Sundhedsudvalget 2021-22
B 34
Offentligt
2547315_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundhedsudvalg
Dato: 23-03-2022
Enhed: FOPS
Sagsbeh.: DEPCFMA
Sagsnr.: 2119233
Dok. nr.: 2136464
Folketingets Sundhedsudvalg har den 10. februar 2022 stillet følgende spørgsmål nr.
11 (B 34) til sundhedsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 11:
”Vil
ministeren kommentere henvendelsen af 10. februar 2022 fra Tobaksproducen-
terne og Nikotinbranchen, jf. B 34 - bilag 6”
Svar:
Indledningsvist vil jeg henvise til artikel 5, stk. 3, i WHO’s
rammekonvention på to-
bakskontrol (Framework Convention on Tobacco Control). Heraf følger det, at i for-
bindelse med fastlæggelse og gennemførelse af den offentlige politik på folkesund-
hedsområdet skal parterne gøre en indsats for at beskytte denne politik mod tobaks-
industriens handelsmæssige og øvrige interesser i overensstemmelse med national
lovgivning.
Jeg kan bekræfte, at Erhvervsministeriet med hjælp fra Konkurrence- og Forbruger-
styrelsen har afholdt et møde med Finans Danmark og enkelte af deres medlemmer
samt med Nets. Formålet med mødet var at forstå den nærmere tekniske udformning
af den foreslåede aldersverificeringsløsning, som Nets tidligere har skitseret, herun-
der hvorvidt mobilbetalinger ville kunne omfattes heraf.
I forhold til effekten af den foreslåede ordning, kan omgåelsesmulighederne give an-
ledning til falsk tryghed, hvis kassemedarbejdere i praksis læner sig op ad den elek-
troniske aldersverificering i stedet for også at spørge om gyldig billedlegitimation ved
evt. tvivl om personens alder.
Hvad angår behovet for en integreret løsning mellem kortterminal og kassesystem er
det positivt, at mange forhandlerkæder, herunder dagligvarekæder, benzinstationer
og 7-Eleven, angiveligt allerede har en sådan integreret løsning. Det ændrer dog ikke
på, at det stadig er en faldgrube ved ordningen, at den ikke i udgangspunktet vil virke
i alle steder, fx i nogle små kiosker.
I forhold til pengeinstitutterne vil det være en yderligere omgåelsesmulighed, hvis
pengeinstitutterne - i stedet for lovhjemmel - skal indhente samtykke fra deres kun-
der for at indlejre alder i betalingskortet. Her vil kunderne blot kunne undlade at af-
give samtykke, hvorved deres kort ikke vil blive omfattet af ordningen.
./.
Samtidig kan den foreslåede elektroniske aldersverificering skævvride, hvor byrden
placeres i forhold til, hvor det lovgivningsmæssige ansvar er placeret. Jeg kan i den
forbindelse henvise til mit svar på SUU B 34 spm. 7.
B 34 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 11: Spm. om kommentar til henvendelsen af 10/2-22 fra Tobaksproducenterne og Nikotinbranchen, til sundhedsministeren
I denne forbindelse vil jeg også påpege, at det er sælgers forpligtelse at sikre, at der
ikke gennemføres salg til børn eller unge, som ikke opfylder de relevante aldersgræn-
ser for køb af disse produkter.
Jeg kan i øvrigt orientere om, at mit ministerium vil invitere relevante aktører på om-
rådet til et møde med henblik på at drøfte mulige modeller for alderskontrol.
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
/
Camilla Friborg Madsen
Side 2