Erhvervsudvalget 2021-22
ERU Alm.del
Offentligt
2472944_0001.png
Folketingets Erhvervsudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
03. november 2021
Besvarelse af spørgsmål 3 alm. del stillet af udvalget den 6. oktober
efter ønske fra Rune Lund (EL).
Spørgsmål:
Vil ministeren, i forlængelse af artiklerne »Finanstilsynet magtesløse over
for finansbossers private spekulation« i Økonomisk Ugebrev nr. 30 fra 3.
oktober 2021, »Dansk verdensetter i investering havnet i uheldig dobbelt-
rolle« i Økonomisk Ugebrev nr. 27 fra 12. september 2021 og »Topboss i
PFA Ejendomme i kritisabel dobbeltrolle« i Økonomisk Ugebrev nr. 22 fra
8. august 2021, redegøre for, om ministeren ønsker at afdække omfanget
af de skitserede problemer?
Svar:
Jeg har til brug for besvarelsen forelagt spørgsmålet for Finanstilsynet, der
har oplyst følgende, som jeg kan henholde mig til:
”De
artikler, der henvises til i spørgsmålet, er en del af en artikelserie om
mulige interessekonflikter i den finansielle sektor som følge af dobbeltrol-
ler.
Den finansielle lovgivning indeholder en række bestemmelser, der skal
sikre, at eventuelle interessekonflikter for direktionen og ledende medar-
bejdere i finansielle virksomheder håndteres, så det blandt andet sikres, at
der ikke kan handles i strid med kundernes interesse. Reglerne gælder bl.a.
for forsikrings- og pensionsselskaber samt fondsmæglerselskaber, som der
henvises til i de i spørgsmålet angivne artikler.
Lov om finansiel virksomhed opstiller i § 77 et spekulationsforbud.
For-
målet med bestemmelsen er at hindre konflikter mellem den finansielle
virksomheds interesser og egeninteressen hos en person, der er omfattet af
spekulationsforbuddet, dvs. personer, der er ansat af bestyrelsen eller le-
dende medarbejdere.
Derudover stiller § 80 krav om, at bestyrelsen eller direktionen skal god-
kende ledende medarbejderes øvrige hverv, udøvelse af selvstændig er-
hvervsvirksomhed m.v.
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
33 92 33 50
33 12 37 78
CVR-nr. 10 09 24 85
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
ERU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om i forlængelse af artiklerne »Finanstilsynet magtesløse over for finansbossers private spekulation« i Økonomisk Ugebrev nr. 30 fra 3. oktober 2021, »Dansk verdensetter i investering havnet i uheldig dobbeltrolle« i Økonomisk Ugebrev nr. 27 fra 12. september 2021 og »Topboss i PFA Ejendomme i kritisabel dobbeltrolle« i Økonomisk Ugebrev nr. 22 fra 8. august 2021, at redegøre for, om ministeren ønsker at afdække omfanget af de skitserede problemer, til erhvervsministeren
Det er virksomhedernes bestyrelser, der er ansvarlige for at tage stilling til,
for hvilke andre ansatte end direktionen, der er risiko for konflikter mellem
egne og den finansielle virksomheds interesser, og som derfor skal være
omfattet af forbuddet i § 77, henholdsvis have direktionens tilladelse til det
pågældende hverv efter § 80.
Derudover er det virksomhedernes bestyrelser, der er ansvarlige for at vur-
dere og godkende henholdsvis direktionens og øvrige ansattes udøvelse af
selvstændig erhvervsvirksomhed, f.eks. investeringsvirksomhed, ejen-
domsforvaltning eller deltagelse i ledelsen af anden erhvervsvirksomhed
end den finansielle virksomhed.
Reglerne fastslår, at virksomhedernes bestyrelser skal sikre fuld gennem-
sigtighed i forhold til, hvor der kan være risiko for interessekonflikter, og
det er bestyrelsernes ansvar at træffe beslutning om de nødvendige proce-
durer og foranstaltninger i øvrigt til at håndtere disse. Bestyrelserne har
desuden ansvaret for at udarbejde retningslinjer for kontrol med overhol-
delse af spekulationsforbuddet.
Tilsvarende regler gælder for fondsmæglerselskaber efter fondsmæglerlo-
vens §§ 83-87 og §§ 89-93. Efter fondsmæglerlovens § 95 er der desuden
krav om, at fondsmæglerselskaber og øvrige værdipapirhandlere omfattet
af fondsmæglerloven har passende regler og procedurer for ledelsens, de
ansattes og de tilknyttede agenters (”relevante personer”) transaktioner
med finansielle instrumenter, herunder unoterede aktier.
Reglerne og procedurerne skal bl.a. sikre, at ovennævnte
”relevante
perso-
ner", der er involveret i aktiviteter, der kan give anledning til eventuelle
interessekonflikter, eller har adgang til fortrolige oplysninger vedrørende
kunder, ikke indgår i en personlig transaktion, som indebærer misbrug eller
uretmæssig videregivelse af fortrolige oplysninger, eller kan være i strid
med en forpligtelse, herunder forpligtelsen til at handle i kundernes bedste
interesse.
Reglerne og procedurerne skal bl.a. omhandle underretning om personlige
transaktioner samt registrering af personlige transaktioner, herunder en-
hver tilladelse eller ethvert forbud vedrørende en sådan transaktion.
Fondsmæglerselskaber kan få tilladelse til handel for egen regning med
finansielle instrumenter, herunder unoterede aktier. Tilladelsen giver mu-
lighed for at placere fondsmæglerselskabets egne midler i spekulative po-
sitioner, herunder i unoterede aktier og aktiemarkedet. Sådan aktivitet skal
i sagens natur ske inden for den øvrige regulering, herunder i overensstem-
melse med reglerne som skal modvirke interessekonflikter.
2
ERU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om i forlængelse af artiklerne »Finanstilsynet magtesløse over for finansbossers private spekulation« i Økonomisk Ugebrev nr. 30 fra 3. oktober 2021, »Dansk verdensetter i investering havnet i uheldig dobbeltrolle« i Økonomisk Ugebrev nr. 27 fra 12. september 2021 og »Topboss i PFA Ejendomme i kritisabel dobbeltrolle« i Økonomisk Ugebrev nr. 22 fra 8. august 2021, at redegøre for, om ministeren ønsker at afdække omfanget af de skitserede problemer, til erhvervsministeren
Det er vurderingen, at der allerede er regler, der skal sikre, at virksomhe-
derne håndterer potentielle interessekonflikter. De i spørgsmålet angivne
artikler giver ikke anledning til en anden vurdering heraf.
Finanstilsynet fører tilsyn med virksomhedernes håndtering af interesse-
konflikter med afsæt i en risikobaseret tilgang. Da reglerne forudsætter, at
virksomhederne skal håndtere eventuelle interessekonflikter, har Finanstil-
synets i udgangspunktet en forventning om, at virksomhederne har forholdt
sig hertil og sikret, at eventuelle interessekonflikter i forhold til dobbelt-
roller er håndteret.
Finanstilsynet kan imidlertid f.eks. i forbindelse med en inspektion udfor-
dre virksomhedernes og bestyrelsernes procedurer og vurderinger. Finans-
tilsynet gennemgår ikke samtlige processer og vurderinger men kan f.eks.
foretage stikprøver eller efterprøve oplysninger, der kan give mistanke om
adfærd i strid med reglerne til skade for kundernes interesse.
Finanstilsynet har på grund af den skærpede tavshedspligt ikke mulighed
for at give konkrete oplysninger om tilsynet med konkrete virksomheder.”.
Med venlig hilsen
Simon Kollerup
3