Udlændinge- og Integrationsudvalget 2021-22
B 20 Bilag 4
Offentligt
2518811_0001.png
Til beslutningsforslag nr.
B 20
Folketinget 2021-22
Betænkning afgivet af Udlændinge- og Integrationsudvalget den 20. januar 2022
Betænkning
over
Forslag til folketingsbeslutning om en mere human og solidarisk
flygtningepolitik i Danmark (borgerforslag)
[af Leif Lahn Jensen (S), Peter Skaarup (DF), Karsten Hønge (SF), Andreas Steenberg (RV), Peder Hvelplund (EL),
Mai Mercado (KF), Ole Birk Olesen (LA), Torsten Gejl (ALT), Jens Rohde (KD), Aaja Chemnitz Larsen (IA),
Susanne Zimmer (UFG), Uffe Elbæk (UFG) og Sikandar Siddique (UFG)]
1. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (S, V, DF, SF, KF og NB) indstiller
beslutningsforslaget til
forkastelse
ved 2. (sidste) behand-
ling.
Et
mindretal
i udvalget (RV, EL og FG) indstiller beslut-
ningsforslaget til
vedtagelse uændret.
Liberal Alliance, Alternativet, Kristendemokraterne, Inu-
it Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflok-
kurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i
udvalget og dermed ikke adgang til at komme med indstil-
linger eller politiske bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
2. Politiske bemærkninger
Venstre
Venstres medlemmer af udvalget har overordnet set den
holdning, at det er helt naturligt, at når vi i Danmark hjælper
folk, der flygter fra krig og ufred i deres hjemlande, skal
de også vende tilbage til deres hjemlande, når der er sikkert
nok til, at det er muligt. Det er kernen i vores flygtningepoli-
tik. Derfor mener Venstre, at vi har en human og solidarisk
flygtningepolitik i Danmark. Derfor stemmer Venstre nej til
dette forslag.
Socialistsik Folkeparti
Socialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget mener,
at Danmark bør føre en humanistisk og solidarisk flygtnin-
gepolitik. Derfor støtter partiet intentionen bag dette gode
forslag, ligesom der er dele af forslaget, SF gerne stemte
for isoleret set. Det gælder eksempelvis det element, der
omhandler kvoteflygtninge.
Desværre indeholder forslaget også en række elementer,
der ville have utilsigtede konsekvenser for asylsystemet
og sandsynligvis ville modarbejde forslagets erklærede for-
mål. Det gælder eksempelvis forslaget om at give mulighed
for at søge asyl på danske ambassader. Uden et koordineret
samarbejde med andre lande som led i en reform af asylsy-
stemet ville det hurtigt resultere i, at Danmark stod alene
med en opgave, som ville blive nærved umulig at løfte. SF
er desuden generelt modstander af, at nationerne kører solo-
løb i sager, der kræver internationale løsninger, og kravet
om internationale løsninger må siges at gøre sig gældende
for asylsystemet.
SF er også fundamentalt uenig i den del af forslaget,
der sigter mod at give permanent opholdstilladelse til alle,
der får asyl i Danmark. I en verden, hvor flere, end vi har
kapacitet til, søger om asyl, er det eneste rigtige at prioritere
de ansøgere, der har et akut beskyttelsesbehov. Det vil også
sige, at når de ikke længere har det, er det i SF’s optik
ganske logisk, at de rejser igen og giver plads til andre asyl-
anter. Alternativet er ikke humanistisk eller solidarisk, men
det modsatte, fordi det reelt underminerer asylsystemets mu-
ligheder for at give beskyttelse til dem, der har et akut
beskyttelsesbehov.
Opsummeret mener SF altså, at forslagets intention om at
reformere asylsystemet for at sikre en bedre beskyttelse af
asylanter er dybt nødvendig, men at forslaget i sin konkrete
udformning risikerer at skabe flere udfordringer for sin egen
vision end reelle løsninger.
Radikale Venstre
Radikale Venstres medlemmer af udvalget konstaterer, at
forslaget rummer fire konkrete tiltag, som Radikale Venstre
samlet set bakker op om – dog i varierende grad. Forslaget
om at tage kvoteflygtnige på samme niveau som før 2016
AX027277
B 20 - 2021-22 - Bilag 4: Betænkning afgivet d. 20/1-22
2518811_0002.png
2
bakker Radikale Venstre fuldt og helt op om. Også gerne
flere end 500, da vi mener, at kvotesystemet rummer nøglen
til et fremtidigt retfærdigt internationalt asylsystem. Forsla-
get om, at flygtninge skal kunne søge asyl direkte på danske
ambassader, er en tilbagevenden til en gammel ordning, som
vi aldrig har været imod, endsige tidligere stemt imod. Des-
uden lægger det sig i praksis tæt op af vores eget forslag
om et bæredygtigt asylsystem, hvor modtagecentre uden
for EU’s grænser skal være det sted, flygtninge henvender
sig, hvorefter de ved opnåelse af asyl fordeles pr. kvote i
EU’s medlemslande. Både dette og vores eget forslag peger
på en eksternalisering af asylprocessen, så derfor er vi i
udgangspunktet også med på det. Det tredje forslag handler
om udfasning af udrejsecentre og såkaldte motivationsfrem-
mende foranstaltninger. Det har aldrig været radikal politik,
at mennesker skal miste al værdighed og behandles, som
de gør på udrejsecentre. Men vi kan se, hvordan afviste og
udviste lever illegalt i kummerlighed og hjemløshed i andre
europæiske lande, så vi ser ikke noget alternativ til disse
centre. Men vi så gerne en markant ændring af levevilkårene
på udrejsecentrene. Derfor er vi kun delvis med på denne
del af det samlede forslag. Det fjerde delforslag handler
om, at flygtninges midlertidige opholdstilladelse skal gælde
længere end i 2 år og ikke skal kunne inddrages når som
helst. Det tilslutter vi os helt og holdent i Radikale Venstre.
Frie Grønne
Frie Grønnes medlemmer af udvalget mener, at Danmark
engang var et forbillede internationalt, når det gælder men-
neskerettigheder og flygtninge. Vi var det første land i ver-
den til at underskrive FN’s flygtningekonvention. Vi har
taget imod FN-kvoteflygtninge siden 1979 og har årligt fra
1989 til 2016 taget imod 500 kvoteflygtninge. Men det er
ikke længere den position, vi er kendt for, og vi fremstår
i dag som skrækeksemplet på en inhuman og usolidarisk
flygtningepolitik. Et rekordstort antal mennesker er lige nu
på flugt fra krig, forfølgelse og overgreb, og størstedelen
af dem er internt fordrevne eller opholder sig i nabolandet
til deres oprindelsesland. Relativt få flygtninge får asyl i
Europa, og asylindvandringen i Danmark er på et historisk
lavt niveau. I 2020 fik 601 mennesker tildelt asyl ud af
1.515 asylansøgere, hvilket er det laveste antal i over 30
år og siden opgørelsens start i 1984. Tusind tak til alle de
50.000 borgere, der har skrevet under på borgerforslaget. I
har aflivet myten om, at det danske folk ikke ønsker en mere
human og solidarisk flygtningepolitik.
Frie Grønne støtter naturligvis borgerforslaget i dets hel-
hed.
3. Udvalgsarbejdet
Beslutningsforslaget blev fremsat den 26. oktober 2021
og var til 1. behandling den 26. november 2021. Beslut-
ningsforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling
i Udlændinge- og Integrationsudvalget.
Oversigt over beslutningsforslagets sagsforløb og
dokumenter
Beslutningsforslaget og dokumenterne i forbindelse med
udvalgsbehandlingen kan læses under beslutningsforslaget
på Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet beslutningsforslaget i 2 møder.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 3 bilag på beslut-
ningsforslaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 1 skriftlig
henvendelser om beslutningsforslaget.
Deputationer
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 1 deputa-
tion, der mundtligt har redegjort for sin holdning til beslut-
ningsforslaget.
Bjørn Brandenborg (S) Birgitte Vind (S) Camilla Fabricius (S) Christian Rabjerg Madsen (S)
fmd.
Leif Lahn Jensen (S)
Julie Skovsby (S) Lars Aslan Rasmussen (S) Rasmus Horn Langhoff (S) Rasmus Stoklund (S) Carl Valentin (SF)
Halime Oguz (SF) Anne Sophie Callesen (RV) Kathrine Olldag (RV) Peder Hvelplund (EL) Rosa Lund (EL)
Sikandar Siddique (FG) Mads Fuglede (V) Anne Rasmussen (V) Heidi Bank (V) Kenneth Mikkelsen (V)
Marlene Ambo-Rasmussen (V) Morten Dahlin (V) Sophie Løhde (V) Morten Messerschmidt (DF) Marie Krarup (DF)
Peter Skaarup (DF) Marcus Knuth (KF) Rasmus Jarlov (KF) Pernille Vermund (NB)
Liberal Alliance, Alternativet, Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin
havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
49
39
Frie Grønne, Danmarks Nye Venstrefløjsparti (FG)
Alternativet (ALT)
3
1
B 20 - 2021-22 - Bilag 4: Betænkning afgivet d. 20/1-22
2518811_0003.png
3
Dansk Folkeparti (DF)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Radikale Venstre (RV)
Enhedslisten (EL)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Nye Borgerlige (NB)
Liberal Alliance (LA)
16
15
14
13
13
4
3
Kristendemokraterne (KD)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
1
1
1
1
1
4