Retsudvalget 2021-22
REU Alm.del
Offentligt
2537784_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
3. marts 2022
Politikontoret
Poul Stampe Berggreen
2022-0030-7219
2331099
Besvarelse af spørgsmål nr. 559 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 559 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 11. februar 2022. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Kristian Pihl Lorentzen (V).
Nick Hækkerup
/
Thomas Højgaard
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/4
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 559: Spm. om der er sket ændringer i den relevante lovgivning ift. om det kræver særskilt tilladelse for en bøssemager eller våbenhandler at prøveskyde våben, i forbindelse med udførelsen af sit erhverv, til justitsministeren
2537784_0002.png
Spørgsmål nr. 559 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren –
i det af bilaget til henvendelsen af 18. januar
2022 fra Danske Våbenhandlere, jf. REU alm del
bilag 121,
fremgår at Justitsministeriet i hhv. 1995 og 1996 har været af
den klare opfattelse, at en forhandlertilladelse for våbenhandlere
omfatter tilladelse til at foretage prøve- og indskydning med
henblik på bl.a. reparation
redegøre for, om der i den mellem-
liggende periode fra 1995 og til dags dato er sket for sagen rele-
vante ændringer i lovgivningen eller de erhvervsdrivendes tilla-
delser, som har medført at Justitsministeriets tidligere vurdering
ikke længere skulle være gældende, og er ministeren
forudsat
at der ikke er sket ændringer i den relevante lovgivning
da enig
i, at det ikke kræver særskilt tilladelse for en bøssemager eller
våbenhandler at prøveskyde våben, i forbindelse med udførelsen
af sit erhverv?”
Svar:
Som det nærmere fremgår af Rigspolitiets udtalelse nedenfor, er de rele-
vante bestemmelser i våbenlovgivningen, der regulerer bøssemageres besid-
delse af våben mv., blevet ændret flere gange siden Justitsministeriets skri-
velser af henholdsvis den 28. februar 1996 og den 29. marts 1996, som der
henvises til i bilaget til spørgsmålet.
Som tilkendegivet i Justitsministeriets tidligere besvarelser af henholdsvis
9. november 2021 af spørgsmål nr. 44 (Alm. del) fra Folketingets Retsud-
valg og 11. februar 2022 af spørgsmål nr. S 468 fra medlem af Folketinget
Thomas Danielsen (V) overvejer Justitsministeriet i samarbejde med Rigs-
politiet og med inddragelse af relevante interessenter, hvordan en eventuel
ordning for bøssemageres prøveskydning vil kunne udformes.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Rigspolitiet
kan for så vidt angår de gældende regler og bag-
grunden herfor generelt oplyse, at det følger af § 4 b i lovbe-
kendtgørelse nr. 1736 af 26. august 2021 om våben og eksplo-
sivstoffer m.v. (våbenloven), at justitsministeren eller den, mi-
nisteren bemyndiger dertil, efter ansøgning kan meddele er-
hvervsdrivende generel tilladelse til med henblik på erhvervs-
mæssig handel eller anden erhvervsmæssig virksomhed at er-
hverve og besidde de i § 1, stk. 1, nr. 1-3 og 7-10, og § 4 nævnte
genstande og peberspray. Ministeren kan endvidere fastsætte
Side 2/4
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 559: Spm. om der er sket ændringer i den relevante lovgivning ift. om det kræver særskilt tilladelse for en bøssemager eller våbenhandler at prøveskyde våben, i forbindelse med udførelsen af sit erhverv, til justitsministeren
2537784_0003.png
bestemmelser om vilkår og betingelser for udstedelse og anven-
delse af tilladelserne.
I medfør af § 43 i bekendtgørelse nr. 2531 af 20. december 2021
om våben og ammunition mv. (våbenbekendtgørelsen) kan Po-
litiets Administrative Center meddele erhvervsdrivende generel
tilladelse til med henblik på reparation, service og anden er-
hvervsmæssig virksomhed at besidde våben mv. omfattet af vå-
benlovens § 1, stk. 1, nr. 1, 2 og 7-10.
Tilladelser til erhvervsdrivende efter våbenbekendtgørelsens §
43 kan udstedes til bøssemagere, våbenmekanikere og personer,
der i øvrigt har brug for våben i deres erhvervsmæssige virk-
somhed, jf. § 24, stk. 2, i cirkulære nr. 10222 af 1. december
2016 om våben og ammunition m.v. med senere ændringer (vå-
bencirkulæret).
En tilladelse efter våbenbekendtgørelsens § 43 giver den er-
hvervsdrivende mulighed for at besidde bl.a. skydevåben. Tilla-
delsen giver dog ikke den erhvervsdrivende mulighed for at be-
sidde ammunition til skydevåben, jf. våbenlovens § 1, stk. 1, nr.
3, jf. våbenbekendtgørelsens § 43, stk. 1, modsætningsvis.
Det følger videre af våbenlovens § 6 b, stk. 2, og våbenbekendt-
gørelsens § 5, stk. 5, at en våbentilladelse kun omfatter det eller
de konkrete våben, som er angivet i tilladelsen, medmindre an-
det er bestemt i våbenbekendtgørelsen.
Ordningen, hvorefter erhvervsdrivende kan meddeles en generel
tilladelse til med henblik på reparation, service og anden er-
hvervsmæssig virksomhed at besidde våben mv., blev indført
ved bekendtgørelse nr. 66 af 26. januar 2000.
Hjemlen til udstedelse af generelle tilladelser til erhvervsdri-
vende efter våbenbekendtgørelsens §§ 42 og 43 blev forinden
ændret til våbenlovens § 4 b, som blev indsat ved lov nr. 363 af
2. juni 1999. Ifølge bemærkningerne til bestemmelsen var for-
målet at sikre en mere klar hjemmel til, at justitsministeren
kunne fastsætte regler for erhvervsdrivende og disses ansatte i
relation til erhvervsmæssig handel med våben, ammunition
m.v., som tidligere var fastsat i våbencirkulæret (se bl.a. § 20 i
cirkulære nr. 138 af 29. august 1995 om våben og ammunition
m.v.), jf. Folketingstidende 1998-99, tillæg A, side 3096 og
3101.
Ved lov nr. 733 af 25. juni 2014 blev våbenlovens § 4 b, stk. 1,
nyaffattet, hvorefter justitsministeren blev bemyndiget til mere
generelt at fastsætte bestemmelser om vilkår og betingelser for
udstedelse og anvendelse af generelle tilladelser til
Side 3/4
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 559: Spm. om der er sket ændringer i den relevante lovgivning ift. om det kræver særskilt tilladelse for en bøssemager eller våbenhandler at prøveskyde våben, i forbindelse med udførelsen af sit erhverv, til justitsministeren
2537784_0004.png
erhvervsdrivende, jf. Folketingstidende 2013-14, tillæg A, L
112 som fremsat, side 69.
Forarbejderne til våbenlovens § 4 b indeholder ikke fortolk-
ningsbidrag vedrørende spørgsmålet om prøveskydning af de
indleverede skydevåben.
Efter Rigspolitiets opfattelse er der således ikke inden for den
nuværende ordning hjemmel til, at erhvervsdrivende kan med-
deles en generel tilladelse til at anvende skydevåben, herunder
at prøveskyde og indskyde våben, som er blevet indleveret til
reparation mv. Af samme årsag er der
efter Rigspolitiets vur-
dering
ikke mulighed for at imødekomme branchens ønske in-
den for det nuværende regelsæt.
Det bemærkes i tilknytning hertil, at spørgsmålet om, hvorvidt
en tilladelse efter våbenbekendtgørelsens § 43, der alene vedrø-
rer besiddelse af skydevåben, ligeledes giver mulighed for at fo-
retage prøveskydning og indskydning af de våben, som tilladel-
sen vedrører, ligeledes kan have betydning for de øvrige tilla-
delsestyper, som Politiets Administrative Center og Rigspolitiet
meddeler.
Rigspolitiet er ikke nærmere bekendt med, hvad der lå til grund
for Justitsministeriets udtalelse af 28. februar 1996 om bl.a. prø-
veskydning, der
som det nærmere fremgår ovenfor
blev af-
gjort efter den daværende lovgivning.”
Side 4/4