Retsudvalget 2021-22
B 10
Offentligt
2473292_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
4. november 2021
Kontor:
Strafferetskontoret
Sagsbeh: Henrik Overgaard Mor-
sing
Sagsnr.: 2021-0040-0127
Dok.:
2194528
Besvarelse af spørgsmål nr. 2 til forslag til folketingsbeslutning nr. B 10
om ændring af lovgivning for hadforbrydelser i Danmark (borgerfor-
slag) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 2 til B 10 om ændring af lovgiv-
ning for hadforbrydelser i Danmark, som Folketingets Retsudvalg har stillet
til justitsministeren den 28. oktober 2021.
Nick Hækkerup
/
Mette Johansen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/4
B 10 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om at udarbejde og oversende en juridisk udredning og -vurdering af borgerforslaget om ændring af lovgivning for hadforbrydelser i Danmark, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 2 til B 10 om ændring af lovgivning for hadforbrydelser
i Danmark fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren udarbejde og oversende en juridiske udredning
og -vurdering af borgerforslaget om ændring af lovgivning for
hadforbrydelser i Danmark ved i straffelovens §§ 81, nr. 6, og
266 b at tydeliggøre, at en hadforbrydelse helt eller delvist kan
være motiveret af had, jf. også bilag 1.”
Svar:
1.
Med beslutningsforslaget foreslås det, at regeringen pålægges at foretage
en række ændringer af straffelovens § 81, nr. 6, og § 266 b.
Det bemærkes i den forbindelse, at de ønskede ændringer vedrørende han-
dicap og kønsidentitet (pkt. 2 og 3 i beslutningsforslaget) allerede er vedta-
get eller under behandling i Folketinget.
Straffelovens § 81, nr. 6, blev således ændret ved lov nr. 709 af 26. april
2021 om ændring af straffeloven (Strafskærpelse for forbrydelser med bag-
grund i offerets handicap). Det fremgår dermed i dag af bestemmelsen, at
det ved straffens fastsættelse i almindelighed skal indgå som en skærpende
omstændighed, at gerningen har baggrund i bl.a. andres handicap.
Endvidere har regeringen med forslag nr. L 18 til lov om ændring af lov om
ligestilling af kvinder og mænd, lov om forbud mod forskelsbehandling på
arbejdsmarkedet m.v., straffeloven og forskellige andre love (Styrket be-
skyttelse af LGBTI-personer mod forskelsbehandling, hadforbrydelser og
hadefulde ytringer samt beskyttelse af personer med handicap mod hade-
fulde ytringer) foreslået yderligere ændringer af straffelovens § 81, nr. 6, og
§ 266 b.
Hvis lovforslaget vedtages, vil det fremgå udtrykkeligt af straffelovens § 81,
nr. 6, at det i almindelighed er en skærpende omstændighed, hvis gerningen
har baggrund i andres kønsidentitet, kønsudtryk eller kønskarakteristika.
Endvidere vil det fremgå af straffelovens § 266 b, at den, der offentligt eller
med forsæt til udbredelse i en videre kreds fremsætter udtalelse eller anden
meddelelse, ved hvilken en gruppe af personer trues, forhånes eller nedvær-
diges på grund af bl.a. sin kønsidentitet, sit kønsudtryk, sine kønskarakteri-
stika eller sit handicap, straffes med bøde eller fængsel indtil 2 år.
Side 2/4
B 10 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om at udarbejde og oversende en juridisk udredning og -vurdering af borgerforslaget om ændring af lovgivning for hadforbrydelser i Danmark, til justitsministeren
Nedenfor vil der således alene blive foretaget en juridisk vurdering af de
ændringer, der fremgår af pkt. 1 i beslutningsforslaget.
2.
Straffelovens § 81 indeholder en ikke-udtømmende opregning af forhold,
der ved straffens fastsættelse i almindelighed skal indgå som skærpende om-
stændigheder. Straffelovens § 81, nr. 6, fastslår, at det i almindelighed skal
indgå som en skærpende omstændighed, hvis gerningen har baggrund i an-
dres etniske oprindelse, tro, handicap, seksuelle orientering eller lignende.
Justitsministeriet har forstået pkt. 1 i beslutningsforslaget således, at for-
slagsstillerne ønsker, at det udtrykkeligt skal fremgå af bestemmelsen, at det
i almindelighed skal indgå som en skærpende omstændighed, hvis gernin-
gen
helt eller delvis
har baggrund i de i bestemmelsen opregnede forhold.
Justitsministeriet skal i den forbindelse bemærke, at det fremgår af forarbej-
derne til bestemmelsen, at bestemmelsen sigter på tilfælde, hvor forbrydel-
sens motiv helt eller delvis kan tilskrives de forhold, der er opregnet i be-
stemmelsen, jf. Folketingstidende 2003-04, tillæg A, side 3322.
Det bemærkes i den forbindelse, at bemærkningerne til et vedtaget lov-
forslag i almindelighed tillægges væsentlig betydning ved bl.a. domstolenes
og andre myndigheders fortolkning og anvendelse af den pågældende lov.
Indsættelse af en henvisning til ”helt eller delvis” i straffelovens § 81, nr. 6,
som foreslået i beslutningsforslagets pkt. 1, vil således være en videreførelse
af gældende ret.
3.
Efter straffelovens § 266 b straffes den, der offentligt eller med forsæt til
udbredelse i en videre kreds fremsætter udtalelse eller anden meddelelse,
ved hvilken en gruppe af personer trues, forhånes eller nedværdiges på
grund af sin race, hudfarve, nationale eller etniske oprindelse, tro eller sek-
suelle orientering, med bøde eller fængsel indtil 2 år.
Justitsministeriet har forstået pkt. 1 i beslutningsforslaget således, at det øn-
skes, at det indskrives direkte i straffelovens § 266 b, at udtalelsen eller
meddelelsen helt eller delvis kan være motiveret af had.
Justitsministeriet skal i den forbindelse bemærke, at bestemmelsen i dag fin-
der anvendelse, hvis gerningsindholdet objektivt set er opfyldt, og gernings-
personen har det fornødne forsæt. Det er således bl.a. en betingelse, at den
fremsatte udtalelse mv. har et indhold, hvorved en gruppe af personer trues,
Side 3/4
B 10 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om at udarbejde og oversende en juridisk udredning og -vurdering af borgerforslaget om ændring af lovgivning for hadforbrydelser i Danmark, til justitsministeren
forhånes eller nedværdiges på grund af gruppens hudfarve, tro, seksuelle
orientering mv. Gerningspersonen skal have forsæt til, at udtalelsen har
dette indhold (og at den fremsættes offentligt eller med henblik på udbre-
delse i en videre kreds), men det er ikke afgørende, hvilket motiv gernings-
personen har haft.
Efter Justitsministeriets opfattelse vil en gennemførelse af beslutningsfor-
slagets pkt. 1 for så vidt angår straffelovens § 266 b hverken lovteknisk eller
med hensyn til muligheden for at opnå domfældelser være hensigtsmæssig.
I det omfang gerningspersonens motiv indskrives i bestemmelsen, vil det –
uanset om det affattes som en betingelse for opfyldelse af gerningsindholdet
eller alene som en eksemplificering af gerningspersonens mulige motiv –
sende et signal til domstolene om, at der i sager om overtrædelse af bestem-
melsen skal lægges vægt på motivet. Efter Justitsministeriets opfattelse kan
det ikke udelukkes, at en sådan lovændring vil føre til færre domfældelser
end i dag.
Side 4/4