Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for, hvor mange kroner der årligt går til statsstøtte til transport af
fossile brændstoffer? Såfremt det er muligt, ønskes gerne tal for de seneste ti år samt en
opdeling af, hvorvidt transporten er på land, til søs eller i luften.
Svar
Ved besvarelse af spørgsmålet er det lagt til grund, at spørgsmålet omhandler statsstøtte
til fossile brændsler, som anvendes til transportformål.
Skatteministeriet opgør skatteudgifter, hvoraf de enkelte elementer i princippet kan ud-
gøre statsstøtte, der skal godkendes af EU-Kommissionen.
Skatteudgifterne er i Danmark defineret som en begunstigende afvigelse fra de generelle
skatte- og afgiftsregler, der medfører lavere umiddelbar skattebetaling. Omvendt er en
skattesanktion en skærpende afvigelse, der medfører højere umiddelbar skattebetaling.
Skatteudgifter vedr. fossile brændstoffer til transport er senest opgjort for perioden 2018-
2021,
jf. tabel 1.
Tabel 1. Skatteudgifter vedr. brændstoffer til transport
Mio. kr., løbende priser
Afgiftsfritagelse for brændstoffer til skibe, færger og fiskere
Afgiftsfritagelse for brændstoffer til fly
Afgiftsfritagelse for brændstoffer og el til tog
Lavere dieselafgift for lastbiler, busser mv.
2018
1.100
110
1)
625
1.350
2019
1.100
100
625
1.350
2020
1.100
100
625
1.400
2021
1.150
100
625
2.700
2)
1) Er ved en fejl opgjort til 990 i Skatteøkonomisk Redegørelse 2021. 2) Stigningen i udgiften fra 2020 til 2021 skyldes i høj
grad en opdatering af grundlaget for den samlede mængde af diesel anvendt til vejtransport, der med det opdateret grund-
lag forudsættes at være en del højere end det hidtil anvendte.
Kilde: Skatteministeriet.
Den relativt lavere afgift på diesel ift. afgiften på benzin opgøres fx som en skatteudgift.
Den højere afgift på benzin kunne i princippet også ses som en skattesanktion. Skatteud-
gifter kan ikke generelt anvendes til at afgøre, om afgiftsstrukturen bidrager til den grønne
omstilling eller ej. En afskaffelse af skatteudgiften vedr. diesel kan fx ske ved at reducere
afgiften for benzin ned til niveauet for diesel, hvilket samlet set vil gøre det billigere at an-
vende fossile brændstoffer.
Danmark har aktuelt ingen statsstøttesager, der vedrører fossile brændstoffer, der anven-
des til transport. Statsstøtte er defineret i art. 107 i Traktaten om den Europæiske Unions
Funktionsmåde som støtte, der ydes ved hjælp af statsmidler under enhver tænkelig form,
og som fordrejer eller truer med at fordreje konkurrencevilkårene ved at begunstige visse
virksomheder eller visse produktioner, uforenelig med fællesmarkedet i det omfang, den
påvirker samhandelen mellem medlemsstaterne.
Side 2 af 3