Transportudvalget 2021-22
TRU Alm.del Bilag 136
Offentligt
2513023_0001.png
Rådet for Bæredygtig Trafik og Back on Track Danmark
13. januar 2022
Anmodning om Foretræde for Folketingets Transportudvalg
Om:
Revitalisering af internationale tog, herunder nattog samt
udbygning af TEN-nettet for internationale tog.
EU kommissionen har den 14. december lanceret en handlingsplan for revitalisering af
internationale tog, herunder nattog samtidig med en udbygning af TEN-nettet.
Der er behov for en stærk dansk opbakning til kommissionens forslag til
handlingsplan, ligesom den skal følges op med danske initiativer for flere
internationale tog, særligt flere nattog.
Vi ønsker med vores foretræde dels at informere om formålet med kommissionens
handlingsplan, dels at fremlægge forslag til danske initiativer på området.
Vores håb er, at Udvalget vil bakke op om disse forslag overfor Transportministeren,
der skal til møde i EU om planen den 23. februar.
Det er vores opfattelse, bl.a. på baggrund af svar fra Transportministeren på
spørgsmålene
135
og
136,
at der ikke er den nødvendige fokus og indsats fra dansk
side for at understøtte bedre internationale forbindelser, herunder nye nattog med
udgangspunkt i Danmark.
Vi forventer at komme 4
5 personer fra
Rådet for Bæredygtig Trafik
og
Back-on-
Track
Danmark.
Formålet med Kommissionens handlingsplan er at fremme fjern- og
grænseoverskridende jernbanetjenester og omfatter bl.a. disse
initiativer:
Tilstrækkelig adgang til rullende materiel
For at øge tilgængeligheden af rullende materiel lancerer Den Europæiske
Investeringsbank (EIB) en grøn jernbaneinvesteringsplatform for at bistå
investeringer fra både offentlige og private enheder i jernbaneprojekter gennem
eksisterende EIB-produkter og gennem penge, der stilles til rådighed af
Kommissionen.
Sømløse grænseoverskridende forbindelser
Grænseoverskridende tog er ofte tilsidesat i forhold til indenlandske tog i
konkurrencen om knap kapacitet. Dette påvirker også nattog, der kører ind på større
stationer under spidsbelastningstrafikken om morgenen.
1
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 136: Henvendelse af 13/1-22 vedrørende EU's handlingsplan for internationale tog, fra Rådet for Bæredygtig Trafik
2513023_0002.png
Dette er en vigtig erkendelse, og bør betyde at internationale tog får sikret højere
prioritet i tildelingen af plads på skinnerne og på banegårdene - over regionale og
nationale tog på alle tider af døgnet.
Lavere baneafgifter
Kommissionen vil i 2023 udarbejde retningslinjer for fastsættelse af
sporadgangsafgifter, som understøtter og fremmer udviklingen af langdistance- og
grænseoverskridende passagertog.
At gøre det nemmere at kunne finde og købe togbilletter
Det skal blive lige så nemt og bekvemt for passagerer at sammenligne og købe
togbilletter, som det er for andre transportformer, i en enkelt transaktion og ved
hjælp af den nyeste teknologi. Passagerer, der skal skifte mellem togene, bør være
sikre på, at de ankommer til tiden, eller, hvis det ikke er tilfældet, at de vil få den
nødvendige assistance til at nå deres destination.
Passagerrettigheder
Kommissionen vil overvåge overholdelsen af den nye forordning om
jernbanepassagerrettigheder, når den træder i kraft i juni 2023.
Lige vilkår med andre
transportformer “Level playing field”
Kommissionen har allerede fremsat forslag for at muliggøre konkurrence på lige fod
mellem forskellige transportformer. Kommissionen vil vurdere behovet for en EU-
dækkende fritagelse for internationale togbilletter fra moms for at reducere
omkostningerne for jernbanepassagerer betydeligt. (…) I forbindelse med revisionen
af lufttrafikforordningen vurderer Kommissionen mulighederne og kriterierne for, at
EU-lande kan begrænse lufttrafikken på nogle ruter, hvis der findes mere bæredygtige
transportformer, der tilbyder et tilsvarende serviceniveau, uden at underminere Det
indre markeds principper.
PSO
ordninger
Kommissionen vil i 2022 offentliggøre fortolkningsvejledninger for anvendelse af PSO-
forordningen, herunder på langdistance- og grænseoverskridende
jernbanepassagertjenester og for at fremme og støtte udviklingen af bæredygtige
multimodale landtransporttjenester.
Vores forslag til danske initiativer er bl.a.:
Indføre nattogsruter der forekommer mest oplagte fra København
Nattog må (igen) gøre København H til en hub for skandinaviske passagerer. Ikke kun
i retning af Bruxelles-Paris som planlagt for det svenske nattog, men også i retning af
Mannheim-Basel-Zürich; München-Innsbruck og Wien samt Amsterdam, hvor hverken
SJ eller Snälltåget har udvist nogen interesse for at køre med nattog. Der bør
afsættes en tilstrækkelig stor økonomisk pulje til formålet (PSO) og lægges en plan i
samarbejde med de involverede lande.
2
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 136: Henvendelse af 13/1-22 vedrørende EU's handlingsplan for internationale tog, fra Rådet for Bæredygtig Trafik
2513023_0003.png
København med i EU-Pilot-projekter
Danmark skal selvfølgelig fra 2022 søge om “Pilot” midler til nattogsruter
med
udgangspunkt i København og sydpå. “The Scandinavian Link” kan vi kalde det. Det
skal markedsføres som et fælles skandinavisk projekt.
Oslo-København
Danmark skal fortsætte dialogen med det norske Samferdselsdepartementet og sikre,
at der kommer nattog fra Oslo til København senest fra december 2024.
I gang med konkrete linjer - hurtigst muligt nattog sydpå
Den stærke politiske vilje fra EU-Kommissionen lægger op til, at Trafikministeren
hurtigst muligt kan iværksætte en konkret handlingsplan for at øge andelen af
grænseoverskridende, langdistance rejsende med jernbaner, nøjagtig som det bør
gøres på Europæisk niveau.
Det betyder også, at der ikke er noget at vente på, og planer for nattog fra
København, der også er til stor gevinst for vores naboer i Norge og Sverige, skal
sættes på skinner. Ikke kun i retning af Bruxelles-Paris, men også i retning af
Mannheim-Basel-Zürich; München-Innsbruck og Wien, hvor hverken SJ eller
Snälltåget har udvist nogen interesse for at køre med nattog. Der bør afsættes en
tilstrækkelig stor økonomisk pulje til formålet og lægges en plan.
Korridorer, hvor der flyves i dag
Som et led i at sætte de rette ambitioner foreslår vi, at Kommissionen lister de 500
mest benyttede interne EU flyruter mindre end 2000 km og for hver af dem anslår
hvordan og hvornår de kan erstattes af tog.
Nattog skal i en periode fritages for infrastrukturafgifter på danske skinner
Selvom kilometerprisen på danske skinner ikke er dyr, så er passagerne af Øresund
og Storebælt dyr. Vi foreslår at strækningsafgiften for nattog i en nærmere defineret
periode helt generelt sættes så lav som mulig, helst til nul, også over broerne.
Skærpet opmærksomhed for TEN-T korridorer ved de store banegårde om morgenen
Det bør præciseres, at TEN-T korridorerne for langdistance nattog skal udvikles i en
helhed, så at nattogene (1) kan komme ind i de store byer på de rigtige tider om
morgenen, og (2) kapaciteten altid skal være til stede, og (3) have højere prioriteret
end lokale, regionale og nationale tog de samme steder og tider.
Sikre adgang til pulje af nattogs materiel
Et stort problem for at komme i gang med nattog er det begrænsede og gamle udbud
af rullende materiel. Det vil den Europæiske Investeringsbank (EIB) ændre på.
Ministeriet må vælge om Danmark fx i samarbejde med Sverige og Norge skal
investere i egne sådanne vogne til international kørsel, når EIB har fastsat en
standard, eller lægge billet ind på en pulje vogne hos et leasingselskab. Det kan nok
svare sig at have sine egne vogne, så længe de er kompatible med den kommende
standard.
3
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 136: Henvendelse af 13/1-22 vedrørende EU's handlingsplan for internationale tog, fra Rådet for Bæredygtig Trafik
2513023_0004.png
Subsidiere Interrail for unge
Med sloganet
“Europa ligger derude langs skinnerne” kunne Danmark til sommer
udbyde fx 50.000 Interrail kort til unge 18-27 år (alle slags op til 15 dage) til halv
pris. Der er generationer af unge, der ikke kender til jernbanerne, som skal vænnes til
at bruge toget.
Folkeligt fremstød for eksisterende udlands-passagerer
Ngo-miljøet kan mobilisere frivillige kampagne-medarbejdere, som i en periode går
igennem IC-togene mellem Kolding og Padborg og på de sydgående tog taler med de
rejsende om mulighederne for at rejse langt med tog videre fra Hamborg og uddeler
som tak for opmærksomheden en værdikupon på 15 kr. til køb hos Seven-Eleven
medarbejderen, som er på toget. På de nordgående tog kan man tale om at nå
destinationer i Danmark med tog, eller destinationer i Skandinavien. Der skal
naturligvis udarbejdes et “talepapir” i samarbejde med DSB.
Hurtigere og enklere grænsekontrol i nattog
Det er ødelæggende for udvikling af nattog, hvis de nationale grænsekontroller (og
epidemi-kontroller) effektueres, så nattesøvnen ødelægges. Ved flyvning overlades
store dele af pas- og epidemi-kontrol til personale i lufthavnene. Det samme må
kunne overlades til personalet i nattog, så fysiske pas opbevares hos personalet og
inspektion af coronapas er foretaget af personalet, når der midt om natten skal
krydses en grænse med kontrol.
EU papirer der skal drøftes på EU møde om revitalisering af nattog den
23. februar 2022:
Official Documents
Communication:
Action plan to boost long distance and cross-border passenger
rail
Regulation:
TEN-T
Communication:
Extension of TEN-T to neighbouring third countries
Communication:
The New EU Urban Mobility Framework
Directive:
Intelligent Transport Systems
Questions and Answers
Questions and Answers:
Action Plan to boost long-distance and cross-border
passenger rail services
Questions and Answers:
The revision of the TEN-T Regulation
Questions and Answers:
Intelligent Transport Systems
Questions and Answers:
European Urban Mobility Framework
Factsheets
Factsheet:
BOOSTING LONG-DISTANCE AND CROSS-BORDER passenger rail
4
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 136: Henvendelse af 13/1-22 vedrørende EU's handlingsplan for internationale tog, fra Rådet for Bæredygtig Trafik
2513023_0005.png
Factsheet:
CREATING A GREEN AND EFFICIENT Trans-European Transport
Network
Factsheet:
IMPROVING ROAD SAFETY AND DRIVER COMFORT through
digitalisation
Factsheet:
THE NEW EUROPEAN Urban Mobility Framework
Et resume kan læses her:
https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/ip_21_6776
En uofficiel dansk oversættelse kan læses her:
https://baeredygtigtrafik.dk/handlingsplan-for-at-fremme-langdistance-og-
graenseoverskridende-passagertog-i-eu/
Mødet den 23. februar:
https://presidence-francaise.consilium.europa.eu/en/events/symposium-on-the-
revitalisation-of-night-
trains/?__cf_chl_jschl_tk__=fZT2Ep8cFqLdATLy4j2JfQ6oNZLIYG9ljlJsmU68KKM-
1641748798-0-gaNycGzNCNE
Med forudgående orienteringsmøder den 21. og 22. februar:
https://presidence-francaise.consilium.europa.eu/en/events/informal-meeting-of-
transport-
ministers/?__cf_chl_jschl_tk__=Cws9qKfNXdZ6b3kFPsCnso1KpD4XEnoh2pOCrf9ueHw
-1641377784-0-gaNycGzNDL0
5