Social- og Ældreudvalget 2021-22
SOU Alm.del
Offentligt
2571242_0001.png
Social- og ældreminister Astrid Krags talepapir
Anledning
Dato / tid
Sted
Talens varighed
Besvarelsen af SOU alm. del -
samrådsspørgsmål Å og AA
3. maj, kl. 16.00 – 17.30
Vær. 1-133 på Christiansborg
11 min.
Samrådsspørgsmål Å stillet efter ønske fra Pernille
Skipper (EL):
”Vil ministeren redegøre for, hvilke midlertidige løsninger der
findes i de store og mellem-store byer for udsatte borgere,
efter at flere banker har lukket for deres generelle adgang til
at hæve kontanter i fysiske filialer?”
Samrådssspørgsmål AA stillet efter ønske fra Pernille
Skipper (EL):
”Vil ministeren redegøre for, hvornår ministeren forventer, at
der findes en løsning for udsatte borgere, herunder ældre,
hjemløse og flere grupper af mennesker med handicap, som
ikke kan få adgang til deres egne penge, efter flere banker
har lukket de fysiske filialer og dermed adgangen til at hæve
kontanter uden et hævekort?”
Det talte ord gælder
[Indledning]
Tak for ordet.
Jeg starter med at svare på samrådsspørgsmål Å og
samrådsspørgsmål AA, hvorefter erhvervsministeren vil tage over
og besvare samrådsspørgsmålene og afrunde.
1
SOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 392: Spm. omtalepapir fra samrådet den 3/5-22 om udsatte borgeres adgang til at hæve kontanter i fysiske filialer, til social- og ældreministeren og kopi til erhvervsministeren
Først vil jeg sige, at jeg påskønner spørgerens vedholdenhed i
forhold til at rejse denne problemstilling. Man skal ikke
undervurdere, hvor frustrerende det må være ikke at kunne
komme til sine egne penge, eller ikke at kunne få dem udleveret
som kontanter.
Når det er en udfordring at komme til kontanter, så er skyldes det,
at udviklingen kun går én vej, og det er mod færre kontanter og
flere nye digitale løsninger. Derfor er der naturligt sket en
reduktion i antallet af kontantkasser.
Digitale løsninger er for langt de fleste af os en frisættende faktor.
Men desværre også for andre en begrænsende faktor.
Det er er derfor heller ikke nogen hemmelighed, at det har været
en svær sag at håndtere ministerielt. Svær fordi, at der ikke er
nogen let løsning på problemet.
Men vi er dog kommet et skridt nærmere. Det vil jeg komme
nærmere ind på senere, men lad mig lægge ud med besvare
samrådsspørgsmål Å.
[Besvarelse af samrådsspørgsmål Å]
Det er jo i sig selv en pointe, at der er og har været midlertidige
løsninger ude omkring i landet: For når der opstår problemer eller
udfordringer for udsatte grupper, så er velvilligheden til at gå den
ekstra meter stor blandt offentligt ansatte, privatansatte og
frivillige i organisationer.
Som jeg også tidligere har oplyst spørgeren om i et
udvalgsspørgsmål, er der rundt omkring i landet stadig banker,
der har åbne personligt betjente kasser. Jeg er med på, at antallet
er faldet betragteligt – men de findes dog.
2
SOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 392: Spm. omtalepapir fra samrådet den 3/5-22 om udsatte borgeres adgang til at hæve kontanter i fysiske filialer, til social- og ældreministeren og kopi til erhvervsministeren
Regeringen nedsatte i maj 2021 den tværministerielle
arbejdsgruppe, som skulle se på problemets omfang og
løsningsmodeller. Og i den sammenhæng har vi været i dialog
med en del interessenter – kommuner og organisationer – som
har kunnet fortælle os om forskellige midlertidige løsninger.
Jeg vil ikke her komme med en udtømmende liste, men give et
par nedslag.
[Eksempler fra Aarhus Kommune]
Aarhus Kommune har været optaget af problemstillingen – og lagt
et stort arbejde i at afsøge forskellige muligheder for de udsatte
grupper.
Der har fx været et samarbejde mellem kommunen og en bank
om udbetaling af kontanter til udsatte borgere under den første
Corona nedlukning i foråret 2020. Corona var jo med til at skubbe
på denne udvikling med nedlukning af de personligt betjente
kasser, og under nedlukningerne så man flere steder i landet, at
banker og kommuner arbejdede fint sammen.
Aarhus Kommune har kørt et pilotprojekt på et af kommunens
sociale tilbud med oprettelse af en institutionskonto adskilt fra
tilbuddets drift, hvor pengene går fra borgerens konto til
institutionskontoen. Herefter kan medarbejderen hæve de
ønskede kontanter – enten sammen med eller på vegne af
borgeren. Det er besluttet at gå videre med denne model.
En af de andre modeller, der arbejdes med, er en model med
udlevering af hævekort uden kode, så borgeren selv kan hæve
kontanter, og der indgås aftale med banken om overførsel af
mindre daglige beløb til borgerens hævekort.
Endelig er man i Aarhus ved at undersøge en model efter
inspiration fra institutionen Sølund i Skanderborg Kommune, hvor
3
SOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 392: Spm. omtalepapir fra samrådet den 3/5-22 om udsatte borgeres adgang til at hæve kontanter i fysiske filialer, til social- og ældreministeren og kopi til erhvervsministeren
man har valgt at oprette en fælles bankkonto. Fra denne konto
udstedes et First Card (Dankort) til alle medarbejdere, som er
ansat på 15 timer eller derover.
Disse kort er personlige. Medarbejderen kan anvende dette kort til
at handle på borgerens vegne og dokumentere sine indkøb vha.
en særlig app. Løsningen sikrer, at der ikke sker en større
opsparing på en konto, og månedsvis opkrævning sikrer, at
beløbene opkræves kontinuerligt hos den enkelte borger.
[Odense Kommune og Hus Forbi]
Så vil jeg også nævne eksemplet fra Odense Kommune, som har
haft samarbejde med en lokal bankfilial. Samarbejdet fungerer
sådan, at banken bruger sin universelkonto. Kunden møder op i
banken, og hvis kunden kan identificere sig selv eller genkendes,
så flytter den bankansatte efter kundens ønske et beløb fra
kundens konto til universelkontoen, og går så fysisk hen med
bankens hævekort og hæver beløbet i hæveautomaten.
Endeligt vil jeg nævne samarbejdet mellem Hus Forbi og Danske
Bank, der går ud på at sikre en mere smidig udlevering af
betalingskort og pinkode, hvor Hus Forbi står for at distribuere
kort til deres sælgere.
Og så har jeg ikke nævnt ordningen i København, hvor borgerne
kan gå ned i udvalgte banker og hæve deres kontanter, men det
ved jeg, at min kollega erhvervsministeren vil komme ind på i sin
besvarelse.
[Besvarelse af samrådsspørgsmål AA]
Som jeg nævnte i min indledning, er vi i regeringen kommet et
skridt tættere på en løsning. For den tværministerielle
arbejdsgruppe har afrapporteret.
4
SOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 392: Spm. omtalepapir fra samrådet den 3/5-22 om udsatte borgeres adgang til at hæve kontanter i fysiske filialer, til social- og ældreministeren og kopi til erhvervsministeren
Men lad mig først opholde mig lidt ved Aarhus Kommune igen.
For her har man – ud over de gode konkrete eksempler – også
taget et større og mere grundlæggende greb i brug, som jeg tror
har potentialet til at løse problemet for langt de fleste grupper.
Nemlig at integrere kravet om, at udsatte grupper får adgang til
deres egne penge, i kommunens udbud af bankforretninger.
For når kommuner rundt omkring i landet sender deres
bankforretninger i udbud, er det jo ofte meget store summer og
dermed meget interessante forretninger for bankerne.
Kommunerne har med andre ord mulighed for at lægge pres på,
at deres bankforbindelse sikrer adgang til kontanter for de udsatte
borgere, der opholder sig i kommunen.
Det sker nu i Aarhus Kommune, hvor et enigt byråd var enig om,
at kommunen skal integrere krav til kontantadgang i det
bankudbud, der gennemføres her i år.
[Udfordringer ved regulering]
Jeg må sige, at udbudsvejen, som vi ser i Aarhus, får mig til at
tænke over, om denne problemstilling ikke netop er et af de
områder, hvor det ikke nødvendigvis er den store politiske
reguleringshammer, der er bedst at bruge?
For hvis ikke udbudsvejen, hvad så? Hvis nu vi fx pålagde
kommunerne at løse opgaven, hvordan ville sådan en løsning så
se ud?
Der ville være mange svære spørgsmål: Hvem er præcis
målgruppen – det har i sig selv vist sig som en udfordring at
fastlægge. Hvad er det, man får ret til? Er det at hæve på sin
egen konto i en personligt betjent kasse i kommunen? Hvilket
altså indebærer, at kommunen skal have adgang til viden om
borgerens indeståender – for ikke at udbetale flere penge, end
5
SOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 392: Spm. omtalepapir fra samrådet den 3/5-22 om udsatte borgeres adgang til at hæve kontanter i fysiske filialer, til social- og ældreministeren og kopi til erhvervsministeren
der står på kontoen?
Så er der spørgsmålet om sikkerhed. Hvis der ville være mange
kontanter opbevaret på fx et jobcenter eller på en borgerservice,
hvordan ville sikkerheden omkring det så se ud?
[Anbefaling om et partnerskab og afrunding]
Med det in mente har den tværministerielle arbejdsgruppe
anbefalet regeringen, at den etablerer et partnerskab på tværs af
kommuner, brugerorganisationer, bankerne og ministerier.
Og det har vi taget positivt ned, fordi vi sådan set mener, at
løsningerne er derude – som vi fx har set med kommunernes
bankudbud.
Vi skal arbejde for, at mange flere kommuner begynder at
integrere ”sociale krav” i deres bankudbud. Jeg ved, at der er en
opmærksomhed på løsningen i kommunerne – og i deres fælles
organisation. Derfor håber jeg også, at vi igennem partnerskabet
ser, at udbudsvejen spreder sig hurtigt hen over landet.
Når vi nu går i gang med at nedsætte partnerskabet, er det også
for at sikre, at der er en fast dialog mellem ældre-, udsatte- og
handicaporganisationer, kommuner og banker. Partnerskabet skal
være et konkret løsningsorienteret partnerskab, hvor lokale
konkrete problemer kan blive håndteret.
Derfor vil vi nu tage kontakt til interessenterne og invitere dem
med i partnerskabet.
Så svaret på samrådsspørgsmål AA om, hvornår der kan
forventes en løsning, er, at det starter nu – og at man meget
gerne skulle kunne se, at der findes løsninger på konkrete
problemer i løbet af kort tid.
6
SOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 392: Spm. omtalepapir fra samrådet den 3/5-22 om udsatte borgeres adgang til at hæve kontanter i fysiske filialer, til social- og ældreministeren og kopi til erhvervsministeren
Så vidt fra mig, nu vil jeg overlade ordet til min kollega
erhvervsministeren.
7