Transportudvalget 2021-22
B 189 Bilag 3
Offentligt
2558908_0001.png
Rapport: Milliardgevinst ved at fjerne
brugerbetaling på Storbæltsbroen
Der er samfundsøkonomisk fornuft i enten at sænke eller helt fjerne broafgiften på Storebælt,
konkluderer ny rapport. FDM opfordrer til at sænke priserne.
Mads Bregenov-Pedersen
Torsdag d. 26. marts 2015
Selvom gælden stadig er milliardstor på den 18 km lange Storebæltsbro, kan broafgiften med fordel
for samfundet blive fjernet i morgen.
Det konkluderer en ny rapport, som konsulentvirksomheden Grontmij har lavet for Fynske Erhverv.
B 189 - 2021-22 - Bilag 3: Henvendelse af 10/4-22 vedrørende gratis passage over Storebæltsbroen, fra Bent Thodsen, Hanstholm
2558908_0002.png
I rapporten har man regnet på, hvad det samfundsøkonomisk vil betyde, hvis man sænkede
taksterne på Storebælt eller helt fjernede dem. I alle tilfælde er konklusionen, at uanset hvor meget
man reducerer prisen på Storebæltsbroen, vil der være en større eller mindre samfundsøkonomisk
gevinst at hente.
LÆS OGSÅ: Storebæltsbroen er guld værd
Milliardgevinst at hente
Afskaffer man for eksempel broafgiften helt i år, vil samfundsøkonomien frem til 2049, hvor broen
ellers vil være betalt, blive forbedret med 31 milliarder kroner i forhold til dagens situation.
Gevinsten er i virkeligheden væsentligt større, da det er forudsat, at skatten hæves for at
kompensere for tabet i statskassen. Det har i sig selv nogle negative effekter, som kan undgås ved at
gøre afgiftslettelsen ufinansieret.
Vælger man i stedet at sænke taksterne med 25 procent frem til 2029, hvorefter den helt afskaffes,
vil det frem til 2049 forbedre samfundsøkonomien med 16 milliarder kroner i forhold til dagens
situation, viser beregningerne.
En entydig god forretning
”Den samfundsøkonomiske analyse viser isoleret set, at det er en entydig god forretning for
Danmark at reducere og/eller fjerne afgifterne på Storebæltsbroen. (…) Som tommelfingerregel er
64 procent af biltrafikken over Storebælt pendlere. Mobiliteten på arbejdsmarkedet vil stige
mærkbart. Det vil samtidig gavne samhandlen for erhvervslivet på tværs af Storebælt. Samlet set vil
tabet af afgifter for staten blive mere end opvejet af de eksisterende og nye trafikanters gevinster i
form af, at det bliver billigere eller gratis at køre over Storebæltsbroen,” udtaler analysechef i
Grontmij Brian Gardner Mogensen i forbindelse med rapporten.
At Storebælt har vist sig at være guld værd, blev sidst år slået fast i en analyse fra Incentive på
foranledning af Transportministeriet. Den viste, at broen over en 50-årig periode fra åbningen i
1998 til 2048 vil give det danske samfund en værdi på 379 milliarder kroner svarende til et
samfundsøkonomisk afkast på 14 procent om året.
FDM: Sænk priserne
Hos FDM kommer rapportens beregninger ikke som den store overraskelse.
”Tværtimod ser gevinsten ved at fjerne brugerbetalingen ud til at være konservativt sat i lyset af de
tidligere beregninger. Af samme grund har
FDM foreslået, at man sænker priserne på Storebælt for på den måde at få en bedre udnyttelse af
broen til gavn for både borgerne og samfundsøkonomien,” siger adm. direktør i FDM, Thomas
Møller Thomsen, og tilføjer:
B 189 - 2021-22 - Bilag 3: Henvendelse af 10/4-22 vedrørende gratis passage over Storebæltsbroen, fra Bent Thodsen, Hanstholm
”Skal man være lidt bagklog, viser beregningerne, at Storebæltsbroen aldrig burde have været
brugerfinansieret, men i stedet skatteyderfinansieret. Det ville have gavnet os alle, uanset hvor
meget vi bruger broen i dag. Det er værd at tænke over fremadrettet.”