Udlændinge- og Integrationsudvalget 2021-22
UUI Alm.del Bilag 83
Offentligt
2557671_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Indfødsretsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
8. april 2022
Orientering om konsekvenser for bl.a. sagsbehandlingstiderne på Udlændinge- og
Integrationsministeriets område som følge af prioritering af Ukraine-relaterede
opgaver
Krigen i Ukraine har afstedkommet en tilstrømning af fordrevne personer fra Ukra-
ine til Danmark, hvorfor der med lov om midlertidig opholdstilladelse til personer,
der er fordrevet fra Ukraine (herefter særloven og særlovssager), er tilvejebragt et
særligt og midlertidigt opholdsgrundlag for disse personer i Danmark. Formålet
med særloven er at yde en særlig indsats over for disse personer, således at de
sikres de bedst mulige forudsætninger for hurtigt og effektivt at kunne fortsætte
deres liv og aktivt være en del af det danske samfund. Formålet er også at undgå,
at det danske asylsystem kommer under så stort pres, at det ikke kan følge med,
hvilket vil være til ulempe for såvel de fordrevne fra Ukraine som andre, der søger
beskyttelse i Danmark. Loven trådte i kraft den 17. marts 2022, og Udlændingesty-
relsen har herefter modtaget – og modtager fortsat – et stort antal ansøgninger om
opholdstilladelse efter særloven, pr. 7. april 2022 er der modtaget ca. 19.500.
Det er udlændingemyndighedernes vurdering, at der er tungtvejende hensyn, som
taler for at prioritere behandlingen af særlovssager. Det er derfor nødvendigt at
nedprioritere og i nogle tilfælde helt berostille visse andre udlændingesager for en
periode for at sikre de nødvendige ressourcer til behandling af særlovssager.
Udlændingestyrelsen har derfor afsat meget betydelige personaleressourcer til at
sikre behandlingen af det store antal ansøgninger efter særloven. En betydelig del
af medarbejderne på tværs af de forskellige centre i Udlændingestyrelsen er aktuelt
beskæftiget med behandlingen af særlovssager eller bistand hertil. For så vidt angår
de ressourcer, der normalt anvendes på den konkrete sagsbehandling i Udlændin-
gestyrelsen, anvendes aktuelt op imod 2/3 på opgaver i tilknytning til særloven.
Dette indebærer bl.a., at der i en periode er opgaver, som berostilles, eller vil blive
varetaget delvist og/eller med stor forsinkelse, hvilket vil medføre en betydelig ned-
gang i antallet af afgørelser og en stigning i sagsbehandlingstiden for de fleste af de
sagstyper, der behandles i Udlændingestyrelsen. Det gælder bl.a. familiesammen-
føringssager, asylsager og sager vedrørende forlængelse og permanent opholdstil-
ladelse. Udlændingestyrelsen er ved at danne sig et samlet overblik over konse-
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Ministersekretariatet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
Sagsbehandler
Karina Viskum Lisberg
Tel.
Mail
Sags nr.
Akt-id
61 98 34 24
[email protected]
2022 - 3247
1954044
Side
1/2
UUI, Alm.del - 2021-22 - Bilag 83: Orientering om konsekvenser for bl.a. sagsbehandlingstiderne på Udlændinge- og Integrationsministeriets område som følge af prioritering af Ukraine-relaterede opgaver, fra udlændinge- og integrationsministeren
kvenserne for sagsbehandlingstiderne i Udlændingestyrelsen. Udlændinge- og In-
tegrationsministeriet vil orientere Folketinget, når det endelige overblik foreligger
forventeligt primo juni 2022.
Med henblik på håndtering af det markant øgede antal sager i Udlændingestyrelsen
har Styrelsen for International Rekruttering og Integration, Hjemrejsestyrelsen
samt Udlændinge- og Integrationsministeriets departement udlånt medarbejdere
til Udlændingestyrelsen til behandling af særlovssager, ligesom Udlændingestyrel-
sen har allokeret medarbejdere fra andre centre i styrelsen til behandling af sær-
lovssager. Derudover er der fra primo april ansat et større antal vikarer. Endvidere
er der primo april 2022 iværksat en proces for indlån af medarbejdere til sagsbe-
handling af særlovssager fra myndigheder uden for Udlændinge- og Integrations-
ministeriets koncern til bl.a. Udlændingestyrelsen. Det er hensigten, at der skal ske
indlån af ca. 200 årsværk i en periode på 3-4 måneder, såfremt tilstrømningen fort-
sætter.
Det vurderes løbende, om der er brug for yderligere tiltag for at sikre de nødvendige
ressourcer i Udlændingestyrelsen. Samtidig er der fokus på rekruttering til alle in-
stitutioner i Udlændinge- og Integrationsministeriets koncern for at sikre størst mu-
lig kapacitet til varetagelse af det samlede ansvarsområde.
Prioriteringen af behandlingen af særlovssager bevirker således, at der som følge
af nedprioritering og berostillelse af andre udlændingesager, ud over de sager der
behandles i Udlændingestyrelsen, er en forventning om øgede sagsbehandlingsti-
der på visse områder i Styrelsen for International Rekruttering og Integration,
Hjemrejsestyrelsen samt Udlændinge- og Integrationsministeriets departement.
For en nærmere gennemgang af konsekvenserne for disse myndigheder henvises
til bilag 1-3.
Det er indtil videre og på det foreliggende grundlag vurderingen, at berostillelsen
samt nedprioriteringen af visse sager vil strække sig i en periode henover forsom-
meren 2022. Udlændingemyndighederne vil løbende vurdere, om prioriteringen af
sagerne skal ændres.
Kopi af denne orientering sendes endvidere til Folketingets Ombudsmand.
Side
2/2