Transportudvalget 2021-22
TRU Alm.del
Offentligt
2518141_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
25. januar 2022
2022-369
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 12. januar 2022 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Sø-
ren Søndergaard (EL).
Spørgsmål nr. 160:
Ministeren bedes redegøre for, om det er korrekt forstået, at kun
statens jernbaneinfrastruktur er omfattet af EU-direktiv
2012/34/EU om oprettelse af et fælles europæisk jernbaneområde,
jf. ministerens svar på spørgsmål nr. 289 (EUU, alm. del, 2020-
21). I bekræftende fald bedes ministeren oplyse, om det betyder, at
alle jernbanestrækninger forvaltet af Banedanmark skal sendes i
udbud senest i 2028. Hvis der er yderligere danske jernbanestræk-
ninger, der bruges til passagertransport, og som administreres af
andre end Banedanmark, som også skal sendes i udbud, bedes mi-
nisteren oplyse dette.
Svar:
Anvendelsesområdet for direktiv 2012/34/EU er infrastruktur, der
anvendes til indenlandsk og international jernbanetransport jf. ar-
tikel 1, stk. 2. Der findes imidlertid en række undtagelsesbestem-
melser i direktivets artikel 2, b.la. om muligheden for at undtage
direktivets kapitel 2 og 4 som behandlet i svar på spørgsmål nr.
289 (EUU alm. del, 2020-21).
Direktivet indeholder imidlertid ikke regler om udbud af passager-
transport på jernbaneområdet.
Reglerne om udbud af passagertransport på jernbaneområdet er
reguleret ved Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr.
1370/2007 af 23. oktober 2007 om offentlig personbefordring med
jernbane og ad vej, som ændret ved Europa-Parlamentets og Rå-
dets forordning (EU) 2016/2338 af 14. december 2016 (herefter
PSO-forordningen). PSO-forordningen er en del af 4. jernbane-
pakke.
TRU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 160: MFU spm. om det er korrekt forstået, at kun statens jernbaneinfrastruktur er omfattet af EU-direktiv 2012/34/EU om oprettelse af et fælles europæisk jernbaneområde, jf. ministerens svar på spørgsmål nr. 289 (EUU, alm. del, 2020-21), til transportministeren
2518141_0002.png
Side 2/2
PSO-forordningen regulerer indkøb af offentlig personbefordring
med jernbane uanset om trafikken finder sted på Banedanmarks
infrastruktur eller om det sker på en privatbane, og dikterer ikke,
at passagertransport generelt skal sendes i udbud senest i 2028.
Jeg kan desuden oplyse, at i en tid, hvor jernbanen bliver opgrade-
ret og udbygget, som følge af de mange igangværende projekter,
har regeringen ingen planer om at udbyde yderligere togtrafik i
Danmark, hverken nu eller senere. Det er vigtigt for regeringen, at
DSB som togoperatør får ro til at forbedre togdriften i takt med, at
de mange investeringer bliver færdiggjort, således vi kan realisere
de store gevinster, som ligger forude.
Et effektivt drevet DSB er sammen med de mange investeringer en
forudsætning for at kunne realisere ambitionen om flere og hurti-
gere tog til en konkurrencedygtig pris for passagererne. Alternati-
vet er, at passagererne finder andre transportmidler. Det er dog
klart, at der er tale om en balancegang, hvor det naturligvis også er
vigtigt, at medarbejderne i DSB og generelt på jernbanen er en del
af rejsen.
Afslutningsvist kan jeg oplyse, at samarbejdet mellem operatørerne
ikke er reguleret ved hverken direktiv 2012/34/EU eller jernbane-
loven, men det er muligt som led i trafikkontrakterne at indarbejde
vilkår herom. Såvel DSB- som Arriva-kontrakten indeholder så-
danne bestemmelser.
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht