Retsudvalget 2021-22
REU Alm.del
Offentligt
2553566_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
4. april 2022
Politikontoret
Anne Kirstine Dahl Vind
2022-0030-7331
2359277
Besvarelse af spørgsmål nr. 667 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 667 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 8. marts 2022. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Nick Hækkerup
/
Thomas Højgaard
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/5
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 667: Spm. om kommentar til artiklen "Specialpatrulje i nattelivet: Finder oftere kokain end hash, bragt på tv2ostjylland.dk den 6/3-22, og om regeringen vil tage initiativ til en skærpet indsats over for stoffer i nattelivet med et målrettet fokus på kokainsælgere og deres bagmænd, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 667 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren kommentere artiklen "Specialpatrulje i natteli-
vet: Finder oftere kokain end hash”, bragt på tv2ostjylland.dk
den 6. marts 2022, og vil ministeren på baggrund af oplysnin-
gerne i artiklen redegøre for, om regeringen vil tage initiativ til
en skærpet indsats over for stoffer i nattelivet med et målrettet
fokus på kokainsælgere og deres bagmænd, f.eks. ved øget brug
af civile betjente, agenter og hemmelige ransagninger? Og vil
ministeren samtidig redegøre for, om regeringen og Folketinget
lovmæssigt kan understøtte en sådan indsats, eksempelvis ved
at hæve straffen for besiddelse og salg af kokain?”
Svar:
1.
Det skal være trygt at færdes i nattelivet i Danmark, og narkotika hører
ikke hjemme hverken på klubber eller andre steder, hvor danskerne fester.
Vi skal derfor gøre, hvad vi kan for at holde narkotika ude af nattelivet.
Regeringen har iværksat en række initiativer for at sikre et tryggere Dan-
mark, herunder et tryggere natteliv til gavn for danskerne.
Regeringen har således
i oktober 2020 præsenteret udspillet ”Tryghed for
alle danskere”, og centrale dele af udspillet blev vedtaget den 3. juni 2021
af et bredt flertal i Folketinget. Som led i udspillet er der bl.a. indført mulig-
hed for, at domstolene kan meddele personer, der er dømt for visse former
for kriminalitet i nattelivet, et forbud mod at færdes i nattelivet i op til to år
efter dommen. I samme forbindelse fik politiet hjemmel til at udpege så-
kaldte nattelivszoner, som er områder med en tæt koncentration af natklub-
ber, barer, restauranter og lignende, hvor den dømte heller ikke må færdes.
Herudover vil jeg fremhæve flerårsaftalen for politiets og anklagemyndig-
hedens økonomi 2021-2023. Med aftalen gennemføres bl.a. en nærhedsre-
form af politiet, der styrker politiets tilstedeværelse i hele Danmark med
bl.a. 20 nye nærpolitienheder og 110 ekstra lokalbetjente. Derudover sikres
en mere robust politistyrke med i alt 450 ekstra politibetjente.
Senest har regeringen i november 2021 præsenteret udspillet ”Et tryggere
Danmark”,
der har til formål at skabe større tryghed i nattelivet, på gader og
S-togsstationer, ligesom udspillet også rummer flere tiltag direkte målrettet
utryghedsskabende og kriminelle unge, der skal understøttes i at komme ud
af den kriminelle løbebane.
Side 2/5
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 667: Spm. om kommentar til artiklen "Specialpatrulje i nattelivet: Finder oftere kokain end hash, bragt på tv2ostjylland.dk den 6/3-22, og om regeringen vil tage initiativ til en skærpet indsats over for stoffer i nattelivet med et målrettet fokus på kokainsælgere og deres bagmænd, til justitsministeren
Med udspillet foreslås bl.a. et forbud mod detailsalg af alkohol i nattelivs-
zonerne fra kl. 24 til kl. 5. Tiltaget vil kunne medvirke til at sikre, at de
festende unge forbliver på serveringsstederne, hvor der er mere opsyn og
kontrol med festen, og dermed at vi forhindrer, at de unge trækker ud på
gaden med fest og larm til stor gene for bl.a. beboere i området.
Vi foreslår også et forbud mod paradekørsel, så vi får fjernet muskelbilerne
fra nattelivszonernes gader i nattetimerne, hvor de på ingen måde hører
hjemme, ligesom vi foreslår et krav om, at restaurationsvirksomheder pla-
ceret i nattelivszoner, og som holder åbent i tidsrummet fra kl. 24 til kl. 5,
skal gøre brug af en autoriseret dørmand eller autoriseret vagt i dette tids-
rum.
Et lovforslag, der har til formål at gennemføre størstedelen af regeringens
udspil, forventes fremsat for Folketinget i april, og jeg ser frem til drøftel-
serne i Folketinget om, hvordan vi sammen kan sikre et tryggere natteliv.
Når det kommer til de kriminelle bander, der bl.a. ernærer sig ved illegal
handel med narkotika, er regeringens holdning helt klar: Bandekriminalitet
hører ikke til i Danmark, og regeringen er villig til at gå endog meget langt
for at bekæmpe den. Derfor arbejder regeringen også på nye tiltag mod ban-
dekriminalitet, som skal stramme grebet om banderne yderligere.
Jeg er i øvrigt altid åben for gode idéer i forhold til at komme alvorlig kri-
minalitet, herunder narkotikakriminalitet, til livs.
2.
For så vidt angår strafniveauet i sager om euforiserende stoffer kan
Justitsministeriet oplyse, at det fremgår af lov om euforiserende stoffer § 3,
stk. 1, 2. pkt., at der ved udmåling af straffen for overtrædelse af loven eller
forskrifter udfærdiget i medfør deraf skal lægges vægt på skadevirkningerne
af de pågældende stoffer.
Det fremgår bl.a. af forarbejderne til bestemmelsen, at bødestørrelsen for
besiddelse af euforiserende stoffer til eget forbrug afhænger af stoffets art
og mængde, idet bøderne for besiddelse af særligt farlige eller skadelige
stoffer er højere end bøderne for besiddelse af andre stoffer som f.eks. hash.
Endvidere er grænsen for den mængde, hvor besiddelse til eget forbrug kun
straffes med bøde, lavere for særligt farlige eller skadelige stoffer end for
Side 3/5
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 667: Spm. om kommentar til artiklen "Specialpatrulje i nattelivet: Finder oftere kokain end hash, bragt på tv2ostjylland.dk den 6/3-22, og om regeringen vil tage initiativ til en skærpet indsats over for stoffer i nattelivet med et målrettet fokus på kokainsælgere og deres bagmænd, til justitsministeren
andre stoffer, jf. de almindelige bemærkninger pkt. 2.1.6 i lovforslag nr. L
201 af 28. marts 2007, jf. Folketingstidende 2006-2007, tillæg A, side 7180.
Der eksisterer således en indbyrdes sammenhæng mellem strafpositionerne
for besiddelse af forskellige former for euforiserende stoffer.
Justitsministeriet kan i den forbindelse henvise til, at ministeriet, i overens-
stemmelse med det anførte i ministeriets besvarelse af 1. november 2021 af
spørgsmål nr. 1320 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg, i samarbejde
med Rigsadvokaten og med inddragelse af Sundhedsministeriet er i færd
med at gennemføre et eftersyn af praksis på området og se nærmere på, om
der er behov for at justere strafniveauerne.
På ovenstående baggrund finder jeg ikke anledning til isoleret set at se på
straffen for besiddelse og salg af kokain, men vil afvente eftersynet.
3.
Justitsministeriet har desuden til brug for besvarelsen af spørgsmålet ind-
hentet en udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Rigspolitiet
har til brug for besvarelsen indhentet en udtalelse
fra Østjyllands Politi, som har oplyst, at Østjyllands Politi– som
det også er beskrevet i artiklen
kan bekræfte, at politikredsen
har stort fokus på bl.a. narkotikahandel på gadeplan, hvor sær-
ligt politikredsens specialpatrulje jævnligt gennemfører kontrol-
ler i nattelivet med henblik på at dæmme op for narkotikakrimi-
naliteten. Politikredsen vurderer i den forbindelse, at andelen af
personer, der på gadeplan bliver taget med kokain, er vokset in-
den for de seneste år, og der er således flere, der indirekte er med
til at understøtte det kriminelle miljø inden for eksempelvis
rocker- og bandegrupperingerne.
Østjyllands Politi vurderer samtidig, at der over de seneste ti år
er kommet flere aktører på narkotikamarkedet, hvor narkotika-
indsatsen tidligere var målrettet mod færre aktører, herunder ty-
pisk ”kendte” bagmænd,
er den nu spredt ud på flere individer
eller grupper. Uoverensstemmelser på narkotikamarkedet ses
samtidig at have en direkte indflydelse på voldelige konfronta-
tioner i gadebilledet, hvorfor det også af den årsag er vigtigt, at
narkotikahandel på gadeplan begrænses.
Østjyllands Politi har supplerende oplyst, at politikredsens fore-
byggelsessektion har indgået i en arbejdsgruppe, hvor forebyg-
gelsessektionen sammen med Ungecenter Skanderborgvej og
Ungekontakten ved Aarhus Kommune etablerede et netværk
med kommunens ungdomsuddannelser. Dette har efterfølgende
Side 4/5
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 667: Spm. om kommentar til artiklen "Specialpatrulje i nattelivet: Finder oftere kokain end hash, bragt på tv2ostjylland.dk den 6/3-22, og om regeringen vil tage initiativ til en skærpet indsats over for stoffer i nattelivet med et målrettet fokus på kokainsælgere og deres bagmænd, til justitsministeren
udmøntet sig i mere ensartede standarder og procedurer på de
enkelte uddannelsessteder, og netværksgrupperne, som består af
forskellige repræsentanter for uddannelsesinstitutionerne, f.eks.
FGU, gymnasier, professionsskoler mv., arbejder aktuelt med at
lave konkrete handleplaner med retningslinjer for henvisning til
rusmiddelbehandling.
Der er endvidere gennemført undervisning af studievejledere og
andet relevant frontpersonale på uddannelsesstederne. Under-
visningen har bestået af motiverende samtaletilgang og relevant
viden i forhold til at spotte elever med problematisk rusmiddel-
brug.
Ungecentret har desuden brobygget og vejledt unge i forhold til
rusmiddelbehandling, haft samtaler med unge som var eller er i
risiko for frafald pga. misbrug og har i samarbejde med Folke-
sundhed Frydenlund (Sundhed og Omsorg) planlagt og afholdt
forældrearrangementer.
Der er endvidere gennemført rusmiddelforebyggende undervis-
ning på første årgang på flere ungdomsuddannelser, hvilket fo-
regår både med den samlede elevgruppe og på klasseniveau.
Østjyllands Politis forebyggelsessektion har derudover løbende
kontakt til de enkelte gymnasier, hvor politikredsen arbejder for
at forebygge eventuelle udfordringer med salg af stoffer til fe-
ster eller på andre tidspunkter.
Politikredsen oplyser sluttelig, at der tidligere, og i samarbejde
med Borgmesterens Afdeling i Aarhus Kommune, er lanceret
kampagnen 8000 Stoffri, hvor Østjyllands Politi sammen med
restauratørnetværket havde en kampagne om nul-tolerance mod
stoffer i nattelivet.”
Side 5/5