Udvalget for Forretningsordenen 2021-22
UFO Alm.del
Offentligt
2492436_0001.png
Folketinget
Udvalget for forretningsordenen
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
2. december 2021
Databeskyttelseskontoret
Camilla Andersen
2021-0032/23-0047
2184169
Besvarelse af spørgsmål nr. 12 (Alm. del) fra Folketingets Udvalg for
Forretningsordenen
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 12 (Alm. del), som Folketingets
Udvalg for Forretningsordenen har stillet til justitsministeren den 15. okto-
ber 2021. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Nick Hækkerup
/
André Dybdal Pape
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/2
UFO, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 12: Spm. i forlængelse af det åbne samråd den 12. oktober 2021 om UFO alm. del – samrådsspørgsmål A.
Spørgsmål nr. 12 (Alm. del) fra Folketingets Udvalg for Forretningsor-
denen:
”Vil ministeren i forlængelse af det åbne samråd den 12. oktober
2021 om UFO alm. del – samrådsspørgsmål A og i forlængelse
af sin oversendelse af de nye retningslinjer for statslige myndig-
heders opbevaring af slettede e-mails m.v. redegøre for forskel-
lene mellem det tidligere udarbejdede udkast til retningslinjer,
som blev omtalt under samrådet, og de retningslinjer, som nu er
udstedt?”
Svar
:
I forbindelse med udarbejdelsen af de omhandlede retningslinjer har der
bl.a. været interne overvejelser i Justitsministeriet og mellem ministerierne
om, hvor lang tid medarbejderes slettede e-mails skal opbevares.
Disse overvejelser har bl.a. været baseret på en afvejning af to hensyn. På
den ene side er der hensynet til databeskyttelsesretlige principper, der taler
for en så kort opbevaring af personoplysninger som muligt. På den anden
side er der hensynet til, at man skal kunne kortlægge et hændelsesforløb i
forbindelse med en undersøgelses- eller granskningskommissions arbejde.
Som det også har været tilfældet med retningslinjerne, er det naturligt, at
sådanne overvejelser finder udtryk ved og kvalificeres i interne udkast, som
løbende kan blive ændret og tilrettet i lyset af dialogen om overvejelserne.
I de interne udkast har der således bl.a. været overvejet forskellige tidsfrister
for opbevaring af slettede e-mails for henholdsvis medarbejdere, chefer, de-
partementschefer, særlige rådgivere og ministre.
De tidsfrister, der fremgår af de forskellige udkast i Justitsministeriets sags-
behandlings- og journaliseringssystem, er henholdsvis 1, 3 og 5 år for med-
arbejdere, 10 år for chefer mv. og 15, 20, 25 og 60 år for departementschefer,
særlige rådgivere og ministre.
Jeg mener, at der – henset til ovenstående hensynsafvejning – er fundet et
passende niveau i de endelige retningslinjer for, hvor længe slettede e-mails
skal opbevares på tværs af staten.
Side 2/2