Finansudvalget 2021-22
FIU Alm.del
Offentligt
2605294_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
5. juli 2022
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 364 (Alm. del) af 17. juni
2022 stillet efter ønske fra Torsten Schack Pedersen (V)
Spørgsmål
Af artiklen ”Professor i hård kritik af regeringens påståede konsulentbesparelser:
»Det er talmagisk hokuspokus«” bragt i Berlingske den 17. juni 2022 fremgår det,
at ministeren i et skriftligt svar
på kritikken har oplyst, at ”Der
er tale om penge,
som regeringen konkret har omprioriteret fra kolde hænder til at sikre bedre velfærd
og få sat skub i den grønne omstilling”. Vil ministeren redegøre for, hvordan de
samme penge både kan anvendes til konsulenter - uagtet om det så er i forbindelse
med COVID-19 eller udbyttesagen - og samtidig omprioriteres til at sikre bedre
velfærd? I forlængelse heraf bedes ministeren redegøre for, om en af bevæggrun-
dene for at anvende konsulenter netop er i forbindelse med specialiserede opgaver
og løbende ekstraordinære situationer, som staten med rette ikke kunne have for-
beredt sig på, og at det derfor kan være misvisende økonomistyring, hvis man hvert
år vil forsøge at korrigere for den slags udgifter?
Svar
Regeringen har med de nyligt indgåede økonomiaftaler med kommuner og regioner
for 2023 samlet set aftalt konsulentbesparelser i den offentlige sektor på 3 mia. kr.,
når besparelserne er fuldt indfaset. Heraf 1,1 mia. kr. i staten fuldt indfaset. Rege-
ringen noterer sig i den forbindelse med tilfredshed, at opgørelsen af statens kon-
sulentforbrug for 2021 viser, at forbruget af managementkonsulenter er faldet med
over 940 mio. kr. svarende til ca. 60 pct. siden 2019, hvor regeringen tiltrådte.
I staten er konsulentbesparelserne udmøntet som rammereduktioner på de enkelte
ministerområder. Pengene er med andre ord konkret taget fra ministeriernes ram-
mer og i stedet brugt til at finansiere bl.a. mere og bedre velfærd og den grønne
omstilling. Der er tale om en reel politisk omprioritering af midler.
I opgørelsen af statens konsulentforbrug i 2021, som giver en samlet oversigt over,
om konsulentforbruget i staten er faldet modsvarende ovenstående rammereduk-
tion, som oversendt til FIU, jf. FIU Alm. del - Bilag 181 (bilag 1), er udgifter til hhv.
COVID-19 og udbyttesagen ikke frasorteret. I følgebrevet fremhæves disse udgifter
som
forklarende faktorer
for merforbruget i 2021.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K
FIU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 364: Spm. om, hvordan de samme penge både kan anvendes til konsulenter og samtidig omprioriteres til at sikre bedre velfærdregeringens ifm. påståede konsulentbesparelser, til finansministeren
Side 2 af 2
Regeringen har dog tilkendegivet, at Skatteministeriets udgifter til juridisk bistand
ifm. udbyttesagen fremadrettet ikke vil indgå i opgørelserne af statens konsulent-
forbrug. Det skal ses i lyset af, at regeringen ikke finder det hensigtsmæssigt at for-
udsætte besparelser på denne sag, idet der er tale om et helt særligt sagskompleks,
hvor der arbejdes på at få flest mulige af de formodede svigbeløb tilbage i statskas-
sen. Som led i dette arbejde er staten afhængig af bistand fra særligt udenlandske
advokater til at føre de civile søgsmål i udlandet. Det er ambitionen, at flest mulige
af de formodede svigbeløb kommer tilbage i statskassen og dermed tilfalder de dan-
ske skatteydere.
Det er vigtigt at understrege, at der ikke er tale om et konsulentstop, men om at
spare 3 mia. kr. af konsulentforbruget i den offentlige sektor. Det er forsat muligt
at anvende eksterne konsulenter i de situationer, hvor det vurderes hensigtsmæssigt,
fx i forbindelse med specialiserede opgaver og løbende ekstraordinære situationer.
Med de fuldt indfasede konsulentbesparelser kan staten fortsat indkøbe ekstern
konsulentbistand for over 4,5 mia. kr. årligt, netop fordi staten hverken kan eller
skal løse alle opgaver selv. Men regeringen ønsker en kritisk stillingtagen til brugen
af eksterne konsulenter i den offentlige sektor, herunder at balancen mellem interne
og eksterne kompetencer overvejes nøje.
Endelig kan det oplyses, at der med de aftalte konsulentbesparelserne i kommuner
og regioner omprioriteres i alt 1,85 mia. kr. fuldt indfaset fra eksterne konsulenter
til borgernær velfærd. Der er med andre ord tale om midler, som kommuner og
regioner beholder med henblik på at styrke velfærden.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister