Social- og Ældreudvalget 2021-22
B 143
Offentligt
2585601_0001.png
Folketingets Social- og Ældreudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2022 - 1319
Doknr.
577960
Dato
01-06-2022
Folketingets Social- og Ældreudvalg har d. 30. maj 2022 stillet følgende
spørgsmål nr. 4 (B 143) til social- og ældreministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 4:
”Vil ministeren kommentere henvendelserne af 27. maj og 30. maj 2022 fra Jan
Bækgaard Nielsen, Farum, jf. B 143 - bilag 6, 7 og 8.”
Svar:
Med spørgsmål 4 til B 143 har udvalget sendt en række nye henvendelser fra
Jan Bækgaard Nielsen. Henvendelserne spænder i indhold meget bredt og
relaterer sig også til spørgsmål og problemstillinger, som ligger uden for det
stillede beslutningsforslag. Henvendelserne er derfor vanskelige at adressere
mere detaljeret inden for rammerne af besvarelse af udvalgsspørgsmål, hvorfor
mine kommentarer er mere overordnede.
I forhold til bilag 6, som adresserer mit tidligere svar på spørgsmål 9 (B 125),
kan jeg oplyse, at svaret på spørgsmål 9 skal afspejle, at det stillede
beslutningsforslag vedrører muligheden for at fastsætte overvåget
kontaktbevarende samvær og indføre en ”fast track”-ordning til hurtig afgørelse
af højkonfliktsager i det familieretlige system. Derfor har jeg ved besvarelsen
alene forholdt mig til børnehusenes rolle i familieretlige tvister.
Jeg henholder mig i øvrigt til mit svar på spørgsmål 3 til B 143, hvoraf det
fremgår, at henvendelsen af 19. maj 2022 til udvalget om standardiseret
minimumssamvær beror på den misforståelse, at der altid opereres med et
standardiseret minimumssamvær, også ved fastsættelse af almindeligt løbende
samvær, hvilket ikke er tilfældet.
Med hensyn til kommentarerne til VIVEs analyse og forskning på området, må
der lægges vægt på, at der har været nedsat en følgegruppe med forskere m.fl.
til at følge VIVEs tilrettelæggelse og gennemførelse af analysearbejdet, og jeg
finder på det foreliggende grundlag ikke anledning til at rejse tvivl om VIVEs
konklusioner. Samtidig vil jeg henholde mig til mit svar på spørgsmål 3 til B
143, hvor det fremgår, at ministeriet er bekendt med, at der findes en række
studier, som viser, at børn med deleordninger trives bedre end børn med
mindre omfattende ordninger.
For nærmere om fuldbyrdelse af forældreansvarssager henviser jeg til VIVEs
undersøgelse: ”Fuldbyrdelsesager efter forældreansvarsloven. Før og efter den
1
B 143 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om henvendelserne af 27/5 og 30/5-22 fra Jan Bækgaard Nielsen, Farum, til social- og ældreministeren
2585601_0002.png
familieretlige reform i 2019”, som er offentliggjort i marts 2022 og dermed
indeholder nyeste viden om fuldbyrdelsesområdet.
Endelig skal jeg om det, der i henvendelsen henvises til som et ”efterværn” i
forældreansvarssager, bemærke, at der er tale om civilretlige partstvister
mellem to forældre, som ikke kan enes om deres barn og derfor må inddrage
myndighederne. Myndighederne handler i øvrigt kun efter ansøgning. I det
familieretlige system er det muligt at lave prøveordninger ved midlertidige
afgørelser, der så kan følges op af en endelig afgørelse.
Er et barn i mistrivsel, fx på grund af en meget konfliktfyldt skilsmisse, er det
kommunen, der kan vurdere, om der er behov for særlig støtte til barnet.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
Bilag
B 125 – svar på spørgsmål 9
B 143 – svar på spørgsmål 3
2