Transportudvalget 2021-22
TRU Alm.del
Offentligt
2562765_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
22. april 2022
2022-2297
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 28. marts 2022 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Henning Hyllested (EL).
Spørgsmål nr. 382:
Vil ministeren kommentere Enhedslistens forslag til ændringer af
bekendtgørelsen om cyklers indretning og udstyr m.v. (TRU alm.
del – bilag 222), der er udarbejdet som opfølgning på Transportud-
valgets temamøde om cyklers standardudstyr og foranstaltninger
til forebyggelse af cykeltyveri (TRU alm. del – bilag 150), hvor mi-
nisteren efterspurgte input til ændringer?
Svar:
Som oplyst i brev af 28. marts 2022 til Transportudvalget har jeg
bedt Færdselsstyrelsen om at foretage en revision af cykelbekendt-
gørelsen. Jeg har derfor forelagt spørgsmålet og forslag til ændrin-
ger til cykelbekendtgørelsen for Færdselsstyrelsen. Færdselsstyrel-
sen oplyser følgende, som jeg kan henholde mig til:
”Færdselsstyrelsen har noteret sig, at der i forslaget er ændret i be-
kendtgørelsen, så antallet af børn, der lovligt må befordres, er øget
fra fire til seks, ligesom antallet af tilladte hjul på cykler og på-
hængsvogne foreslås øget.
Færdselsstyrelsen har også noteret sig, at vægt- og dimensionskra-
vene i forslaget til både cykel og påhængsvogn er forøget, således at
en cykel med påhængsvogn må have en totallængde på op til 7,5 m.
Der er foreslået yderligere krav til bremserne på en påhængsvogn,
ligesom totalvægten for en påhængsvogn, som opfylder nye foreslå-
ede krav, må veje op til 400 kg. Herudover er det foreslået, at der
på påhængsvogne (i et samlet vogntog på over 3,5 m) monteres
stoplygter og retningsviserblinklygter.
TRU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 382: Spm. om ministeren vil kommentere Enhedslistens forslag til ændringer af bekendtgørelsen om cyklers indretning og udstyr m.v., til transportministeren
2562765_0002.png
Side 2/3
Færdselsstyrelsen kan endvidere læse, at der er foreslået et mere
konkret krav til bremselængde målt ved en hastighed på 20 km i ti-
men for både cykel og påhængsvogn.
Færdselsstyrelsen har slutteligt noteret sig, at det er foreslået, at en
elcykels hjælpemotor må have en effekt på op til 750 W.
Som transportministeren tidligere har oplyst, er Færdselsstyrelsen
i øjeblikket ved at forberede en revision af cykelbekendtgørelsen,
og styrelsen vil i den forbindelse særligt overveje, hvordan der på
bedst mulig vis skabes de nødvendige rammer for en alsidig og sik-
ker anvendelse af cykler i Danmark.
Det skal dog i relation til de forslag, der er givet, indledningsvist
nævnes, at cykelinfrastrukturen i Danmark sætter en naturlig øvre
grænse for, hvor store cykler med og uden påhængsvogn, der kan
færdes sikkert på eksempelvis cykelstier og gang- og stisystemer.
Færdselsstyrelsen er bekendt med, at Vejdirektoratet er i gang med
et projekt om etablering af cykeløer i større lyskryds, hvor særligt
den maksimale længde af en cykel er udslagsgivende for, om cykel-
øerne kan benyttes færdselssikkerhedsmæssigt forsvarligt.
Færdselsstyrelsen er dog enig i, at det bør overvejes om eksempel-
vis kravene til bremser kan præciseres, således at det mere konkret
fremgår, hvad en bremse skal præstere. Dog bemærkes det, at for
stramme krav til bremser, eksempelvis bremsekrav for påhængs-
vogne, der ændrer sig afhængigt af længden på den trækkende cy-
kel, og krav om bremsesystemer, som skal kunne sammenkobles,
kan medvirke til en øget forvirring for producenter og importører.
Samtidig kan udbuddet af cykler og påhængsvogne, der opfylder
kravene, være lavt.
Færdselsstyrelsen kan i forhold til forslaget om at hæve den maksi-
male motoreffekt for elcykler fra 250 W til 750 W bemærke, at
grænseværdien på 250 W for elcykler er harmoniseret i EU og er
afspejlet i både maskindirektivet og EU-typegodkendelsesreglerne.
Cykler med hjælpemotorer med en effekt over 250 W kategoriseres
ikke som en elcykel. Derimod falder sådanne køretøjer under EU-
typegodkendelsesreglerne som et klasse L1e køretøj og kan således
allerede i dag typegodkendes og benyttes under forsøgsordningen
for speed pedelecs eller færdselslovens regler for knallerter.
Færdselsstyrelsen vil i arbejdet med den kommende revision af cy-
kelbekendtgørelsen inddrage branchen og andre interessenter, så
bekendtgørelsen i højere grad kan rumme de behov og muligheder,
der er opstået i løbet af de seneste år, ligesom det er et ønske at
TRU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 382: Spm. om ministeren vil kommentere Enhedslistens forslag til ændringer af bekendtgørelsen om cyklers indretning og udstyr m.v., til transportministeren
2562765_0003.png
Side 3/3
skabe en mere klar og forståelig bekendtgørelse på området. Dette
skal dog stadig ske under særlig hensyntagen til færdselssikkerhe-
den for de bløde medtrafikanter og de begrænsninger, som den nu-
værende infrastruktur i Danmark giver.
Færdselsstyrelsen har som nævnt noteret sig forslagene og vil un-
dersøge dem nærmere i den videre proces.”
Jeg ønsker at forbedre færdselssikkerheden og fremme cyklismen i
Danmark. Jeg vil derfor følge Færdselsstyrelsens revision af cykel-
bekendtgørelsen løbende. Jeg ønsker, at reglerne for cykler afspej-
ler et højt niveau af færdselssikkerhed uden at udgøre en unødven-
dig barriere for den øgede anvendelse af cykler, som spiller en cen-
tral rolle i den grønne omstilling.
Med
venlig
hilsen
Trine Bramsen