Retsudvalget 2021-22
REU Alm.del
Offentligt
2625483_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
21. september 2022
Økonomikontoret
Emma Holm Sørensen
2022-0030-7441
2396043
Besvarelse af spørgsmål nr. 768 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 768 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 5. april 2022. Spørgsmå-
let er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Mattias Tesfaye
/
Joakim Thaning
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 768: Spm. om kommentar til artiklen »Kameraer i dødskryds på standby« på tv2ostjylland.dk den 25/3-22, og om, hvornår kameraerne kommer til at fungere, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 768 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil
ministeren kommentere artiklen »Kameraer i dødskryds på
standby« på tv2ostjylland.dk den 25. marts 2022, og vil mini-
steren på baggrund af artiklen redegøre for, at rødkørselskame-
raerne i det såkaldte dødskryds i Edwin Rahrs Vej og Åby Ring-
vej i Aarhus V er sat på standby på ubestemt tid? Og vil mini-
steren redegøre for, hvad regeringen vil gøre for at sikre, at ka-
meraerne hurtigst muligt fungerer samt oplyse, hvornår det se-
nest sker?”
Svar:
Det er vigtigt, at vi kan færdes trygt i trafikken, og at antallet af dræbte og
tilskadekomne i trafikken minimeres. Derfor har regeringen taget en række
initiativer for at styrke trafiksikkerheden. Ved lov nr. 534 af 27. marts 2021
om skærpet indsats mod vanvidskørsel fik politiet bl.a. mulighed for at be-
slaglægge det køretøj, vanvidsbilisten kørte i i det øjeblik, den pågældende
bliver taget i vanvidskørsel. Fra lovens ikrafttræden den 31. marts 2021 og
frem til 1. august 2022 beslaglagde politiet ca. 1.200 køretøjer.
Ved lov nr. 290 af 27. februar 2021 blev der endvidere gennemført markante
skærpelser af straffen for overtrædelse af en række straffelovsbestemmelser,
når forholdet begås i forbindelse med vanvidskørsel. Bl.a. blev straffen for
overtrædelse af straffelovens § 241, 2. pkt., om uagtsomt manddrab under
særligt skærpende omstændigheder skærpet med 150 pct., mens straffen for
overtrædelse af straffelovens § 249, 2. pkt., om uagtsom betydelig legems-
beskadigelse under særligt skærpende omstændigheder blev skærpet med
100 pct. Derudover blev straffen for overtrædelse af straffelovens § 252, stk.
1, om forsætlig fareforvoldelse skærpet med 50 pct. Strafskærpelserne trådte
i kraft den 1. marts 2021.
Jeg mener dog ikke, at vi er færdige med at løse problemerne med vanvids-
kørsel. Derfor pågår der drøftelser med partierne bag stemmeaftalen om ini-
tiativer mod vanvidskørsel af 11. december 2020 om, hvilke yderligere
skridt der kan tages i kampen mod vanvidskørsel.
Specifikt omkring krydset Edwin Rahrs Vej og Åby Ringvej i Aarhus har
Rigspolitiet oplyst, at Rigspolitiet har undersøgt, hvordan brugen af rødkør-
selskameraer kan optimeres. Rigspolitiet har hertil oplyst, at der er tale om
en teknisk vanskelig opgave, og at projektet forudsætter implementering af
ny og ikke tidligere afprøvet teknologi i politiet. Det vil således kræve en
yderligere analyse, hvis det skal virke efter hensigten. Rigspolitiet har
Side 2/3
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 768: Spm. om kommentar til artiklen »Kameraer i dødskryds på standby« på tv2ostjylland.dk den 25/3-22, og om, hvornår kameraerne kommer til at fungere, til justitsministeren
endvidere oplyst, at projektet indgår i politiets pipeline for projekter, og at
analysen forventes igangsat primo 2023.
Rigspolitiet har endvidere oplyst, at Østjyllands Politi, indtil kameraerne er
opsat, vil opretholde det nuværende stærke fokus på færdselssikkerheden,
herunder i forhold til hastighedsovertrædelser og kørsel frem mod rødt lys.
Politikredsen vil således fortsætte de målrettede færdselskontroller i den
vestlige del af Aarhus, der indtil videre vurderes at have en positiv indvirk-
ning på færdselskulturen i området. Hertil har Østjyllands Politi som led i
det præventive arbejde endvidere intensiveret den eksterne kommunikation
om færdselsindsatsen, så effekten, i form af f.eks. antallet af sigtelser og
forseelser i de omhandlede vejkryds, kommunikeres til en bredere del af
lokalbefolkningen.
Side 3/3