Social- og Ældreudvalget 2021-22
SOU Alm.del
Offentligt
2580601_0001.png
Folketingets Social- og Ældreudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2022 - 2383
Doknr.
564206
Dato
23-05-2022
Folketingets Social- og Ældreudvalg har d. 25. april 2022 stillet følgende
spørgsmål nr. 373 (alm. del) til social- og ældreministeren, som hermed
besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Mette Thiesen (NB).
Spørgsmål nr. 373:
”Vil ministeren redegøre for lovgivningen og brug af anonyme oplysninger i
anbringelsessager, herunder særligt for hvordan og i hvilket omfang en borger
kan forlange at blive gjort bekendt med indholdet eller kilden, og hvorledes en
borger er stillet såfremt borgeren ønsker at gøre indsigelser mod indholdet af
en anonym oplysning, og vil ministeren desuden redegøre for, hvilken prøvelse
forvaltningen skal foretage, herunder om der altid foretages en prøvelse af
validiteten af den anonyme oplysning før den eventuelt indgår i en
sagsafgørelse?”
Svar:
Sager om særlig støtte til børn og unge skal ske med inddragelse af og i
samarbejde med forældre og barnet eller den unge. Nogle sager har dog en
tyngde eller en form, der kræver, at man må træffe afgørelse om anbringelse
uden for hjemmet uden samtykke.
Forud for en anbringelse uden for hjemmet uden samtykke bliver der efter
servicelovens § 50 foretaget en børnefaglig undersøgelse, der som
udgangspunkt beror på barnets eller den unges udvikling og adfærd,
familieforhold, skoleforhold, sundhedsforhold, fritidsforhold og venskaber og
andre relevante forhold.
Kommunen har efter et grundlæggende princip i forvaltningsretten, som kaldes
officialprincippet eller undersøgelsesprincippet, ansvaret for at oplyse en sag
tilstrækkeligt. Kommunen har ansvar for at indhente de nødvendige
oplysninger, og der kan i den forbindelse tilgå kommunen oplysninger, som
ikke kan spores tilbage til en navngiven kilde. Uagtet om oplysningerne
kommer fra en navngiven eller unavngiven kilde, er det kommunens ansvar at
tage stilling til indholdet samt foretage en vurdering af oplysningerne.
Kommuner skal tage stilling til afvejningen af alle foreliggende oplysninger.
Jeg kan desuden oplyse, at en part efter forvaltningslovens §§ 9 stk. 1 og 19
har mulighed for at blive gjort bekendt med oplysninger i sin sag, herunder
oplysninger fra en anonym kilde.
1
SOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 373: Spm. om ministeren vil redegøre for lovgivningen og brug af anonyme oplysninger i anbringelsessager, til social- og ældreministeren
2580601_0002.png
Ift. en borgers adgang til at få ”berigtiget” eller slettet oplysninger om sig selv,
skal jeg henvise til mit foreløbige svar på spm. 374.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
2
SOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 373: Spm. om ministeren vil redegøre for lovgivningen og brug af anonyme oplysninger i anbringelsessager, til social- og ældreministeren
2580601_0003.png
Bilag 1: Besvarelse af SOU alm. del spm. 373. Foreløbigt svar på SOU alm. del
spm. 374.
3