Kirkeudvalget 2021-22
KIU Alm.del
Offentligt
2598292_0001.png
Folketingets Kirkeudvalg
[email protected]
[email protected]
Kirkeudvalget har ved brev af 25. maj 2022 (KIU alm. del
spørgsmål 62) bedt
om min besvarelse af spørgsmål:
”Vil
ministeren redegøre for, hvilke regler og lovgivning der understøtter, at
menighedsråd og kommunale graverkontorer kan opkræve betaling hos grav-
stedsindehavere for at sikre gravsten, når der allerede er indgået en vedlige-
holdelseskontrakt, og menighedens eller kommunens graver har godkendt ste-
nens fundering? Gerne med henvisning til den eller de specifikke paragraffer.
Der henvises til artikel i Kristelig Dagblad ”Efterladte betaler for at sikre grav-
sten i hobetal: ”Det er at skyde gråspurve med kanoner” bragt den 10. maj
2022.”
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
www.km.dk
Telefon 3392 3390
e-post
[email protected]
Akt nr.: 229330
Dette akt nr. bedes oplyst ved
henvendelse til Kirkeministeriet
Dato: 22. juni 2022
Svar:
Det følger af § 9, stk. 1, i lov om folkekirkens kirkebygninger og kirkegårde, at
menighedsrådet skal sørge for, at kirkegården vedligeholdes, og at der er til-
strækkelig begravelsesplads for sognets beboere.
Ved enhver kirkegård skal der være en vedtægt for orden på kirkegården og
dennes benyttelse, som er godkendt af provstiudvalget, jf. § 12, stk. 1, i lov om
folkekirkens kirkebygninger og kirkegårde. Denne vedtægt skal blandt andet
indeholde bestemmelser om gravstedets størrelse, fredningstidens længde og
takstbestemmelser vedrørende erhvervelse, fornyelse og vedligeholdelse af
gravsteder, jf. § 12, stk. 2, i lov om folkekirkens kirkebygninger og kirkegårde.
Vedligeholdelse af gravstedet påhviler gravstedsejeren, jf. princippet i § 12, stk.
2, i lov om folkekirkens kirkebygninger og kirkegårde. Hvis en gravstedsejer
indgår en aftale med kirkegårdsbestyrelsen om, at kirkegården mod betaling
sørger for vedligeholdelsen af gravstedet, kan det ske ved, at der betales for ét
år ad gangen, eller ved at der betales et éngangsbeløb for en brugsperiode fx
for 20 år.
Uanset hvilken aftale der indgås, vil kirkegårdens vedligeholdelse primært
angå den gartneriske vedligeholdelse som f.eks. beplantning, grandækning,
fjernelse af ukrudt, opfyldning med perlegrus m.v. Vedligeholdelsesaftalen om-
fatter derimod ikke vedligeholdelse af evt. private gravminder på gravstedet.
gravminder, fx gravsten, på gravsteder der er i brug, tilhører gravstedsejeren
og er privat ejendom. Det er derfor ejeren af gravstedet, der skal sørge for at
udbedre forhold, der udgør en sikkerhedsrisiko på kirkegården samt afholde
de udgifter, der er forbundet hermed. Dette gælder også for gravsteder, hvor
der er indgået en aftale om flerårig vedligeholdelse af gravstedet, idet aftalen
som nævnt ikke indeholder vedligeholdelse af gravmindets fundering.
KIU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 62: Spm. om, hvilke regler og lovgivning der understøtter, at menighedsråd og kommunale graverkontorer kan opkræve betaling hos gravstensindehavere for at sikre gravsten, når der allerede er indgået en vedligeholdelseskontrakt, til kirkeministeren
2598292_0002.png
For så vidt angår gravmindets fundering i forbindelse med etableringen af
gravstedet, kan den alt efter størrelse og behov placeres af kirkegården på
gravstedet i samråd med gravstedsejeren eller af gravstedsejeren selv, f.eks. via
en privat stenhugger. I den forbindelse sikres gravmindet så godt som muligt.
Etableringen af gravstedet betales af gravstedsejeren. Over tid kan det ikke
udelukkes, at det bliver nødvendig med en fornyet sikring af gravmindet.
Lov om folkekirkens økonomi regulerer i § 2, at menighedsrådet af kirkekassen
kan afholde udgifter vedrørende sognets kirkelige virksomhed og vedrørende
sognets begravelsesvæsen. Bestemmelsen indeholder ikke hjemmel til, at me-
nighedsrådene afholder udgiften til sikring af andres private ejendom
Jeg kan desuden henvise til mine svar på spørgsmål S 938 og spørgsmål S 939
begge af 25. maj 2022.
Akt nr.:
Side 2
Ane Halsboe-Jørgensen
/ Martin Martensen-Larsen