Transportudvalget 2021-22
TRU Alm.del
Offentligt
2627253_0001.png
Folketingets Transportudvalg
Stormgade 2-6
1470 København K
Telefon 72 28 24 00
Sagsnr.
2022-4924
Doknr.
554394
Dato
23-09-2022
Svar på spørgsmål fra Peter Juel-Jensen (V) stillet den 19. september 2022.
Spørgsmål nr. 695:
”Vil
ministeren redegøre for, hvad det vil koste at indføre det fulde landevejsprincip
(princippet om at det koster det samme at sejle 1 km, som det koster at køre 1 km på
landevej) hhv. fra 2023 eller med en gradvis indfasning, hvor 25 pct. af beløbet indfa-
ses i 2023, 50 pct. af beløbet indfases i 2024 og de sidste 25 pct. indfases i 2025?”
Svar:
Enslydende spørgsmål blev stillet til den daværende social- og indenrigsminister af
hhv. Folketingets Transport- og Boligudvalg d. 21. august 2019, nr. 23 (alm. del) og
Folketingets Transportudvalg den 11. september 2020, nr. 718 (alm. del).
Som det fremgår af disse svar, ydes på baggrund af de politiske aftaler på området,
herunder den seneste aftale fra 2018, tilskud til at nedsætte taksterne på de ikke-stats-
lige færger, så det svarer til et såkaldt fuldt landevejsprincip hele året undtagen 6 uger
i højsæsonen.
I de tidligere svar er foretaget en beregning af udgiften ved en fuld udrulning af lande-
vejsprincippet til at gælde for hele året. Beregningen er baseret på den analyse fra
2015, som lå til grund for indførelsen af tilskud på passagerområdet i 2016 og det ak-
tuelle skøn for pris- og lønniveauet (pl) i kommunerne.
Med en tilsvarende beregning vil landevejsprincippet med udgangspunkt i det aktuelle
skøn for 2023-pl koste 143,9 mio. kr. om året, hvis det indføres for hele året, inklusiv
de 6 uger i højsæsonen, for de ikke-statslige færgeruter.
Der er afsat 95,6 mio. kr. årligt (i 2023-pl) til det gældende tilskud til nedsættelse af
færgetakster for personbefordring. Indførelse af landevejsprincippet hele året for de
ikke-statslige færgeruter vil dermed indebære en årlig merudgift på 48,3 mio. kr. (i
2023-pl).
Der spørges endvidere til de årlige omkostninger ved en gradvis indfasning over tre år.
Det vil koste 12,1 mio. kr. at indfase 25 pct. af merudgiften i det første år. En indfas-
ning af yderligere 50 pct. indebærer en samlet udgift på 36,2 mio. kr. i det følgende år.
Med en indfasning af de sidste 25 pct. er udgiften på 48,3 mio. kr., altså svarende til
den fulde merudgift, fra og med det tredje år. Alle beløb er angivet i det aktuelle skøn
for 2023-pl.
Med venlig hilsen
Christian Rabjerg Madsen
TRU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 695: Spm. om, hvad det vil koste at indføre det fulde landevejsprincip (princippet om at det koster det samme at sejle 1 km, som det koster at køre 1 km på landevej) hhv. fra 2023 eller med en gradvis indfasning, hvor 25 pct. af beløbet indfases i 2023, 50 pct. af beløbet indfases i 2024 og de sidste 25 pct. indfases i 2025, til indenrigs- og boligministeren
2627253_0002.png
Bilag:
TRU alm. del
svar på spm. 23
TRU alm. del
svar på spm. 718
2