendelse af arbejdsfordelingsordninger. Cypern, Tjekkiet, Letland, Litauen, Polen, Slovakiet
og Spanien øgede deres ordningers generøsitet, f.eks. ved at støtte en større andel af
arbejdstagernes lønninger, sænke lofterne eller lette adgangen til deres ordninger.
De fleste af de medlemsstater, der brugte SURE til at finansiere
arbejdsfordelingsordninger, har endnu ikke udfaset krisestøtten.
Elleve ud af de seksten
lande, der benytter arbejdsfordelingsordninger, har stadig deres ordning (se bilag 1 for yderligere
21
Cypern, Letland og Litauen anmodede om yderligere støtte til alle (eller næsten alle) de foranstaltninger, som de
allerede modtog SURE-støtte til. Grækenland anmodede om støtte til en udvidelse af de eksisterende
arbejdsfordelingsordninger. Belgien og Malta anmodede om støtte til foranstaltninger svarende til
arbejdsfordelingsordninger, som allerede er finansieret af SURE (f.eks. støtte til selvstændige erhvervsdrivende,
løntilskud, støtte til specifikke sektorer eller kategorier af arbejdstagere). Endelig indførte Belgien og Letland nye
ordninger, der skulle finansieres under SURE. Disse nye ordninger er foranstaltninger, der minder om
arbejdsfordelingsordninger: ydelser ved sygdom til forældre og omsorgspersoner (Letland) og mikrokredit til
iværksættere (Belgien) og sundhedsrelaterede foranstaltninger vedrørende ydelser til sundhedspersonale (Letland).
12
kom (2021) 0596 - Ingen titel
2462230_0014.png
oplysninger), men mange havde til hensigt at udfase deres ordninger i sommeren 2021
(Bulgarien, Litauen og Rumænien), september 2021 (Belgien, Grækenland, Slovenien og
Spanien) eller senere i 2021 (Cypern, Kroatien, Slovakiet). Irland og Malta, som modtager
SURE-støtte til deres løntilskudsprogrammer, forlængede disse indtil udgangen af 2021
22
. Italien
har forlænget adskillige omkostningsrelaterede tilpasninger af sine arbejdsfordelingsordninger
indtil udgangen af 2021, mens visse specifikke bestemmelser allerede er blevet udfaset. Som
anbefalet i Kommissionens meddelelse om effektiv aktiv støtte til beskæftigelse med henblik på
at støtte genopretningen indførte Spanien og Portugal uddannelsesforanstaltninger eller
incitamenter til jobskifte inden for rammerne af deres arbejdsfordelingsordninger
23
.
Nogle medlemsstater har allerede indstillet brugen af deres arbejdsfordelingsordninger.
Tjekkiet, Estland, Letland og Polen suspenderede deres ordninger i maj eller juni 2021. Fristerne
for at indstille brugen af arbejdsfordelingsordningerne er dog typisk foreløbige og kan
ajourføres, efterhånden som pandemien udvikler sig.
2.3 SURE-dækning med hensyn til beskæftigelse og virksomheder
SURE skønnes at have støttet omkring 31 millioner mennesker i 2020, hvilket svarer til
over en fjerdedel af den samlede beskæftigelse i de støttemodtagende medlemsstater
.
Dette
skøn svarer til personer, der på et tidspunkt var omfattet af arbejdsfordelingsordninger eller
lignende foranstaltninger støttet af SURE. Det består af ca. 22,5 millioner ansatte og
8,5 millioner selvstændige erhvervsdrivende
24
. I betragtning af at SURE har et bredere
anvendelsesområde (herunder lignende foranstaltninger, navnlig for selvstændige), kan dette tal
nogenlunde sammenlignes med ca. 19 millioner personer, der er omfattet af
arbejdsfordelingsordninger i de medlemsstater, der modtager SURE, og 35 millioner i EU i
2020
25
. Figur 5 viser en opdeling af SURE's arbejdstagerdækning pr. medlemsstat. Disse skøn
tager ikke hensyn til SURE's støtte til sundhedsrelaterede foranstaltninger og kan derfor
betragtes som konservative
26
.
22
Irland modtog finansiel støtte fra SURE til sin midlertidige løntilskudsordning, som sluttede i august 2020 og blev
erstattet af den kriseordning for løntilskud, der i øjeblikket var i kraft indtil udgangen af 2021.
23
https://ec.europa.eu/info/publications/commission-recommendation-effective-active-support-employment-
ease_en.
Blandt de medlemsstater, der ikke er afhængige af finansiering fra SURE, har Østrig, Frankrig,
Nederlandene og Sverige indført eller styrket støtte til uddannelse i deres arbejdsfordelingsordninger eller lignende
foranstaltninger.
24
Dette tal er steget i forhold til tallet i den første SURE-beretning, da medlemsstaterne har fremlagt ajourførte
estimater med forbedret datakvalitet.
25
Tallet på 19 millioner er baseret på medlemsstaternes indberetningstabeller, som omfatter
arbejdsfordelingsordninger, der ikke støttes af SURE, men ikke lignende foranstaltninger. For de tre medlemsstater,
der ikke indberettede et tal, blev det antaget, at den gennemsnitlige andel af arbejdsfordelingsordningen og SURE-
dækningen finder anvendelse.
26
Desuden var der i nogle medlemsstater en betydelig overlapning mellem støttemodtagerne på tværs af forskellige
foranstaltninger, som der ikke kunne justeres for. I sådanne tilfælde blev medlemsstaterne bedt om kun at indberette
dækningen af de(n) største foranstaltning(er) for at undgå dobbelttælling. Derfor kan den reelle dækning være endnu
højere.
13
kom (2021) 0596 - Ingen titel
2462230_0015.png
Figur 5: Arbejdstagere dækket af SURE i
2020 (% af den samlede beskæftigelse)
Figur 6: Virksomheder dækket af SURE i
2020 (% af virksomheder i alt)
Kilde:
Medlemsstaternes indberetning (se fodnote 26),
Ameco.
Bemærk: Tallene for dækning er indberettet af
medlemsstaterne. Tallene for den samlede beskæftigelse
(dvs. nævneren) er hentet fra AMECO ved hjælp af
nationalregnskabsdefinitionen
af
den
samlede
beskæftigelse, herunder både lønmodtagere og
selvstændige.
Kilde:
Medlemsstaternes indberetning (se fodnote 28)
og Eurostats erhvervsstatistik.
Bemærk: Medlemsstaterne rangordnes efter SURE-
dækningen for arbejdstagere. For at sikre ensartet
behandling af data på tværs af medlemsstaterne
omfatter de samlede virksomheder uden ansatte,
hvilket
kan
betyde,
at
dækningsgraden
undervurderes, da nogle selvstændige kan medregnes
i nævneren, men ikke tælleren.
SURE-dækningen forventes at forblive ikke ubetydelig i 2021, svarende til næsten 10 % af
beskæftigelsen.
De økonomiske konsekvenser af de efterfølgende pandemibølger forventes at
blive meget mindre end i den første bølge, mens nogle medlemsstater ikke vil anvende SURE til
offentlige udgifter i 2021 på grund af det forventede økonomiske opsving. På trods af dette
anslås det, at mindst 5 millioner mennesker vil nyde godt af SURE i 2021 på baggrund af en
ujævn genopretning på tværs af lande og økonomiske sektorer
27
.
SURE skønnes at have støttet over 2,5 millioner virksomheder i 2020.
Det omfatter mindst
en femtedel af virksomhederne i de støttemodtagende medlemsstater (jf. figur 6)
28
. I 2021 vil ca.
8 % af virksomhederne stadig modtage støtte i forbindelse med det forventede, men ujævne
økonomiske opsving. I de fleste af de støttemodtagende medlemsstater var virksomheder i
servicesektoren de primære modtagere af støtte, navnlig: i) engros- og detailhandel og ii) hotel-
27
Dette skøn er baseret på ufuldstændige indberetninger, da nogle medlemsstater (Italien, Polen og Slovakiet) ikke
indberettede dækningsdata for 2021.
28
På grund af meget uensartede indberetninger fra medlemsstaterne om virksomhedsdækning for at sikre ensartet
behandling af data på tværs af medlemsstaterne antages det, at de samlede virksomheder omfatter virksomheder
uden ansatte. Dette kan resultere i en undervurdering af dækningsgraden, da nogle selvstændige kan medregnes i
nævneren, men ikke tælleren.
14
kom (2021) 0596 - Ingen titel
2462230_0016.png
og restaurationsvirksomhed (se tabel 3)
29
. Fremstillingsindustrien modtog også en stor del af
støtten.
Både SMV'er og store virksomheder har modtaget SURE-støtte.
Forud for covid-19-krisen
blev arbejdsfordelingsordninger for det meste benyttet af store virksomheder i industrien
30
. Store
virksomheder havde typisk højere ansættelses- og fyringsomkostninger. Virksomheder i
servicesektoren justerede hovedsagelig beskæftigelsen gennem afskedigelser eller større
afhængighed af tidsbegrænset og ikkestandardmæssig beskæftigelse. Med pandemien skiftede
dette mønster, og brugen af arbejdsfordelingsordninger blev særlig relevant inden for
tjenesteydelser (især hoteller og restauranter) og detailhandel. I nogle medlemsstater er andelen
af mikrovirksomheder, der er involveret i ordningerne, steget betydeligt siden marts 2020
31
. I de
fleste SURE-støttemodtagende medlemsstater var langt størstedelen af de virksomheder, der var
omfattet af SURE, små virksomheder (figur 7). På grund af medlemsstaternes uensartede
indberetning om virksomhedsdækning er det imidlertid vanskeligt at udarbejde detaljerede skøn
over virksomhedernes sammensætning til denne beretning.
Kvinders og unges deltagelse i arbejdsfordelingsordninger steg under covid-19-krisen.
Dette afspejler primært ændringen i sektorsammensætningen af støtten fra fremstillings- og
byggesektoren til servicesektoren og detailsektoren, dvs. sektorer med en relativt højere andel af
kvinder og unge i beskæftigelse
32
.
29
Af de 19 støttemodtagende medlemsstater gav fem ikke oplysninger om fordelingen mellem
fremstillingsvirksomhed og tjenesteydelser, mens tre indberettede, at støtten var ligeligt fordelt.
30
Europa-Kommissionen (2020): Labour Market and Wage Developments in 2020, Chapter 3, Policy developments.
https://ec.europa.eu/social/BlobServlet?docId=23268&langId=en.
31
F.eks. Belgien og Italien. Kilde: EMCO's dataindsamling 2020 og 2021. Der foreligger ikke oplysninger for alle
lande, der er omfattet af SURE.
32
Europa-Kommissionen (2020): Labour Market and Wage Developments in 2020, Chapter 3, Policy developments.
https://ec.europa.eu/social/BlobServlet?docId=23268&langId=en.
I Italien og Belgien blev andelen af kvinder, der
var involveret i ordningerne, i gennemsnit fordoblet efter marts 2020, mens andelen af unge arbejdstagere steg fra
1,6 % til 5,7 % i Italien og fra 6,7 % til 7,6 % i Belgien. Andelen af kvinder og unge arbejdstagere, der arbejder
under arbejdsfordelingsordninger, var også høj i Letland, Rumænien, Portugal og Estland.
15
kom (2021) 0596 - Ingen titel
2462230_0017.png
Tabel 3: SURE's sektordækning
Medlemsstat
Belgien
Bulgarien
Cypern
Tjekkiet
Estland
Grækenland
Spanien
Kroatien
Ungarn
Irland
Italien
Litauen
Letland
Malta
Polen
Portugal
Rumænien
Slovenien
Slovakiet
De vigtigste sektorer, der modtager støtte fra SURE
Administrative tjenesteydelser, fremstillingsvirksomhed samt engros- og detailhandel
Hotel- og restaurationsvirksomhed, fremstillingsvirksomhed samt engros- og detailhandel
Hotel- og restaurationsvirksomhed, fremstillingsvirksomhed samt engros- og detailhandel
Hotel- og restaurationsvirksomhed, fremstillingsvirksomhed samt engros- og detailhandel
Hotel- og restaurationsvirksomhed, fremstillingsvirksomhed samt engros- og detailhandel
Hotel- og restaurationsvirksomhed, fremstillingsvirksomhed samt engros- og detailhandel
Hotel- og restaurationsvirksomhed, administrative tjenester samt engros- og detailhandel
Hotel- og restaurationsvirksomhed, fremstillingsvirksomhed samt engros- og detailhandel
Hotel- og restaurationsvirksomhed, sundheds- og socialvæsen og andre tjenesteydelser
Hotel- og restaurationsvirksomhed, bygge- og anlægsvirksomhed samt engros- og detailhandel
Hotel- og restaurationsvirksomhed, bygge- og anlægsvirksomhed samt engros- og detailhandel
Hotel- og restaurationsvirksomhed, fremstillingsvirksomhed samt engros- og detailhandel
Hotel- og restaurationsvirksomhed, fremstillingsvirksomhed samt engros- og detailhandel
Hotel- og restaurationsvirksomhed, transport samt engros- og detailhandel
Bygge- og anlægsvirksomhed, liberale, videnskabelige og tekniske tjenesteydelser samt engros- og
detailhandel
Hotel- og restaurationsvirksomhed, andre tjenesteydelser samt engros- og detailhandel
Hotel- og restaurationsvirksomhed, bygge- og anlægsvirksomhed samt liberale, videnskabelige og
tekniske tjenesteydelser
Hotel- og restaurationsvirksomhed, fremstillingsvirksomhed samt engros- og detailhandel
Hotel- og restaurationsvirksomhed, fremstillingsvirksomhed samt engros- og detailhandel
Kilde: Medlemsstaternes indberetning.
Figur 7: SURE-dækning efter
virksomhedsstørrelse (% af den samlede
SURE-dækning)
Figur 8: Gennemsnitlig andel af kvinder og
unge (15-24), der er omfattet af
arbejdsfordelingsordninger (2020/2021)
Kilde:
Medlemsstaternes indberetning.
Resten af virksomhederne er store virksomheder.
Fordelingen efter virksomhedsstørrelse blev ikke
indberettet eller ikke indberettet korrekt af Tjekkiet,
Ungarn og Polen.
Kilde:
EMCO's dataindsamling 2020 og 2021.
EMCO-
data er ikke tilgængelige for alle lande, der er omfattet af
SURE. Datadækning: fra marts 2020 (for hvert land)
indtil de seneste tilgængelige data fra EMCO, dvs. EL
(november 2020), BG, IT, RO (december 2020), BE,
CY, EE, LV (januar 2021) og PT, SI (februar 2021).
Data for ES er kun tilgængelige for andelen af kvinder.
16
kom (2021) 0596 - Ingen titel
2462230_0018.png
III.
F
ORELØBIG ANALYSE AF VIRKNINGEN AF
SURE
I dette afsnit ajourføres analysen i den første halvårlige SURE-beretning om SURE's indvirkning
på beskæftigelsen og de offentlige finanser.
3.1 Vurdering af SURE's indvirkning på arbejdsløsheden
Dette afsnit indeholder en opdateret vurdering af SURE's indvirkning på arbejdsløsheden i
de støttemodtagende medlemsstater.
Formålet med SURE er at hjælpe medlemsstaterne med at
bevare beskæftigelsen af arbejdstagere og selvstændige under covid-19-pandemien og dermed
beskytte arbejdsindkomsterne og fremme en hurtig genopretning, når pandemien tager af. Den
vurdering, der præsenteres her, fokuserer på forholdet mellem output og arbejdsløshed siden
pandemiens begyndelse. Resultaterne er informative, men tallene bør fortolkes med forsigtighed
af metodologiske årsager. For det første er det vanskeligt at udforme et "kontrafaktisk" scenario
for arbejdsmarkedsresultater uden SURE. For det andet påvirkes output-beskæftigelsesforholdet
af en lang række faktorer, herunder SURE. Andre faktorer hænger sammen med, at folk ikke har
kunnet eller er blevet afskrækket fra at søge arbejde på grund af nedlukningen af store dele af
økonomien.
Stigningen i arbejdsløsheden i det første år af covid-krisen i de støttemodtagende
medlemsstater var klart mildere end under den globale finanskrise på trods af det mere
alvorlige fald i BNP.
Realvæksten i BNP faldt med 6,8 % i de lande, der modtog støtte fra
SURE i det første år af covid-krisen i 2020 (se figur 9). Dette fald er større end det fald på 4,1 %,
der blev konstateret under den globale finanskrise i 2009. Samtidig steg arbejdsløsheden kun
med 0,2 procentpoint i 2020 sammenlignet med en stigning på 2,8 procentpoint i 2009.
Figur 9: Ændringer i realt BNP og arbejdsløshed i de støttemodtagende medlemsstater
Bemærk: Figuren viser årlige vækstrater for BNP og ændringen i arbejdsløshedsprocenten i de medlemsstater, der
modtager støtte fra SURE, vægtet med deres andel af det nominelle BNP. Kilde:
Eurostat, Ameco.
17
kom (2021) 0596 - Ingen titel
2462230_0019.png
Denne begrænsning af stigningen i arbejdsløsheden i 2020 forventes at understøtte
opsvinget i væksten i 2021.
Ser man på 2020-2021 samlet set på grundlag af Kommissionens
forårsprognose 2021, tegner der sig et billede svarende til det billede, der er vist i figur 9:
Arbejdsløsheden i de medlemsstater, der modtager støtte fra SURE, forventes at stige meget
langsommere (+ 0,6 procentpoint i 2021 i forhold til 2019) end under den globale finanskrise
(+ 2,0 procentpoint i 2009 sammenlignet med det foregående år). Men der er en mærkbar
forskel: På grund af den kraftige økonomiske genopretning, der forventes for 2021, forventes de
gennemsnitlige tab af BNP i de to år at være lavere end under den globale finanskrise (-1,1 %
sammenlignet med -1,5 %). Dette tyder på, at fastholdelsen af den arbejdskraft, der er til
rådighed i forbindelse med virksomheder via arbejdsfordelingsordninger og lignende
foranstaltninger, også har bidraget til en generelt hurtig genopretning.
Figur 10: Faktiske og forventede ændringer
i arbejdsløsheden pr. medlemsstat, der
modtager støtte fra SURE i 2020
Figur 11: Forholdet mellem ændringen i
arbejdsløshedsprocenten og den udbetalte
SURE-finansiering i 2020
Bemærk: Y-akse: Den forventede ændring i
arbejdsløsheden svarer til forudsigelsen fra en
landespecifik regressionsmodel for perioden 1999-
2019. Analysen er baseret på Okuns lov, hvor den
afhængige variabel er ændringen i arbejdsløsheden, og
den uafhængige variabel er realvæksten i BNP.
Yderligere oplysninger om metoden findes i Europa-
Kommissionen (2021),
Quarterly Report on the Euro
Area,
afsnit III,
vol. 20, nr. 2.
Kilde:
Ameco og egne beregninger.
Bemærk: Y-akse: Den forventede ændring i
arbejdsløshedsprocenten stammer fra den landespecifikke
regressionsmodel, der er forklaret i noten til figur 10.
Kilde:
Ameco og egne beregninger.
Stigningen i arbejdsløsheden i 2020 var betydeligt lavere end forventet i de
støttemodtagende medlemsstater.
I betragtning af faldet i BNP i 2020 forventedes
arbejdsløsheden at stige betydeligt, men det skete ikke. De hurtige og betydelige politiske
foranstaltninger, der blev truffet i 2020 for at imødegå covid-krisen, afbødede indvirkningen af
det faldende output på arbejdsløsheden sammenlignet med den forventede reaktion fra
18
kom (2021) 0596 - Ingen titel
2462230_0020.png
arbejdsløsheden på BNP tidligere (jf. figur 10)
33
. Stigningen i arbejdsløsheden var i de fleste
lande lavere end forventet
34
. Disse resultater bekræfter de tidligere resultater, der blev fremlagt i
den første halvårlige SURE-beretning
35
.
De vedtagne politiske støtteforanstaltninger, herunder SURE, beskyttede 1,5 millioner
mennesker effektivt mod arbejdsløshed i 2020.
Den lavere stigning i arbejdsløsheden end
forventet kan delvis tilskrives den udbredte anvendelse af arbejdsfordelingsordninger og
lignende foranstaltninger, navnlig i de medlemsstater, der nyder godt af SURE-instrumentet. Jo
højere det beløb på landeniveau, der blev modtaget via SURE i 2020, desto mere moderat er
stigningen i arbejdsløsheden (figur 11). Disse arbejdsmarkedsforanstaltninger skønnes sammen
med andre politiske reaktioner på pandemien at have reduceret arbejdsløsheden i de
medlemsstater, der modtager støtte fra SURE, med ca. 1 procentpoint sammenlignet med den
forventede stigning i arbejdsløsheden. Det svarer til ca. 1,5 millioner mennesker, der undgik
arbejdsløshed under udbruddet af covid-19
36
.
De kanaler, der forklarer, hvordan SURE effektivt faciliterede en mildere stigning i
arbejdsløsheden, drøftes indgående i den første halvårlige beretning om SURE.
Disse
omfatter forbedring af den generelle tillid i hele EU, støtte til og tilskyndelse til anvendelse af
arbejdsfordelingsordninger og medlemsstaternes mulighed for at bruge mere på
beskæftigelsesstøtte og andre pandemirelaterede politikker. Konjunkturbarometrene i den første
beretning viste, at SURE spillede en rolle i et flertal af de støttemodtagende medlemsstaters
beslutning om at vedtage en ny arbejdsfordelingsordning eller ændre en eksisterende ordning,
hvilket gjorde det muligt for nogle medlemsstater at være mere ambitiøse med hensyn til
foranstaltninger svarende til arbejdsfordelingsordninger. SURE bidrog også til, at
medlemsstaterne øgede generøsiteten eller varigheden af deres ordninger, der har til formål at
fastholde beskæftigelsen, da det understøttede medlemsstaternes tillid til at påtage sig større
låntagning og forbrug, end de ellers ville have, og nyde godt af de rentebesparelser, som EU
havde opnået på trods af deres lavere kreditvurdering.
3.2 Den direkte finansielle virkning: anslåede rentebesparelser
Medlemsstaterne anslås at have sparet i alt 8,2 mia. EUR i rentebetalinger ved at modtage
finansiel bistand gennem SURE.
Dette beløb er baseret på de første syv udstedelser af SURE
Indvirkningen af ændringer i den økonomiske vækst på arbejdsløsheden omtales ofte i den økonomiske litteratur
som "Okuns lov". Ifølge Okuns lov, der er en empirisk "tommelfingerregel" snarere end en teoretisk funderet lov,
resulterer et fald i væksten i output på 2-3 % i en stigning på et procentpoint i arbejdsløsheden (jf. A.M. Okun,
"Potential GNP: Its measurement and significance", Proceedings of the Business and Economic Statistics Section,
American Statistical Association, 1962).
34
I Italien, Grækenland og Polen faldt arbejdsløsheden endda i 2020.
35
Vores vigtigste resultater gør sig også gældende, når ændringen i arbejdsløsheden erstattes af ændringen i
beskæftigelsen (dvs. beskæftigelse i forhold til befolkningen i den erhvervsaktive alder). Denne specifikation er en
måde at korrigere ændringerne i arbejdsstyrken på, hvilket påvirker arbejdsløshedsindikatorerne. Yderligere
oplysninger findes i Europa-Kommissionen (2021)
Quarterly Report on the Euro Area,
afsnit III,
vol. 20, nr. 2.
36
Resultatet er baseret på regressionsmodellen i figur 11. Det antages, at den faktiske og forventede arbejdsstyrke er
den samme.
33
19
kom (2021) 0596 - Ingen titel
2462230_0021.png
indtil udbetalingen den 25. maj 2021, som var den sidste udbetaling før indberetningsdatoen. De
anslåede rentebesparelser vil derfor sandsynligvis stige med de endelige udbetalinger
37
. Disse
besparelser blev genereret, da SURE-lån tilbød medlemsstaterne lavere rentesatser end dem, de
ville have betalt, hvis de selv havde udstedt statsobligationer. Dette skyldes EU's AAA-
kreditvurdering og obligationernes likviditet. Tabel 4 viser rentebesparelserne fordelt på
medlemsstaterne
38
.
Tabel 4: Rentebesparelser pr. medlemsstat
Udbetalt
Rentebesparelser (i
beløb
Gennemsnitligt Gennemsnitlig
Rentebesparelser
Medlemsstat
% af udbetalt
(mia.
spænd
løbetid
(mia. EUR)
beløb)
EUR)
Belgien
8,2
0,06
14,7
0,14
1,7
Cypern
0,6
0,62
14,7
0,06
9,5
Grækenland
5,3
0,73
14,6
0,51
9,8
Spanien
21,3
0,44
14,7
1,59
7,4
Kroatien
1,0
1,11
14,3
0,16
15,3
Ungarn*
0,5
1,28
14,7
0,09
18,0
Italien
27,4
0,96
14,8
3,76
13,7
Litauen
1,0
0,04
14,7
0,00
0,5
Letland
0,3
0,10
14,6
0,00
1,5
Malta
0,4
0,56
14,6
0,04
8,4
Polen
8,2
0,35
13,0
0,42
5,0
Portugal
5,4
0,47
14,7
0,38
7,1
Rumænien
3,0
2,27
14,6
0,85
28,4
Slovenien
1,1
0,23
14,8
0,05
4,3
Slovakiet
0,6
0,09
14,9
0,01
1,3
Bulgarien
0,5
0,37
15,0
0,03
6,7
Irland
2,5
0,11
14,7
0,05
2,1
Tjekkiet
2,0
0,23
10,1
0,04
1,9
Estland**
0,2
0,0
15,2
0,00
0,0
I alt
89,6
0,63
14,5
8,18
9,1
Bemærk: Rentebesparelser beregnes pr. obligation og lægges sammen på tværs af udstedelsesdatoer og løbetider.
* Ungarn har kun udstedt to 10-årige og 30-årige eurodenominerede obligationer siden 2020, begge i november
2020. Ved hjælp af disse to obligationer blev spændet mellem rentekurven i national valuta og euro ekstrapoleret for
andre løbetider og andre udstedelsesdatoer.
**
Estland har kun udstedt én udestående 10-årig obligation. Ingen data for andre løbetider. Spændet for den
sociale obligation i EU-SURE for disse andre løbetider antages at være tæt på nul.
37
Disse skøn omfatter ikke eventuelle yderligere tillidseffekter, som nye nødinstrumenter, herunder SURE, kan have
haft på de økonomiske aktørers tillid og rentespændet i forbindelse med medlemsstaternes udstedelse af
statsobligationer.
38
Yderligere oplysninger om metoden findes i afsnit III i Quarterly Report on the Euro Area, vol. 20, nr. 2 (2021).
20
kom (2021) 0596 - Ingen titel
2462230_0022.png
FORTSATTE TILSTEDEVÆRELSE AF DE USÆDVANLIGE OMSTÆNDIGHEDER
,
SOM
BEGRUNDER ANVENDELSEN AF
SURE-
FORORDNINGEN
IV. D
EN
Dette afsnit omhandler den fortsatte tilstedeværelse af de usædvanlige omstændigheder, som
begrunder anvendelsen af SURE-instrumentet, som krævet i SURE-forordningen
39
.
Der hersker fortsat usikkerhed om pandemiens forløb, idet antallet af tilfælde var stigende
i de forskellige medlemsstater i løbet af sommeren.
Navnlig Delta-varianten af SARS-CoV-2
bredte sig hurtigt, og udviklingen i vaccinationskampagnerne er aftagende i nogle lande. Nogle
medlemsstater har strammet foranstaltningerne lidt, efterhånden som kapløbet mellem
infektioner og vaccinationer fortsætter. Pr. 5. september 2021 var den samlede epidemiologiske
situation i EU ifølge Det Europæiske Center for Forebyggelse af og Kontrol med Sygdomme
(ECDC) kendetegnet ved en høj, langsomt faldende indberetning af tilfælde og en lav, men
langsomt stigende dødelighed. Antallet af tilfælde i aldersgruppen 15-24 år, som er den mest
berørte gruppe, er fortsat med at falde, selv om antallet af tilfælde blandt børn under 15 år er
stigende. Der er observeret stigninger i antallet af tilfælde i ældre aldersgrupper og i
indikatorerne for hospitalsindlæggelse og mortalitet i flere lande
40
. I mellemtiden rejser
erfaringerne fra visse lande uden for EU med høje vaccinationsrater (f.eks. Israel og Island)
vigtige spørgsmål om den globale vaccinationsindsats og udsigterne for kampen for at
inddæmme covid-19-pandemien.
Den økonomiske genopretning er taget til, og udsigterne for den europæiske økonomi på
kort sigt er lysere end i foråret 2021.
Kommissionens prognose fra sommeren 2021
opgraderede EU's prognose til 4,8 % i 2021 og 4,5 % i 2022. Selv om den økonomiske aktivitet
forventedes at vende tilbage til niveauet fra før krisen (fjerde kvartal 2019) i sidste kvartal af
2021, ville den fortsat ligge omkring 1 % under det forventede niveau, hvis pandemien ikke
havde fundet sted, og genopretningen forventes at variere fra medlemsstat til medlemsstat. De
seneste data viser, at realvæksten i BNP i EU steg kraftigt, nemlig 1,9 %, i andet kvartal af 2021,
hvilket oversteg forventningerne. Selv om væksten aftager en smule, og der stadig er prispres,
giver de seneste undersøgelsesdata (PMI for august) desuden kun lidt dokumentation for, at
bekymringerne over spredningen af Delta-varianten og de vedvarende forsyningsproblemer
bremser genopretningen.
Usikkerheden omkring de økonomiske udsigter er fortsat høj, selv om risiciene stort set er
afbalancerede.
Forekomsten og spredningen af varianter af virusset er en klar risiko. En for
tidlig tilbagetrækning af den politiske støtte kan påvirke genopretningen, og det samme kan føre
til en ujævn genopretning, der hæmmer politikkoordineringen på tværs af medlemsstaterne.
Samtidig kan en hurtigere genopretning end forventet i andre udviklede økonomier forbedre
udsigterne.
39
Artikel 14, stk. 1, i SURE-forordningen. Under alle omstændigheder udløber instrumentets rådighedsperiode, i
hvilken Rådet kan vedtage en gennemførelsesafgørelse, den 31. december 2022 i henhold til artikel 12, stk. 3, i
SURE-forordningen. Efter denne dato kan Rådet forlænge denne støtte hver sjette måned (hvis der stadig er
finansielle ressourcer til rådighed), jf. artikel 12, stk. 4.
40
Se ECDC Weekly Surveillance Report (uge 35),
https://www.ecdc.europa.eu/en/covid-19/surveillance/weekly-
surveillance-report.
21
kom (2021) 0596 - Ingen titel
2462230_0023.png
Typisk vil genopretningen på arbejdsmarkedet sandsynligvis halte efter genopretningen i
produktionen.
Selv om beskæftigelsesindikatorerne er blevet bedre, er den afmatning på
arbejdsmarkedet, der blev akkumuleret under krisen, fortsat betydelig. Antallet af beskæftigede i
EU i årets første kvartal lå 1,7 % under niveauet i fjerde kvartal 2019. De kontaktintensive
sektorer, der blev hårdest ramt af pandemien, vil sandsynligvis tage længst om at komme sig.
Ifølge Kommissionens prognose fra foråret 2021 forventes arbejdsløsheden at forblive på 7 % i
2022 sammenlignet med 6,7 % i 2019, forudsat at den politiske støtte ikke trækkes tilbage før
tiden.
Genopretningen vil i sidste ende kræve, at finanspolitikken går fra midlertidig nødhjælp
som f.eks. SURE til mere målrettede genopretningsforanstaltninger.
I Kommissionens
finanspolitiske henstillinger fra foråret 2021 henstilles det til medlemsstaterne, at de fortsætter
med at støtte genopretningen i 2022, navnlig gennem genopretnings- og resiliensfaciliteten, for at
sætte skub i investeringer og reformer. Dette vil omfatte aktive arbejdsmarkedspolitikker såsom
ansættelsesincitamenter og iværksætterstøtte, opkvalificering og omskolingsmuligheder og øget
støtte fra arbejdsformidlingerne som anbefalet i EASE-henstillingen.
Da instrumentet fortsat vil være tilgængeligt i hele 2022, kan SURE fortsat anvendes til at
håndtere alvorlige økonomiske forstyrrelser forårsaget af covid-19-pandemien.
Der er
stadig næsten 6 mia. EUR til rådighed under SURE til dato, hvilket er mere end de anmodninger
om supplerende støtte, som seks medlemsstater indgav i begyndelsen af 2021.
V. I
NDBERETNINGSFORPLIGTELSER I HENHOLD TIL
EU'
S RAMME FOR SOCIALE OBLIGATIONER
Denne beretning går videre end indberetningsforpligtelsen i SURE-forordningen og
opfylder også indberetningskravet i EU's ramme for sociale obligationer
41
.
Sidstnævnte
kræver indberetning om tildelingen af indtægter fra SURE, udgifternes art og virkningen af
SURE. Sammenlignet med den første halvårlige beretning har denne beretning yderligere
udviklet relevante oplysninger for investorer, f.eks. om specifikke succeshistorier (jf. tekstboks
1) og sammensætningen af medarbejdere og virksomheder, der drager fordel af instrumentet.
Fordelingen af SURE-indtægterne efter støttemodtagende medlemsstat og type
støtteberettigede sociale udgifter fremgår af henholdsvis afsnit 1.1 og 2.2.
I august 2021 var
95 % af de 94 mia. EUR, der var blevet tildelt, blevet udbetalt til medlemsstaterne, og 90 % heraf
er allerede blevet brugt. Der gives en ny fordeling af udgifterne på arbejdsfordelingsordninger og
lignende foranstaltninger.
SURE's offentlige udgifter er også i overensstemmelse med FN's verdensmål for
bæredygtig udvikling (SDG).
De mest relevante er SDG 3 (sundhed og trivsel) og SDG 8
(anstændige jobs og økonomisk vækst). Figur 12 viser fordelingen af SURE's offentlige udgifter
41
EU's ramme for sociale obligationer definerer en standard, som giver investorerne sikkerhed for, at de EU-
obligationer, der udstedes inden for denne ramme, vedrører projekter, der tjener et reelt socialt formål. Rammen er
derfor i overensstemmelse med ICMA's principper for sociale obligationer.
22
kom (2021) 0596 - Ingen titel
2462230_0024.png
efter støtteberettigede sociale udgifter som skitseret i rammen for sociale obligationer: 95 %
bruges til at mindske risikoen for arbejdsløshed og indkomsttab, mens 5 % bruges på
sundhedsrelaterede foranstaltninger. Disse kategorier er tæt knyttet til SDG 3 og 8, jf. figur 12.
Virkningen af SURE beskrives i afsnit 2.3 og 3.1.
Det anslåede antal personer og
virksomheder, der blev støttet af SURE i 2020, er steget siden den første SURE-beretning på
grund af opdaterede og forbedrede indberetninger fra medlemsstaterne. SURE bidrog til at
beskytte næsten 1,5 millioner arbejdspladser, der blev reddet i 2020, som vist i afsnit 3.1.
Medlemsstaterne har nu også sparet ca. 8,2 mia. EUR i rentebetalinger.
Figur 12: Ramme for sociale obligationer og kortlægning af SDG
SDG 3:
Sundhed og
trivsel
SDG 8:
Anstændi
ge jobs
og
økonomis
k vækst
23
kom (2021) 0596 - Ingen titel
2462230_0025.png
Tekstboks 1: Succeshistorier om SURE
42
De nationale udgifter til arbejdsfordelingsordninger og lignende foranstaltninger, der støttes af SURE,
har hjulpet små virksomheder og iværksættere i hele EU. Denne tekstboks dokumenterer to
individuelle succeshistorier.
Grækenland
Dimitris Kapothanasis ejer et fitnesscenter i Perama nær Athen. Krisen forårsaget af
coronavirusset har været en ekstremt vanskelig tid for ham og mange andre, der arbejder
inden for fitnessindustrien. Fitnesscentre er blevet lukket på grund af risikoen for, at de bliver
hotspots for overførsel af virus. Ejerne, personalet og personlige trænere er derfor midlertidigt
uden arbejde.
"Fitnesscentre i Grækenland har haft en enorm økonomisk tilbagegang, da ejerne ikke har haft
nogen indtægter siden februar 2020."
SURE-programmet har sørget for, at ansatte i fitnesscentre har modtaget en særlig
lønkompensation og fået betalt socialsikringsbidrag, hvis de var uden arbejde. Ejere som
Dimitris og mange andre, f.eks. Kleanthis Varelas fra Megara og Giorgos Ksiros fra Athen, er
også blevet fritaget for at betale leje, skat og forsikring og afdrage på lån.
EU's finansielle støtte har hjulpet mange græske fitnesscentre med at modstå krisen, og for
Dimitris er der nu lys for enden af tunnellen. Generalsekretæren for Grækenlands
sammenslutning af fitnesscentre, Doros Kleovoulou, er også tilfreds med SURE-programmet.
Programmet er efter hans opfattelse blevet godt modtaget af mange i denne vanskelige
periode.
"Fitnessindustrien blev og er stadig alvorligt ramt af krisen, men gennemførelsen af flere
tøttetiltag har hjulpet den med at o erle e. Vi mener, at EU håndterede kri en på en rigtig god
måde."
Italien
Mød Bruno Gili. Han er direktør for Termomacchine, en virksomhed med hjemsted i Torino, der
har specialiseret sig i design, konstruktion og salg af specialiserede varmesystemer med
elektromagnetisk induktion
en proces, der genererer strøm ved brug af et magnetfelt.
Termomacchine blev grundlagt i 1976 som en familievirksomhed og har ikke tidligere haft brug
for offentlig støtte. Det ændrede coronaviruskrisen dog fuldstændigt.
"Ordremængden styrtdykkede på grund af pandemien. Store ordrer stoppede i marts 2020."
Virksomheden har heldigvis modtaget SURE-støtte til at betale lønninger til sine medarbejdere,
selv om arbejdsstyrkens kapacitet kun er omkring 40 %. For Bruno står det klart, at EU's støtte
har været uvurderlig under krisen.
"Vi er helt overbeviste om, at Italien ikke ville have været i stand til at holde hånden under sine
virksomheder og arbejdstagere uden EU's støtte."
42
Yderligere succeshistorier om SURE findes her:
https://ec.europa.eu/info/strategy/recovery-plan-europe/recovery-
coronavirus-success-stories/jobs-and-economy/shoring-up-economy-across-EU_da.
24
kom (2021) 0596 - Ingen titel
2462230_0026.png
BILAG
Bilag 1: Yderligere oplysninger om nationale foranstaltninger
Tabel A1: Udviklingen i arbejdsfordelingsordninger eller løntilskud i SURE-landene
Land
Belgien
Bulgarien
Kroatien
Cypern
Type
Arbejdsfordelingsordni
ng
Arbejdsfordelingsordni
ng
Arbejdsfordelingsordni
ng
Arbejdsfordelingsordni
ng
Arbejdsfordelingsordni
ng
Arbejdsfordelingsordni
ng
Arbejdsfordelingsordni
ng
Løntilskud
Arbejdsfordelingsordni
ng
Arbejdsfordelingsordni
ng
Arbejdsfordelingsordni
ng
Løntilskud
Arbejdsfordelingsordni
ng
Arbejdsfordelingsordni
ng
Fortsat/ikke
Igangværende
Igangværende
Igangværende
Igangværende
Slutdato (planlagt)
30. september 2021
31. juli 2021
31. december 2021
Oktober 2021
Juni
2021
(hovedordning)/oktober
2021
(bestemmelser
vedrørende
arbejdstagere
i
karantæne). Desuden er der lovgivet om en ny
permanent arbejdsfordelingsordning, som kan
aktiveres i ekstraordinære situationer.
Maj 2021
31. september 2021
31. december 2021
1. juli 2021 (almindelig ordning)/31. december 2021
(virksomheder, der ikke er berettiget til eller har
udtømt rettigheder under den almindelige ordning)
Juni 2021
31. august 2021
31. december 2021
30. juni 2021
Indtil udgangen af den måned, hvor der ved en
lovgivningsmæssig eller administrativ afgørelse er
indført foranstaltninger, der begrænser den
økonomiske aktivitet, inden for rammerne af covid-
19-pandemien
Tre
måneder
efter
indberetningens
ophør
(sidstnævnte forlænges hver måned
i øjeblikket
indtil den 12. september 2021)
December 2021
30. september 2021
30. september 2021
+/-/=
generøsite
t
=
-
-
+
Tjekkiet
Afsluttet
+
Estland
Grækenlan
d
Irland
Italien
Letland
Litauen
Malta
Polen
Afsluttet
Igangværende
Igangværende
43
-
-
+
-
+
+
-
+
Igangværende
Afsluttet
Igangværende
Igangværende
Afsluttet
Portugal
Igangværende
+
Rumænien
Slovakiet
Slovenien
Spanien
Arbejdsfordelingsordni
ng
Arbejdsfordelingsordni
ng
Arbejdsfordelingsordni
ng
Arbejdsfordelingsordni
ng
Igangværende
Igangværende
Igangværende
Igangværende
=
+
=
+
Bemærk: Generøsiteten af arbejdsfordelingsordningen vurderes til den umiddelbare værdi af de lovmæssige ændringer i
dækningen og indkomststøtteniveauet.
43
Siden den 1. september 2020 har Irlands løntilskudsordning været i gang, om end med andre specifikationer end
den ordning, der støttes af SURE.
25
kom (2021) 0596 - Ingen titel
2462230_0027.png
Bilag 2: Yderligere oplysninger om SURE-transaktioner og -udbetalinger
Tabel A2: Nøglestatistikker for EU-SURE-lånoptagelsestransaktioner (EUR)
Tranche
Obligationens størrelse
Rente
Spænd
Spænd til Bund (basispoint)
Spænd til OAT (basispoint)
Nyudstedelsespræmie
Samlet investorbehov
SURE #5
15 år
9 mia.
0,228 %
MS-4
basispoint
33,4
-2,6
2
86 mia.
SURE #6
5 år
8 mia.
-0,488 %
MS-14
basispoint
20
3,1
1,5 basispoint
46,5 mia.
25 år
5 mia.
0,476 %
MS+1
basispoint
34,4
-11
1,5 basispoint
40 mia.
8 år
8,137 mia.
0,019 %
MS-2
basispoint
31,5
-1,2
2 basispoint
51,2 mia.
SURE #7
25 år
6 mia.
0,757 %
MS+17
basispoint
40,6
-21
2,5 basispoint
37,5 mia.
Bemærk: Disse statistikker vedrører Kommissionens lånoptagelse på Unionens vegne. Ved nyudstedelsespræmie forstås den
præmie, der betales til investorer, som køber en ny obligation over det spænd, som tilsvarende obligationer forventes at blive
handlet inden for på det sekundære marked.
26
kom (2021) 0596 - Ingen titel
2462230_0028.png
Tabel A3: Udbetalinger til medlemsstaterne inden for rammerne af SURE (i mia. EUR)
1. EU-SURE- 2. EU-SURE-
udstedelse
udstedelse
Transaktion: Transaktion:
20.10.2020
10.11.2020
Samlet
Udbetaling: Udbetaling:
lånebeløb
27.10.2020
17.11.2020
20
30
10 år
I alt 5 år
I alt
år
år
8,2
0,5
1,0
0,6
2,0
0,2
5,3
0,5
2,5
27,4
0,3
1,0
0,4
11,2
5,9
4,1
0,6
1,1
21,3
94,3
0,2 0,0
3,5 2,5
6,0
2,9 1,2
10,0 7,0
17,0
8,0 6,0
0,2
4,0
14,0
8,5
1,0 0,0
1,0
3,0
3,0
0,3
0,5 0,4
1,0
0,9
1,0
2,9
9,0
2,4 1,7
8,0 5,0
4,1
13,0
1,9 1,4
8,1 6,0
3,4
14,1
0,3
5,5 4,5
10,0
3,1 3,4
0,1 0,0
0,2 0,1
0,1 0,0
6,5
0,1
0,3
0,1
2,6 1,7
4,3
4,5
0,0 0,0
4,5
0,1
0,3
0,1
1,4
1,4
3,9
1,0 1,0
2,0
0,2
0,7
0,2 0,1
0,7
0,3
1,3 1,2
0,7 1,2
2,5
1,9
0,8
0,1 0,0
0,2 0,2
0,1 0,1
1,1 0,5
1,5 0,9
0,8
0,1
0,4
0,2
1,6
2,4
0,3 0,2
0,2 0,1
0,5
0,3
0,2 0,1
0,2
1,0
1,0
1,0
0,1 0,1
1,6 0,9
0,2
2,5
0,5
0,1 0,0
0,1
3. EU-SURE-
udstedelse
Transaktion:
24.11.2020
Udbetaling:
01.12.2020
15 år
2,0
4. EU-SURE-
udstedelse
Transaktion:
26.01.2021
Udbetaling:
02.02.2021
30
7 år
I alt
år
1,3 0,7
2,0
5. EU-SURE-
udstedelse
Udstedelse:
09.03.2021
Udbetaling:
16.03.2021
15 år
6. EU-SURE-
udstedelse
Udstedelse:
23.03.2021
Udbetaling:
30.03.2021
25
5 år
I alt
år
1,3 0,9
2,2
7. EU-SURE-
udstedelse
Udstedelse:
18.05.2021
Udbetaling:
25.05.2021
8 25,6
I alt
år år
1,1 0,9
0,3 0,2
2,0
0,5
% af
Udbetalinger samlet
Gns. løbetid
i alt
anmodet
beløb
Land
Belgien
Bulgarien
Kroatien
Cypern
Tjekkiet
Estland
Grækenland
Ungarn
Irland
Italien
Letland
Litauen
Malta
Polen
Portugal
Rumænien
Slovakiet
Slovenien
Spanien
I alt
8,2
0,5
1,0
0,6
2,0
0,2
5,3
0,5
2,5
27,4
0,3
1,0
0,4
8,2
5,4
3,0
0,6
1,1
21,3
89,6
100,0 %
100,0 %
100,0 %
100,0 %
100,0 %
100,0 %
100,0 %
100,0 %
100,0 %
100,0 %
100,0 %
100,0 %
100,0 %
73,3 %
91,2 %
73,2 %
100,0 %
100,0 %
100,0 %
95,1 %
14,7
15,0
14,3
14,7
10,1
15,0
14,5
14,7
14,7
14,8
14,6
14,7
14,6
13,0
14,6
14,6
14,9
14,8
14,7
14,5
10,0 4,0
14,0
27