Skatteudvalget 2021-22
SAU Alm.del
Offentligt
2572508_0001.png
10. maj 2022
J.nr. 2022 - 1410
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes endeligt svar på spørgsmål nr. 306 af 3. februar 2022 (alm. del). Spørgsmå-
let er stillet efter ønske fra Anne Honoré Østergaard (V).
Jeppe Bruus
/ Kathrine Waage
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 306: Spm. om, hvilket provenu statskassen opnår når virksomheder, ifølge Skattestyrelsens praksis, ikke få godtgjort elafgift af strøm til ladestandere, hvis virksomhederne ikke fakturerer brugerne for den strøm, som de tanker, til skatteministeren
2572508_0002.png
Spørgsmål
Ifølge Skattestyrelsens praksis kan virksomheder ikke få godtgjort elafgift af strøm til lade-
standere, hvis virksomhederne ikke fakturerer brugerne for den strøm, som de tanker. En
virksomhed, der opstiller ladestandere ved sit domicil og vederlagsfrit lader medarbejdere,
kunder og forretningsforbindelser tanke strøm til deres elbiler, påføres derfor ikke bare en
ekstra udgift, men også noget administrativt besvær. Vil ministeren oplyse, hvilket provenu
statskassen opnår qua denne praksis og oplyse, hvorvidt en ændring af reglerne, der vil
medføre ret til refusion, vil være i strid med EU-retten?
Svar
Der er til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet bidrag fra Skattestyrelsen, som jeg
kan henholde mig til:
”Der
er to muligheder for, at en virksomhed kan få godtgørelse for elforbruget i ladestan-
dere. Den ene er efter de generelle bestemmelser i elafgiftsloven, og den anden er efter en
særordning som er beskrevet i § 21 i ændringslov nr. 1353 af 21. december 2012 med se-
nere ændringer.
Særordningen omhandler virksomheders erhvervsmæssige opladning af elbiler. Lovgivers
hensigt med særordningen var bl.a., at alle kendte forretningsmodeller for ladestander-
virksomheder, der foretager opladning af elbiler, skulle have samme mulighed for godtgø-
relse af afgift af el til opladning af elbiler. Ordningen blev indført i 2012 på et tidspunkt,
hvor der var få elbiler på vejene, og hvor erfaringerne med elbiler var begrænsede. Ord-
ningen er midlertidig og var oprindeligt sat til at skulle udløbe ved udgangen af 2015, bl.a.
så lovgivningen kunne følge den teknologiske udvikling. Særordningen er blevet forlænget
hhv. i 2015, 2016, 2017, 2019 og 2021. På nuværende tidspunkt udløber ordningen med
udgangen af 2030.
Tilbagebetaling af elafgift efter særordningen er bl.a. betinget af, at ladestanderen drives
for virksomhedens regning og risiko, og at virksomheden er involveret i driften heraf.
Efter de generelle bestemmelser i elafgiftslovens § 11, stk. 1, og stk. 5, og § 11 c, stk. 1,
kan momsregistrerede virksomheder få tilbagebetalt elafgiften, af den af virksomheden
forbrugte afgiftspligtige elektricitet, i samme omfang, som de har fradragsret for moms
vedrørende elektriciteten.
Der skal således i henhold til elafgiftsloven konkret bl.a. tages stilling til momsfradragsret,
og hvem der skal anses for at have forbrugt elektriciteten.
Der er ikke i praksis taget endelig stilling til, i hvilket omfang virksomheder kan få godt-
gjort elafgift af elforbrug i ladestandere, der på virksomhedens domicil stilles vederlagsfrit
til rådighed for kunder og forretningsforbindelser. Skattestyrelsen har dog i april 2021 af-
givet en vejledende udtalelse, hvor det angives, at der ikke i den beskrevne situation kan
ydes godtgørelse efter særordningen og formentlig heller ikke efter de generelle
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 306: Spm. om, hvilket provenu statskassen opnår når virksomheder, ifølge Skattestyrelsens praksis, ikke få godtgjort elafgift af strøm til ladestandere, hvis virksomhederne ikke fakturerer brugerne for den strøm, som de tanker, til skatteministeren
2572508_0003.png
bestemmelser i elafgiftsloven. Der forventes at komme et bindende svar fra Skatterådet
indenfor de næste måneder om spørgsmålet, som vil afklare praksis.
I forhold til beskatning af medarbejdere er den fri adgang til strøm et skattepligtigt perso-
nalegode, dog skal godet kun beskattes, hvis den samlede værdi af sådanne personalegoder,
herunder julegaver, overstiger 1.200 kr. Dette følger direkte af SKM2011.570.SR, som tager
stilling til spørgsmålet om beskatning af medarbejdere, der har adgang til at oplade deres
elbiler på arbejdspladsen.
Der er ikke i praksis taget stilling til, om forretningsforbindelsers og kunders brug af en
virksomheds ladestander skal anses for skattepligtig for forretningsforbindelserne og kun-
derne. Der forventes også at komme et bindende svar fra Skatterådet indenfor de næste
måneder om dette
spørgsmål, som vil afklare praksis.”
Skatteministeriet har ikke oplysninger om omfanget af elforbrug i ladestandere, der på
virksomhedens domicil stilles vederlagsfrit til rådighed for medarbejdere, kunder og for-
retningsforbindelser. Det er dermed ikke muligt at give et skøn for et eventuelt afgiftspro-
venu, der måtte komme fra sådanne ordninger. Omfanget skønnes umiddelbart at være af
begrænset karakter, da en sådan ordning vil være forbundet med en omkostning for virk-
somhederne i form af den forbrugte elektricitet ud over en eventuel elafgift.
En eventuel udvidelse af adgangen til refusion af elafgift vil kræve nye drøftelser med Kom-
missionen vedrørende de statsstøtteretlige regler. Det kan derfor ikke på nuværende tids-
punkt vurderes, om en udvidelse af adgangen vil være forenelig med EU-retten.
Side 3 af 3