Social- og Ældreudvalget 2021-22
SOU Alm.del
Offentligt
2564754_0001.png
TALE
SOU
samrådsspørgsmål Z
april 2022
25. april 2022
J.nr. 2022 - 2640
CAP
Frederikke Havgaard Jakobsen
Samrådsspørgsmål Z
Vil ministeren på baggrund af Ekstra Bladets
artikel ”Søn i koma: Nu må jobcentret
stoppe” fra den 12. marts 2022 redegøre for, om regeringen mener, at jobcentrene be-
handler syge danskere værdigt, om det nuværende system fungerer optimalt, eller om
regeringen ønsker systemet ændret?
Indledning
Tak for invitationen til samrådet i dag. Jeg ser det
som en vigtig anledning til at drøfte, hvad man må
og ikke mindst skal kunne forvente omkring sags-
behandling i jobcentrene.
Jeg vil starte med sige, at jeg finder de konkrete
omstændigheder, som ligger bag samrådsspørgs-
målet, enormt triste. Og jeg forstår fuldt ud spørgs-
målsstillerens ønske om at diskutere, om reglerne
er, som de skal være, når man ser på den konkrete
sag.
Jeg kan som minister ikke gå nærmere ind i den
specifikke sag. Og jeg kan heller ikke udtale mig
om, hvad der konkret er foregået i sagsbehandlin-
gen.
SOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 371: Spm. om talepapir fra samrådet den 22/4-22 om jobcentrenes behandling af syge danskere, til beskæftigelsesministeren
Men jeg vil gerne tydeligt understrege, at jeg ikke
kommer til at stå og forsvare, hvis et jobcenter har
forsøgt at aktivere en alvorligt kræftsyg ung mand.
Vores beskæftigelsessystem er indrettet til at tage
hensyn til borgeres helbredsproblemer. Det for-
venter jeg naturligvis også bliver efterlevet i prak-
sis ude i kommunerne.
Jeg har noteret mig, at Faxe Kommune selv har ta-
get affære i den specifikke sag og har tilkendt bor-
geren en førtidspension pr. 15. marts 2022.
Det ændrer naturligvis ikke på det principielle i
denne sag. Nemlig værdighed i sagsbehandlingen.
Det vil jeg gerne vende tilbage til om lidt.
Regler om forsørgelsesydelser til al-
vorligt syge
Helt generelt er vores velfærdssystem indrettet så-
dan, at borgere, som rammes af sygdom, har ret til
en forsørgelsesydelse, hvis de ikke kan forsørge
sig selv. Og kommunerne kan fritage syge borgere
fra at deltage i de indsatser, som lovgivningen nor-
malt kræver, så længe borgerens helbred forhin-
drer det.
2
SOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 371: Spm. om talepapir fra samrådet den 22/4-22 om jobcentrenes behandling af syge danskere, til beskæftigelsesministeren
I forhold sygedagpenge, som er en midlertidig
ydelse, så kan udbetalingen forlænges, fx hvis bor-
geren har en livstruende, alvorlig sygdom som
kræft.
Hvis borgeren ikke har optjent ret til sygedag-
penge, og ikke kan forsørge sig selv, kan der bevil-
ges kontanthjælp. For alvorligt syge kan der påbe-
gyndes sagsbehandling ift. om borgeren fx skal
tillkendes førtidspension. Hvis der er tale om me-
get alvorlige lidelser, som fx uhelbredelige kræftli-
delser, kan der tilkendes førtidspension til termi-
nalt syge, uden at sagen har været forelagt rehabi-
literingsteamet.
Uanset hvilken forsørgelsesydelse der er i spil, så
er beskæftigelsessystemet indrettet sådan, at kom-
munen
skal
tage hensyn til borgernes helbredspro-
blemer. For eksempel kan kommunen fritage en
kontanthjælpsmodtager fra at deltage i et tilbud,
hvis de vurderer, at borgerens helbred ikke tillader
det.
Det forventer jeg naturligvis også, at man i kom-
munernes jobcentre efterlever i praksis. Det gælder
selvsagt også i den konkrete sag.
I nogle sager vil der være tale om sygdomsforløb,
hvor det er uklart, hvad konsekvenserne vil være
på længere sigt. Hvis det fx er muligt, at borgeren
3
SOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 371: Spm. om talepapir fra samrådet den 22/4-22 om jobcentrenes behandling af syge danskere, til beskæftigelsesministeren
bliver helbredt for en alvorlig sygdom, kan der
ikke tilkendes førtidspension.
Førtidspension er en varig forsørgelsesydelse til
personer med væsentlige og varige begrænsninger
af arbejdsevnen. Og det er vigtigt, at vi ikke får
parkeret borgere på førtidspension, som senere i li-
vet vil kunne vende tilbage til det arbejdende fæl-
lesskab.
Men uanset om der er grundlag for at tilkende før-
tidspension eller ej
så skal kommunen tage hen-
syn til den enkelte borgers helt konkrete helbreds-
mæssige situation. Og det giver reglerne mulighed
for.
Værdig sagsbehandling
Når vi alligevel ind i mellem ser konkrete sager i
medierne, hvor der tydeligvis ikke er taget de for-
nødne hensyn, så skyldes det ikke nødvendigvis
reglerne.
For man kan ikke styre alt med regler. Der er også
brug for nogle sunde værdier og normer, som en
rettesnor i systemets møde med borgerne. Bor-
gerne skal mødes med værdighed, ordentlighed og
respekt, når de er i kontakt med kommunen eller
har brug for hjælp fra kommunen.
Det er jeg som minister kun blevet bekræftet i, når
jeg har haft fornøjelsen af at møde og tale med de
4
SOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 371: Spm. om talepapir fra samrådet den 22/4-22 om jobcentrenes behandling af syge danskere, til beskæftigelsesministeren
mange mennesker, som på den ene eller anden
måde er en del af beskæftigelsessystemet.
Borgere. Pårørende. Sagsbehandlere. Jobcenter-
chefer. Og mange flere.
En nær og tillidsfuld kontakt mellem borger og
kommune gør en enorm forskel.
Både når en borger skal have hjælp og støtte til at
komme tilbage på arbejdsmarkedet. Eller når der
skal findes en anden løsning, fordi borgerens hel-
bred fx ikke længere tillader et normalt arbejdsliv.
Derfor står det også klart for mig, at vi fra Christi-
ansborg ikke kan lovgive os ud af alle udfordrin-
ger.
Det er den ulykkelige sag om kræftramte Nick et
stjerneklart eksempel på.
Ministermål for 2022
Derfor valgte jeg oprindeligt at indføre målet om
mere værdighed i sagsbehandlingen, som et af de
beskæftigelsespolitiske mål, der udmeldes til lan-
dets kommuner. Og målet er videreført for 2022.
Ministermålet er et klart signal fra mig til medar-
bejdere, ledere og politikere i kommunerne om, at
borgere skal mødes med respekt og værdighed i
beskæftigelsessystemet.
5
SOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 371: Spm. om talepapir fra samrådet den 22/4-22 om jobcentrenes behandling af syge danskere, til beskæftigelsesministeren
Det tvinger samtidigt alle kommunalbestyrelser til
at forholde sig til, hvordan man lokalt sikrer en
værdig sagsbehandling.
Både jeg og Beskæftigelsesministeriet følger na-
turligvis løbende med i, hvordan kommunerne ud-
mønter målet, og har bl.a. en dialog med KL om
udviklingen.
Kritiske reformgennemgange
Ud over ministermålet har regeringen også taget
initiativ til kritiske reformgennemgange af hen-
holdsvis sygedagpengereformen og reformen af
førtidspension og fleksjob. Det er en mulighed for
at kigge reglerne efter i sømmene.
Formålet med begge reformgennemgange er at
rette op på de dele af beskæftigelsessystemet, hvor
borgere kommer i klemme.
Vi skal investere i borgere og sikre, at alle der kan,
får mulighed for at blive en del af fællesskabet på
en arbejdsplads.
Hvis systemet ikke kan nå i mål med den kerneop-
gave, må vi konstatere, at reglerne skal gennemgås
med en tættekam.
Vi tog hul på øvelsen om den kritiske reformgen-
nemgang med
Aftalen om bedre ressourceforløb.
6
SOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 371: Spm. om talepapir fra samrådet den 22/4-22 om jobcentrenes behandling af syge danskere, til beskæftigelsesministeren
Vi styrkede den sundhedsfaglige rådgivning i res-
sourceforløb ved at give borgere i ressourceforløb
ret til en samtale med en sundhedskoordinator, så
der tages hensyn til deres helbred i forløbet.
Jeg havde håbet, at vi allerede havde taget hul på
næste runde af drøftelserne af reformen af førtids-
pension og fleksjob på nuværende tidspunkt.
Men først håndteringen af corona-situationen og
nu krigen i Ukraine med modtagelsen af de mange
fordrevne ukrainere, har krævet fokus.
Det ændrer dog ikke ved, at vi fortsat vil sætte os
sammen med forligspartierne og drøfte, hvordan vi
sammen kan justere reglerne, så færre borgere
kommer i klemme i systemet.
Afslutning
Lad mig kort opsummere.
Reglerne giver mulighed for at tage de relevante
hensyn i forhold til borgernes helbredsmæssig pro-
blemer.
Det er helt afgørende for mig, at borgere mødes
med værdighed, ordentlighed og respekt, når de er
i kontakt med kommunen eller har brug for hjælp
fra kommunen. Det handler ikke kun om reglerne
for det er ikke alt vi kan styre gennem reglerne.
7
SOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 371: Spm. om talepapir fra samrådet den 22/4-22 om jobcentrenes behandling af syge danskere, til beskæftigelsesministeren
Derfor er der behov for et markant fokus på, hvor-
dan man lokalt vil arbejde med at sikre værdighed
i sagsbehandlingen.
Men vi skal også se på reglerne
det fokus har re-
geringen blandt andet i forbindelse med de kom-
mende kritiske reformgennemgange af sygedag-
pengereformen og reformen af førtidspension og
fleksjob.
Vi skal have fokus på, hvad der er værdig, ordent-
lig og respektfuld sagsbehandling, så kommer den
slags sager til livs, som desværre danner grobund
for dagens samråd.
Tak for ordet.
8