Social- og Ældreudvalget 2021-22
SOU Alm.del
Offentligt
2494563_0001.png
Folketingets Social- og Ældreudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2021 - 8182
Doknr.
501108
Dato
06-12-2021
Folketingets Social- og Ældreudvalg har d. 29. november 2021 stillet følgende
spørgsmål nr. 84 (alm. del) til social- og ældreministeren, som hermed
besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DF).
Spørgsmål nr. 84:
”Vil
ministeren redegøre for, hvordan borgerens retssikkerhed sikres, såfremt en
kommune ikke handler på en viden om lovbrud i sagsbehandlingen i henhold til deres
forpligtigelser”, jf. SOU alm. del
- bilag 49.”
Svar:
Kommunen skal efter servicelovens § 148, stk. 2, løbende følge de enkelte
sager for at sikre sig, at hjælpen fortsat opfylder sit formål. Kommunen skal
herunder være opmærksom på, om der er behov for at yde andre former for
hjælp. Opfølgningen skal ske ud fra modtagerens forudsætninger og så vidt
muligt i samarbejde med denne.
Såfremt en kommune som led i opfølgningen har truffet en afgørelse om hjælp
og støtte, som borgeren er uenig i, kan sagen indbringes for Ankestyrelsen,
som er den administrative klageinstans på det sociale område.
Desuden kan enhver, der mener, at en kommune har handlet i strid med
lovgivningen, rette henvendelse til Ankestyrelsen, der som led i det kommunale
og regionale tilsyn fører tilsyn med kommunernes overholdelse af den
lovgivning, der særligt gælder for offentlige myndigheder. Ankestyrelsen
beslutter selv, om der er tilstrækkelig anledning til at rejse en tilsynssag.
Ankestyrelsen kan ikke tage stilling til sager eller spørgsmål, som særlige
klage- eller tilsynsmyndigheder kan tage stilling til, herunder f.eks. sager, som
Ankestyrelsen kan behandle som administrativ klageinstans.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
1