Miljø- og Fødevareudvalget 2021-22
MOF Alm.del Bilag 13
Offentligt
”Det talte ord gælder”
Spørgsmål
”Ministeren bedes redegøre for baggrunden for, at
regeringen i sit oplæg til landbrugsudspil ikke læg-
ger op til en ny model for
såning af efterafgrøder.”
Svar
Tak for spørgsmålet og for muligheden for at forklare
om efterafgrødereglerne og regeringens landbrugs-
udspil.
Også tak for det supplerende samråd om selve efter-
afgrødeordningen, som jeg for nylig også er indkaldt
til.
I virkeligheden kan mit svar i dag blive helt kort.
Som bekendt har jeg i landbrugsforhandlingerne til-
budt, at der hurtigst muligt gennemføres et service-
tjek af den lov, der regulerer etablering af efterafgrø-
der; nemlig gødskningsloven fra 2019. Dette service-
tjek vil fokusere på tidsfrister for etablering af efter-
afgrøder. Det tilbud står jeg naturligvis ved.
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 13: Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeris talepapir fra samrådet 30/9-21 om såning af efterafgrøder
2458851_0002.png
TALEPAPIR
Så mit svar i dag kunne i princippet slutte her. Og
oven i købet også dække en del af det kommende
samråd om efterafgrøderne.
Men debatten om efterafgrøderne og de vejrmæssige
udfordringer kører. Så det er på sin plads og en god
mulighed for at tage et grundigt blik på det.
Balance mellem to hensyn
Der er to hensyn, vi skal tage, når det gælder model-
len for efterafgrøder:
Det ene hensyn handler om, at der bør være fleksibi-
litet, når det gælder den enkelte landmand.
Det andet hensyn handler om, at modellen skal for-
bedre vandmiljøet.
De to hensyn skal balanceres over for hinanden.
2
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 13: Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeris talepapir fra samrådet 30/9-21 om såning af efterafgrøder
2458851_0003.png
TALEPAPIR
Historikken bag den nuværende model
Lad os så se på historikken:
Omdrejningspunktet er et gammelt krav om, at efter-
afgrøder skal udlægges senest den 20. august.
Mange husker, hvordan både regnvejr og tørke i
mange år har givet store udfordringer for landmæn-
dene med at nå fristen. Her er der givet generel di-
spensation fra kravet.
Det er der nu sat en stopper for. Dette blev vedtaget i
2019 med en ændring af gødskningsloven.
Og der er én tekst fra den ændrede regulering, som
står centralt for mig. Det er en tekst, der stammer fra
forarbejderne til ændringen af gødskningsloven i
2019, hvor den nuværende efterafgrødeordning blev
grundlagt.
3
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 13: Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeris talepapir fra samrådet 30/9-21 om såning af efterafgrøder
2458851_0004.png
TALEPAPIR
Lovforslaget blev fremsat af daværende miljø- og fø-
devareminister Jakob Ellemann-Jensen, nu formand
for Venstre.
Jeg citerer fra teksten:
”Miljø-
og Fødevareministeriet har i 2015,
2016, 2017 og 2018 udskudt tidspunktet for
etableringen af efterafgrøder som følge af
vejret. Landbrugserhvervet har efterspurgt
en permanent løsning, hvor virksomhederne
ikke er så afhængige af de ultimative datofri-
ster”
Lidt senere fortsætter det:
”De
gentagne udskydelser af etableringsfri-
sten udfordrer den forudsatte effekt af efter-
afgrødeordningerne.
4
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 13: Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeris talepapir fra samrådet 30/9-21 om såning af efterafgrøder
2458851_0005.png
TALEPAPIR
Med udgangspunkt i ønskerne fra landbrugs-
erhvervet og med henblik på fortsat sikring
af efterafgrødernes effekt, er det også hensig-
ten, at der ved bekendtgørelse fastsættes reg-
ler om en mere fleksibel frist mod, at virk-
somheden ved at foretage en kvotereduktion
kompenserer for den evt. nedsatte kvælstofef-
fekt af de sent
etablerede efterafgrøder”
Og lidt senere igen:
”En
virksomhed kan derfor ikke blive fritaget
fra forpligtelsen til at etablere efterafgrøder
ved at påberåbe sig, at vejrforholdene eller
lignende forhold har forhindret virksomhe-
den i at etablere efterafgrøder i det pågæl-
dende år.”
I pressemeddelelsen om lovforslaget fremhæver Ja-
kob Ellemann-Jensen endvidere følgende:
5
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 13: Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeris talepapir fra samrådet 30/9-21 om såning af efterafgrøder
2458851_0006.png
TALEPAPIR
”Vi skal give landmændene de bedste mulig-
heder for at udøve godt landmandsskab.
Samtidig skal vi passe godt på miljøet. Derfor
er jeg rigtig glad for, at vi med fleksible frister
for efterafgrøderne kan være med til at sikre
begge dele”.
Indholdet er ikke til at misforstå, hverken i lovforslag
eller pressemeddelelse:
1. 20. august er skæringsdatoen for efterafgrøder.
2. Hvis vejrforhold tilsiger det, har landmanden
mulighed for at udskyde sine efterafgrøder.
3. Men vælger landmanden den vej, betyder det, at
kvælstofkvoten reduceres næste forår for at sikre
en tilfredsstillende vandmiljøeffekt.
Jeg synes, at det var gode og ansvarlige betragtnin-
ger, der dengang kom fra Jakob Ellemann-Jensens
side. Og som Jakob Ellemann-Jensen også tog ansvar
for.
6
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 13: Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeris talepapir fra samrådet 30/9-21 om såning af efterafgrøder
2458851_0007.png
TALEPAPIR
Den seneste udvikling: Venstre vil tilbage
Nu blot to år senere vil Venstre og partierne omkring
Venstre skrue tiden tilbage til den gamle model.
Det kan egentlig undre, at Venstre bringer ønsket op
her og nu. Under de mere end 60 møder om en kom-
mende landbrugsaftale har der ellers været god lejlig-
hed, uden at det har været et emne.
Men Venstre vil altså tilbage til dengang, hvor man
med ét pennestrøg gav en generel dispensation for
kravet om efterafgrøder, når der var udfordringer
med vejret.
Hvis vi tager ønsket om et bedre vandmiljø alvorligt,
så dur den tilgang ikke. Jeg har noteret, at alle Folke-
tingets partier er enige i, at Danmark skal leve op til
EU’s vandrammedirektiv.
Tiden er ikke til at gå på
kompromis med vandmiljøet.
7
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 13: Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeris talepapir fra samrådet 30/9-21 om såning af efterafgrøder
2458851_0008.png
TALEPAPIR
Jeg kan sagtens forstå, at en periode omkring høsten,
hvor regnen høvler ned, og der ligger vand og pløre
på markerne, giver store udfordringer for landbruget.
Derfor bliver jeg også glad, når jeg hører fra mine
kontakter rundt omkring i landbruget, at mange med
snilde og opfindsomhed lykkes med at få sået efteraf-
grøderne inden for fristen. Også i udfordrende år som
i år.
For landmænd, hvor udfordringerne er større end
som så, har regeringen løbende gjort, hvad der er mu-
ligt for at øge fleksibiliteten, uden at det koster på
miljøet. Og det vil vi fortsat gøre. Men det er ikke no-
gen let balance.
Mit ministerium har gjort sig umage med at udmønte
den fleksible model for såning af efterafgrøder, som
8
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 13: Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeris talepapir fra samrådet 30/9-21 om såning af efterafgrøder
2458851_0009.png
TALEPAPIR
er et resultat af ændringen af gødskningsloven. Ven-
stre bidrog konstruktivt til udformningen
og det vil
jeg gerne takke Venstre for.
Derudover må vi ikke glemme, at landbrugerne har
en række alternativer til efterafgrøder. I 2021 åbnede
vi op for to nye, frivillige alternativer. Det gælder
præcisionslandbrug og kvælstoffikserende efteraf-
grøder.
Og det stopper ikke her.
Når vi forhåbentlig snart har en landbrugsaftale på
plads, kan vi gå i gang med servicetjekket og blandt
andet se på, om vi kan øge fleksibiliteten i forhold til
tidspunkter for høst.
Hertil kommer udviklingen af en ny reguleringsmo-
del i regeringens landbrugsudspil, som indgår i land-
brugsudspillet. Her vil mest mulig fleksibilitet for
landbrugerne igen være i fokus.
9
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 13: Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeris talepapir fra samrådet 30/9-21 om såning af efterafgrøder
2458851_0010.png
TALEPAPIR
Vi vil hele tiden at lægge os i selen for at forbedre de
krav og rammer, som det praktiske landbrug hver dag
skal leve med. Vel at mærke uden at risikere at sætte
miljøeffekterne på spil.
Tak for ordet!
10