Social- og Ældreudvalget 2021-22
SOU Alm.del
Offentligt
2544317_0001.png
Folketingets Social- og Ældreudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2022 - 1039
Doknr.
532307
Dato
16-03-2022
Folketingets Social- og Ældreudvalg har d. 15. februar 2022 stillet følgende
spørgsmål nr. 246 (alm. del) til social- og ældreministeren, som hermed
besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Pernille Skipper (EL).
Spørgsmål nr. 246:
”Vil ministeren redegøre for, hvilke krav der stilles til fagligheden hos private
udbydere af tilbud efter servicelovens §§ 109 og 110?”
Svar:
Det er er et ledelsesmæssigt ansvar på det enkelte private eller offentlige tilbud
at sikre, at der er de fornødne personalemæssige kompetencer og ressourcer.
Det indgår heri, at ledelsen løbende skal sikre, at de personalemæssige
kompetencer matcher den aktuelle beboersammensætning, og om der er
behov for kompetenceudvikling af medarbejderne.
Om der er de rette medarbejderkompetencer i tilbuddet indgår i socialtilsynets
driftsorienterede tilsyn og socialtilsynets kvalitetsbedømmelse af tilbuddene.
Socialtilsynets vurdering af kompetencerne i tilbuddene er et fagligt skøn, hvor
socialtilsynet bl.a. skal vurdere, i hvilket omfang tilbuddets medarbejdere,
herunder ikke-fastansatte medarbejdere, har de faglige, relationelle og
personlige kompetencer, der er nødvendige i forhold til tilbuddets målsætninger
og målgruppe, de metoder, som tilbuddet anvender, samt borgernes aktuelle
behov.
Til brug for vurderingen anvender socialtilsynet kvalitetsmodellen. Det indgår i
denne, at kompetencer både omfatter uddannelse, opdateret viden og erfaring
med målgruppen og tilbuddets metoder. Kompetencer omfatter således ikke
udelukkende uddannelse, men også det, at medarbejderne løbende holder sig
opdateret på det faglige område, der er relevant i forhold til det pågældende
tilbuds målgruppe og de anvendte metoder.
Det bemærkes endvidere, at Socialstyrelsen i samarbejde med forskellige §
110 tilbud fra hele landet har udarbejdet en rapport om
Faglige anbefalinger til
§ 110-boformernes socialfaglige indsats
(bilag 2) fra 2020, som medarbejdere
ansat på boformer omfattet af servicelovens § 110 kan orientere sig i. Af
rapporten fremgår en række anbefalinger til faglige og personlige kompetencer,
som medarbejderen bør besidde i arbejdet på boformer omfattet af
servicelovens § 110.
1
SOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 240: Spm. om ministeren vil redegøre for, om socialtilsynene har de rette værktøjer til at vurdere, om den fornødne faglighed er til stede på kvindekrisecentrene og herbergerne, til social- og ældreministeren
2544317_0002.png
De faglige anbefalinger i rapporten om
Faglige anbefalinger til § 110-
boformernes socialfaglige indsats
fra 2020 skal ses i sammenhæng med
Faglige anbefalinger til god praksis på § 110-boformerne - borgerens
udredning og plan
(bilag 3) fra 2019, som er udarbejdet af Socialstyrelsen og
forskellige § 110 tilbud fra hele landet. Af rapporten kan medarbejderen
orientere sig i faglige anbefalinger til udredning og udarbejdelse af opholdsplan
på en § 110-boform.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
Bilag:
Bilag 1. Faglige anbefalinger til § 110-boformernes socialfaglige indsats
Bilag 2. Faglige anbefalinger til god praksis på § 110-boformerne - borgerens
udredning og plan
2