Kirkeudvalget 2021-22
KIU Alm.del
Offentligt
2478896_0001.png
Folketingets Kirkeudvalg
Christiansborg
1240 København K
[email protected]
Sendt via e-post
Frederiksholms Kanal 2121
Frederiksholms Kanal
1220 København K
Postboks 2123
www.km.dk
1015 København K
www.km.dk
Telefon 3392 3390
Telefax 3392 3913
Folketingets Kirkeudvalg har ved brev af 15. oktober 2021 (KIU alm. del – spm.
2) bedt om min besvarelse af følgende spørgsmål:
”Spørgsmål
2
Vil ministeren redegøre for den procentvise forskel på tilskuddet til DKS og
DSUK på regeringens forslag til finanslov for 2022”
Svar:
Ændringen i tilskuddet til DKS og DSUK på regeringens forslag til finanslov for
2022 er ikke beregnet som en procentvis forøgelse af tilskuddet til de to kirke-
lige institutioner.
Ændringen som følge af den påtænkte omdannelse af Pensionskassen af 1950
har til formål ”at øge finanslovstilskuddet til disse to private kirkelige instituti-
oner, så der tages højde for deres fremtidige udgifter til pensionsbidrag for ny-
ansatte præster, svarende til pensionsbidraget til overenskomstansatte præ-
ster i folkekirken”, jf. svar på KIU alm. del – spørgsmål 47 af 21. maj 2021.
Den nærmere beregning af kompensationens størrelse og gradvise forøgelse
frem til 2027 fremgår af svar på KIU alm. del – spørgsmål nr. 76 af 1. september
2021: ”Kompensationen er beregnet på baggrund af det antal medlemmer DKS
[hhv. DSUK] har i Pensionskassen af 1950 for forskellige private kirkelige insti-
tutioner pr. 1. maj 2021, og indfasningen er beregnet på baggrund af den gen-
nemsnitlige årlige udskiftning i de pågældende stillinger.”
Som yderligere uddybning af disse to besvarelser kan jeg oplyse, at der i forbin-
delse med fastsættelsen af kompensationen er taget højde for følgende fire fak-
torer, som er afstemt med DSUKs sekretariat, der varetager administrative og
lønadministrative fællesopgaver på vegne af både DSUK og DKS:
1) Til beregning af antallet af medlemmer af Pensionskassen af 1950 fra de to
organisationer er anvendt antallet af finanslovsfinansierede præste- og
provstestillinger pr. 1. maj 2021, dvs. 21 stillinger i DSUK og 22 stillinger i DKS.
Dermed tages der højde for alle potentielle medlemmer, som de to institutioner
modtager tilskud til på finansloven.
2) Den procentvise merudgift til pensionsbidrag pr. præst beregnes som det
samlede pensionsbidrag til overenskomstansatte præster i folkekirken (17,1
pct.) fratrukket det nuværende arbejdsgiverbidrag til Pensionskassen af 1950
(1,5 pct.). Merudgiften pr. præst beregnes således som 15,6 pct. af det aktuelle
e-post
[email protected]
Akt nr.: 192021
Dette akt nr. bedes oplyst ved
henvendelse til Kirkeministeriet
Dato: 12. november 2021
KIU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om den procentvise forskel på tilskuddet til DSK og DSUK på regeringens forslag til finanslov for 2022, til kirkeministeren
2478896_0002.png
lønningsniveau som opgjort af DSUKs sekretariat. Dermed tages der højde for,
at lønningsniveauet hos DSUK og DKS generelt er højere end hos overens-
komstansatte præster i folkekirken, herunder som følge af længere gennem-
snitlig anciennitet.
3) Den gennemsnitlige årlige udskiftning i de pågældende stillinger er efter
skøn fra DSUKs sekretariat anslået til 3-4 nyansættelser i hhv. DSUK og DKS om
året, dvs. i alt ca. 7 nyansættelser årligt. Det svarer med ovennævnte beregning
af merudgiften pr. præst til en årlig, akkumulerende merudgift hos DSUK og
DKS på samlet i alt 0,5 mio. kr. i årene 2022 til 2027. Efter disse seks år vil alle
stillinger med den anslåede udskiftningstakt vil være udskiftet og det fulde
kompensationsniveau være nået.
4) Den årlige stigning i merudgiften på i alt 0,5 mio. kr. er omtrent ligeligt for-
delt mellem DSUK og DKS, men det er ikke muligt at fordele kompensationen
helt præcist på finansloven, da der kun gives finanslovsbevillinger i hele hund-
rede tusinde kroner. Som den fjerde og sidste faktor er der således lagt vægt
på, at DSUK varetager administrative og lønadministrative fællesopgaver for
både DSUK og DKS, og beløbet er på den baggrund fordelt med 0,3 mio. kr. til
DSUK og 0,2 mio. kr. til DKS. Det bemærkes, at DSUK og DKS selvstændigt afta-
ler den indbyrdes fordeling af finansieringen af DSUKs samlede sekretariatsbe-
tjening af begge organisationer.
Akt nr.: 192021
Side 2
Ane Halsboe-Jørgensen
/ Mads Andersen