Europaudvalget 2021-22
EUU Alm.del
Offentligt
2628723_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Europaudvalg
Dato: 27-09-2022
Enhed: FOST
Sagsbeh.: DEPCFMA
Sagsnr.: 2211032
Dok. nr.: 2393581
Folketingets Europaudvalg har den 31. august 2022 stillet følgende spørgsmål nr. 280
(Alm. del) til sundhedsministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Eva Kjer Hansen (V).
Spørgsmål nr. 280:
”Ministeren
bedes nærmere forklare, hvorfor Sundhedsministeriet ikke anser produ-
centerne af opvarmet tobak for at have
”særlig
viden” om produkterne i forhold til
andre høringsparter, idet der henvises til Sundhedsministeriets notat til Folketingets
Europaudvalg om Kommissionens delegerede retsakt om ændring af Europa-Parla-
mentets og Rådets direktiv 2014/40/EU for så vidt angår tilbagetrækning af visse und-
tagelser for opvarmede tobaksvarer, jf. Europaudvalget, alm. del - bilag 691, folke-
tingsåret 2021-22.”
Svar:
Med den delegerede retsakt om ændring af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2014/40/EU for så vidt angår tilbagetrækning af visse undtagelser for opvarmede to-
baksvarer bliver opvarmede tobaksvarer omfattet af forbuddet mod markedsføring af
tobaksvarer med kendetegnende aromaer eller med aromastoffer i en eller flere af
deres bestanddele eller med visse tekniske funktioner. Samtidig fjernes medlemslan-
denes mulighed for at undtage opvarmede tobaksvarer, for så vidt de er røgtobak, fra
visse mærkningskrav.
Den delegerede retsakt bidrager til at gøre opvarmede tobaksvarer mindre attraktive
og i højere grad gøre forbrugere opmærksomme på de sundhedsrisici, der er ved at
anvende produkterne. Baggrunden for retsakten er en betydelig og dokumenteret
stigning i salgsvolumen af opvarmede tobaksvarer på EU-plan.
Efter WHO’s rammekonvention om tobakskontrol artikel 5.3 er Danmark forpligtet
til
i forbindelse med fastlæggelse og gennemførelse af den offentlige politik på folke-
sundhedsområdet at gøre en indsats for at beskytte denne politik mod tobaksindu-
striens handelsmæssige og øvrige interesser i overensstemmelse med national lovgiv-
ning.
Af WHO’s guidelines til implementering af artikel 5.3
er ét af de guidende principper,
at der er en fundamental og uforenelig konflikt mellem tobaksindustriens interesser
og den offentlige politik på folkesundhedsområdet. I guidelinen opstilles en række
anbefalinger, hvoraf én af dem vedrører etablering af foranstaltninger, der begræn-
ser interaktionen med tobaksindustrien og sikrer transparens om de interaktioner,
der opstår. I forlængelse heraf anbefales det bl.a., at man kun interagerer med to-
baksindustrien når og i den udstrækning det er strengt nødvendigt for at være i stand
til effektivt at regulere tobaksindustrien og tobaksprodukter.
EUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 280: Spm. om, hvorfor Sundhedsministeriet ikke anser producenterne af opvarmet tobak for at have særlig viden om produkterne i forhold til andre høringsparter, til sundhedsministeren, kopi til udenrigsministeren
Det har ikke været vurderet, at tobaksindustrien ville kunne bidrage med særlig vi-
den, der er strengt nødvendig for at forholde sig til den delegerede retsakt. Under
hensyn til artikel 5.3 i WHO’s rammekonvention for tobakskontrol har forslaget
der-
for ikke været sendt i høring hos repræsentanter for tobaksindustrien.
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
Side 2