Social- og Ældreudvalget 2021-22
SOU Alm.del
Offentligt
2598647_0001.png
Folketingets Social- og Ældreudvalget
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2022 - 3148
Doknr.
577639
Dato
23-06-2022
Folketingets Social- og Ældreudvalg har d. 25. maj 2022 stillet følgende
spørgsmål nr. 460 (alm. del) til social- og ældreministeren, som hermed
besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Pia Kjærsgaard (DF).
Spørgsmål nr. 460:
”Vil ministeren redegøre for, hvordan ministeren mener, at Ankestyrelsen skal
betragte dokumentation fra kommunerne i sager om tvangsfjernelser, der
indbringes for Ankestyrelsen?”
Svar:
Anbringelse uden samtykke er én af de mest indgribende afgørelser, vi som
samfund kan træffe. Derfor skal retssikkerheden selvfølgelig være høj for både
børnene og forældrene.
Jeg mener, at Ankestyrelsen er en garant for retssikkerheden i disse sager.
Ankestyrelsen foretager en fuld prøvelse af sagen, hvilket betyder, at
Ankestyrelsen både foretager en retlig efterprøvelse af sagen, og kan
tilsidesætte et lovligt skøn, som er foretaget i sagen.
Det er vigtigt at have for øje, at Ankestyrelsen i behandlingen af en klagesag
ser på
det samlede billede
omkring barnet eller den unge. Én eller flere
fejlagtige sagsoplysninger ændrer ikke ved, at der godt kan være et
anbringelsesgrundlag i disse sager.
Til brug for besvarelsen af spørgsmålet har jeg desuden indhentet bidrag fra
Ankestyrelsen, som oplyser:
”Ankestyrelsen kan oplyse, at i sager om tvangsmæssige foranstaltninger,
herunder tvangsfjernelser, indhenter Ankestyrelsen sagens dokumenter fra
kommunen. Det omfatter dokumenterne fra sagens behandling i børn og unge-
udvalget og nogle gange også yderligere dokumenter. Ankestyrelsen beder
selv efter behov kommunen om aktuelle oplysninger om barnet fra
anbringelsessted, daginstitutioner eller skoler samt eventuelle oplysninger om,
hvordan samvær mellem forældre og barn forløber. Der indgår således en stor
mængde informationer, som allesammen inddrages, når Ankestyrelsen træffer
afgørelse. I de fleste sager beskriver disse oplysninger både barnet eller den
unge og forældrene over flere år.
Sagen afgøres på et møde i Ankestyrelsen. På mødet deltager to jurister fra
Ankestyrelsen og to beskikkede medlemmer. De beskikkede medlemmer er en
slags lægdommere - altså personer uden juridisk baggrund - som sikrer, at
1
SOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 459: Spm., om ministeren ikke finder det betænkeligt, når Ankestyrelsens undersøgelse Udfordringer og mønstre i sager om anbringelse af børn og unge uden samtykke fra oktober 2020 viser, at Ankestyrelsen fastholdt kommunernes afgørelse i 99 pct. af de sager om tvangsanbringelser, der var indbragt for styrelsen i 2018, til social- og ældreministeren
2598647_0002.png
afgørelsen afspejler den almindelige opfattelse i befolkningen. Desuden
deltager en børnesagkyndig psykolog eller psykiater, som rådgiver og vejleder,
men uden stemmeret. Både barnet eller den unge og forældrene har mulighed
for at deltage i mødet og udtale sig, inden der træffes afgørelse. De har ret til
advokatbistand forud for og på mødet, og modtager forud for mødet de
dokumenter, der indgår i sagen, så de kan gennemgå dem med deres advokat,
og om nødvendigt supplere eller korrigere oplysningerne i sagen.
Når sagen afgøres i Ankestyrelsen fortages en selvstændig vurdering af den
dokumentation, der foreligger i sagen. Vægtningen af de mange oplysninger i
sagen foregår efter almindelige bevisafvejningsprincipper. Oplysninger fra
forskellige kilder, der understøtter det samme billede, vil sædvanligvis veje
tungere end en afvigende oplysning fra en enkelt kilde. Hvis eksempelvis
underretninger eller statusoplysninger fra daginstitutioner, skoler eller andre
myndigheder og fra læger eller psykologer tegner et sammenhængende billede
af barnets eller familiens vanskeligheder over en længere periode, vil en enkelt
ny oplysning om en markant ændring ikke blive tillagt samme vægt eller i sig
selv være udslagsgivende.
I Ankestyrelsen sker der en fuld prøvelse af børn og unge-udvalgets afgørelse,
herunder også af det skøn, der er foretaget i børn og unge-udvalget.
Ankestyrelsen vurderer også, om børn og unge-udvalget har overholdt de
formelle regler for sagsbehandlingen, fx partshøring, og om forvaltningen har
overholdt de særlige regler om, hvilke oplysninger kommunen skal have
tilvejebragt, inden sagen forelægges for børn og unge-udvalget. Når det er
muligt, afhjælper/reparerer Ankestyrelsen formelle fejl ved selv at træffe en
afgørelse, der overholder de formelle regler. I de tilfælde stadfæster
Ankestyrelsen eksempelvis afgørelsen, men gør samtidig i vores afgørelse
opmærksom på, at der er sket formelle fejl i sagsbehandlingen.
Hvis Ankestyrelsen vurderer, at en fejl er så alvorlig, at den fører til, at børn og
unge-udvalgets afgørelse skal ophæves, har Ankestyrelsen i børnesager
mulighed for at træffe en ny afgørelse.
Det følger af Ankestyrelsens egendrift beføjelse efter servicelovens § 65. Det
kan eksempelvis forekomme, hvis der er væsentlige fejl i forvaltningens
indstilling eller hvis børn og unge-udvalget ikke har truffet afgørelse over for de
rette parter.
Hvis barnet er over 12 år, eller forældrene er uenige i resultatet fra børnemødet
i Ankestyrelsen, kan de få sagen indbragt for domstolene. Når domstolene
behandler sagen foretages en prøvelse af alle elementer i Ankestyrelsens
afgørelse. Det vil sige, at domstolene også prøver Ankestyrelsens skøn.
Tal om børnesager
Tabel 1 viser antallet af mødebehandlede klagesager i Ankestyrelsen efter
serviceloven § 58 om anbringelse uden for hjemmet uden samtykke. Tabellen
viser både antallet af mødebehandlede sager vedrørende klager om
godkendelse af foreløbige afgørelser om anbringelse, samt endelige afgørelser
om anbringelse.
2
SOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 459: Spm., om ministeren ikke finder det betænkeligt, når Ankestyrelsens undersøgelse Udfordringer og mønstre i sager om anbringelse af børn og unge uden samtykke fra oktober 2020 viser, at Ankestyrelsen fastholdt kommunernes afgørelse i 99 pct. af de sager om tvangsanbringelser, der var indbragt for styrelsen i 2018, til social- og ældreministeren
2598647_0003.png
Tabel 1. Mødebehandlede klagesager i Ankestyrelsen efter serviceloven § 58
fordelt på udfald og år
2018 2019 2020 2021
Stadfæstelse
719 745 791 659
Ophævelse
6
11
49
30
I alt
725 756 840 689
Stadfæstelsesprocent
99% 99% 94% 96%
Kilde: Ankestyrelsens sagsbehandlingssystem
Domstolssager
Ca. 74 pct. af Ankestyrelsens afgørelser fra 2019 og 2020 blev indbragt for
domstolene.
Tabel 2. Afgjorte retssager efter servicelovens § 58 fordelt på udfald og
år
2018 2019 2020
Ankestyrelsen medhold
419 502 453
Ankestyrelsen ikke medhold
13
7
4
I alt
432 509 457
Medholdsprocent
97% 99% 99%
Kilde: Ankestyrelsens sagsbehandlingssystem
For en nærmere beskrivelse af afgørelses- og klagesystemet i sager om
anbringelse af børn og unge uden samtykke henvises til vedlagte faktaark.”
2021
433
4
437
99%
Med venlig hilsen
Astrid Krag
Bilag 1: Fakta om sagsbehandlingen af børnesager.
3