Retsudvalget 2021-22
REU Alm.del
Offentligt
2601474_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
28. juni 2022
Sikkerhedskontor II
TRRA
2022-0030-7702
2471498
Besvarelse af spørgsmål nr. 1015 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1015 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 8. juni 2022. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Karina Adsbøl
(UFG).
Mattias Tesfaye
/
Louise Mariegaard
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 1021: Spm. om, hvilke data og redskaber politiet og anklagemyndigheden på nuværende tidspunkt har adgang til som led i efterforskning og opklaring af grov kriminalitet som f.eks. voldtægt og drab, hvis kriminaliteten begås på et tidspunkt, hvor det ikke længere er muligt at få adgang til relevant trafikdata ved hjælp af hastesikring af trafikdata fra teleudbyderne, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 1015 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil
ministeren i forlængelse af samrådet den 2. juni 2022 om
konsekvenserne af EU-Domstolens dom af 5. april 2022 (sag C-
140/20) om generel og udifferentieret logning redegøre for,
hvilke initiativer regeringen vil tage for at sikre at EU-lovgiv-
ning fremadrettet ikke står over dansk national lovgivning på
retsområdet, hvor konsekvenserne nu viser sig i forhold til de
danske logningsregler?”
Svar:
Som jeg også nævnte på samrådet, er det for mig afgørende at sikre, at politi
og anklagemyndighed har de bedste forudsætninger for at efterforske og
strafforfølge grov kriminalitet inden for de rammer, som EU-retten sætter.
Jeg er derfor også ærgerlig over EU-Domstolens dom af 5. april 2022 i sagen
C-140/20, Commissioner of An Garda Síochána m.fl., og den betydning
dommen har for politiets og anklagemyndighedens adgang til at indhente
loggede teleoplysninger med henblik på at bekæmpe grov kriminalitet.
Justitsministeriet har været i dialog med Rigspolitiet, National enhed for
Særlig Kriminalitet og teleudbyderne for hurtigst muligt at iværksætte en
vis målrettet logning med henblik på bekæmpelse af grov kriminalitet, som
er mulig med de nuværende it-systemer hos udbyderne og politiet. Rigspo-
litiet har således meddelt teleudbyderne pålæg herom den 28. juni 2022.
Konkret skal teleudbydere foretage målrettet geografisk logning af trafik-
data vedrørende områder, hvor der er et højt antal anmeldelser af grov kri-
minalitet, samt visse
men ikke alle
sikringskritiske områder. Teleudby-
derne er forpligtet til at registrere trafikdata vedrørende de pågældende om-
råder og opbevare disse trafikdata i ét år fra registreringstidspunktet.
Den målrettede logning vil gælde parallelt med reglerne om generel og udif-
ferentieret logning.
Justitsministeriet vurderer desuden på baggrund af dommen af 5. april 2022
og EU-Domstolens øvrige praksis, at politi og anklagemyndighed
under
en procesrisiko
i sager om grov kriminalitet kan indhente alle teleoplys-
ninger, herunder trafikdata, som teleudbyderne registrerer og opbevarer på
Side 2/3
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 1021: Spm. om, hvilke data og redskaber politiet og anklagemyndigheden på nuværende tidspunkt har adgang til som led i efterforskning og opklaring af grov kriminalitet som f.eks. voldtægt og drab, hvis kriminaliteten begås på et tidspunkt, hvor det ikke længere er muligt at få adgang til relevant trafikdata ved hjælp af hastesikring af trafikdata fra teleudbyderne, til justitsministeren
andet grundlag end en logningspligt i den periode, hvor udbyderne råder
over disse oplysninger af hensyn til fejlretning, debitering mv. Teleindu-
strien har oplyst, at udbyderne registrerer og opbevarer fejlretningsdata i
kort tid, f.eks. 14 dage, mens andre data opbevares i længere tid.
Regeringen vil herudover fortsætte med at forsøge at påvirke udviklingen
på logningsområdet i dialog med andre ligesindede EU-lande som f.eks.
Frankrig, Sverige og Belgien samt Kommissionen
både i regi af Rådet og
ved at afgive indlæg i relevante præjudicielle sager ved EU-Domstolen med
henblik på at skabe bedre forudsætninger for de retshåndhævende myndig-
heders arbejde.
For en nærmere beskrivelse af betydningen af EU-domstolens dom af 5.
april 2022 henvises til Justitsministeriets notat om betydningen af EU-Dom-
stolens dom af 5. april 2022 i sagen C-140/20, Commissioner of An Garda
Síochána m.fl. for de danske logningsregler samt for de retshåndhævende
myndigheders indhentning og anvendelse af loggede oplysninger af 25. maj
2022, jf. REU Alm. del
Bilag 259.
Side 3/3