Folketingets Social- og Ældreudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
www.sm.dk
Sagsnr.
2022 - 1232
Doknr.
565072
Dato
09-06-2022
Folketingets Social- og Ældreudvalg har d. 22. april 2022 stillet følgende
spørgsmål nr. 4 (B 93) til social- og ældreministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 4:
Vil ministeren redegøre for, om ministeren vil lade demensramte være omfattet
af handicapkørselsordningen, således at de demente er berettiget til minimum
104 ture årligt, hvis de visiteres til handicapkørsel?
Svar:
Jeg har til brug for besvarelsen indhentet bidrag fra Transportministeriet, der
har ressortansvaret for ordningen om individuel handicapkørsel. Transportmini-
steriet har oplyst følgende:
”Transportministeriet
bemærker, at der i forbindelse med individuel handicap-
kørsel for borgere med demens kan være en problematik, fordi det er kollektiv
transport, der foregår som åben trafik i for eksempel taxi eller liftbil. Det inde-
bærer, at de pågældende borgere kan blive befordret sammen med andre.
Individuel handicapkørsel er, i kraft af at det er kollektiv transport, endvidere
generelt ikke begrænset i relation til anvendelsesformål. Individuel handicap-
kørsel er således ikke afgrænset til alene fritids- og sociale aktiviteter, men kan
også bruges til eksempelvis en tur til tandlægen.
Af evalueringen af Sundhedsstyrelsens forsøgsordning med befordring af bor-
gere med demens til fritidsaktiviteter fremgår, at målgruppen bedst kan over-
skue kørslen, når de er alene i bilen, og der ikke skal køres omveje.
Ud over, at forsøgsordningen har været afgrænset til fritidsture, har kommu-
nerne derfor i vidt omfang bestræbt sig på at tilbyde brugerne solokørsel, og
altså ikke, som det er udgangspunktet for den individuelle handicapkørsel, til-
rettelagt turene som åben kollektiv transport.
Transportministeriet noterer sig endvidere, at det af evalueringen fremgår, at
covid-19 lukningen har begrænset borgernes mulighed for at deltage i fritids-
og sociale aktiviteter. Derfor har det ikke være muligt at belyse det fulde poten-
tiale af en transportordning til fritidsaktiviteter for borgere med demens.
I lyset af ovenstående vurderes det ikke på det foreliggende grundlag oplagt at
lade individuel handicapkørsel omfatte en landsdækkende transportordning til
fritidsaktiviteter for borgere med demens.”
1