Retsudvalget 2021-22
REU Alm.del
Offentligt
2601466_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
28. juni 2022
Sikkerhedskontor II
TRRA
2022-0030-7709
2472652
Besvarelse af spørgsmål nr. 1020 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1020 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 8. juni 2022. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (UFG).
Mattias Tesfaye
/
Louise Mariegaard
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 1020: Spm., om politiet og anklagemyndigheden via hastesikring af trafikdata, som teleudbyderne har registreret på andet grundlag end en registrerings- og opbevaringspligt, har adgang til de samme data til efterforskning og opklaring af grov kriminalitet som f.eks. voldtægt og drab, som de havde adgang til inden EU-dommen af 5. april 2022, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 1020 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil
ministeren i forlængelse af samrådet den 2. juni 2022 om
konsekvenserne af EU-Domstolens dom af 5. april 2022 (sag C-
140/20) om generel og udifferentieret logning redegøre for, om
politiet og anklagemyndigheden via hastesikring af trafikdata,
som teleudbyderne har registreret på andet grundlag end en re-
gistrerings- og opbevaringspligt, har adgang til de samme data
til efterforskning og opklaring af grov kriminalitet som f.eks.
voldtægt og drab, som de havde adgang til inden EU-dommen
af 5. april 2022?”
Svar:
Det fremgår af pkt. 4.2.2 i Justitsministeriets notat om betydningen af EU-
Domstolens dom af 5. april 2022 i sagen C-140/20, Commissioner of An
Garda Síochána m.fl., for de danske logningsregler samt for de retshåndhæ-
vende myndigheders indhentning og anvendelse af loggede oplysninger af
25. maj 2022, jf. REU Alm. del
Bilag 259, at det er Justitsministeriets
vurdering, at de retshåndhævende myndigheder i sager om grov kriminalitet
under en procesrisiko
vil kunne hastesikre samt indhente trafikdata, som
udbyderne har registreret og opbevaret på et andet grundlag end en registre-
rings- og opbevaringspligt, og som opbevares på en måde, så de kan skelnes
fra trafikdata registreret og opbevaret på grundlag af en registrerings- og
opbevaringspligt, i medfør af henholdsvis retsplejelovens § 786 a (om ha-
stesikring) og §§ 781, 781 a, 804 eller 804 a (om udlevering af trafik- og
lokaliseringsdata).
Dommen af 5. april 2022 får dermed den konsekvens for de retshåndhæ-
vende myndigheders mulighed for at efterforske og strafforfølge grov kri-
minalitet, at hvor myndighederne før dommen havde mulighed for at haste-
sikre og indhente registrerings- og opbevaringspligtig trafikdata (oplysnin-
ger om, hvem der har ringet eller skrevet (opkald, tilkald, sms og mms) sam-
men med hvem, hvornår, og hvor de pågældende personer har befundet sig
på tidspunktet for kommunikationen) i ét år fra registreringstidspunktet, vil
de efter dommen have mulighed for at hastesikre og indhente trafikdata, som
udbyderne registrerer og opbevarer på andet grundlag end en registrerings-
og opbevaringspligt, i den periode, hvor udbyderne råder over disse oplys-
ninger af hensyn til fejlretning, debitering mv. Teleindustrien har oplyst, at
udbyderne registrerer og opbevarer fejlretningsdata i kort tid, f.eks. 14 dage,
mens andre data opbevares i længere tid.
Side 2/3
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 1020: Spm., om politiet og anklagemyndigheden via hastesikring af trafikdata, som teleudbyderne har registreret på andet grundlag end en registrerings- og opbevaringspligt, har adgang til de samme data til efterforskning og opklaring af grov kriminalitet som f.eks. voldtægt og drab, som de havde adgang til inden EU-dommen af 5. april 2022, til justitsministeren
Det bemærkes, at ved hastesikring udsteder politiet et pålæg til udbydere af
telenet eller tjenester om sikring af elektroniske data med henblik på, at op-
lysningerne er til stede, når eller hvis politiet på et senere tidspunkt måtte
anmode om adgang til de sikrede data. Et pålæg om hastesikring skal angive
sikringsperioden, der skal være så kort som mulig, og perioden kan ikke
overstige 90 dage. Pålægget om hastesikring kan dog forlænges, men højst
med 90 dage ad gangen. Dette gælder også pålæg om hastesikring af oplys-
ninger, som udbyderne har registreret og opbevaret på andet grundlag end
en registrerings- og opbevaringspligt.
Side 3/3