Spørgsmål
Ministeren bedes antage, at alle unge der er 16 og 17 år i 2022 i gennemsnit drikker 7,48
genstande på en gennemsnitlig uge, heraf 3,53 genstande fra øl og 3,39 genstande fra spi-
ritus (Sundhedsprofilen 2017). Vil ministeren på baggrund af disse antagelser beregne det
skattemæssige provenu, inkl. ølafgift, spiritusafgift, moms og andre hertil relaterede afgif-
ter (fx emballageafgift), såfremt disse unge køber al den øl og spiritus, de drikker i Dan-
mark.
Svar
Regeringen har for nyligt præsenteret et udspil til en sundhedsreform, hvor der indgår et
initiativ om at sætte aldersgrænsen for salg af al alkohol til 18 år. Sundhedsministeriet op-
lyser, at:
”formålet
med forslaget er at reducere børn og unges alkoholforbrug, da særligt børn og unge er
sårbare over for alkohols skadelige virkninger. Et højt indtag af alkohol kan føre til skader og ulykker
–
og i allerværste tilfælde død. Derudover er børn og unge også særligt sårbare for alkohols skadelige virk-
ning, hvad angår udviklingen og modningen af hjernen. Bl.a. på den baggrund fraråder Sundhedsstyrelsen
i de nye alkoholudmeldinger unge under 18 år at indtage alkohol.”
Aldersgrænsen for salg af alkohol er i dag differentieret. Alkoholholdige drikkevarer med
en alkoholprocent på 1,2 eller derover må ikke sælges til personer under 16 år fra butik-
ker, hvor der foregår detailsalg. For alkoholholdige drikkevarer med en alkoholprocent på
16,5 og derover er den tilsvarende aldersgrænse 18 år. På restaurationer er det forbudt at
servere alkoholholdige drikkevarer med en alkoholprocent på 2,8 eller derover for perso-
ner under 18 år.
Regeringens initiativ om at sætte aldersgrænsen til 18 år for salg af al alkohol skønnes
med betydelig usikkerhed at medføre et afledt afgiftstab på ca. 20 mio. kr., hvilket afspej-
ler et forventet reduceret indenlandsk salg af afgiftsbelagt alkohol. Det bemærkes, at rege-
ringen ikke foreslår at indføre et forbud mod, at unge under 18 år indtager alkoholholdige
drikkevarer.
Skønnet er bl.a. baseret på oplysninger om 16-17-åriges alkoholforbrug fra Sundhedssty-
relsens ”Danskernes
Sundhed
–
Den Nationale Sundhedsprofil 2017”,
som der i spørgsmålet re-
fereres til. Af undersøgelsen fremgår det, at de 16-17-åriges alkoholforbrug udgør 3,53
genstande fra øl/cider og 3,39 genstande fra spiritus/alkoholsodavand samt 0,56 gen-
stande fra vin i gennemsnit per uge. Det er derudover forudsat, at der er ca. 137.000 per-
soner på 16 og 17 år i 2022, samt at de unges drikkevarer er købt med danske afgifter.
På den baggrund skønnes det, at statens umiddelbare afgiftsindtægter fra de 16-17-åriges
alkoholforbrug inklusive emballageafgift er ca. 80 mio. kr. eksklusive moms.
Skønnet for det forventede afgiftstab forbundet med regeringens forslag om en ensartet
18-års aldersgrænse for salg af alkohol er baseret på skønnet for de umiddelbare afgifts-
indtægter på 80 mio. kr. Beregningsteknisk er skønnet for det forventede afgiftstab derud-
over baseret på, at data fra den europæiske ESPAD-undersøgelse fra 2019 viser, at om-
trent 2/3 af de unges alkoholforbrug udgøres af øl, cider og alkoholsodavand, dvs.
Side 2 af 3
alkoholholdige produkter der typisk har en alkoholprocent på under 16,5 pct., og som
derfor må sælges til 16-17 årige, samt at der ved indførelsen af aldersgrænsen på 15 år i
Danmark sås et fald på godt 1/3 i andelen af unge under 15 år, der havde drukket alkohol
den seneste måned i perioden fra 1997 til 2000.
Det bemærkes, at momsindtægterne af de unges alkoholforbrug isoleret set vil svare til 20
pct. af udgiften ved alkoholsalget, men at denne udgift fortrænger andre forbrugsudgifter
således, at det ikke har nogen nævneværdig betydning for statens indtægter. Der er derfor
ikke skønnet over de isolerede momsindtægter ved de 16-17-åriges alkoholforbrug.
Det vurderes ikke, at der er en nævneværdig effekt fra grænsehandel i forhold til unges
køb af alkohol, da det vurderes, at unge under 18 år i mindre omfang har mulighed for at
grænsehandle.
Side 3 af 3