Spørgsmål
Ministeren bedes oplyse, hvilke omkostningerne der er forbundet med medlemmers funk-
tionsperioden på et halvt år for Vurderingsankenævnet.
Svar
Jeg har bedt om Skatteankestyrelsens bemærkninger til spørgsmålet. Skatteankestyrelsen
har oplyst følgende, som jeg kan henholde mig til:
”Skatteankestyrelsen
har ikke registeret udgifter specifikt til funktionsperiodens første
halvår 2022, hvorfor udgifterne ikke kan opgøres eksakt. Skatteankestyrelsen kan imidler-
tid oplyse, at der er registreret udgifter for ca. 252.000 kr. for perioden 1. november 2021
til 1. april 2022, som umiddelbart vurderes at relatere til indeværende funktionsperiode.
Udgifterne omfatter ca. 164.000 kr. til transport og møder for vurderingsankenævn og
formandskab, særligt ifm. fysiske opstartsmøder, samt ca. 88.000 kr. til vikarbistand i for-
bindelse med udlevering af iPads til nævnsmedlemmerne. Der er ikke medtaget lønudgif-
ter og vederlagshonorarer, da disse omkostninger ikke afhænger af funktionsperiodens
længde.
Derudover er der internt i Skatteankestyrelsen anvendt ressourcer til indhentning af ind-
stillinger, screening, udnævnelser, klargøring af iPads samt til indslusningsforløb for de nye
nævnsmedlemmer. Der tidsregistreres ikke specifikt på de pågældende opgaver, hvorfor
det ikke er muligt at opgøre de administrative omkostninger.
Der er i Udviklings- og Forenklingsstyrelsen anvendt ressourcer til it-support af nævns-
medlemmer, samt i begrænset omfang anvendt ressourcer i Administrations- og Service-
styrelsen til bl.a. håndtering af lønordrer. Gældsstyrelsen og Skattestyrelsen har i begrænset
omfang anvendt ressourcer til screening af kandidater.
Afslutningsvist kan det oplyses, at 70-75 pct. af de 350 vurderingsankenævnsmedlemmer
forventes genudnævnt til den kommende periode, der starter den 1. juli 2022. Det vil med-
føre, at ressourceforbrug til klargøring af iPads samt til indslusningsforløb bliver mindre
end ved opstarten 1. januar 2022.”
Side 2 af 2